Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Met poten maaien

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Met poten maaien

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik kan zo heerlijk knuffelen met Mayke. Ik voel me altijd een beetje schuldig als ik Kiwi weer afpoeier, maar dat komt omdat knuffelen met haar zoiets is als knuffelen met een krokodil.

Ja, ok, het is liefde. Maar ik ontvang liever liefde zonder hersenschudding, blauwe plekken of ooglidruptuur. Eén van haar moves is het maaien met voorpoten. En ze is zo verschrikkelijk snel, dat een reactie van mij om een beschadigd hoornvlies te voorkomen te laat komt. Ik moet haar dus altijd op armlengte houden.
En als ik haar voorpoten vast houdt tijdens het knuffelen, spartelt ze alleen maar wilder waardoor ik dr uit eindelijk toch moet afwijzen.

Is het af te leren? Toen ze hier kwam, dacht ik dat het genoeg zou zijn om dr gewoon af te wijzen als ze te onstuimig zou worden. Maar we zijn twee jaar maar geen moer verder. Ze laat zich overigens heel makkelijk afwijzen maar dat is mijn bedoeling natuurlijk niet.

Ze doet het overigens alleen als zijzelf het initiatief neemt om te knuffelen. Als ze gewoon rustig is, kan ik gewoon naar haar toe komen en haar aanhalen. Maar als ze daarvan geniet en op dreef komt, moet ik weer 'nee' verkopen. En er zijn best wat momenten dat ze niet zo doet, maar het gaat me om de momenten dat ze dat wel doet :blauwoog:

Ik vind het best jammer. Ik krijg steeds t gevoel dat ik Mayke voortrek maar een knuffel van Mayke levert me geen fysieke schade op :oeps:
Is er een plan B?
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: Met poten maaien

Ongelezen bericht door Emma »

Kan je haar dan niet even aan de halsband vasthouden, als ze naar je toe komt?
En dan rustig "nee" zeggen als ze onstuimig wordt en gaat maaien met de poten?
En dan niet echt gaan knuffelen, maar kun je haar dan niet lekker even masseren?

Tja, is moeilijk zo vanaf een beeldscherm, als je niet zelf meemaakt hoe een hond doet in die situatie.
Paisley
Zeer actief

Tamara81 schreef:Ik weet een solide plan B voor je: je zet je motorhelm gewoon op wanneer je met Kiwi gaat knuffelen :wink:
Dat doe ik wel eens als ik met een helm binnenkom :LOL: Dan mag ze me lekker ruig bespringen.
Ik zou wat leerknuffelsessies inlassen: beetje bij beetje belonen wanneer ze rustig blijft, en stoppen met knuffelen wanneer ze lomp gaat doen.
Ja al vaak gedaan, maar het kwartje valt niet. Als we knuffelen is mijn gezicht direct t target en het eerste wat mijn gezicht bereikt, zijn die lompe graafklauwen van dr :roll:
Emma schreef:Kan je haar dan niet even aan de halsband vasthouden, als ze naar je toe komt?
Ja dat kan wel, maar hoe meer ik haar tegen houdt, hoe meer ze geneigd is om er tegenin te worstelen. Een keer klapte ze op die manier met haar hoofd omhoog tegen mijn oor, heb daar best lang last van gehad.
Ik knuffel haar ook wel op een manier dat ik mn tanden houd hoor, dat gaat best. Maar als ik bijvoorbeeld lekker in het gras lig moet ik dr echt weg sturen (opgeheven vinger is genoeg) want als ze er lekker bij komt liggen doet ze dat op een wijze waar ik stuk van ga :blauwoog:
Zo jammer, ik kan zo heerlijk met Mayke rollebollen, stoeien en knuffelen op een enthousiaste manier maar als Kiwi zich ermee gaat bemoeien is de pret weer over.
Afbeelding
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Onze Ted meende ook altijd als ie voor je zat met zijn voorpoten te moeten graaien, we kregen hem niet aangeleerd die voorpoten bij zich te houden. Gelukkig niet zo erg als Kiwi.
Maar we konden hem wel aanleren dat als ie aandacht wil, dat ie netjes met zijn rug naar je toe moest komen zitten.
Dus dat doet ie tegenwoordig, met zijn rug naar je toe tegen je benen aan, kun je knuffelen, zonder een poot lomp bovenop je te krijgen. Dat werkt voor beide partijen naar tevredenheid :mrgreen:

De rest weet als ze lomp gaan doen dat ze kunnen vertrekken, dat doen ze maar ergens anders, niet naar mij toe.
Ben je niet lief naar mij, dan ik ook niet naar jou...ze hebben altijd een keuze in wat ze doen :wink:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Ah zo heel erg is het niet hoor, maar het blijft wel opletten en steeds grenzen aangeven en dat vind ik jammer. Het zou leuker zijn voor iedereen als ze gewoon zou snappen dat ze dr poten thuis moet laten. Wat Cleva zegt heb ik ook vaak genoeg gedaan, gewoon uit woede een poeier terug geven als ze me pijn had gedaan. Ze druipt dan piepend en onder de indruk af, durft me een uur niet meer aan te kijken en dan is alles als vanouds :mrgreen: Niet iets wat op termijn blijft hangen, geen oorzaak-gevolg koppeling.
Vanmorgen sprong ze even bij me op bed, drukt gelijk dr neus in mn nek en drapeert dr hele lijf tegen me aan. Een goedgemikte por tussen dr ribben was genoeg om wat afstand te geven, maar dan ligt ze dus op mn voeteneind te mokken en dan krijgt ze t nog voor elkaar dat ik me schuldig voel ook :oohja:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”