laeken schreef:
Ik denk dat de meeste honden bijten vanuit angst. Ze voelen dreiging. Een angstloos hondje heeft helemaal geen behoefte om zichzelf te verdedigen. Waarom zou je iemand aanvallen die geen dreiging is voor je?
Dus ja. De meeste honden zullen bijten uit angst als het een vreemde persoon betreft
Of het is ze geleerd of ze vertonen prooigedrag of hebben een totaal verkeerde opvoeding gehad en menen zichzelf te moeten verdedigen tegen een mens. Maar dan nog speelt angst en het gevoel van dreiging een grote rol.
Hoe meer zelfvertrouwen een hond heeft en hoe minder hij zich bedreigt voelt hoe minder snel hij zal bijten. Bijten is zelfverdediging en dat doe je als je dreiging voelt.
Dat deze hond bang is staat voor mij als een paal boven water. Ik zie dat hij bang is ondanks dat jij dat niet ziet. Ik heb zelfverzekerde en onzekere honden gehad. De onzekere kunnen dit doen, de zelfverzekerde doen dit domweg niet. Die voelen zich dan helemaal niet bedreigd en dus geneigd zich zo fel te verdedigen.
Wat een onzin Laeken, er zijn legio redenen om te bijten en die zijn lang niet allemaal door angst geïnduceerd.
Ik noem er even een paar:
• Dominante agressie Agressie naar gezinsleden waarbij bepaalde handelingen door de hond niet worden geaccepteerd (bv aaien, van bank of stoel afduwen, correcties)
• Bezitsagressie Agressie ter verdediging van voedsel, speeltje, kluif etc.
• Angst-agressie Agressie vanuit een angst voor iets of iemand
• Territoriale agressie Agressie ter verdediging van territorium of eigen gezin/roedel
• Prooi-agressie Najagen, aanvallen, verwonden en/of doden van snel bewegende dieren, mensen, joggers, fietsers, auto’s etc.
• Agressie uit pijn Agressie die ontstaat uit acute of chronische pijnbeleving, of de associatie daarmee.
• Spelagressie Agressie tijdens spel
• Maternale agressie Agressie in de context van de loopsheid, (schijn)zwangerschap of de nestomgeving met puppies
• Omgerichte agressie Agressie richt zich op iets of iemand anders dan de bron van die agressie waardoor spanning afvloeit
• Agressie tussen honden
• Idiopathische agressie Agressie zonder aanwijsbare oorzaak
Dat zou dus grotendeels volgens jou voortvloeien uit angst of zelfverdediging? Prima als je dat denkt, maar daar zijn ik en vele mensen die daarvoor gestudeerd hebben, het niet mee eens. Wel een beetje kort door de bocht om je conclusies te trekken op basis van je eigen honden.
Mijn eerste mechel was ook een zeer dominante hond, naar andere honden beet hij eigenlijk nooit want met 1 blik keek hij ze al weg. Echter mensen zien deze lichaamstaal vaak niet, dus werd er agressie ingezet en zoals je weet heeft agressie verschillende stadia met als zwaarste middel het bijten. Echter de gemiddelde mechel heeft niet zo;n probleem om snel door te schakelen naar bijten. Net als redirecte agressie, wat vrij veel voorkomt bij mechels, heeft dat niks met angst te maken maar met spanning en stress.