laeken schreef:Zowel Bas als Tom jagen. En flink. Ze gaan achter alles aan buiten en dat kunnen dus bv ook reeën zijn. Maf gezicht trouwens als een hondje van 5,5 kilo vol overgave achter een ree aan vliegt. Grappige is dat de dieren mijn hondjes niet serieus nemen. Hazen gaan bv stilstaan zodat ze weer in de buurt zijn en rennen dan kleine stukjes weg. Ze maken er een spel van. Mijn hondjes zijn niet groter dan een haas en de hazen hier komen soms zelfs kijken....Dus ze komen op de honden af als die ver van me vandaan zijn.
Reeën rennen een stuk, gaan stil staan en soms stampen ze boos. Maar Tom en Bas denken dat ze ze wel aan kunnen.
Hoe sterk dat jachtinstinct van ze is blijkt uit het feit dat Bas muizen, mollen en vogels vangt en doorbijt. Van Tom wist ik het niet zo zeker tot hij een halfwas haas greep die hem ook niet al te serieus nam en ermee rondliep in zijn mini bekje. Haas heeft het niet gehaald.
Nu kan ik ze prima terugroepen tijdens hun achtervolgingen dus dat doen we nu ook. Geen nest fazanten opjagen en er zelfs vangen en doorbijten. Geen haasjes vangen. Muizen en mollen kan ik niet voorkomen want Bas is echt heel erg fel erop. En ze vangt er regelmatig een.
Dus zelfs die kleintjes moet je niet onderschatten. Ik denk dat het wel fijn is dat mijn hondjes klein zijn want ze zijn absoluut veel harder en feller dan je zou verwachten op basis van hun uiterlijk. Duidelijk echte terriërs. Zouden ze dus 25 kilo zijn dan zou ik best een hele kluif hebben aan ze.
Ja, zo eentje heb ik dus, weliswaar van maar 21 kilo

Volgens de DNA-test een leuke mix van podenco, windhond, terriër, pinscher en herder. Dat zie ik allemaal ook wel terug in haar gedrag: ze jaagt dus onder andere op zicht, met de felheid, moed en prooidrift van een terriër/pinscher en ze is ontzettend impulsief
Taartje heeft als volle podenco afkomstig van een jager ook wel jachtpassie, maar die heeft totaal niet die felheid en explosiviteit. Ik denk eerlijk gezegd dat Taartje niet eens daadwerkelijk iets zou pakken of het in ieder geval niet meteen dood zou bijten zoals Amy. Taartje reageert ook totaal niet op groter wild, alleen knaagdiertjes en vogels vindt zij interessant.
Dus ik denk dat Taartje een minder felle en succesvolle jager is dan jouw kleine hondjes.