Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toch nog even over katten

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Toch nog even over katten

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Naar aanleiding van de opnieuw opgelaaide discussie over katten het volgende:

Stel je voor, ik besluit dat ik mijn katten niet meer alleen buiten laat lopen. De oudste komt amper meer buiten, dus da's makkelijk. En nou een oplossing voor de andere twee. Een ren of de tuin overdekken is geen optie. Het gaat ze immers niet om 'effe een frisse neus halen'. Net zo goed als mijn hond hebben mijn katten behoefte aan een paar uur per dag buiten snuffelen en rennen en klimmen.

Ik kan ze aan de lijn uitlaten, maar been there, done that toen ze klein waren, en dat is met een volwassen kat nauwelijks te doen, omdat ze lekker tussen de struiken willen lopen, en af en toe ergens op af willen racen.

Ik zou ze ook los kunnen laten lopen, ze lopen best goed mee, en luisteren (voor katten) heel redelijk in de zin dat ze bij me komen als ik roep.

Maar waar ga ik ze dan los laten lopen???

Hier in de wijk mag niet, want stel je voor dat ze in de struiken gaan zitten poepen of iemands tuin in lopen. Daar was het tenslotte om begonnen.

In het hondenloslooppark? Jack zou het wel leuk vinden, die speelt graag met de katten. Ze zullen ook geen honden aanvallen, de ene kat vindt vreemde honden eng, en de ander zit een beetje tussen angst en nieuwsgierigheid in.

Maar mag ik dan van andere hondenbezitters met een niet-katvriendelijke hond eisen dat ze hun hond bij zich houden als ik met mijn katten langskom? En zou dat in de praktijk werken? :roll:

Met andere woorden: ik wil mijn katten net zo min als mijn hond opsluiten in huis en in de tuin, ik zou best kattenbelasting willen betalen, maar hoe zit het dan met de 'voorzieningen' voor de kattenbezitter? Hoe zou dit opgelost kunnen worden?

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Moeilijke vraag?

:mrgreen:

Hanneke
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

ja ik denk het

heb zelf geen katten en ook geen katten in de tuin dankzij amos :mrgreen:

maar ook geen vogeltjes of ander lief spul :cry2:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Martijn schreef:Zucht...

Ja hoor Hanneke...ik zal mijn honden bij me houden als jij ineens met een kat om de hoek komt zeilen.

Ik word moe van dit geëmmer. Waarom zou ik boodschap hebben aan het practische probleem dat jij met jouw katten die er zijn omdat jij voor ze gekozen hebt?

Ik vind dit echt ver gaan.

Het gaat trouwens niet om belasting betalen. Als je hondenbelasting betaalt betekent dat ook niet dat je ze zonder begeleiding de straat op mag schoppen.
:p:

Nee nee, ik denk dat we het erover eens zijn dat je hondenbelasting betaalt zodat je gemeente voorzieningen treft, zoals uitlaatstroken en losloopgebieden. Dus ik wil best kattenbelasting betalen, maar dan wil ik ook graag voorzieningen. :-D

En jij hebt net zo goed voor jouw honden gekozen als ik voor mijn katten. Toch?

En het gaat niet om 'de hoek om zeilen' terwijl alles aan de lijn loopt, het gaat over lekker over het gras kunnen sjezen, boom in, boom uit, lekker effe achter een muizenspoor aan, in een veilig en legaal losloopgebied.

Wat ik *probeer* aan te tonen met mijn geëmmer :mrgreen:, is dat a) katten geen cavia's zijn die je lekker makkelijk in een beperkte ruimte kan houden, maar net zoveel behoefte hebben aan en recht hebben op het dagelijkse buiten uitleven als honden en b) dat je katten in theorie exact hetzelfde zou kunnen behandelen als honden, maar dat de bestaande mogelijkheden daarvoor toch danig beperkt worden doordat een relatief hoog aantal honden en katten niet zonder ongelukken samen in een losloopgebied kunnen.

:-D Ik vind het wel een leuke discussie, ik ben benieuwd naar andere reacties!

Hanneke
miranda

Ongelezen bericht door miranda »

Rambo liep ook altijd het laatste rondje met de honden mee.
Hij volgde het hele rondje helemaal, tot hij wat ouder werd en zelf de wandeling inkortte zodat hij ons als wij de ronde hadden gelopen al weer bij de achterdeur stond te wachten.

Verder mocht hij gaan en staan waar hij wilde. Wilde hij overdag binnenblijven was ok maar wilde hij naar buiten (hij gebruikte de openstaande slaapkamer raam als deur) was het ook prima.
De buurt wist dat als ze er last van hadden ze hem op een emmer water mochten trakteren.
Doordat we Rambo de vrijheid gaven wisten we dondersgoed dat het fout kon gaan. Hij kon beschoten worden (is ook een keer gebeurt) en hij kon onder een auto terecht komen.
Maar ja dat risico is ons ook beschoren dat je van de stoeprand valt en onder een auto terecht komt... moeten wij dan ook maar binnen blijven?
Dacht het niet, liever goed geleeft maar kort, dan lang in het gevang is mijn stelling.
Naarmate Rambo ouder werd werden zijn buitenavontuurtjes wel minder, maar dat was nog steeds een eigen keuze.

Een losloopgebied voor katten zie ik niet zo zitten. Rambo kwam wel als we hem riepen, maar dat deed hij ook niet altijd.
En aanlijnen was al helemaal geen succes. We hebben hem met de evacuatie van het hoge water aangelijnt uit moeten laten... nou hij liep schuchter een paar stapjes om weer naar binnen te willen.

Ik denk dat we met zijn allen op de wereld eens wat verdraagzamer moeten opstellen.

Even een fictief voorbeeld;
Buurman A zit misschien niet te wachten op een loslopende kat in zijn tuin omdat zijn hond daarvan over de rooie gaat. En buurman B heeft daarintegen duiven die mijn loslopende kat als een bedreiging zien. De buurman aan de overkant heeft een poes die twee keer per jaar zo krols is als het maar zijn kan. De andere buurman aan de overkant heeft een stuk of 4 kinderen die al gillend en krijsens spelen zaterdag en zondagochtend in alle vroegte.

Zij zitten inderdaad niet te wachten op mijn loslopende kat... maar zit ik te wachten op een hond die constant blaft, op duiven die mijn hele tuin onderschijten, op een kat die 2x per jaar als baby 's-nachts de boel bij elkaar krijst. Op kinderen die lopen te gillen en te krijsen????

Je kunt wel zeggen van iedereen die dieren heeft is het haar of zijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat anderen daar geen last van hebben.
Maar wat is last hebben van hoever wil je dit doordraven... nu zijn het dieren waar je al dan niet last van hebt. Dadelijk is het dat je je stoort aan de hobby van de buurman waar hij flink wat geluid bij produceert. Of inderdaad aan gillende kinderen, kloppende betonboren, Lachende mensen die elders in de tuin zitten, een feestje met schallende muziek..... enz

We leven met elkaar in deze wereld... en met een stuk verdraagzaamheid zal het allemaal een stuk gezelliger en gemakkelijker zijn!
Laatst gewijzigd door miranda op 02 mar 2004 06:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Hihi, van mij mag iedereen fijn met zijn kat in het park gaan lopen, maar ik hoop toch niet dat er van mij verwacht wordt dat ik het beestje uit een boom ga halen omdat mijn lieve Toop hem daar in gejaagd heeft. :mrgreen:

Overigens, toen ik nog bij mijn ouders woonde, hadden we ook een kat van iemand gekregen en die wilde ook zo graag naar buiten. Dus hadden mijn moeder en ik verzonnen dat we hem gingen uitlaten.
Dus tuigje gemaakt van de band van een schoudertasje, met de kat in de auto naar het Amsterdamse bos. En lopen, lekker een uurtje lopen.
Die kat was doodop aan het einde, want een kat loopt niet lekker een uur achter elkaar. Die scharrelt. :mrgreen:
De reacties waren overigens fantastisch, iedereen vond het prachtig, kat aan een lijntje in het bos.
Maar het sloeg natuurlijk helemaal nergens op. :V
Katlief heeft daarna 2 dagen geslapen. :roll:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
miranda

Ongelezen bericht door miranda »

Roelfien schreef: Katlief heeft daarna 2 dagen geslapen. :roll:
Dat geloof ik best.... als je ziet hoe snel die pootjes bewegen als ze je bij proberen te houden.
En dan dit een uur lang.....
De kat was zeker voortaan nergens meer te vinden als jullie het riempje lieten zien) :mrgreen:
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

miranda schreef:
Roelfien schreef: Katlief heeft daarna 2 dagen geslapen. :roll:
Dat geloof ik best.... als je ziet hoe snel die pootjes bewegen als ze je bij proberen te houden.
En dan dit een uur lang.....
De kat was zeker voortaan nergens meer te vinden als jullie het riempje lieten zien) :mrgreen:
Oh joh, dat beest was zo gestoord als een ui. Hij vond alles best. Die kon je ook in je nek leggen en er de wereld mee rondlopen, bleef ie ook liggen. Dus waarschijnlijk had ie ook wel weer braaf met het tuigje gelopen. Maar wij vonden het zelf niet zo'n goed idee. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hanneke2 schreef:Moeilijke vraag?

:mrgreen:

Hanneke
Nee, niet moeilijk, eerder vermoeiend.
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

Hanneke2 schreef:
Nee nee, ik denk dat we het erover eens zijn dat je hondenbelasting betaalt zodat je gemeente voorzieningen treft, zoals uitlaatstroken en losloopgebieden.
Is dat zo?
Op mijn aanslagbiljet staat dat het geld in het potje algemene middelen wordt gepropt.
En voorlopig zie ik hier alleen nog maar de bordjes verboden voor honden of verboden voor loslopende honden verschijnen.

Dus als ze het al niet eens voor de honden doen, of amper.....
wil jij een kattenpark hebben?
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
-Mieke-
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 spaans, 2 roemeense ex-straathondjes
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door -Mieke- »

Zolang die kat maar niet pal voor mijn huis loopt te paraderen en te zonnen, terwijl ik na een wandeling aan de overkant van de straat sta met "ene Bob en ene Laika" :roll: ..... mijn arme armen... :twisted: Dan hebben die twee plots wel pakken energie en super spieren.... :twisted:
groetje, Mieke
I.M. Vlaamse Bob, I.M. Roemeense Laika. Spaanse Rambi,
Momo en Kiki
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Persoonlijk blijf ik het grappig vinden. Die katten-wel-of-niet-naar-buiten-discussie. Want het feit is dat de voor- en tegenstanders er nooit uit zullen komen. Zelfs niet bij de kattengekken op de kattenforums en -prikborden.
Persoonlijk ben ik van mening dat je te allen tijden moet voorkomen dat jouw huisdier (hond, kat of welk ander dier dan ook) geen overlast moet veroorzaken en dat je de plicht hebt om zo goed mogelijk voor dat dier te zorgen. Hier valt ook de bescherming van dat dier onder in mijn ogen.
Ik realiseer mij heus wel dat er een categorie katten is die je helemaal gek maken als je ze binnen houdt, maar de meeste katten kan je makkelijk binnen houden. Die talen er niet eens naar wanneer ze het eenmaal gewend zijn. Ik heb zelf 2 van die exemplaren lopen. Als kitten zijnde wilden ze nog wel eens vlak bij de deur kijken en is 1 zelfs een keer tussen mijn benen door geglipt naar buiten. Maar tegenwoordig talen ze er niet meer naar. Op het balkon vinden ze prachtig net zoals het zitten in een open slaapkamerraam. Maar binnen voelen ze zich veilig en lopen ze altijd vrolijk met hun staat omhoog. Zo zie ik zelden een kat op straat, die zijn veel meer op hun hoede.
Maar goed, dit is dus slechts mijn mening en ik heb bij mijn ouders ook ervaren hoe het anders kan. Want hun laatste kat was met 5 a 6 maanden niet meer binnen te houden. Een tuigje? 3x niks, misschien ook nog wel 4x ;) . Daarom heeft mijn moeder hem toen ook met een half jaar laten castreren. Op die manier werd in ieder geval voorkomen dat de kattenpopulatie in de buurt zich ongecontroleerd uit bleef breiden.

Maar goed nu weer terug naar het topic, katten voorzieningen.... pfff ik vind het dus heel moeilijk. Want hoewel katten best sociale dieren zijn, hebben ze duidelijk meer dan honden moeite met buitenstaanders. Als er dus zo'n kattenuitlaatgebied zou zijn, weet ik niet hoe dat zou gaan lopen want vreemde katten knokken nog sneller dan vreemde honden.
Wat dat betreft klinkt het allemaal leuk, maar of het gaat werken? Ik weet het niet en eigenlijk betwijfel ik het.
En verder ben ik het wel eens met de eerdere reacties. De hondenbelasting verdwijnt ook hier in Alkmaar in de pot 'Algemene Middelen' en krijg je als hondeneigenaar steeds meer beperkingen opgelegd (b.v. kleinere losloopgebieden waarin je de poep van je hond zelf moet opruimen maar men gemakshalve vergeet om bakken voor die poep neer te zetten). Als het voor honden al zo moeilijk is, dan vrees ik dat er voor de katten echt geen aparte gebieden beschikbaar zullen zijn.
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Hanneke bij mij mogen ze in de tuin komen spelen hoor :ok: De meeste katten komen niet uit de tuin en ik heb leuke struiken om in te loeren en een klimboompje/krabpaal.

Weet niet of je die in je onderschrift nog terug krijgt :mrgreen:
Bij maakt het geen "drol" uit. Hier komen ook vreemde katten in de tuin geef ik geen zier om. Mijn katten zijn gewend dat er andere katten bij komen zo nu en dan en zolang ik er maar bakjes bij zet geen problemen. Ze hebben de ruimte.
Hier in de buurt komen zelfs de honden niet uit de tuin en zorg ik voor openvallende monden als ik weer een wandeling met de hele Rataplan op touw zet. :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
lieverd
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door lieverd »

Het blijft een lastig iets. Zelf hebben wij altijd 5 katten gehad, helaas nu door ouderdom overleden niet meer, die altijd graag naar buiten gingen. De oudste heeft als kitten in zijn ondekkingsdrift een keer opgesloten gezeten in een of andere schuur in de buurt en ging na die ervaring nooit meer uit de tuin!

Dit heeft hij overgebracht op alle andere katten die erbij kwamen en zij bleven ook allemaal in de tuin! Echt overlast hebben die van mij dus nooit gegeven.

Ik kan mij goed voorstellen dat je een ruimte zou willen waar je katten vrij rond zouden kunnen rennen, ik denk dat dit echter niet te realiseren zou zijn, ook niet als je "kattenbelasting"zou gaan betalen. Een kat klimt over ieder hek als hij/zij daar zin in heeft en is dan buiten bereik. uiteindelijk komt hij dan wel weer thuis, maar toch.

De kattenuitrenplaats zal wel altijd een punt van discussie blijven.
En een knuffel van Rex
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Bezint eer ge begint...... :mrgreen:

Ik denk dat je gewoon goed moet nadenken óf je katten kan houden voordat je aan katten begint.
Woon je middenin de stad, tja, dan moet je dus óf een echte binnenkat hebben óf geen katten nemen.

Zelf vind ik de hele "hetze" tegen loslopende katten zwaar overtrokken, alhoewel ik voorbeelden heb gehoord waarvan ik denk "dat kan dus écht niet". Zelfs mensen die hun hond niet vrij in hun eigen tuin laten omdat ze bang zijn dat ze een kat vermoorden....... tja, sorry hoor, maar dat is dan dikke pech voor de kat.
Zulke voorbeelden gaan veel te ver.

Ik vind ook dat een kat het recht heeft, als hij dit wil, om lekker buiten te lopen, maar die plek (de woonomgeving) moet hier wel geschikt voor zijn. Dus een veilige omgeving, weinig verkeer, katten laten castreren.

En dan heb ik eerlijk gezegd een beetje "poep" aan iemand die over een kattendrolletje valt. Ik glij ook weleens uit over de hondenstront :mrgreen:

Overlast mogen ze zeker niet veroorzaken, maar er moet ook niet gezeverd worden over ieder klein rotdingetje.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

Oke, dan wordt het dus kattenbelasting invoeren en dan vervolgens van dat geld een park compleet afzetten met gaas (van de zijkanten en ook van boven. Je mag je kat dan aan de lijn meenemen naar de uitlaat plaats en daar gooi je hem naar binnen...is dat een oplossing????
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
Branka
moderator

Nieve schreef:Oke, dan wordt het dus kattenbelasting invoeren en dan vervolgens van dat geld een park compleet afzetten met gaas (van de zijkanten en ook van boven. Je mag je kat dan aan de lijn meenemen naar de uitlaat plaats en daar gooi je hem naar binnen...is dat een oplossing????
Drastisch, maar het zou misschien kunnen ;)

Maar even als rechtgeaarde Nederlandse nog een vraagje vanuit economisch oogpunt: mijn katten komen niet buiten, dus vervuilen ook niet de tuin van een ander en er hoeven ook geen bijzondere voorzieningen voor worden getroffen. Krijg ik dan vrijstelling van die belasting :mrgreen:
Afbeelding
Nieve
Zeer actief

Branka schreef:
Nieve schreef:Oke, dan wordt het dus kattenbelasting invoeren en dan vervolgens van dat geld een park compleet afzetten met gaas (van de zijkanten en ook van boven. Je mag je kat dan aan de lijn meenemen naar de uitlaat plaats en daar gooi je hem naar binnen...is dat een oplossing????

Maar even als rechtgeaarde Nederlandse nog een vraagje vanuit economisch oogpunt: mijn katten komen niet buiten, dus vervuilen ook niet de tuin van een ander en er hoeven ook geen bijzondere voorzieningen voor worden getroffen. Krijg ik dan vrijstelling van die belasting :mrgreen:
Ja praktisch gezien zou je dan een vrijstelling kunnen krijgen...want anders zou er ook konijnen en cavia belasting moeten komen...haha ;) Het praktische puntje is alleen hoe kun je dat bewijzen/ controleren dat sommige katten alleen maar binnen zijn???
Afbeelding
Yvonne81
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Yvonne81 »

Als je echt wilt, kun je best een leuke kattentuin maken.
Leuke struiken om onder te loeren. Afgezaagde boomstronk om te klimmen en krabben en een plekje om lekker te luieren in het zonnetje...
Mijn katten hebben altijd losgelopen maar zijn sinds de verhuizing in juni niet meer buiten hun nieuwe tuin geweest.
Het is me reuze meegevallen! Hoewel ze wat onsjes zwaarder zijn door een wat luiere levensstijl, zijn ze tevreden en vervelen ze zich echt niet in de tuin.
Veel groetjes van Yvonne en Sterre
Afbeelding
Yvonne81
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Yvonne81 »

Nieve schreef:Je mag je kat dan aan de lijn meenemen naar de uitlaat plaats en daar gooi je hem naar binnen...is dat een oplossing????
Een gemiddelde kat doe je er echt geen plezier mee om hem tussen 30 buurkatten in een kooi te gooien. Lijkt mij geen oplossing. ;)
Veel groetjes van Yvonne en Sterre
Afbeelding
Nieve
Zeer actief

Yvonne81 schreef:
Nieve schreef:Je mag je kat dan aan de lijn meenemen naar de uitlaat plaats en daar gooi je hem naar binnen...is dat een oplossing????
Een gemiddelde kat doe je er echt geen plezier mee om hem tussen 30 buurkatten in een kooi te gooien. Lijkt mij geen oplossing. ;)
Het was ook een beetje ironisch bedoeld omdat je toch niet uitgepraat raakt over het onderwerp. Mijn kat zou al doodongelukkig worden als ik haar in een kooi zou zetten samen met 1 andere kat, want ze is echt bang van andere katten. :cry:

Ik woon opzich in een hele rustige wijk, dus neem het risico wel dat ze buiten loopt. En zolang ik er niet bij ben is het toch niet zo'n held en kruipt ze weg voor alles wat geluid maakt. Echter ga ik met Nieve uit en loopt ze mee, dan is het een stoere kat...ze weet dat Nieve haar toch wel helpt. :P Dus ik let gewoon heel erg op dat als ik Nieve uit ga laten, Asrael niet mee loopt. Doet ze dat wel, dan ga ik terug naar huis.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Branka schreef:

Ikke ook want mijn katten kunnen de tuin niet uit.
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Neeltje schreef:
Branka schreef:

Ikke ook want mijn katten kunnen de tuin niet uit.
Ja, maar voor honden moet ook betaald worden, ook al blijven ze op je eigen terrein.......
AfbeeldingAfbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Sja, de maatschappij hangt van auto's en verkeer aan elkaar. Kleine kinderen laat je ook niet op de weg rondlopen, stel dat ze onder een auto komen. Honden en katten dus ook niet, vind ik. Ik zelf ga nu buiten wonen, dat is veel prettiger voor mijn dieren. HEbben ze meer ruimte. Een kat in een woonwijk is niet ideaal. Het mooiste zou toch zijn indien je je tuin optimaal kon afrasteren zodat ze er echt niet meer uit konden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Yvonne81 schreef:Als je echt wilt, kun je best een leuke kattentuin maken.
Leuke struiken om onder te loeren. Afgezaagde boomstronk om te klimmen en krabben en een plekje om lekker te luieren in het zonnetje...
Mijn katten hebben altijd losgelopen maar zijn sinds de verhuizing in juni niet meer buiten hun nieuwe tuin geweest.
Het is me reuze meegevallen! Hoewel ze wat onsjes zwaarder zijn door een wat luiere levensstijl, zijn ze tevreden en vervelen ze zich echt niet in de tuin.
Nou zeker!!! Laatst stond hier bij een andere discussie over katten, een link naar zo'n kattentuin: werkelijk schitterend!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
teckeltoos
Zeer actief

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Een kat scharrelt niet alleen maar wat rond. Hij botviert gewoon het jachtinstinct en de oerdriften. En dat heeft de mens er nog steeds niet uit kunnen halen. Bij honden hebben we dat in goede banen kunnen leiden.

Een tijd geleden heeft een kater tegen onze deurpost gepist. Je kan soppen wat je wil, maar ik heb nog weken in de stank gezeten. Dat is voor mij toch wel ver voorbij mijn tollerantiegrens.
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

teckeltoos schreef:Een kat scharrelt niet alleen maar wat rond. Hij botviert gewoon het jachtinstinct en de oerdriften. En dat heeft de mens er nog steeds niet uit kunnen halen. Bij honden hebben we dat in goede banen kunnen leiden.

Een tijd geleden heeft een kater tegen onze deurpost gepist. Je kan soppen wat je wil, maar ik heb nog weken in de stank gezeten. Dat is voor mij toch wel ver voorbij mijn tollerantiegrens.
Biotex sopje helpt ;)
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Branka
moderator

Rataplan schreef:
teckeltoos schreef:Een kat scharrelt niet alleen maar wat rond. Hij botviert gewoon het jachtinstinct en de oerdriften. En dat heeft de mens er nog steeds niet uit kunnen halen. Bij honden hebben we dat in goede banen kunnen leiden.

Biotex sopje helpt ;)
Ja, of (schoonmaak)azijn.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

GEwoon tuin goed omheinen. Kost dat geld, dan pech gehad, dan niet aan een kat beginnen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie

Ongelezen bericht door Hanneke »

Het zou toch mogelijk moeten zijn om katten op karakter te fokken en dan te proberen de huiselijke eigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken? Bij de rasomschrijvingen van de raskatten wordt bij een aantal rassen aangegeven dat ze minder drang hebben om naar buiten te gaan dan andere. Daar zou je dus wat mee moeten kunnen. We hebben tenslotte in de loop der jaren de honden ook zo gefokt dat ze te gebruiken waren op manieren die wij handig vonden. Nu het almaar voller wordt lijkt het me nuttig dat katten op in-huis-blijf kwaliteiten worden gefokt.

En verder denk ik dat het voor mensen die problemen kunnen verwachten in de combinatie kat-buiten-buurt verstandig is om een volwassen kat uit te zoeken waarvan duidelijk is dat hij/zij niet of weinig naar buiten wil. Maar ja, dan heb je dus niet zo'n leuke kitten :roll:

Dat alles neemt niet weg dat het wel vaak zo is dat dit soort discussies alleen gevoerd worden over huis-tuin-keukenkatten en zelden of nooit over raskatten. Die komen namelijk bijna nooit los buiten. Stel je voor dat je 500 Euro wordt doodgereden, doodgebeten of ingepikt, denk ik dan. Dan kan het dus opeens wel, die tuin omheinen of de kat binnenhouden.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”