Ri@ schreef:
Het enige waar ik echt bang voor ben is dus voor zulke honden en bijbehorende mensen als uit de openingspost. Je kunt gewoon helemaal niks. Je ziet het niet aankomen en voordat je het weet is je hond dood. Ik wil alle maatregelen nemen en alle verantwoordelijkheid bij mezelf leggen. Alleen tegen zulke situaties kun je je niet beschermen.
Nou dat heb ik ook wel ja, met Jol maar ook met Aki als zo'n hond uit het niets aan komt en ze klappen er op dan is het vaak einde van je eigen hond of enorm letsel.
Hier weinig van dat type honden die loslopen, heb het slechts een enkele keer meegemaakt. En dat betrof 1x een baas die schrok maar toen hij zag dat Aki een reu was verzuchtte hij dat het wel goed zou gaan. De man had 1 teef los en 1 aan de lijn die dus vooruit schoot richting de ook zo aangelijnde Aki, en toen kwam de loslopende hond ook bij hem staan) Hij had alleen Jol over het hoofd gezien

maar die had volgens mij al een voorgevoel want die had zich heel klein gemaakt en was achter Aki langs geschoven en vast vooruit gelopen (zij liep gelukkig dus los).
En een keer een reu toen mijn vriend met Aki liep. Dat dier was aan het fixeren op Jol en toen mijn vriend de bijbehorende bazin vroeg haar hond even bij zich te roepen kreeg hij een grote bek. "hij doet toch niets, normaal had hij er al opgeklapt want hij heeft het niet zo op andere honden

Toen kreeg de hond Aki in het vizier, maar goed, mijn vriend is er toen voor gaan staan in ieder geval. Maar mijn hemel, dat soort honden laat je toch niet loslopen in en klein onoverzichtelijk bosparkje, waar ze overigens officieel niet eens los mogen lopen
En ik heb wel een beetje een hekel aan aanblaffende kleinere honden die loslopen met baasjes die er niets aan doen. Het gebeurd ook nu weer regelmatig dat Aki belaagd wordt door meerdere van dat soort types en we willen gewoon niet uitproberen wat hij doet als hij op dat moment ook los loopt. Maar ze worden steeds vervelender, tot happen in de poten aan toe. Tot nu toe doet hij niets, maar zoals ik al zei, we willen het niet uitproberen door hem ook los te klikken (het mag daar). Mijn eerste reu was ook altijd zeer tolerant, tot hij wel een serieuze knauw te pakken had en daar op reageerde. Toen was het ineens een onbetrouwbare tering hond, iets waar ik zelf ook op ging lopen dus het werd echt een wisselwerking tussen mij, mijn hond(en) en kleine felle honden met bazen die ze niet terug riepen en vonden dat ik het altijd maar in goede banen moest leiden. Ging overigens ook enorm twijfelen aan mijn honden, maar goed honden die normaal deden en over de vloer kwamen daar ging het goed mee, en kon ik ook gewoon mee wandelen.
Maar ik kan me nog steeds irriteren aan bepaalde eigenaren die bepaalde blafbekken maar laten gaan, vaak onder het mom van "ze hebben een hekel aan herders!" ja kut.. nog even en mijn hond krijgt een hekel aan die blafbekken van jou en doet wel wat en dan ben ik verder van huis want dat wil ik namelijk niet