Rocco schreef:Als iedere hond dat doet zal er wel eens niet kunnen kloppen met de lichaamstaal van jouw hond,
echter ligt het natuurlijk altijd aan de andere honden die zijn fout........
Honden lezen lichaamstaal veeeeeel beter dan de meeste mensen die er naast lopen.

Ik vroeg me wel eens af waarom diverse honden continue maar op mijn honden afvlogen, en ook waarom baasjes dat lieten gebeuren
"Hekel aan herders, ooit aangevallen door herders etc.." dat ging dan om de wat kleinere honden.
Bij de even zo grote honden of groter die op mijn reu af kwamen ging ik mij ook afvragen.. waarom? Hij liep of aan de riem of los en was zijn ding aan het doen, wat spetteren in het water, zijn bal naar mij brengen opdat ik die weer kon gooien, interactie met mij en alles om ons heen kon hem gestolen worden. Als er honden gingen spelen onderling kon het hem aan zijn kont roesten hij zocht geen contact, ik zag wel dat er contact met hem werd gezocht en zijn negeren werd niet geaccepteerd, het hem bij me roepen om verder te gaan was nooit een signaal voor andere hondeneigenaren om hun honden zelf bij zich te roepen, terwijl ze op afstand ook konden zien dat mijn hond niet wilde spelen, laat staan dat hij contact wilde maken met honden die een poot op zijn rug legden (zwakke rug) of de nek over zijn nek legden (was écht no go..).
Dat hij het zelf uitlokte.. nee. Ik heb vaak getwijfeld, gekeken maar nee. Een hond die aan een waterkant aan het spelen is met een bal, en die bal af en toe naar de baas komt brengen of even contact komt maken met de baas om te "zeggen" hoe leuk hij het vindt is niet met andere honden in de omgeving bezig. En toch werd hij vaak benaderd door honden die hem niet leuk vonden, eng vonden of wilden checken of ze hem aan konden.
In geval van mijn reu denk ik inderdaad dat sommige honden zijn zwakte zagen, maar mentaal gezien, en toch ook fysiek was hij vaak wel te krachtig als het op een confrontatie uitdraaide.
En ja ik vond de andere bazen fout om het te laten gebeuren. Keer op keer. En ik vond het geen excuus voor hen dat ze hun honden op mijn hond(en) af lieten gaan keer op keer, en dat ik als ik ze zag komen mijn hond(en) voor de zekerheid aanlijnde.
Ik vind je wat kort door de bocht door de schuld neer te leggen bij een hond die vaak wordt "aangevallen".