Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Foto Bespreek Topic!

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

Manuma
Zeer actief

Re: Foto Bespreek Topic!

Ongelezen bericht door Manuma »

Voor mij zijn oefenen en foto's maken tijdens een gezamenlijke wandeling twee verschillende dingen. Oefenen doe ik als ik alleen ben, zowel binnen als buiten.
Tijdens een gezamenlijke wandeling zet ik mijn camera ook weleens op sportstand omdat ik niet de tijd heb om mijn camera (goed) aan te passen aan het natuurlijke licht. Wellicht word ik daar nog wat handiger in. Meestal houd ik het toch op manuele stand, hoog diafragma en een hoge sluitertijd. Ik vind handmatig scherpstellen echter veel mooier en leuker maar dat lukt me niet tijdens een wandeling met meerdere mensen en honden. Sowieso is dat in beweging nog best lastig, vaak wil je scherpstellen op de kop en moet je links of rechts in de foto zijn maar ook soms in het midden. Ik word er al wat sneller in maar vaak is het nog een dikke mislukking :lol1:

Ik fotografeer vaak ook gewoon in tegenlicht omdat ik vooral bij mensen de schaduwen dan wel mooi vind. Dit kun je in photoshop vaak nog best opleuken.

Als er veel dingen om ons heen gebeuren tijdens een wandeling vind ik het ook lastig goed op je licht, schaduwen etc te letten en dan ook nog op de instellingen van je camera. Hier lopen er al gauw veel mensen om je heen en dus ook honden. Dat is ook een beetje afhankelijk van waar je woont en dus wandelt denk ik. Ik maak mijn honden graag erg moe en ga daarna lekker plaatjes schieten. Dan gaat het allemaal wat meer op mijn tempo :lol1:
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Manueel scherp stellen met actie vind ik ook echt lastig hoor. Dat deed ik dus met mijn zoomlens lekker op af stand ;)

Met mijn macro objectief moet ik wel manueel scherp stellen ;) het mooie is dat je daar wel veel van leert ook.

De camera instellingen zelf doen vind ik wel een groot verschil maken. Wit balans doe ik ook vaak handmatig. Zit er met de macro wel eens naast met de witbalans omdat de lichtmeting functie niet werk aangezien het een afwijkende lens is maar dat vind ik juist leuk. dat is wel iets wat ik niet zou doen tijdens een wandeling bijv.

Maar diafragma, sluitertijd en iso wil ik toch echt altijd zelf bepalen ;)
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Manuma
Zeer actief

Ik heb me nog niet gebrand aan witbalans, ik heb er weleens aan zitten prutsen maar dat ging helemaal mis dus gauw weer op de stand gezet waarop het al stond. Ik zie het wel als mijn volgende missie, vanavond ga ik weer even op pad in de weilanden om wat te oefenen.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Wilbalans is toch de allermakkelijkste instelling die er is? :P Ik heb hem eigenlijk altijd op bewolkt, schaduw of zon. Aangezien ik bijna altijd buiten ben. En als het heel erg wisselend is (zon wolk zon wolk) gewoon op automatisch.
Manuma
Zeer actief

mijke schreef:Wilbalans is toch de allermakkelijkste instelling die er is? :P Ik heb hem eigenlijk altijd op bewolkt, schaduw of zon. Aangezien ik bijna altijd buiten ben. En als het heel erg wisselend is (zon wolk zon wolk) gewoon op automatisch.
Oh zo, ja die is gemakkelijk en stel ik inderdaad altijd in. Maar in je menu kun je 'm ook instellen.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik stel hem wel vaak in, maar bewerk hem net zo makkelijk achteraf in LR.

Ik denk dat ik vanmiddag/vanavond nog even de camera pak en 1 van de honden mee neem. Ben ook nog op zoek naar een leuke cursus of gewoon fotograaf waarmee ik een keer kan samenwerken om wat ideeen enzovoorts uit te wisselen en van elkaar te leren. De meeste workshops die ik graag een keer zou volgen zijn hele dagen(en vaak in groepen) en dat red ik qua gezondheid niet.
mijke
Zeer actief

Manuma schreef:
mijke schreef:Wilbalans is toch de allermakkelijkste instelling die er is? :P Ik heb hem eigenlijk altijd op bewolkt, schaduw of zon. Aangezien ik bijna altijd buiten ben. En als het heel erg wisselend is (zon wolk zon wolk) gewoon op automatisch.
Oh zo, ja die is gemakkelijk en stel ik inderdaad altijd in. Maar in je menu kun je 'm ook instellen.
In het menu van die crappy camera van mij? Echt? Wat is daar anders aan dan de gewone witbalans?
Manuma
Zeer actief

mijke schreef:
Manuma schreef:
In het menu van die crappy camera van mij? Echt? Wat is daar anders aan dan de gewone witbalans?
Ik weet het niet zo goed :LOL: Ik heb eraan zitten rommelen en toen was alles wit :LOL: Dus ik blijf er nog even vanaf.
mijke
Zeer actief

Hmm ik heb even gekeken en ik snap er geen zak van :LOL: Wat een onduidelijke functie. Sowieso heb ik van alle dingen in het menu zelf geen flauw idee wat het doet :mrgreen:
Suusz27
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suusz27 »

TessaThomas schreef:Ik stel hem wel vaak in, maar bewerk hem net zo makkelijk achteraf in LR.

Ik denk dat ik vanmiddag/vanavond nog even de camera pak en 1 van de honden mee neem. Ben ook nog op zoek naar een leuke cursus of gewoon fotograaf waarmee ik een keer kan samenwerken om wat ideeen enzovoorts uit te wisselen en van elkaar te leren. De meeste workshops die ik graag een keer zou volgen zijn hele dagen(en vaak in groepen) en dat red ik qua gezondheid niet.
Ik kan je echt heel erg de cursus van Monica (MoNoa) aanbevelen als je van haar manier van fotograferen houdt. Zij geeft ook 1 op 1 workshops en dat heb ik een aantal maanden geleden gedaan samen met mijn vriend.
Maar ik denk dat je ook vast kan vragen of het in 2 ochtenden kan ipv een hele dag.

Ik heb er erg veel geleerd en vond het een hele fijne workshop (en een leuk mens! Scheelt ook altijd weer) :lol1:
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ik stel wel vaak een eigenstelling in of anders kies ik voor automatish.
Bewolkt enzo gebruik ik bijna nooit.

Chihuahua-paws
Zeer actief

TessaThomas schreef:Ik stel hem wel vaak in, maar bewerk hem net zo makkelijk achteraf in LR.

Ik hoop zelf nog eens een cursus hier te volgen. Als ik weer een andere camera heb. Al is het wel een end weg ook. Ze geeft ook workshops dan is het een avondje of middag. Maar weet natuurlijk niet wat jij zoekt wat cursus betreft ;)

https://www.facebook.com/MijnStijlFotografie/?fref=ts

mijke
Zeer actief

Leuk! Mijn tip is koop een macrolens :P Met de kitlens kom je nooit dicht genoeg op je onderwerp voor een echt mooie foto als je je in de wereld van de minibeestjes gaat begeven. Tenminste ik probeer het ook nog wel van tijd tot tijd maar ik raak altijd gefrustreerd :S: Bij planten en bloemen is het al heel anders, die zijn toch weer een pak groter over het algemeen.
Manuma
Zeer actief

Ik heb gisteren eens op mijn buik in het gras naast de sloot gelegen en insecten op de foto gezet. Even snel gekeken en het is aardig gelukt geloof ik! Ik zal ze vanavond eens uploaden en laten zien :D
Chihuahua-paws
Zeer actief

Manuma schreef:Ik heb gisteren eens op mijn buik in het gras naast de sloot gelegen en insecten op de foto gezet. Even snel gekeken en het is aardig gelukt geloof ik! Ik zal ze vanavond eens uploaden en laten zien :D

Leuk, ben benieuwd.

Ik ben mijn tussenstukken kwijt voor op mijn statief, was hem laatst vergeten en heb gezicht en gezocht. Baal enorm dus moet even kijken of ik due nog ergens kan bestellen.

Had van de week ook zin spontaan om bijtjes te kieken.

Manuma
Zeer actief

Shit! Ik heb teveel ruis :(

Afbeelding
Het licht is ook lang niet zo mooi als bij jullie..ik moest een behoorlijke sluitertijd gebruiken, ik heb dan ook geen statief. Ik vond het wel leuk beestjes te fotograferen, weer heel anders.
mijke
Zeer actief

Ja wel veel ruis, verder wel tof hoor! Heeft die libelle nou een beest in zn bek?
Manuma
Zeer actief

mijke schreef:Ja wel veel ruis, verder wel tof hoor! Heeft die libelle nou een beest in zn bek?
ISO 200 :(
Dat is echt de camera denk ik? Ik baal wel, heb wel anderhalf uur op mijn buik gelegen haha!

Hij is een vliegje aan het opeten, ik vond het juist zo gaaf dat ik dat voor mijn neus kreeg. Ik wachtte eigenlijk op de goudfazant, vos en de kievitten maar ik kreeg libelles. Héél veel libelles.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik vind het licht juist heel mooi, net als de kleuren en achtergrond!
Wat is de volledige exif? En schoot je nou in raw of niet (sorry, geheugen van een vis)?
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ik vind hem wel mooi hoor manuma :ok: en je enthousiasme aanstekelijk werken :ok: ik heb een tijdje weinig gefotografeerd maar ben ook weer begonnen gewoon omdat het zo leuk is :cheer:
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ruis komt niet alleen door iso ;)

Ik vind de foto ook wel mooi hoor.
En wat Billy ook zeg je enthousiasme aanstekelijk.

Heb je je nieuwe 50mm objectief gebruikt?

Manuma
Zeer actief

Leonie. schreef:Ik vind het licht juist heel mooi, net als de kleuren en achtergrond!
Wat is de volledige exif? En schoot je nou in raw of niet (sorry, geheugen van een vis)?
White Point - 0.313 0.329
Primary Chromaticities - 0.64 0.33 0.21 0.71 0.15 0.06
YCb Cr Coefficients - 0.299 0.587 0.114
YCbCr Positioning - Co-sited
ISO Speed - 200
Exif Version - 0221

Max Aperture Value - 1.8
Metering Mode - Average
Flashpix Version - 0100
Color Space - Uncalibrated
Focal Plane X-Resolution - 4433.295325
Focal Plane Y-Resolution - 4453.608247
Focal Plane Resolution Unit - inches
Custom Rendered - Normal
Exposure Mode - Manual
White Balance - Manual
Scene Capture Type - Standard
Gamma - 2.2

Interop Index - R03 - DCF option file (Adobe RGB)
Interop Version - 0100
Compression - JPEG (old-style)
Thumbnail Offset - 1318
Thumbnail Length - 2939
Coded Character Set - UTF8
Application Record Version - 0
By-line - unknown

Ongeveer 80% zegt me niks :LOL: Sluitertijd stond op 1/3200 door gebrek aan statief en zelfs dat was lástig.
Ik schiet (nog) niet in RAW. Ik moet dan eerst een eigen harde schijf kopen van vriend :engel:
Suusz27
Zeer actief

Eergisteren op zoek naar klaprozen maar helaas, alles was al weggemaaid... Toen maar even op een veldje wat geklooid en (achteraf) niet naar de sluitertijd gekeken waardoor deze dus veel te hoog stond en veel ruis op de foto's was..
Vind dat altijd zo balen, dan verwacht je hele mooie foto's en zit er zoveel ruis in.

Zijn er toevallig mensen uit de regio Heemskerk die het leuk vinden eens samen op pad te gaan en van elkaar te leren/samen te klooien?

Foto via facebook geupload dus ben bang iets minder mooi dan oorspronkelijke maar zit op het werk en wil hem even delen, haha.

Afbeelding
mijke
Zeer actief

Manuma schreef:
mijke schreef:Ja wel veel ruis, verder wel tof hoor! Heeft die libelle nou een beest in zn bek?
ISO 200 :(
Dat is echt de camera denk ik? Ik baal wel, heb wel anderhalf uur op mijn buik gelegen haha!

Hij is een vliegje aan het opeten, ik vond het juist zo gaaf dat ik dat voor mijn neus kreeg. Ik wachtte eigenlijk op de goudfazant, vos en de kievitten maar ik kreeg libelles. Héél veel libelles.
ISO 200 is wel heel weinig voor zo veel ruis he! Maar dat is echt de camera ja. Grootste ergernis van onze camera: RUIS! Het verschilt wel ook een beetje per lens heb ik gemerkt, nouja ik heb maar ervaring met twee lenzen :P Maar de 50mm geeft minder ruis dan de kitlens naar mijn idee.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Jammer genoeg niet in omgeving Heemskerk, had me wel heel leuk geleken Suusz27! Ik moet zeggen dat ik wel een fijne plugin heb in PS om die ruis wat weg te halen. Dan is het nog steeds balen, maar kan je er achteraf nog wel een leuk plaatje van maken haha

Macro is niks voor mij :LOL: Maar jullie zijn goed bezig!
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ook Manu heeft twee stops onderbelicht.
Daarbij mis ik diafragma??

Iso 200 is het probleem niet. Wel de sluitertijd en de 2 stops ;)

Suusz27
Zeer actief

TessaThomas schreef:Jammer genoeg niet in omgeving Heemskerk, had me wel heel leuk geleken Suusz27! Ik moet zeggen dat ik wel een fijne plugin heb in PS om die ruis wat weg te halen. Dan is het nog steeds balen, maar kan je er achteraf nog wel een leuk plaatje van maken haha

Macro is niks voor mij :LOL: Maar jullie zijn goed bezig!
Misschien eens in het 'midden' afspreken? Als dat voor jou mogelijk is? En misschien zijn er wel meer die het leuk vinden :D

Ik heb echt een haatverhouding met photoshop, ben op dit moment op zoek naar een fijne cursus en wat filmpjes aan het kijken of ik daar verder mee kom.
Je kunt er zulke mooie dingen mee, dat wil ik oooook.
Manuma
Zeer actief

toots schreef:Ook Manu heeft twee stops onderbelicht.
Daarbij mis ik diafragma??

Iso 200 is het probleem niet. Wel de sluitertijd en de 2 stops ;)
Ik weet waar die knop op mijn camera zit maar daar heb ik inderdaad niet aan gezeten voor deze foto's :blauwoog: Waar zie jij de stops staan in de exif? Ik snap het niet :oeps:
Diafragma was 1.8. De sluitertijd zal wel voor de ruis gezorgd hebben denk ik, maar als de sluitertijd op 80 staat bijvoorbeeld en ik zet de ISO iets omhoog voor meer licht heb ik al heel snel heel veel ruis. Daar zal ik ook heus wat fout doen hoor maar hoger dan 200 kan gewoon bijna nooit.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Maar ik vind het toch een knappe foto. Mijn eerste macrotjes waren echt slechter hoor dus.

Ik zou met jou camera buiten max 400 iso aanhouden. ik deed zelf eigenlijk altijd iso 100 en soms 200 toen ik de Alpha 100 mijn eerste dslr had, de camera die ik nu heb is zelfs zo beperkt dat ik geen 100 heb gaat vanaf 200.

1.8 diafragma kan mooi zijn met macro. Ik zou eens proberen met 2.8 en dan vooral op ėėn punt. En anders een kleiner diafragma dat is dan niet met heel wazige achtergrond maar afdoende leer je waar op scherp te stellen het scherpte punt wordt breder zeg maar . En later kun je weer terug grotere diafragma waardes. Dit is wat ik zou doen of het voor hou werkt weet ik niet.

Maar gezien de instellingen vind ik de foto nog knap uit de camera gerold ;)

Ik wil jou mijn excuus maken over de belichtingsstops de pagina laadde niet goed en er staat gamma -2.0 en dat heeft met beeldscherm resolutie e.d te maken.

tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Manuma schreef:
Leonie. schreef:Ik vind het licht juist heel mooi, net als de kleuren en achtergrond!
White Point - 0.313 0.329
Primary Chromaticities - 0.64 0.33 0.21 0.71 0.15 0.06
YCb Cr Coefficients - 0.299 0.587 0.114
YCbCr Positioning - Co-sited
ISO Speed - 200
Exif Version - 0221

Max Aperture Value - 1.8
Metering Mode - Average
Flashpix Version - 0100
Color Space - Uncalibrated
Focal Plane X-Resolution - 4433.295325
Focal Plane Y-Resolution - 4453.608247
Focal Plane Resolution Unit - inches
Custom Rendered - Normal
Exposure Mode - Manual
White Balance - Manual
Scene Capture Type - Standard
Gamma - 2.2

Interop Index - R03 - DCF option file (Adobe RGB)
Interop Version - 0100
Compression - JPEG (old-style)
Thumbnail Offset - 1318
Thumbnail Length - 2939
Coded Character Set - UTF8
Application Record Version - 0
By-line - unknown

Ongeveer 80% zegt me niks :LOL: Sluitertijd stond op 1/3200 door gebrek aan statief en zelfs dat was lástig.
Ik schiet (nog) niet in RAW. Ik moet dan eerst een eigen harde schijf kopen van vriend :engel:
Een sluitertijd van 1/3200 is wel heel erg hoog, dat gebruik in niet eens bij de honden in actie :wink: Die kan bij een niet heel snel bewegend beestje best wel omlaag.
Afbeelding
Groetjes Marja
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”