Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

nachtelijk spoken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

nachtelijk spoken

Ongelezen bericht door lucie »

Lizzy (14) is sinds een maand of drie regelmatig 's nachts aan het rondspoken; iets wat ze nog nooit heeft gedaan.
Het begon ermee dat ze voor de deur ging zitten alsof ze naar buiten wilde (de honden en wij slapen in het bijhuis waarvan de deur direct op het erf uitkomt). Ik liet haar er dan uiteraard uit, maar ipv na gedane zaken weer terug te keren, bleef ze maar weg, ondanks roepen. Ik ben haar maar met een lantaarntje gaan zoeken en toen kwam ze met me mee naar binnen. Om vervolgens na 10 minuten wéér voor de deur te gaan zitten :hmmm: . Uiteraard was ik niet zo gek, en heb haar uiteindelijk zo ver gekregen dat ze terug naar bed ging.
Maar de volgende nacht was het weer raak. Ze kan als ik er niks aan doe, gerust urenlang op de deurmat zitten :80: of ze gaat er uiteindelijk bij liggen. Wie iets van windhonden weet, snapt dat een windhond absoluut NIET op de grond gaat liggen, dus dit maakte me erg bezorgd.

Soms blijft ze ook een nacht, of een paar, gewoon doorslapen. Maar andere nachten loopt ze door de ruimte op zoek naar het donkerste plekje. Uiteindelijk heb ik een link kunnen leggen met (onweers)lichtflitsen. Niet eens het gerommel, maar echt het flitsen. Zo schiet ze ook overeind als ik in bed mijn e-reader ga lezen zonder licht aan. Het is al lange tijd hier drukkend warm, dus is er veel onweersactiviteit, al is het maar heel in de verte. Maar soms kan ik zelf totaal geen flitsen ontdekken, of ik blindeer het hele huis, en dan nog gaat ze spoken.
Laatst ging ze zelfs op de koude harde vloer van de douchecabine liggen :ugh: waardoor ze natuurlijk ook wat stijf wordt. Zo zielig!
Vannacht was het helemaal foute boel. Toen had ik de badkamerhoek gebarricadeerd en een zacht kleedje in een donker hoekje gelegd, maar toen probeerde ze zich tussen een kastje en de muur te wurmen, waar ik haar aantrof :(:

Ik negeer, sommeer haar naar haar plaats te gaan, ga bij haar zitten, versleep kleedjes en haar eigen bed, sluit luiken of laat lichtjes aan. Maar er is niets wat haar gerust stelt. Nog nooit is ze bang geweest voor onweer; Lizzy is beslist geen bange hond. En als ze zich al eens ergens ongerust over maakte, kwam ze bij me in bed maar dat wil ze nu niet (tot het ochtend is; dan springt ze weer vrolijk naast me voor onze ochtendknuffel :I: ). Ik vind het ellendig voor haar, want ze is duidelijk niet gelukkig, en zelf slaap ik daardoor ook slecht. Als het het te gek wordt, zoals vannacht, breng ik haar naar het 'woon'huis in de hoop dat ze daar meer rust vindt. Maar daar kan ik haar natuurlijk met geen mogelijkheid in de gaten houden, dus dat vind ik ook geen fijn idee. Misschien raakt ze wel in paniek!

Uiteraard heb ik in mijn achterhoofd dat het (beginnende) dementie kan zijn, hoewel er verder absoluut niets aan haar te merken is. ze is gewoon vrolijk en actief, eet goed, vindt het heerlijk 'truukjes' te doen en heeft er deze week zelfs nog een moeilijke bijgeleerd, is niet gedesorienteerd of wat dan ook.

Is het dus puur angst voor onweer? Toch dementie? Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Re: nachtelijk spoken

Ongelezen bericht door mijke »

Wat vreselijk sneu voor haar :( Ik denk dat ik in dit geval toch even naar de dierenarts zou gaan, ik vind het wel extreem klinken ineens.
stoffeltje
Zeer actief

Ongelezen bericht door stoffeltje »

Ik denk inderdaad aan dementie...soortelijk gedrag vertoonde mijn oude Lilootje ook.
vooral het 's nachts rondspoken.
lucie
Zeer actief

mijke schreef:Wat vreselijk sneu voor haar :( Ik denk dat ik in dit geval toch even naar de dierenarts zou gaan, ik vind het wel extreem klinken ineens.
zou de da hier wat mee kunnen dan, denk je?
Afbeelding
lucie
Zeer actief

stoffeltje schreef:Ik denk inderdaad aan dementie...soortelijk gedrag vertoonde mijn oude Lilootje ook.
en merkte je verder iets? wat heb je toen gedaan?
Afbeelding
lucie
Zeer actief

Nanna schreef:Er is wel medicatie tegen beginnende dementie.
Maar ik zou beginnen om haar in een grote bench te leggen met een donkere deken eroverheen zodat ze niet meekrijgt van eventuele lichtflitsen. En die bench dan naast je bed zetten.
dat is wel een goed idee ja, al moet ik dan eerst een bench kopen :wink:
maar wil je hier dus tevens mee zeggen dat die plotselinge angst voor flitsen te wijten is aan dementie? Of zou dit ook nog los van elkaar kunnen staan (vraagt ze hoopvol)? Valt dementie medisch vast te stellen?
Afbeelding
lucie
Zeer actief

nog enkele tips op het forum gevonden waar ik iets mee kan.
Ik heb een mooi hemelbed voor haar gefabriceerd met behulp van een wasrek en een laken. Vannacht gaan alle luiken en poorten dicht zodat er geen licht binnen komt. Een deken wil ik niet over het wasrek heenleggen omdat het zo warm is. Maar ik denk dat het laken haar meer veiligheid gaat geven en toch de frisse lucht van de airco doorlaat. Ook zal ik haar aan de riem leggen (helaas). Hopen maar dat dit ons beiden rust geeft.
En er gaat choline komen.
Afbeelding
stoffeltje
Zeer actief

Ongelezen bericht door stoffeltje »

lucie schreef:
stoffeltje schreef:Ik denk inderdaad aan dementie...soortelijk gedrag vertoonde mijn oude Lilootje ook.
en merkte je verder iets? wat heb je toen gedaan?

soms zette ze zich zelf klem achter een stoel bijv. en wist dan niet meer dat ze ook achteruit kon lopen.....stond ze met haar koppie tegen de muur te duwen, of kon eenmaal buiten de deur om weer binnen te komen niet meer vinden.
's nachts ging ik er altijd even uit als ik haar hoorde en begeleide haar naar haar slaapplaats en bleef dan bij haar tot ze weer sliep.
Toen ik merkte dat ze echt niet meer blij was,niet meer kwispelde, als een zombie rondjes door de kamer liep hebben we haar in laten slapen.
Het deed pijn om afscheid van haar te nemen maar het deed nog meer pijn om haar zo ongelukkig te zien.
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Mijn herder van 15 had dit ook, onrust.
Met selgian begonnen en het was over.
Afbeelding
lucie
Zeer actief

met alle maatregelen heeft ze in ieder geval een goeie nacht gehad (en ik ook :wink: ) en vanochtend tijdens de wandeling nog mee weer eens bewezen dat ze verder nog kerngezond is :lol1: . Dus ik hoop maar dat we het met medicatie nog een tijdje leuk kunnen houden voor haar.
Afbeelding
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Als de cholodin niet werkt kun je Selgian proberen. Dat moet je wel bij de dierenarts halen, het is niet vrij verkrijgbaar. Het werkt voornamelijk in op de angst die ontstaat. Je ziet vaak dat dementie begint met angsten.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
lucie
Zeer actief

Nanna schreef:
lucie schreef:met alle maatregelen heeft ze in ieder geval een goeie nacht gehad (en ik ook :wink: ) en vanochtend tijdens de wandeling nog mee weer eens bewezen dat ze verder nog kerngezond is :lol1: . Dus ik hoop maar dat we het met medicatie nog een tijdje leuk kunnen houden voor haar.
Goed zo.
En ja, plotselinge angst voor lichtflitsen kan. Lekker de zaak donker houden, is voor jezelf ook fijner.
En weten dat ze 's nachts een bepaalde plek niet kan verlaten geeft ook rust. Dan legt ze zich er letterlijk en figuurlijk bij neer. Bij beginnende dementie he, in een verdergevorderd stadium niet meer maar dan wordt het wmb tijd om afscheid te nemen.
ja, was een goeie tip :ok: ik ben een paar keer wezen kijken bij haar en ze toonde rustig. had 's middags al een paar keer geoefend met op die plek te liggen en dan veel koekjes erin. ook nog wat Bach Rescue gegeven.

Overigens is het hier altijd zo aardedonker, dat ik standaard een nachtlampje heb branden omdat ik anders geen hand voor ogen zie. Gordijnen heb ik niet nodig. Maar ja, als er dan ergens onweer is, zie je dat natuurlijk wel.
In ieder geval zolang het zo warm is blijf ik alles afsluiten en dan airco aan
Afbeelding
lucie
Zeer actief

Dartel schreef:Als de cholodin niet werkt kun je Selgian proberen. Dat moet je wel bij de dierenarts halen, het is niet vrij verkrijgbaar. Het werkt voornamelijk in op de angst die ontstaat. Je ziet vaak dat dementie begint met angsten.
dat ga ik zeker doen :ok: het is fijn te weten dat er nog wat opties zijn.
Fysiek is ze gewoon nog zo ontzettend goed, dat het me extra vreselijk lijkt als ik haar hierom zou moeten laten gaan.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”