Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

suus bijt luca

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Loesje
Actief

suus bijt luca

Ongelezen bericht door Loesje »

een heel verhaal maar ik wilde dit even kwijt.

suus vind luca toch niet zo erg leuk.

Ze maken geen ruzie, ze laten elkaar met rust, maar ze spelen niet met elkaar. dat laatste is geen probleem. ze moeten wennen aan elkaar. alleen is het wel zo dat suus luca niet zo leuk vind. ze gromt als hij te dichtbij komt en ze heeft hem dus ook al een aantal keer goed gebeten.
Afgelopen week moesten we met luca naar de dierenarts omdat hij zich helemaal niet lekker voelde na een flinke hap van haar. Hij heeft nooit pijn, maar toen ik hem wilde aaien gilde hij het uit van de pijn en hij lag alleen nog maar suf in zijn mandje. omdat hij dit nog nooit heeft gehad zijn we toch maar even naar de DA gereden. Hij kreeg een pijnstiller en een dag later was hij wel alweer de oude. Een dag daarna beet ze hem weer, omdat hij voorbij liep.
Gisteren heeft ze hem weer gebeten. Hij zit onder de gaatjes en plekjes en nu heeft hij een plekje waar hij toch wel last van heeft.
Ik heb het maar 1 keer zien gebeuren. hoe hij gisteren aan die beetgaatjes is gekomen is voor mij een raadsel. (niks gehoord, niks gezien)
Suus vind luca dus niet zo leuk. luca vind suus daarentegen wel leuk. alleen hij houd netjes afstand, hij dringt zich niet op aan haar en laat haar met rust. hij hoeft maar even dicht naast haar te staan of langs haar te lopen en ze gromt en hapt. Ze is duidelijk de baas, maar het is niet zo dat luca er aan onderdoor moet gaan. Hij is qua gedrag niet verandert, maar om nu telkens gebeten te worden vind ik gewoon niet leuk.
Eigenlijk geven ze beide geen problemen. ze laten elkaar echt met rust, maar hij hoeft in haar ogen maar iets te dichtbij te staan of voorbij te lopen en ze haalt uit naar hem. Suus is een lieve hond, luca ook, maar zo samen zijn ze (nog) geen vrienden. Of dit ooit zal gebeuren kan ik niet zeggen. daarvoor is ze te kort bij ons. maar om luca nu constant gebeten te laten worden is natuurlijk niet zo fijn.
Ik weet niet goed wat ik moet doen. Hoe ik dit aan moet pakken.
Ik heb het dus nog maar 1 keer zien gebeuren. de andere keren weet ik echt niet hoe het is gegaan. wat ik wel weet is dat de beten van haar zijn, een andere hond is er namelijk niet geweest.
zijn er dingen die ik kan doen om dit tegen te gaan? Moet ik ze negeren? of 1 van de 2? ik weet het niet zo goed nu. of moet ik ze gewoon laten doen? luca die steeds gebeten word en wondjes heeft schiet natuurlijk niet op. Of moet hij zo onderdanig aan haar worden dat hij niets meer durft te doen in zijn eigen huis?
Een snauw en een waarschuwing kan ik nog begrijpen in hondentaal, maar steeds bijten niet.
zou ze hem gewoon niet moeten of is het een kwestie van tijd?
We zijn absoluut niet bezig met haar weg willen doen hoor, maar ik zou graag willen weten of ik er een oplossing in kan zien na verloop van tijd.
Als het niet gaat, dan gaat het niet. het is niet zo dat ze elkaar in de haren vliegen. ze kunnen zelfs ook heel braaf naast elkaar lopen en staan. met eten geeft het geen problemen, met uitlaten ook niet. de nachten gaan goed en ze laten elkaar gewoon met rust. maar af en toe moet zij laten weten dat ze niet van hem gediend is. en dat dan op hardhandige wijze. en dat binnen 1 week tijd. ze staat al snel bovenaan zeg maar. ze heeft erg veel zelfvertrouwen en paradeert hier ook door het huis heen alsof ze er al jaren woont.

Is er iemand die mij tips of advies kan geven? dat zou meer dan welkom zijn, want ik vind het zielig om te zien hoe luca binnen een week tijd onder de wondjes zit :cry:
Luca
14.04.99 - 03.08.06
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

Dat ze niet spelen, dat is geen probleem. Als je een hond erbij neemt kun je beter een situatie hebben dat ze elkaar negeren dan dat ze gelijk bovenopelkaar zitten van het spelen, want dat geeft later vaak problemen.

Het is alleen lastig dat je niet ziet wanneer het gebeurd, want misschien zou je dan een achterliggende gedachte kunnen achterhalen. Als je ziet dat het gebeurd zou ik wel ingrijpen, dus laten weten dat je dat niet accepteert.

Normaal gesproken neemt een van de twee wel de leiders rol opzich, daar kun je niets aan veranderen en dat moet je ook niet willen. Maar ik vind het vreemd dat ze dan gelijk bijt...kan me inderdaad wel voorstellen dat ze zou gaan grommen ofzo.

Verder weet ik ook niet zo goed, wat je nog zou kunnen doen. Misschien ze even uit elkaar houden als je er zelf niet bij bent?
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Ik vind het wel zielig hoor dat Luca het onderspit moet delven, want zo zie ik het toch wel. Hij is tenslotte al veel langer bij jullie in huis. Ik kan je geen tips geven, want ik heb maar een hond.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

vinkje schreef:Ik vind het wel zielig hoor dat Luca het onderspit moet delven, want zo zie ik het toch wel.
honden doen niet aan zielig vinden. hier wordt gewoon een rangorde bepaalt. en dat kan inderdaad niet al te zachtzinnig plaatsvinden.
Loesje
Actief

Wat lin zegt is wel waar. Het is niet zielig, wij mensen vinden het zielig.
Het is logisch dat er even wat duidelijkheid moet zijn in de roedelverdeling. Ze staat boven luca. dat weet ik ook wel, alleen schiet het niet echt op dat dit gepaard gaat met bijten en een hoop wondjes en bloederige gaatjes. Dat vind ik dus wel zielig. maar wat kan ik er aan doen? moet ik uberhaupt iets doen? luca probeert ook niet hoger op te komen bij haar, hij druipt telkens netjes af. Maar dat ze nu meteen zo gemeen bijt vind ik wat minder leuk. Ik vraag me af of dit nog lang zal doorgaan of dat haar karaktertje gewoon zo is. Gaatjes in luca's velletje vind ik sneu en het zijn gemene beetjes.
Dat ze niet spelen maakt niet uit. dat hoeft ook helemaal niet meteen, maar als ze elkaar verdragen is het toch wel erg fijn.
Luca vind haar nog steeds erg lief, maar zij hem niet zo.
Zolang ik geen verandering in luca zijn gedrag ziet maak ik me nog geen zorgen, maar waar ik wel benieuwd naar ben is waarom ze hem zo gemeen bijt. een snauw kan toch genoeg zijn denk ikdan.
Luca
14.04.99 - 03.08.06
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Bah, niet leuk Loes.Ik denk echter wel dat je het goed doet.
Wat je kan doen is ieder geval de plekken waar Suus ligt wat uit de loop zetten, zodat Luca niet als ie bv wat wil drinken perse langs het feeksje moet. Ik zou het even afwachten...ze vecht blijkbaar niet door, maar corrigeert hem echt. Vraag is of ze elkaar wel begrijpen dat zo'n correctie nodig is.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Loesje
Actief

Eline* schreef:Bah, niet leuk Loes.Ik denk echter wel dat je het goed doet.
Wat je kan doen is ieder geval de plekken waar Suus ligt wat uit de loop zetten, zodat Luca niet als ie bv wat wil drinken perse langs het feeksje moet. Ik zou het even afwachten...ze vecht blijkbaar niet door, maar corrigeert hem echt. Vraag is of ze elkaar wel begrijpen dat zo'n correctie nodig is.
Haar eigen plekje is zo beschut dat hij er ook niet langs hoeft te lopen als hij ergens naar toe wilt in huis. ze kunnen makkelijk naast elkaar staan zonder dat zij of hij iets laat merken. Ik heb even op zitten letten en suus doet alleen lelijk tegen hem als hij bijvoorbeeld druk doet. Als hij in de achtertuin iets hoort en er naar toe rent, of als er iemand de tuin in loopt, of als er post door de brievebus wordt gegooid. Dus dan staat luca druk heen en weer lopend vooraan, en dan duwt ze hem weg omdat ze zelf vooraan wilt staan. Op het moment dat hij niet snel genoeg weg loopt (wat hij wel meteen doet) van haar, en haar dus niet snel genoeg de ruimte geeft dan hapt ze toe.
Als ze elkaar tegen het lijf lopen tijdens het druk doen zeg maar.
Ik kan aan hem zien dat hij haar wel snel de ruimte wilt geven en doet dan een paar passen naar achter. maar niet snel genoeg voor haar dan.
En dan is het hap........niet zomaar een snauw, maar echt een beet, met een hoop gegrom en herrie. Luca duikt dan gelijk weg en staat dan van een afstandje toe te kijken.
met eten en drinken bijvoorbeeld valt het me op dat zowel zij als hij alles toe laten. ze eten en drinken uit elkaars bak zonder enige vorm van herrie of ruzie. Dus daarom vind ik het zo gek dat ze hem bijt ipv even alleen waarschuwt. Ik heb wel het idee dat hij snapt wat de bedoeling is.
Dat hij weet dat hij haar de ruimte moet geven, alleen in zijn enthousiasme gaat hij druk doen en dat vind suus weer minder.
Ze is een lieverd hoor, maar wel een kattekopje. zoals je al zegt....een feeksje is het.
Luca
14.04.99 - 03.08.06
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”