Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onzekere hond...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Onzekere hond...

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Vusi (2 jr DH teef) is erg onzeker.
Ze is snel bang in nieuwe situaties, blaft tegen kruiwagens en brommers (ook als die gewoon ergens geparkeerd staan), blaft "agressief" tegen mensen etc etc.

Als ik met haar wandel loopt ze meestal los, als ik mensen zie loop ik de andere kant op of lijn haar even aan zonder dat ik daar veel zeg. De meeste mensen die hier rondlopen kennen haar al, zodra ze ons zien stoppen ze even totdat ik haar aangelijnd heb of verder ben gelopen. Als ze "ineens" verschijnen en Vusi toch tegen ze blaft blijven ze ook staan totdat ik haar bij me kan roepen. Na 2 jaar zijn ze er aan gewent maar ik zelf vind het stront vervelend :(
Het is veel erger geweest, ze ging echt compleet uit haar dak als ze mensen al op grote afstand zag, aan de riem was het nog erger.
Nu kijkt ze nog wel aan de riem maar loopt verder rustig met mij mee en blaft niet.

Ik kan vele pagina's vullen met wat ik wel en niet doe en heb gedaan en "theorieën" over de oorzaak :wink:

Mijn vraag is: wie kent er een goed artikel of website waar ik over onzekere honden kan lezen?
Zijn er hier mensen die mijn verhaal herkennen en misschien zelf zo'n hond hebben?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Onzekere hond...

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb drie honden die elk op hun eigen manier wel eens onzeker of angstig zijn. Taartje is de enige die daar echt nagenoeg nooit last van heeft.
Reageren op 'vreemde objecten' doen Amoz en Mila ook wel eens. Amy is ook onzeker met vreemde mensen, maar uit dat gelukkig niet door te gaan blaffen of erop af te gaan, maar door het uit de weg te gaan.
Weet je zeker dat het bij Vusi onzekerheid is? Zou waaksheid bij haar niet ook een rol kunnen spelen?

Ik vind dit zelf een goede en leerzame website over angst en onzekerheid bij honden: http://fearfuldogs.com
Het is even zoeken naar de info, met name bij Force free training, Getting started en in het blog vind je veel nuttige info.
Ook op de site van Monique Bladder kun je veel informatie vinden over honden met dergelijke issues.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Een site of boek heb ik helaas niet voor je, wel kan ik iets vertellen uit eigen ervaring. Oor heeft tot een jaar of 2,5 - 3 ook gehad dat ze schrok of bang was voor objecten. Haar reactie was dan vaak (niet altijd) net als bij Vusi woest "agressief" blaffen. Borstelen en uitvallen (zonder happen, maar wel erop af springen) en tegelijkertijd terugdeinzen. Of gewoon alleen heel erg willen vluchten. Het gebeurde bij van alles; een stapel oud papier op straat, een sneeuwpop, een beeld in een tuin, grofvuil, een plantenbak; gewoon statische dingen, soms was ze altijd bang voor hetzelfde ding, soms was ze ineens bang voor iets waar ze al maanden elke dag zonder problemen langs fietste. En dingen die mogelijkerwijs kunnen gaan bewegen waren ook heeeel spannend. Fietsen, brommers, roltassen (ook in stilstand), skaters, kruiwagens. En bepaalde mensen, ook eng.

In verreweg de meeste gevallen, als het een statisch object was, ben ik dat geval heel overdreven gaan knuffelen. En aaien en er tegen praten en haar uitnodigen te ruiken en als ze dat deed heeeeeeel blij te zijn en snoepjes te geven. Van sneeuwpop knuffelen word je trouwens erg koud en nat op den duur :hmmm: Bij dingen die echt heeeel erg eng waren (fietsen) heb ik haar bij random fietsen uitgenodigd te komen kijken en al beloond als ze uberhaupt die kant op keek. En sommige dingen (zoals reageren op negers :oeps: ) heb ik genegeerd. Je kunt zo iemand moeilijk vragen "hey jo, mijn hond is bang voor negers, mag ik je knuffelen?" :P Op gegeven moment kon ik wel voorspellen wat voor mensen ze op zou reageren (gekleurd, heel groot, bepaalde houding, gekke hoeden, beetje van het padje af, rolstoel etc.) en ben ik die mensen wat gaan omzeilen, gewoon kort nemen en met een klein boogje er omheen. Oor is nu 6 en het is nog maar heeeeel zelden dat ze ineens schrikt van een random struik ofzo, een paar keer per jaar hooguit. Dus ik kan wel zeggen dat de methode goed heeft geholpen, al zal ze altijd een held op sokken blijven.

Ook snuffelspelletjes, hersenwerkjes en speuren schijnen goed te zijn voor het zelfvertrouwen van een hond, die eerste twee doe ik in overvloed. En de hond zelf laten bepalen of hij/zij de trigger wil benaderen en zo ja hoe ver. Ontwijken, zelf het object knuffelen, hond uitnodigen, elk initiatief belonen en zelf laten bepalen wat ze al durft. Dat is in het kort de methode die voor Oor werkt. En als dat niet kan (je zit in de bus en er komt een passagier binnen met een rolkoffer) gewoon de afstand voor haar gevoel vergroten door bijvoorbeeld mijn been tussen haar en het gangpad te doen en zo veel mogelijk lekkers er in, een steady stroom lekkers.
DeDiana
Zeer actief

Grappig, ik lees dat advies best vaak om het 'spannende' object uitgebreid te gaan aaien en er leuk tegen te doen, maar bij Mila en Amoz werkt dat totáál niet. Die vinden dan dat ik raar doe, waardoor het object alleen maar meer verdacht wordt :mrgreen: Wat ik wel doe is er rustig naartoe lopen (indien de honden loslopen - aan de riem kijken we gewoon even samen vanaf de afstand die de hond kiest), er overduidelijk even naar kijken en dan op neutrale toon zeggen: 'O, dit is gewoon een paaltje/container/sneeuwpop'. Dan is bij hen ook meteen de spanning weg. Belonen voor het benaderen doe ik nooit, dan maak ik er bij hen ook te veel een ding van. Als ze willen benaderen om het nader te onderzoeken, mag dat natuurlijk wel.

Wat betreft Amy's onzekerheid ten opzichte van mensen: het enige wat ik daaraan heb gedaan, is er altijd voor zorgen dat ik tussen haar en de mensen in sta/loop en zorgen dat ze afstand kan nemen. Vreemde mensen mogen haar uiteraard ook niet zomaar aaien, tenzij ze zelf toenadering zoekt. Daardoor is ze nu gewoon heel ontspannen met vreemde mensen om zich heen, ik kan zonder problemen met haar door een meute mensen lopen. Alleen als mensen iets van haar willen, merk je nog dat ze onzeker is. Ze is verder ook niet schrikkerig, maar moet gewoon even de kat uit de boom kijken.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Monique post inderdaad veel online en het BAT boek van grisha stewart
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

vixen en ik gaan ook even kijken, dan zeg ik iets van 'wat een raar ding he' of 'wat een herrie maakt ie he' en dan is het wel goed.
moet zeggen dat dat vooral in het begin wel eens nodig was, nu heeft ze zoiets van mum reageert niet dus er is niks aan de hand.
ze is ook niet echt onzeker, het was bij vixen meer het grote onbekende aangezien ze niet zoveel gewend was buiten.

bij rita heb ik gecounterconditioned bij standbeelden en bijna al het andere dat ze echt eng vond, als we er omheen konden lopen ging ik als laatste om het object heen tikkertje met haar spelen ;) vond ze leuk en het nam het allerlaatste restje angst weg.
riet ging niet blaffen, maar wilde met de snelheid van het licht langs die enge dingen, dat is voor een keer niet erg maar als er - zoals bij haar- op elke wandeling wel een aantal dingen eng zijn, is het toch prettiger als je daar gewoon langs kunt lopen in plaats van laag vliegend.

als ze schrok, van een kat of een hond die aansloeg als we langs een schutting liepen, dan zei ik iets in de trant van 'jeetje, wat een herrie maakt die hond he' of 'wat een stomme kat, ik schrok er ook van hoor blahdieblah' en dan liepen we gewoon door.

met mensen heb ik het net zo gedaan als dediana beschrijft en het resultaat was dat riet gewoon over straat kon, zonder dat ze uitviel naar mensen of dat ze ze nog verder uit de weg wilde gaan.
rietje mocht ook altijd de afstand bepalen als ik een praatje maakte op straat of als iemand bijvoorbeeld de weg vroeg, dat gaf haar rust en daardoor vond ze het op een gegeven moment ook allemaal wel prima.
door groepen mensen heb ik nooit met haar kunnen lopen, maar dat vond ik niet zo'n ramp omdat die altijd wel te ontwijken waren.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
mosquito1980
Zeer actief

Bedankt voor de ideeën en de verhalen, ik ben blij dat ik niet de enige ben :wink:

Het is eigenlijk veel erger geweest. Ik heb wat materiaal van BAT van Sandra&Co gekregen en wat goede raad van Alm@ dat heeft veel geholpen :ok:
Ik pas het nog steeds toe, ik kan nu wel langs het voetbalveld lopen, met 22 wilde leerlingen en een rondvliegende bal, als het maar niet "te" dichtbij komt.
Sneeuwpoppen knuffelen dat zou ik heeel graag doen maar helaas hier geen optie :F:
Ik gebruik ook de "gevaarlijke" voorwerpen bij het apporteren en er langs en omheen lopen, in het weekend zet ik wel eens een kruiwagen in de tuin. :tongue:

Snoep kan ik haar niet mee verleiden (en dat na een Labrador die een moord doet voor iets lekkers) maar haar de hemel in prijzen met een hoge stem dan wordt ze helemaal gelukkig, maar als ze echt in een "gevaarlijke" situatie zit kan ik haar niet bereiken :(

Ze heeft 1 keer in een politie man gehapt :O: Ik was bij de hondenpolitie om jonge bomen af te leveren, Vusi was mee en liep daar los op het terrein met zo'n 20 politiemannen in uniform, op een gegeven moment komt er een politieman in burger, Vusi blaft naar hem en 20 politie mannen beginnen tegen Vusi te schreeuwen en ze bijt in de knie van de burgeragent om daarna snel naar mij te rennen :ugh: was niet zo dramatisch een klein krasje, daar moet zo'n stoere man toch tegen kunnen :wink:
Hun reactie was helemaal verkeerd en ik had dat ook helemaal niet van hun verwacht :hmmm: We hebben het uitgebreid gediscuteerd na de hand, zij zijn "stoere" politie honden gewend die wel op geschreeuw reageren maar ze hebben geen (of heel weinig) ervaring met onzekere en bange honden.

Ik ga de websites bekijken en Monique googlen en gewoon verder werken met haar :ok:

Af en toe is de reactie van Vusi ook een beetje komisch, B.V. gisteravond ging ik met haar wandelen toen het al donker begon te worden, ineens gaat ze grommen en bortelen, ik schrok me een ongeluk :schrik: de boosdoener bleek een bosje te zijn naast het pad, waar ze altijd gewoon langs loopt, er was echt helemaal niets met dat bosje :U: Daarna moet ik daar vreselijk om lachen omdat ik zelf zo schrok :oeps:
mosquito1980
Zeer actief

Ik heb de sites van Monique Bladder en Debbie Jacobs bekeken, daar kan ik volgens mij wel wat mee :ok:
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik vroeg mij af: staan altijd alle mensen stil als zij er tegen blaft? Want dan is ze wel heel succesvol met haar strategie: blaffen voorkomt dat er iets naar me toekomt. Het werkt tenslotte bij struikjes en kruiwagens ook :mrgreen: .
Is het mogelijk met mensen te oefenen die wèl gewoon doorlopen en niet op Vusi reageren, met als doel haar te leren dat ook bewegende objecten ok zijn?
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief

lucie schreef:ik vroeg mij af: staan altijd alle mensen stil als zij er tegen blaft? Want dan is ze wel heel succesvol met haar strategie: blaffen voorkomt dat er iets naar me toekomt. Het werkt tenslotte bij struikjes en kruiwagens ook :mrgreen: .
Is het mogelijk met mensen te oefenen die wèl gewoon doorlopen en niet op Vusi reageren, met als doel haar te leren dat ook bewegende objecten ok zijn?
Ja, de mensen staan echt stokstijfstil als ze haar zien.... ze zijn doodsbang voor honden hier, alles groter dan 35 cm is "gevaarlijk" :wink:
Ik heb vorig jaar met een paar leerlingen geoefend die bedoelden het goed maar waren toch bang.

Vanmorgen liep er een hardloper zo'n 30 meter van ons, Vusi keek er na, ik liep een beetje de andere kant op en kreeg haar opmerkzaamheid en ze kwam achter me aan :ok: Vorig jaar zou ze nog luid blaffend achter die iemand aan zijn gerend.

Ik oefen gewoon door :wink:
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Is ze wel gek van een bal? Ik heb een aantal herplaatsers gehad die niks anders dan een tuin hadden gezien, dan in zo'n puberleeftijd ineens met vanalles worden geconfronteerd is soms spannend. Ik maakte ze al snel gek van een bal waardoor ik 1) de spanning kan doorbreken en 2) ze makkelijk naar het enge voorwerp lokken. Ook wel systematische desensitisatie en successieve approximatie ;-)
mijke
Zeer actief

mosquito1980 schreef:Ja, de mensen staan echt stokstijfstil als ze haar zien.... ze zijn doodsbang voor honden hier, alles groter dan 35 cm is "gevaarlijk" :wink:
Dat helpt natuurlijk ook niet mee. Oor reageert eigenlijk nooit meer op mensen, tenzij iemand bang is voor honden. Dat blijft toch altijd een dingetje, die mensen reageren niet relaxed en kalm en daar reageren honden, zeker onzekere honden, nu eenmaal op. Want niet relaxed en kalm = onvoorspelbaar, voor zo'n hond. Het lijkt me echt behoorlijk moeilijk een onzekere hond daarmee leren om te gaan, als dat geldt voor vrijwel iedereen die je tegen komt.
mosquito1980
Zeer actief

mijke schreef:
mosquito1980 schreef:Ja, de mensen staan echt stokstijfstil als ze haar zien.... ze zijn doodsbang voor honden hier, alles groter dan 35 cm is "gevaarlijk" :wink:
Dat helpt natuurlijk ook niet mee. Oor reageert eigenlijk nooit meer op mensen, tenzij iemand bang is voor honden. Dat blijft toch altijd een dingetje, die mensen reageren niet relaxed en kalm en daar reageren honden, zeker onzekere honden, nu eenmaal op. Want niet relaxed en kalm = onvoorspelbaar, voor zo'n hond. Het lijkt me echt behoorlijk moeilijk een onzekere hond daarmee leren om te gaan, als dat geldt voor vrijwel iedereen die je tegen komt.
Politie mannen in uniform doet haar niets. Ze is gefokt door een politieman vandaar misschien de connectie met uniform.
Bij de politie loopt ze gewoon relaxed los totdat er iemand in burger verschijnt :Q:
mosquito1980
Zeer actief

Hippo schreef:Is ze wel gek van een bal? Ik heb een aantal herplaatsers gehad die niks anders dan een tuin hadden gezien, dan in zo'n puberleeftijd ineens met vanalles worden geconfronteerd is soms spannend. Ik maakte ze al snel gek van een bal waardoor ik 1) de spanning kan doorbreken en 2) ze makkelijk naar het enge voorwerp lokken. Ook wel systematische desensitisatie en successieve approximatie ;-)
Bal, oude schoenen en plastic flessen ze is er gek op maar net niet gek genoeg om haar aandacht te krijgen..... er zit ook verschil tussen de mensen die we ontmoeten.
Kom ik de mannelijke leerlingen tegen dan is ze meer "agressief", bij de dames is het minder tenzij er 1 tussen zit die zich aanstelt.
Zondag liep ik met Vusi aan de lijn en had ik een oude schoen in m'n hand, er liepen 5 dames rustig op het pad, ik ging 5 meter van het pad lopen en leidde Vusi af met de schoen het ging bijna helemaal goed, op het punt dat ze "langs" ons liepen trok ze even aan de lijn. :ok:

Ik moet gewoon veel geduld hebben, ik ben de laatste 14 jaar gewoon heel verwend geweest met 2 super honden Lady en Alex. :I:
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

Ik herken dit best. Fred is ook heel onzeker en we stoeien hier soms best mee.

Ik moet best rekening houden met zijn grenzen. Als we hier overheen gaan dan is hij snel geneigd uit te vallen als hij vastzit aan de lijn.

Voorwerpen gaan steeds beter. Knuffelen of aanraken en vooral lokken werkt bij hem niet. Wel zelf het voorwerp laten ontdekken.

Met het uitvallen naar honden stoeien we hier nog door. Het is geen leuk gedrag en hij is heel gevoelig. Ik heb een keer gecorrigeerd ipv omgekeerd en toen was ik een paar wandelingen bezig om het vertrouwen weer terug te hebben.

Ik ben nu bezig om Look At That aan te leren. Dat staat in een ander topic beschreven.

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 9&t=319687
mosquito1980
Zeer actief

Barkley schreef:Ik herken dit best. Fred is ook heel onzeker en we stoeien hier soms best mee.

Ik moet best rekening houden met zijn grenzen. Als we hier overheen gaan dan is hij snel geneigd uit te vallen als hij vastzit aan de lijn.

Voorwerpen gaan steeds beter. Knuffelen of aanraken en vooral lokken werkt bij hem niet. Wel zelf het voorwerp laten ontdekken.

Met het uitvallen naar honden stoeien we hier nog door. Het is geen leuk gedrag en hij is heel gevoelig. Ik heb een keer gecorrigeerd ipv omgekeerd en toen was ik een paar wandelingen bezig om het vertrouwen weer terug te hebben.

Ik ben nu bezig om Look At That aan te leren. Dat staat in een ander topic beschreven.

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 9&t=319687
Precies zoals hier. Ik heb ook fouten gemaakt (frustratie is het baasjes grootste vijand :-( )
Vusi is ook rustiger als ze los loopt en zelf de "enge" dingen kan ontdekken.
Ik ben nu bezig met de binnenkant van een gas oven die iemand hier gedumpt heeft (zo'n ding uit de keuken), Vusi heeft ook een knuffelbeest gevonden (arm kind die 'm verloren heeft :wink: ) Vusi is er helemaal gek van. Dus ik combineer knuffelbeest en oven :ok: Nu 4 dagen verder gaat het al heel goed, ik kn nu het beest op de oven zetten en zij haalt die er nu bijna direct af :ok:

Zondag is altijd mijn Vusi dag we gaan dan met de auto ergens heen waar het "eng" is maar niet overweldigend. Morgen gaan we naar de markt, er zijn dan geen mensen alleen dingen die afgedekt zijn met plastic, autowrakken, halve brommers, er staan een paar oude bussen en vrachtwagens. :ok:

Ik ga het topic bekijken
mosquito1980
Zeer actief

In dat topic staan weer andere topics..... :E:
mosquito1980
Zeer actief

Klein resultaat... de gasoven is dus gewoon een gas oven en niet meer eng :cheer: (duurde een week)

Gisteren naar de markt ging goed, aan de lange lijn mocht ze aan enge dingen snuffelen, op en af een kapotte vrachtwagen springen en aan de brommer snuffelen zonder het ding "aan te vallen" eerste keer een beetje borstelen, op de terugweg zonder borstelen :ok: We zijn er ongeveer 20 minuten geweest.
Er waren ook een paar mensen die eerst wat lawaai maakten en hard wegliepen, ik heb ze uitgelegd wat ik deed en gevraagd of ze gewoon door konden gaan met waar ze mee bezig waren en dat ik haar echt 100% onder controle had anders zou ik niet zo met haar lopen. Ze deden braaf wat ik hun vroeg en Vusi werd rustiger, ik kon op een kleine afstand gewoon met hun praten terwijl Vusi naast mij stond, Super :E:

Toen ik verder liep vroeg er een of ik Vusi niet wilde verkopen... Ja, hoor als je maar genoeg biedt (het is dus nooit genoeg) :F:
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

mosquito1980 schreef:Klein resultaat... de gasoven is dus gewoon een gas oven en niet meer eng :cheer: (duurde een week)

Gisteren naar de markt ging goed, aan de lange lijn mocht ze aan enge dingen snuffelen, op en af een kapotte vrachtwagen springen en aan de brommer snuffelen zonder het ding "aan te vallen" eerste keer een beetje borstelen, op de terugweg zonder borstelen :ok: We zijn er ongeveer 20 minuten geweest.
Er waren ook een paar mensen die eerst wat lawaai maakten en hard wegliepen, ik heb ze uitgelegd wat ik deed en gevraagd of ze gewoon door konden gaan met waar ze mee bezig waren en dat ik haar echt 100% onder controle had anders zou ik niet zo met haar lopen. Ze deden braaf wat ik hun vroeg en Vusi werd rustiger, ik kon op een kleine afstand gewoon met hun praten terwijl Vusi naast mij stond, Super :E:

Toen ik verder liep vroeg er een of ik Vusi niet wilde verkopen... Ja, hoor als je maar genoeg biedt (het is dus nooit genoeg) :F:
:E:

wij zijn begonnen met de nieuwe bewoners. Eentje loopt op hakken door de hal en dat vind Fred eng. Dus elke keer als ik die hoor gaat er een handje snoepjes door de kamer.
DeDiana
Zeer actief

Barkley schreef:
mosquito1980 schreef:Klein resultaat... de gasoven is dus gewoon een gas oven en niet meer eng :cheer: (duurde een week)

wij zijn begonnen met de nieuwe bewoners. Eentje loopt op hakken door de hal en dat vind Fred eng. Dus elke keer als ik die hoor gaat er een handje snoepjes door de kamer.
Klinkt goed allemaal! :ok:
@mosquito1980: fijn dat die mensen wilden meewerken!
mosquito1980
Zeer actief

DeDiana schreef:
Barkley schreef:

Klinkt goed allemaal! :ok:
@mosquito1980: fijn dat die mensen wilden meewerken!
Ja, super. :ok:
Een eindje verder op was er een die erg van Vusi schrok (ik had hem niet gezien) ... hij zat te slapen en Vusi blafte tegen hem :schrik: Ik zei meteen sorry, maar hij werd erg boos en pakte z'n telefoon en zei dat hij de politie ging bellen omdat ik met een gevaarlijke hond liep :piew: Een paar anderen die in de buurt stonden moesten daar hartelijk om lachen "hey joh, doe normaal, je hebt niet eens beltegoed ...." :wink:
mosquito1980
Zeer actief

Vandaag lekker gewandeld met verschillende uitdagingen onderweg :wink:
Bij ons riviertje wordt veel water gehaald en mensen gaan er in bad (er is een enorm water gebrek in de omliggende dorpen nu:-( ), net toen ik erlangs kwam, kwam er een brommer met laadbak (3 wieler) Vusi wordt altijd opgewonden en gaat die dingen altijd aanvallen.
Normaal doe ik haar aan de lijn als ze eraan komen maar vandaag was ik iets te laat, ze ging als een gek achter het ding aan, ik zei tegen de jongens dat ze rustig op de 3-wieler moesten blijven zitten Vusi blaft tegen de 3-wieler en niet tegen hun. Ze deden braaf wat is zei :ok: Ik liep door een Vusi rende achter me aan... brave hond :J:
Toen ik een half uur later terug kwam waren ze er nog steeds druk bezig hun voertuig te wassen. Nu had ik Vusi wel aan de riem (politie riem) en bleef op 2-3 meter afstand staan, de jongens gingen rustig door met wassen, Vusi ging naast mij zitten maar hield het was tafereel goed in de gaten, na een poosje ging ze liggen en was meer relaxed :ok:
Toen kwam 3-wieler nr 2 om water te halen, Vusi werd weer actiever, ik liep een stukje weg en liep weer terug toen het voertuig stil stond. Ik liet Vusi rustig om de 3-wieler ruiken, ze blafte niet, de laadklep was naar beneden en ik vroeg Vusi om erop te springen... eerst aarzelend met haar voorpoten erop... brave hond :ok: Na nog een rondje rond het ding vroeg ik haar weer om erop te springen, nu deed ze het :cheer:

Ik liep door en deed de riem weer af, ze rende achter een paar jongens aan maar kwam direct terug toen ik haar riep :E:

Geduld is een schone zaak.... we gaan rustig verder :I:
DeDiana
Zeer actief

Leuk, zo te lezen zitten jullie op de goede weg en wat fijn dat je steeds zo veel medewerking krijgt :ok:

En inderdaad, dit soort dingen doet een hond op zijn eigen tempo, geduld is denk ik zelfs het sleutelwoord ;-)
mijke
Zeer actief

Dat klinkt supergoed! Inderdaad fijn die medewerkerking die je krijgt en je pakt het goed aan denk ik, door haar uit te nodigen maar niet te dwingen. Fijn dat je dan al zo snel resultaat ziet!
mosquito1980
Zeer actief

Vandaag heeft Vusi voor het eerst met een vreemde hond gespeelt :cheer:

De meeste honden zijn klein en bang, zodra Vusi ze ziet gaat ze achter ze aan, meestal lopen ze snel weg en Vusi komt weer terug bij mij (ze blijft niet oneindig jagen). Af en toe krijgt ze er een "te pakken" en rolt ze ze over en gromt wat, verder doet ze niets. :ugh:

Vandaag kwam er een beetje grotere reu samen met baasje en een pup, Vusi erheen rennen, reu komt haar tegemoet. Ik vroeg baasje om de pup op te pakken, dat deed hij braaf en hij liep verder, de reu niet die vond Vusi wel leuk :I:
Vusi probeerde eerst hem op te jagen maar daar had ze geen succes mee, toen begonnen ze achter elkaar aan te rennen ..... Vusi achter de reu aan.... de reu achter Vusi aan etc etc. :jump1:
Het ging 20 minuten door, toen vond meneer het wel welletjes en rende achter z'n baas aan (die allang "verdwenen" was) :zwaai Vusi rende nog een stuk achter hem aan maar kwam al snel weer bij mij :ok: Brave hond :J:

Tijdens het spelen liepen er verschillende mensen langs maar die kregen 0,00 % aandacht van Vusi.... daar had ze geen tijd voor :F: De reactie van die mensen: ze liepen met een boog om het tafereel heen Vusi goed in de gaten houdend :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”