Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sodeknetters!!

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Sodeknetters!!

Ongelezen bericht door malinois »

Paisley schreef:
kleine2758 schreef: Ik hoop dat jou honden nog nooit in zo'n situatie gezeten hebben. :wink:
Erg vaak hoor. En ik hoop dat er nog vele situaties komen. Want als ik Kiwi een stressvrij leven wil bezorgen komt ze nooit in nieuwe situaties. Heb haar gisteren nog pontificaal op een sup gezet. Dan vind ze me ook overheersend en wil ze weg. De eerste minuten dan.
In zo'n kennel waar ze door een x aantal mensen getraind worden? Vaak mensen overigens die zelf nog in opleiding zijn om honden te trainen...
Ik zie ook niet echt angst wel een hond die er ff klaar mee is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

laeken schreef:Hij bijt inderdaad vreselijk :80: Die man die kan direct een neusjob laten doen ben ik bang. Wat een felle beet...
Dat denk ik ook :schrik:

Afbeelding
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

laeken schreef:
Hippo schreef:
laeken schreef:
Nanna schreef:Als die vent zijn eigen baas is vind ik dat best kwalijk.
Is het ook want het is angst....
Ik denk dat deze hond nogal hard aangepakt is en dat hij stijf staat van de spanning en angstagressie. Immers, als dit zijn baas is heeft hij er wel een bar slechte band mee en weinig vertrouwen in. Vind het nogal een zielig en sneu filmpje om een hond zo ver te zien gaan om niks. Hond kijkt ook constant de andere kant op en wil niks met die man te maken hebben :U:
Waar baseer jij op dat het angst is? Gezien de zeer korte mondhoek en zijn beet geen snep was maar een beet die hij even vast hield? Dat hij erg gespannen is, mag duidelijk zijn.
Een hond die de oren naar achter heeft en zo snel bijt is bang. Hij ontwijkt de man geheel en wil niks met die man te maken hebben. Als hij dominant was geweest had hij veel duidelijker gewaarschuwd en de oren niet naar achter gedaan. Ook was hij dan waarschijnlijk eerst opgestaan.
Deze hond bijt laag in met de oren in de nek en het gaat me veel te snel en te fel om met zelfvertrouwen te maken te hebben.
Sinds wanneer kan je een beet alleen nog inschalen in de categorie vanuit angst of dominantie :19:

Denk dat je het beter kunt vergelijken met iemand die opgefokt is en dat een ander dan even een arm om hem heen wil leggen. Een mechel is dan zo'n persoon die gelijk uithaalt, het zijn immers opgewonden standjes die zeker bij spanning snel over gaan tot bijten.
En reflex was het niet, dan had hij niet zo duidelijk zijn tanden laten zien.
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Toen ik Kai net had kon hij ook zo reageren.. ( godzijdank is Kai geen herder maar een 5kg rat. ) Compleet over de flos, stress, angst en paniek.
Nu is hij voor mij 99% betrouwbaar, maar het is wel iets om rekening mee te houden bij de interactie met andere mensen. Wat nu ook hartstikke goed gaat, al zijn er moment dat ik heel duidelijk zeg dat ze van hem moeten afblijven. Ze doen er ook verstandig aan dan te luisteren. :wink:
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

smoekie schreef:
laeken schreef:Hij bijt inderdaad vreselijk :80: Die man die kan direct een neusjob laten doen ben ik bang. Wat een felle beet...
Dat denk ik ook :schrik:

Afbeelding
Die neusjob was vorig jaar al geen overbodige luxe.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hippo schreef:
laeken schreef:
Hippo schreef:
laeken schreef:
Is het ook want het is angst....
Ik denk dat deze hond nogal hard aangepakt is en dat hij stijf staat van de spanning en angstagressie. Immers, als dit zijn baas is heeft hij er wel een bar slechte band mee en weinig vertrouwen in. Vind het nogal een zielig en sneu filmpje om een hond zo ver te zien gaan om niks. Hond kijkt ook constant de andere kant op en wil niks met die man te maken hebben :U:
Waar baseer jij op dat het angst is? Gezien de zeer korte mondhoek en zijn beet geen snep was maar een beet die hij even vast hield? Dat hij erg gespannen is, mag duidelijk zijn.
Een hond die de oren naar achter heeft en zo snel bijt is bang. Hij ontwijkt de man geheel en wil niks met die man te maken hebben. Als hij dominant was geweest had hij veel duidelijker gewaarschuwd en de oren niet naar achter gedaan. Ook was hij dan waarschijnlijk eerst opgestaan.
Deze hond bijt laag in met de oren in de nek en het gaat me veel te snel en te fel om met zelfvertrouwen te maken te hebben.
Sinds wanneer kan je een beet alleen nog inschalen in de categorie vanuit angst of dominantie :19:

Denk dat je het beter kunt vergelijken met iemand die opgefokt is en dat een ander dan even een arm om hem heen wil leggen. Een mechel is dan zo'n persoon die gelijk uithaalt, het zijn immers opgewonden standjes die zeker bij spanning snel over gaan tot bijten.
En reflex was het niet, dan had hij niet zo duidelijk zijn tanden laten zien.
Ik denk dat de meeste honden bijten vanuit angst. Ze voelen dreiging. Een angstloos hondje heeft helemaal geen behoefte om zichzelf te verdedigen. Waarom zou je iemand aanvallen die geen dreiging is voor je?

Dus ja. De meeste honden zullen bijten uit angst als het een vreemde persoon betreft :19:

Of het is ze geleerd of ze vertonen prooigedrag of hebben een totaal verkeerde opvoeding gehad en menen zichzelf te moeten verdedigen tegen een mens. Maar dan nog speelt angst en het gevoel van dreiging een grote rol.

Hoe meer zelfvertrouwen een hond heeft en hoe minder hij zich bedreigt voelt hoe minder snel hij zal bijten. Bijten is zelfverdediging en dat doe je als je dreiging voelt.

Dat deze hond bang is staat voor mij als een paal boven water. Ik zie dat hij bang is ondanks dat jij dat niet ziet. Ik heb zelfverzekerde en onzekere honden gehad. De onzekere kunnen dit doen, de zelfverzekerde doen dit domweg niet. Die voelen zich dan helemaal niet bedreigd en dus geneigd zich zo fel te verdedigen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Het zou wat anders zijn als deze hond een territorium verdedigd. Dan zou dit er ook heel anders uit zien. Bijten en aanvallen van een mens is vrijwel altijd zelfverdediging en je gaat jezelf verdedigen als je je bedreigd voelt en je voelt je pas bedreigd als je iets als dreiging ervaart
Deze hond vindt het dus doodeng dat die man hem vast blijft houden en de druk op de persoonlijke zone blijft opvoeren...angst dus.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

laeken schreef:
Ik denk dat de meeste honden bijten vanuit angst. Ze voelen dreiging. Een angstloos hondje heeft helemaal geen behoefte om zichzelf te verdedigen. Waarom zou je iemand aanvallen die geen dreiging is voor je?

Dus ja. De meeste honden zullen bijten uit angst als het een vreemde persoon betreft :19:

Of het is ze geleerd of ze vertonen prooigedrag of hebben een totaal verkeerde opvoeding gehad en menen zichzelf te moeten verdedigen tegen een mens. Maar dan nog speelt angst en het gevoel van dreiging een grote rol.

Hoe meer zelfvertrouwen een hond heeft en hoe minder hij zich bedreigt voelt hoe minder snel hij zal bijten. Bijten is zelfverdediging en dat doe je als je dreiging voelt.

Dat deze hond bang is staat voor mij als een paal boven water. Ik zie dat hij bang is ondanks dat jij dat niet ziet. Ik heb zelfverzekerde en onzekere honden gehad. De onzekere kunnen dit doen, de zelfverzekerde doen dit domweg niet. Die voelen zich dan helemaal niet bedreigd en dus geneigd zich zo fel te verdedigen.
Wat een onzin Laeken, er zijn legio redenen om te bijten en die zijn lang niet allemaal door angst geïnduceerd.
Ik noem er even een paar:
• Dominante agressie Agressie naar gezinsleden waarbij bepaalde handelingen door de hond niet worden geaccepteerd (bv aaien, van bank of stoel afduwen, correcties)
• Bezitsagressie Agressie ter verdediging van voedsel, speeltje, kluif etc.
• Angst-agressie Agressie vanuit een angst voor iets of iemand
• Territoriale agressie Agressie ter verdediging van territorium of eigen gezin/roedel
• Prooi-agressie Najagen, aanvallen, verwonden en/of doden van snel bewegende dieren, mensen, joggers, fietsers, auto’s etc.
• Agressie uit pijn Agressie die ontstaat uit acute of chronische pijnbeleving, of de associatie daarmee.
• Spelagressie Agressie tijdens spel
• Maternale agressie Agressie in de context van de loopsheid, (schijn)zwangerschap of de nestomgeving met puppies
• Omgerichte agressie Agressie richt zich op iets of iemand anders dan de bron van die agressie waardoor spanning afvloeit
• Agressie tussen honden
• Idiopathische agressie Agressie zonder aanwijsbare oorzaak

Dat zou dus grotendeels volgens jou voortvloeien uit angst of zelfverdediging? Prima als je dat denkt, maar daar zijn ik en vele mensen die daarvoor gestudeerd hebben, het niet mee eens. Wel een beetje kort door de bocht om je conclusies te trekken op basis van je eigen honden.

Mijn eerste mechel was ook een zeer dominante hond, naar andere honden beet hij eigenlijk nooit want met 1 blik keek hij ze al weg. Echter mensen zien deze lichaamstaal vaak niet, dus werd er agressie ingezet en zoals je weet heeft agressie verschillende stadia met als zwaarste middel het bijten. Echter de gemiddelde mechel heeft niet zo;n probleem om snel door te schakelen naar bijten. Net als redirecte agressie, wat vrij veel voorkomt bij mechels, heeft dat niks met angst te maken maar met spanning en stress.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik zie ook echt geen angst hoor bij de hond.
De hond is geconcentreerd en zeer gefocust (hoog in een bepaalde drift) en de man benaderd hem van een kant die de hond niet ziet aankomen
en de hond reageert hier ehhh flink op :F:
Hij trekt eerst nog een fractie van een seconde zijn lip op en en gaat dan over op bijten, een zeer kort lontje. In mijn ogen een felle sodemieter,
maar ook dom van de man om hem zo te storen in de taak van de hond.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
laeken
Zeer actief

De serie angsten die je opnoemt is op geen enkele manier van toepassing op de hond op evt een paar uitzonderingen na. De hond is geen moeder, heeft geen prooi die hij verdedigd, waakt niet etc. De hond reageert op dreiging en die dreiging bestaat uit overhangen, vasthouden en hij vliegt uit als de persoon het op de spits drijft door de hond van boven af op de kop te willen zoenen. Dus de dreiging tot maximaal op te voeren. Als de hond vol vertrouwen was had dit geen enkel punt geweest.

Mijn gedachte wordt nog eens versterkt doordat deze honden over het algemeen genoeg redenen hebben om deze mensen als bedreigend te ervaren. Ze zijn immers vaak hard en veel gecorrigeerd.

Wat jullie er van maken moet je echt zelf weten maar deze hond verdedigd zichzelf in mijn ogen en dat heeft puur en alleen te maken met het feit dat hij de handelingen en de betreffende persoon als bedreigend ervaart. Dat zie ik alleen al aan het feit dat de hond totaal afgewend van die persoon zit en dus vermijdend gedrag vertoont. Als deze hond dominant agressief was geweest was hij opgestaan en had hij zichzelf uit deze situatie bevrijd. Dat durft de hond nu niet. Vandaar die afgewende houding en zijn ondanks alles blijven zitten. Een dominante hond blijft niet zitten als de druk zo opgevoerd wordt. Een zittende hond is altijd onderdanig. Een dominante hond gaat altijd eerst staan voor hij aanvalt en doet dat nooit uit een gedrukte positie.

Dus je kan duizend dingen aandragen ik zie dit en ik herken dit en heb dit vaak zat gezien bij honden. Ik snap dat het niet passend is om veel mechelaars onzeker te vinden omdat dat niet past bij het beeld dat africhters willen laten zien. Een hond die je zo in je smoel bijt geeft zijn grens aan. Een super zekere hond maakt al dit gedrag geen bal uit. Een dominante hond zit niet zo naast iemand. Die weigert sowieso te zitten als iemand zich zo opstelt naar hem.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik heb zelf onzekere honden gehad en die zouden precies dit doen in die situatie. Wuilus was niet onzeker en die was dus opgestaan zodra de persoon de arm om haar heen sloeg of de halsband zou vasthouden. Dan zou ze laten zien dat ze dat niet wilde accepteren uit dominantie door de staart hoog te dragen, te staan en de man ipv vermijden opzoeken. Aankijken. En dan is het aan die man om weg te gaan of ook op te staan. Een dominante hond voert een totaal andere strijd en gedraagt zich zo dat hij direct dat conflict aangaat. Gisteren was hier een GT die naar Tom gekeken heeft. Tom is onzeker. Tom is precies zoals deze mechelaar al is goddank zijn bijtrem vele malen hoger en zou hij slechts gehapt hebben naast het gezicht.
Laatst gewijzigd door laeken op 23 jun 2017 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Maargoed. We komen hier nooit uit. Ik zie zelfverdediging door de hond en een aantal mensen zien een dominante hond die zelfverzekerd is en die deze agressie inzet om te laten zien wie de baas is. Op mij straalt deze hond geen enkele vorm van dominantie uit. Daarvoor laat hij zonder protest veel teveel over zich heen komen zonder ook maar 1 stap te zetten uit protest.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”