Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

alleen zijn op andere plekken dan thuis

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Aantal honden: 2
Contacteer:

alleen zijn op andere plekken dan thuis

Ongelezen bericht door xSuzannex »

Hoe doen jullie dat?
Casper kon thuis al niet alleen zijn, laat staan op een andere plek.
Jess is pas laat bij mij gekomen en die interesseert het minder dan niks als ze ergens nog nooit is geweest en daar alleen wordt gelaten.
Sara is mijn eerste pup. Thuis kan ze prima een paar uur alleen zijn. Dan geef ik wat lekkers waar ze even zoet mee is, en daarna ligt ze te slapen. Een enkele keer piept ze de eerste 2 minuten wat.
Het laatste wat ik wil is weer een hond met verlatingsangst, dus ik durf eigenlijk niet zomaar haar ergens alleen te laten maar soms zou dat wel een uitkomst zijn als dat kan.
Laatst moesten we bijvoorbeeld naar een vakantiehuisje van schoonouders, en dan zouden we daar uit eten gaan in een restaurant waar ze niet mee konden. Mijn vriend is heel makkelijk en zegt, we nemen haar mee en dan blijft ze daar alleen. Maar ik durf dat niet en heb haar thuis gelaten.
Gisteren spraken ze erover dat we volgende zomer met de hele familie ergens een huisje huren. Jess ging altijd mee en werd dan daar alleen gelaten wanneer ze uit eten gingen of een dorpje gingen bezoeken. Ik krijg het nu al benauwd bij dat idee :F:
Begin dit jaar zijn we naar belgie geweest met de honden, en na een paar dagen heb ik ze even een klein uurtje alleen gelaten zodat we boodschappen konden doen. Heb het gefilmd en Sara was wel erg onrustig en pieperig. Maar ze was toen ook nog wel erg jong, maand of 8. Misschien dat het nu al beter gaat.
Hoe doen jullie het? het zou wel fijn zijn als ze dat gewoon kan.
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: alleen zijn op andere plekken dan thuis

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik denk over dat soort dingen nooit zo na.
Van 1x joelen hebben ze niet meteen verlatingsangst.
En ik laat ze dan ook zonder problemen ergens alleen.
Ik leg ze niet ergens neer en vertrek dan maar als ik er een uurtje gezeten heb dan loop ik rustig de deur uit hoor, normaalste zaak van de wereld dan.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

ik heb het gewoon uitgeprobeerd, ik kan ze overal in mijn slaapkamer leggen. Blijkbaar is het voldoende dat ze samen zijn en in een ruimte waar mijn spullen staan/ Mijn geur hangt.
Afbeelding
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Ik heb nu mijn vierde hond. De derde herplaatser, de eerste als pup gekregen. Alle vier konden en kan ook Luka heel goed alleen zijn. Twee heb ik wel eens alleen gelaten op een vakantie adres. Dat ging toen prima. Maar de eerste die ik als pup gekregen heb ging in het vakantiehuis als we aanstalten maakten om weg te gaan altijd tegen de voordeur geplakt staan. Daar heb ik het dus nooit bij gedaan. Ik was veel te bang om het dan te verpesten zodat ze thuis ook niet meer alleen zou willen blijven. Dus als je merkt dat ze daar moeite mee heeft zou ik het niet durven uitproberen. Als het mis gaat kan je het niet meer terugdraaien. Maar ik ben misschien wel te voorzichtig daarmee. Komt ook omdat we vroeger thuis honden hadden die als een scheepstoeter loeiden als mijn moeder boodschappen ging doen. Wij zaten nog allemaal op school. Mijn moeder kon haast nooit ergens heen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Gimmick schreef:Ik denk over dat soort dingen nooit zo na.
Ik leg ze niet ergens neer en vertrek dan maar als ik er een uurtje gezeten heb dan loop ik rustig de deur uit hoor, normaalste zaak van de wereld dan.
Hier net zo, maar mijn honden hebben dan ook in het algemeen geen moeite met alleen zijn. Ik ben dus ook niet bang dat ze dat ineens wel krijgen. Ik denk dat het ook wel scheelt dat ze elkaar hebben; mocht eventueel één van de honden het toch raar vinden, dan denk ik dat die hond wel steun haalt uit de andere honden die gewoon ontspannen zijn en gaan liggen slapen.
Gimmick
Zeer actief

DeDiana schreef:
Hier net zo, maar mijn honden hebben dan ook in het algemeen geen moeite met alleen zijn. Ik ben dus ook niet bang dat ze dat ineens wel krijgen. Ik denk dat het ook wel scheelt dat ze elkaar hebben; mocht eventueel één van de honden het toch raar vinden, dan denk ik dat die hond wel steun haalt uit de andere honden die gewoon ontspannen zijn en gaan liggen slapen.
Hier ook alle honden geen probleem met alleen zijn.
Maar ook met herplaatsers ben ik niet zo voorzichtig om eerlijk te zijn.
Gimmick lag op dag 2 al 3 uur alleen. Ik merk het vanzelf als ze het niet fijn vond.
Taxi lag als pupje van 8 weken op dag 3 al 1,5 uur alleen. Ik moest naar de huisarts en het was even niet anders.
Ik geloof niet zo dat een over het algemeen stabiele hond van 1x ongemakkelijk zijn direct verlatingsangst krijgt.
Gentle vindt het sowieso niet zo tof als ik weg ga. En ze blaft wel meer maar verpesten door haar 1x elders alleen te laten verwacht ik echt niet.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Gimmick schreef:
DeDiana schreef:
Gimmick lag op dag 2 al 3 uur alleen. Ik merk het vanzelf als ze het niet fijn vond.
Taxi lag als pupje van 8 weken op dag 3 al 1,5 uur alleen. Ik moest naar de huisarts en het was even niet anders.
Ik geloof niet zo dat een over het algemeen stabiele hond van 1x ongemakkelijk zijn direct verlatingsangst krijgt.
Gentle vindt het sowieso niet zo tof als ik weg ga. En ze blaft wel meer maar verpesten door haar 1x elders alleen te laten verwacht ik echt niet.
Met Mila ging het ook zo. Ze was hier een dag of drie en toen moest ik even twee uurtjes weg, de oppas kon opeens niet en meenemen kon ook niet. Dus ik ben gegaan en toen ik thuiskwam, lag ze op dezelfde plek te slapen als toen ik wegging en had me denk ik niet eens gemist ;-) Mooi, wisten we dat ook meteen :ok:
Zowel bij Amy, Amoz en Taartje heb ik er ook niet moeilijk over gedaan, maar die hadden dan wel elkaar. Amy en Tara hebben er allebei wel even moeite mee gehad als ze thuis moesten blijven zonder de andere honden, maar dat was meer protest dat ze ook mee wilden dan verlatingsangst. Nu krijgen ze in die situaties een kong en gaat dat ook prima.
Als je hond wel ooit verlatingsangst heeft gehad, snap ik dat het een ander verhaal is. Maar anders denk ik net als jij dat ze heus niet plotseling verlatingsangst ontwikkelen door een keer ongemakkelijk te zijn bij het alleen thuis blijven. Ik vind een ip-camera daarbij wel erg fijn, omdat je dan in ieder geval goed kunt zien of ze echt gewoon relaxt zijn, of misschien wel stil maar toch heel onrustig of paniekerig.
Gimmick
Zeer actief

DeDiana schreef:
Gimmick schreef:
DeDiana schreef:
Met Mila ging het ook zo. Ze was hier een dag of drie en toen moest ik even twee uurtjes weg, de oppas kon opeens niet en meenemen kon ook niet. Dus ik ben gegaan en toen ik thuiskwam, lag ze op dezelfde plek te slapen als toen ik wegging en had me denk ik niet eens gemist ;-) Mooi, wisten we dat ook meteen :ok:
Zowel bij Amy, Amoz en Taartje heb ik er ook niet moeilijk over gedaan, maar die hadden dan wel elkaar. Amy en Tara hebben er allebei wel even moeite mee gehad als ze thuis moesten blijven zonder de andere honden, maar dat was meer protest dat ze ook mee wilden dan verlatingsangst. Nu krijgen ze in die situaties een kong en gaat dat ook prima.
Als je hond wel ooit verlatingsangst heeft gehad, snap ik dat het een ander verhaal is. Maar anders denk ik net als jij dat ze heus niet plotseling verlatingsangst ontwikkelen door een keer ongemakkelijk te zijn bij het alleen thuis blijven. Ik vind een ip-camera daarbij wel erg fijn, omdat je dan in ieder geval goed kunt zien of ze echt gewoon relaxt zijn, of misschien wel stil maar toch heel onrustig of paniekerig.

Mijn zus heeft een pitbull die enorme verlatingsangst heeft en sleept hem daarom overal mee heen.
Op een dag wilde ze graag met haar (toenmalige) vriend een weekje weg. Ze heeft hem voor het eerst uitbesteed bij mij waarop ik die week opgepast heb.
Ik vond het een gedoe van niks om die hond (enorm hondagressief) overal mee heen te nemen in de auto.
Zuslief heeft de "kooi" (een soort bench maar dan 5x zo groot en van kennelmateriaal gemaakt) bij ons in de bijkeuken geinstalleerd. `s avond kwam mijn vriend met de mededeling dat we uit eten gingen. Dus ik denk het is wel goed met die hond. Geen gedoe, flink wandelen mentaal flink moe maken en hup je kooi in.
Heb de buren gevraagd dat als het echt de spuigaten uit loopt of ze dan wilden bellen.
De buren hebben hem 2 minuten horen blaffen en daarna was het stil, ze hebben even gespiekt door het raam en hij lag prins heerlijk te slapen.
na 3 uur kwam ik weer thuis en niks meer gehoord. Die week hebben we dit een aantal maal herhaald en toen mijn zus hem op kwam halen was ze wat pissig (wat ik best snap) maar de volgende dag bleef de hond gewoon lekker liggen als zij de voordeur uit liep ipv paniekerig voor het raam.
Ze heeft hem toen naar buiten verhuisd in de kennel als ze wegging maar nu kan ze zonder hond een paar uur weg.

Nu wil ik niet zeggen dat verlatingsangst zo maar op te lossen is maar wel dat "zorgen maken" en "gedoe" om je hond alleen te laten ook juist verlatingsangst in de hand kan werken.
Honden zijn niet van suiker en soms denk ik wel eens dat men te voorzichtig is met de honden.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wij hebben Tom na een week gewoon alleen gelaten als we gingen werken en dat is meteen helemaal goed gegaan. Bas kan perfect alleen zijn en nu zijn ze samen perfect alleen. In mijn ogen heeft het naast gewoon doen ook soms te maken met dominant zijn. Als ik de honden rustig wat lekkers geef en dan het commando dat ze alleen gaan zijn gaat het goed. Als ik ze ga troosten of ga twijfelen dan heb je kans dat Bas 2 keer keft uit protest. Ik zeg dus Braaf zijn! Baasje gaat even weg en jullie goed op het huis passen! En dan krijgen ze een snoepje en kijk ik niet meer om en ga weg. Gaat echt perfect.

Dus als we een vakantiehuisje huren dan wennen ze 1 dag. De eerste avond gaan we nog niet weg. De dag erna gerust even naar de winkel en veel leuke hondendingen doen. Lang wandelen, strand of wat dan ook en dan gaan we die avond al rustig ergens eten. Precies het ritueel van thuis en dat gaat prima.
Afbeelding
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond

Ongelezen bericht door Jits90 »

Ze beginnen al te piepen en triestig zijn als ik alleen maar naar de wc durf gaan ergens anders, laat staan langer weggaan waarbij ze me ook niet meer horen :schrik: En dan zijn ze nog met twee en 9 op de 10 keer bij m'n vriend.. Ze houden graag hun roedel compleet, denk ik.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

volgens mij maakt Lana het helemaal niks uit,[moet zeggen dat ze altijd op vertrouwd eigen terrein is en blijft]
als ik weg ga, zeg ik alleen ,,jij moet oppassen, ben zo weer thuis,, en of dat nu een half uur of 4 uur is,
daar denk ik niet over na en zij ook niet, ze weet genoeg als ik mijn tas pak, ze krijgt wat lekkers en ik doe de deur dicht,
als ik terug kom ligt ze heerlijk languit,
ook al zou ze een keer gaan blaffen, geeft niet, niemand die dat hoort.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Het is hier nooit een probleem geweest. Voor mn eigen gemoedsrust vind ik het wel fijn om ze achter te laten op een plek waar ik zeker al een uurtje met ze heb doorgebracht. Maar ik heb ze ook een keertje cold-turkey in iemand zn studeerkamer gedrukt om gelijk te vertrekken voor een paar uur zeilen. En in die studeerkamer stonden eikenhouten kasten vol met boeken. Tijdens het zeilen kreeg ik het maar niet uit mn hoofd dat de honden uit onrust er wel eens een boekje bij zouden kunnen pakken :schrik:
Maar nee, niets.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb geen honden met verlatingsangst maar denk er ook niet over na. Toen Xygan net 24 uur bij me was als pup moest ik iemand naar een verjaardag brengen. Zou 10 min duren dus ik had hem lekker thuis gelaten... helaas kwam ik in de file terecht (ongeluk op zaterdagavond dan bedenk je ook geen file normaal) en dus kwam ik ruim anderhalf uur later thuis... meneer had heerlijk liggen slapen en de buren hadden hem niet gehoord.
Net terug van vakantie waar t spul ook in t huisje/tent bleef af en toe maar iig als ik uit eten ging. De campingeigenaar had mn mobiele nr voor in nood maar heeft ze niet gehoord.
Gelijk de 1e avond al... hun eigen bench dat is bekend met hun eigen kleedje... dat vind ik iig het belangrijkst.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
xSuzannex
Zeer actief
Contacteer:

Het lijkt er dus op dat ik beren zie die er niet zijn :)
Nou ja, eerst maar eens zien waar en wanneer we ergens heen gaan en of ze mee kunnen. Niet mee gaan wordt ook een dingetje haha, ik heb in 16 jaar nooit een hond uit logeren gedaan. Met Cas kon dat gewoon niet. Sara zal anders zijn, die kan dat wel
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Ik denk dat het ook afhankelijk is van de hond zelf. Hoe (on)rustig is de hond in een vreemde omgeving?

Juno boeit een andere omgeving niet en Shelly trekt zich daar tot zekere hoogte aan op. Omdat ze zo rustig zijn in een andere omgeving laat ik ze ook gerust gelijk achter als we op vakantie zonder honden weg willen/moeten.

Daarentegen doe ik net als thuis als ik wegga *koekje erin* "daaaaag gedraag jullie" *deur dicht*
Hoe meer nadruk op het alleen zijn, hoe moeilijk voor de hond ook :wink:
Afbeelding
xSuzannex
Zeer actief
Contacteer:

Ze is niet zo vaak in een vreemde omgeving dat ik daar echt wat van kan zeggen.
Toen in dat huisje in belgie ging het erg goed. ze sliep voor het eerst niet bij me (was een vide waar we op sliepen) en dat ging ook prima. Kon haar van boven wel zien.
We gingen toen ook regelmatig de sauna en stoomdouche in waarbij ze ons niet zag. Maar toch toen met alleen laten voor een boodschap was ze wel erg onrustig aan het heen en weer rennen en piepen.
Thuis zit ze ook gelijk bij de deur als ze merkt dat ik wegga, maar dan stuur ik haar naar haar plaats met een "nee je gaat niet mee" ze krijgt wat te knabbelen of de kong gyro deur dicht en weg ben ik. Ze eet het dan op en gaat daarna in de hoek bij de deur liggen. Dat gaat verder prima dus
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Gewoon doen. Als pup had ze al door of het echt was, of dat ik wilde oefenen.
Oefenen ging ze piepen: moest ik weg was het geen probleem.

Zelfde doe ik in vakantiehuisjes, al doe ik dat alleen als het even moet.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”