Stel je voor, ik besluit dat ik mijn katten niet meer alleen buiten laat lopen. De oudste komt amper meer buiten, dus da's makkelijk. En nou een oplossing voor de andere twee. Een ren of de tuin overdekken is geen optie. Het gaat ze immers niet om 'effe een frisse neus halen'. Net zo goed als mijn hond hebben mijn katten behoefte aan een paar uur per dag buiten snuffelen en rennen en klimmen.
Ik kan ze aan de lijn uitlaten, maar been there, done that toen ze klein waren, en dat is met een volwassen kat nauwelijks te doen, omdat ze lekker tussen de struiken willen lopen, en af en toe ergens op af willen racen.
Ik zou ze ook los kunnen laten lopen, ze lopen best goed mee, en luisteren (voor katten) heel redelijk in de zin dat ze bij me komen als ik roep.
Maar waar ga ik ze dan los laten lopen???
Hier in de wijk mag niet, want stel je voor dat ze in de struiken gaan zitten poepen of iemands tuin in lopen. Daar was het tenslotte om begonnen.
In het hondenloslooppark? Jack zou het wel leuk vinden, die speelt graag met de katten. Ze zullen ook geen honden aanvallen, de ene kat vindt vreemde honden eng, en de ander zit een beetje tussen angst en nieuwsgierigheid in.
Maar mag ik dan van andere hondenbezitters met een niet-katvriendelijke hond eisen dat ze hun hond bij zich houden als ik met mijn katten langskom? En zou dat in de praktijk werken?

Met andere woorden: ik wil mijn katten net zo min als mijn hond opsluiten in huis en in de tuin, ik zou best kattenbelasting willen betalen, maar hoe zit het dan met de 'voorzieningen' voor de kattenbezitter? Hoe zou dit opgelost kunnen worden?
Hanneke