Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik twijfel *update

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ik twijfel *update

Ongelezen bericht door Shibby »

Malou is vorig weekend 2 dagen achter elkaar in aanraking gekomen met schrikdraad en dat heeft ze nu gelinkt aan de combinatie Ruffwear tuig + lange lijn + ik. :ugh:

In eerste instantie dacht ik dat ze het alleen aan mij had gelinkt, maar toen ik met haar simpele tuigje en flexriem naar het bos ben gegaan, was het angstige gedrag al een stuk minder. En na een dag of 3 niks meer aan de hand.

Terwijl ze vanmorgen, na ruim een week dus, nog steeds veel moeite had om met Ruffwear tuig en lange lijn mee te lopen. Ze loop dan gedrukt achter me. Bij voorkeur op een afstand van een meter of 2-4 en staart laag. Struikel ik over een boomstronk of valt er een eikel uit de boom die vlak naast haar terecht komt dan schrikt ze en zit de staart tussen haar poten. Koekjes wil ze op zo'n moment dan ook even nauwelijks aannemen (en Malou doet ALLES voor eten dus dit is heftig gedrag voor haar doen). Dat hele angstige gedrag neemt dan vrij snel (lees meter of 30) weer af, maar het gedrukte en wat wantrouwende gedrag blijft.
Tenzij ik kunstjes met haar doe, haar stukjes laat volgen met enthousiast stemmetje en een hoop koekjes, op boomstammen laat staan, noem maar op. Dan is ze even heel vrolijk en enthousiast en staat haar staart ook fier overeind. Maar zodra we weer gewoon wandelen vervalt ze weer in die gedrukte houding.

En nu? Nu weet ik even niet meer welke stappen ik moet zetten. ;)

Ergens heb ik de neiging om alleen maar met simpel tuigje en flexriem te wandelen voorlopig, maar dan ben ik 'bang' dat als ik over een tijd weer een keer wel met Ruffwear tuig en lange lijn ga lopen, we nog steeds hetzelfde probleem houden.

In het bos flexriem en simpel tuigje en in de wijk juist ruffwear tuig met lange lijn, zodat ze daar eerst weer een positieve link mee kan leggen in een bekende omgeving. Al bestaat dan ook het risico dat ze dat tuig met lange lijn overal gewoon stom vindt. Of dat ze ineens ook in de wijk, bekende en voorspelbare omgeving, hetzelfde gedrag gaat vertonen.

Gewoon doorgaan zoals we nu doen. Dus in ieder geval 1 wandeling per dag met lange lijn en Ruffwear tuig in het bos, beetje positief houden met leuke dingetjes tussendoor en met het idee van 'even door de zure appel heen bijten', het heeft wat tijd nodig en ze ervaart vanzelf dat het allemaal niet zo eng is.

Overigens is het écht die combinatie van lijn en tuig, want een paar dagen terug heb ik in het bos gelopen met ruffwear tuig en flex en dan is ze de eerste 50 meter wat twijfelend en daarna loopt ze gewoon vrolijk mee.
Afgelopen dinsdag ben ik met haar naar de hondenschool gegaan met haar Ruffwear tuig en ook dan is er niks aan de hand.
Met het simpele tuigje en de flex riem heeft ze me afgelopen vrijdag ook nog compleet uit lopen dagen. Rondjes racen, in mijn armen bijten, dat zou ze niet doen als ze zich echt niet op haar gemak voelt bij mij zou ik denken.

Maargoed, ik zoek dus even naar wat ideeën en visies op dit gedoetje want ik vind het niet leuk om haar zo te zien en ik heb wel het gevoel dat ik dit even doordacht aan moet pakken om te voorkomen dat het zo helemaal een Ding gaat worden.
Laatst gewijzigd door Shibby op 19 sep 2017 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Re: Ik twijfel

Ongelezen bericht door Hilde »

De combinatie van tuig + lijn proberen met slagroom op haar neus (kan ze niet kiezen of ze het aanneemt)? In huis dragen eerst en hersenwerken of iets anders wat ze leuk vindt? Naar het bos met die combinatie, dan trucjes/bomen springen/etc doen waar ze vrolijk bij is en dan weer naar huis om met een andere combinatie te gaan wandelen door de wijk?
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door *Skye* »

Ik ben een keer tijdens het trainen met Skye (in de tuin) onterecht tegen hem uitgevallen. We waren de 'af' aan het trainen, hij ging iedere keer staan hoewel hij het moest kunnen. Dus op een gegeven moment was ik het zat, duwde hem wat naar beneden en snauwde dat hij moest blijven liggen.
Totaal andere situatie maar wel iets vervelends wat hij ergens aan gelinkt heeft toen.

Ik was nog steeds zijn grootste vriend, hij was niet bang van mij. Kwam nog steeds even veel kroelen en bij me liggen. Buiten kon ik alles trainen wat ik wilde, maar wilde ik in het huis of de tuin trainen dan kroop hij in elkaar alsof hem weet ik veel wat aan gedaan werd.
Dus de situatie was compleet ontspannen, ik zei super opgewekt 'af' en dan ging hij in elkaar gedoken in zijn bench liggen. Dat zakte dan vanzelf en dan kwam hij wel weer bij me.
Deed ik hetzelfde buiten was er geen enkel probleem en vond hij het zelfs leuk. Als ik hem in huis bv van de bank af stuurde of naar zijn plaats was er niet aan de hand. Als mijn man hem het commando gaf in huis was er niets aan de hand. Deed ik het was hij bang.
Hij had het dus ook echt aan elkaar gekoppeld, commando af+thuis+vrouwtje=eng.

Het positieve is dat het over is gegaan, het negatieve is dat het misschien wel een jaar heeft geduurd. Ik heb eerst echt heel lang helemaal niets ermee gedaan. Dus gewoon ervoor gezorgd dat ik in huis en in de tuin het commando af niet meer gaf. Na een hele tijd ben ik het toch langzaam aan wel gaan doen en totaal geen aandacht aan de angst gaan geven. Ik deed hem dan even een jachtlijntje om want ik wilde niet dat hij weg liep. Dan zei ik af, hij dook in elkaar en wilde weg, lijntje hield dat tegen, dan ging hij maar snel af. En dat beloonde ik dan meteen. Lijntje af en spelen.

Dus ik heb het eerst heel lang gelaten, daarna toch langzaam iedere keer heel even opgepakt en vooral niet op de angst gereageerd. Niet lokken met niets want het leek alsof hij dan alleen maar bevestigd werd in dat er ook echt iets was.
Ik zou denk ik in jouw situatie het even een tijdje laten gaan. Dan toch iedere keer even wel die combinatie van dingen gebruiken en dan hopen dat ze het vanzelf weer normaal gaat vinden. Ik vind dit ook altijd heel moeilijk. In hoeverre kom je hier mee weg met 'gewoon doen en stel je niet aan' maar wanneer ga je er te ver mee.

Succes, hopelijk gaat ze snel die combinatie van dingen niet meer aan elkaar linken en eng vinden.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Cleva schreef:Niets veranderen. Dan maak je het alleen maar nog complexer en je wil juist dat ze er minder mee bezig is.
Het kan een paar dagen duren maar dan vergeet ze het weer.

Waarom geeft ze trouwens niet gewoon het schrikdraad de schuld?
+1 helemaal mee eens. doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
wat is het dat mensen overal en altijd een issue van dingen maken? ik vind het niet gek dat er honden gestresst zijn doordat de baas onzeker gaat lopen doen. er is niks aan de hand, oke je bent tegen schrikdraad aangelopen en dat zijn er waarschijnlijk duizenden voor gegaan. jammer joh maar niks aan de hand je leeft nog.

ellen
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik zou voorlopig dat tuig gewoon om houden, ook thuis. Gedrukt lopen wezen houd je niet de hele dag vol.

Cleva schreef:
Domme beesten ook :oohja: Kiwi geeft mij de schuld van alles wat mis gaat in haar leven. Ze is een keer tijdens het werk bij de koeien vol in een wildrooster gerend. Dat rooster ligt daar al decenia lang, zij loopt er al 2 jaar dagelijks langs. En nu is het ineens mijn schuld dat zij dat ding over het hoofd zag.
Inmiddels is het leed bijna geleden maar als we langs het rooster lopen werpt ze me af en toe nog schichtige blikken toe :roll:
En dan is een rooster voor een hond nog makkelijk te bevatten. Stroomdraad is te abstract om te begrijpen, dus geef je je baas de schuld :mann: Net zoals sommige mensen God nog de schuld geven van natuurrampen
Afbeelding
Shibby
Zeer actief

ellen en de birmanen schreef:
Cleva schreef:Niets veranderen. Dan maak je het alleen maar nog complexer en je wil juist dat ze er minder mee bezig is.

+1 helemaal mee eens. doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
wat is het dat mensen overal en altijd een issue van dingen maken? ik vind het niet gek dat er honden gestresst zijn doordat de baas onzeker gaat lopen doen. er is niks aan de hand, oke je bent tegen schrikdraad aangelopen en dat zijn er waarschijnlijk duizenden voor gegaan. jammer joh maar niks aan de hand je leeft nog.

ellen
Jooo, wat een heerlijke reactie zeg :ok:

Dat was dus ook in eerste instantie mijn insteek met als resultaat dat ik een hond had die niet meer wou wandelen op maandag in het bos, zat te smakken en haar staart volledig tussen de poten had en geen koekjes aan wou nemen. Dan kan ik wel door blijven gaan met 'er is niks aan de hand', maar dat is er blijkbaar wel in haar ogen.
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik geloof niet dat Loutje het type hond is om maar gewoon door te gaan met de normale dingen en dat ze niet moet zeuren. Daar is ze veel te gevoelig voor. Forceren van iets dat ze eng vindt vind ik sowieso niet een prettige manier om met je hond om te gaan en is in veel gevallen alleen maar contraproductief, dan wordt het júist een Ding.

Ik denk dat ik de combinatie van het tuig en die lijn gewoon eerst een hele poos niet zou gebruiken. Zodat ze weer vertrouwen krijgt in jou en in de wandelingen en het gewoon vergeten is. Nu is de link tussen de angst en tuig/riem nog niet zo sterk, maar als je door blijft lopen met die combinatie en ze telkens weer angstig is dan slijt dat alleen maar harder in. En dan na een poos, als ze een paar weken achter elkaar ontspannen gewandeld heeft, eerst het tuig weer introduceren, kijken hoe het gaat, dan los de riem introduceren en als dat ook goed gaat de combinatie weer. Gewoon rustig aan. Ik denk niet dat je er dan een Ding van maakt, want verder doe je helemaal niks en wandel je gewoon normaal, alleen toevallig met andere uitrusting.
Shibby
Zeer actief

Hilde schreef:De combinatie van tuig + lijn proberen met slagroom op haar neus (kan ze niet kiezen of ze het aanneemt)? In huis dragen eerst en hersenwerken of iets anders wat ze leuk vindt? Naar het bos met die combinatie, dan trucjes/bomen springen/etc doen waar ze vrolijk bij is en dan weer naar huis om met een andere combinatie te gaan wandelen door de wijk?
Tnx voor de tips!
Alleen slagroom is nu geen optie, omdat ze weer wat loopt te klooien met haar allergie.
In huis is dat hele tuig geen probleem, in het bos met een flexriem of korte lijn eraan ook niet.
Ik doe wel weer wat extra hersenwerk dingen in huis, omdat ze dat leuk vindt en er wat zekerder van wordt. :ok:
Afbeelding
Shibby
Zeer actief

*Skye* schreef:Ik ben een keer tijdens het trainen met Skye (in de tuin) onterecht tegen hem uitgevallen. We waren de 'af' aan het trainen, hij ging iedere keer staan hoewel hij het moest kunnen. Dus op een gegeven moment was ik het zat, duwde hem wat naar beneden en snauwde dat hij moest blijven liggen.
Totaal andere situatie maar wel iets vervelends wat hij ergens aan gelinkt heeft toen.

Ik was nog steeds zijn grootste vriend, hij was niet bang van mij. Kwam nog steeds even veel kroelen en bij me liggen. Buiten kon ik alles trainen wat ik wilde, maar wilde ik in het huis of de tuin trainen dan kroop hij in elkaar alsof hem weet ik veel wat aan gedaan werd.
Dus de situatie was compleet ontspannen, ik zei super opgewekt 'af' en dan ging hij in elkaar gedoken in zijn bench liggen. Dat zakte dan vanzelf en dan kwam hij wel weer bij me.
Deed ik hetzelfde buiten was er geen enkel probleem en vond hij het zelfs leuk. Als ik hem in huis bv van de bank af stuurde of naar zijn plaats was er niet aan de hand. Als mijn man hem het commando gaf in huis was er niets aan de hand. Deed ik het was hij bang.
Hij had het dus ook echt aan elkaar gekoppeld, commando af+thuis+vrouwtje=eng.

Het positieve is dat het over is gegaan, het negatieve is dat het misschien wel een jaar heeft geduurd. Ik heb eerst echt heel lang helemaal niets ermee gedaan. Dus gewoon ervoor gezorgd dat ik in huis en in de tuin het commando af niet meer gaf. Na een hele tijd ben ik het toch langzaam aan wel gaan doen en totaal geen aandacht aan de angst gaan geven. Ik deed hem dan even een jachtlijntje om want ik wilde niet dat hij weg liep. Dan zei ik af, hij dook in elkaar en wilde weg, lijntje hield dat tegen, dan ging hij maar snel af. En dat beloonde ik dan meteen. Lijntje af en spelen.

Dus ik heb het eerst heel lang gelaten, daarna toch langzaam iedere keer heel even opgepakt en vooral niet op de angst gereageerd. Niet lokken met niets want het leek alsof hij dan alleen maar bevestigd werd in dat er ook echt iets was.
Ik zou denk ik in jouw situatie het even een tijdje laten gaan. Dan toch iedere keer even wel die combinatie van dingen gebruiken en dan hopen dat ze het vanzelf weer normaal gaat vinden. Ik vind dit ook altijd heel moeilijk. In hoeverre kom je hier mee weg met 'gewoon doen en stel je niet aan' maar wanneer ga je er te ver mee.

Succes, hopelijk gaat ze snel die combinatie van dingen niet meer aan elkaar linken en eng vinden.
Het klinkt idd wel als hetzelfde soort reactie idd. Al hoop ik dat het bij Loutje geen jaar gaat duren, want ik vind er geen zak aan om te wandelen zo. :wink:
Afbeelding
Shibby
Zeer actief

Dat heb ik de tut ook al gevraagd, maar ze antwoord niet. :hmmm:

Ergens neig ik ook naar gewoon doen. Iets aangepast dan wel. Dus wandelingen ietsje korter en haar iets vaker op een boomstam ofzo laten springen. Dat deden we al regelmatig tijdens een wandeling, maar nu dan gewoon net ietsje vaker. Ze wordt daar namelijk wel echt wat zekerder van. Raar ding dat het is. :mrgreen:
Afbeelding
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Waarom niet ruffwear tuig + flex en dan een kort stuk lange lijn erbij aan? Dus niet gelijk de hele lange lijn, maar eerst een korter stuk die iets van 10cm over de grond sleept? Dat ze het vertrouwen van de flex erbij heeft, maar ook leert dat dat stukje sleeptouw niet zo erg is en dan uitbreiden (desnoods in 2-3 stappen) terug naar lange lange lijn en dan pas de flex losklikken.

Ik denk dat ik zoiets zou proberen :wink:
(Tenminste, iets staat mij bij dat je de lange lijnen zelf maakt, dus dan is dat wat makkelijker dan wanneer je telkens een lijn moet aanschaffen om te verknippen :mrgreen: )
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Ik had pas iets vergelijkbaars met Foxy. Zij wilde niet meer naar het TNO terrein omdat ze daar haar neus in schapengaas had gestopt. Vervolgens wilde ze met mij daar niet meer in de buurt komen. Het is mijn favoriete dagelijkse rondje, dus het was wel een dingetje.
Mijn zoon is de afgelopen week een aantal keren met Foxy naar het TNO terrein gegaan, en zojuist konden we er samen weer zonder enig voorbehoud wandelen.
Misschien kan jij Malou ook een paar keer met iemand meegeven met het beruchte tuig en lijn?
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Zijn er honden waar ze vertrouwen in heeft of aan optrekt?
Ik heb zelf stoïcijnse honden die als ze al schrik hebben het meest baat hebben bij een nonchalante/opgewekte 'stel je niet aan, níks aan de hand' aanpak.

De pup van mijn moeder echter is wat gevoeliger, (schapendoes) zeker nu ze 4 maanden is. Maar als mijn Diem, haar grote vriend, meeloopt zijn alle enge dingen geen enkel probleem. Mijn moeder kan 10x counter-conditionerend of opgewekt langs een bouwplaats met veel wapperend plastic lopen maar ze blijft wantrouwend. Loop ik 1x met haar en Diem langs en al het leed is direct geleden.
Afbeelding
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Lopen jullie altijd alleen?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Shibby schreef:
*Skye* schreef:Ik ben een keer tijdens het trainen met Skye (in de tuin) onterecht tegen hem uitgevallen. We waren de 'af' aan het trainen, hij ging iedere keer staan hoewel hij het moest kunnen. Dus op een gegeven moment was ik het zat, duwde hem wat naar beneden en snauwde dat hij moest blijven liggen.

knip

Het klinkt idd wel als hetzelfde soort reactie idd. Al hoop ik dat het bij Loutje geen jaar gaat duren, want ik vind er geen zak aan om te wandelen zo. :wink:
Nee dat snap ik. Het is ook echt niet te vergelijken met een hond die 'gewoon' even bang is. Want daar kan je over het algemeen wel iets mee. Maar als iets aan jou gelinkt is, dan is dat een stuk moeilijker. Bij mij was het verder ook niet echt een probleem, want het is ook niet nodig om het commando 'af' te geven in en om huis. Het is eigenlijk nooit echt nodig ;) Maar bij ons was er buitenshuis echt helemaal niets aan de hand. Dus buiten dat het frustrerend was, maakte het niet zo heel veel uit.
Is het echt nodig dat ze in combinatie met dat tuig en met die lijn gaat lopen met jou? Misschien toch voorlopig even bij de flex lijn houden?
Shibby
Zeer actief

dre schreef:Waarom niet ruffwear tuig + flex en dan een kort stuk lange lijn erbij aan? Dus niet gelijk de hele lange lijn, maar eerst een korter stuk die iets van 10cm over de grond sleept? Dat ze het vertrouwen van de flex erbij heeft, maar ook leert dat dat stukje sleeptouw niet zo erg is en dan uitbreiden (desnoods in 2-3 stappen) terug naar lange lange lijn en dan pas de flex losklikken.

Ik denk dat ik zoiets zou proberen :wink:
(Tenminste, iets staat mij bij dat je de lange lijnen zelf maakt, dus dan is dat wat makkelijker dan wanneer je telkens een lijn moet aanschaffen om te verknippen :mrgreen: )
Dat vind ik eigenlijk best wel een goed idee! :ok:

Ik heb hier nog wel wat resten biothane liggen, daar kan ik prima een korte lange lijn van maken.
*gaat gelijk aan de slag*
Afbeelding
Shibby
Zeer actief

Johnny Jones schreef:Ik had pas iets vergelijkbaars met Foxy. Zij wilde niet meer naar het TNO terrein omdat ze daar haar neus in schapengaas had gestopt. Vervolgens wilde ze met mij daar niet meer in de buurt komen. Het is mijn favoriete dagelijkse rondje, dus het was wel een dingetje.
Mijn zoon is de afgelopen week een aantal keren met Foxy naar het TNO terrein gegaan, en zojuist konden we er samen weer zonder enig voorbehoud wandelen.
Misschien kan jij Malou ook een paar keer met iemand meegeven met het beruchte tuig en lijn?
de enige mensen die verder regelmatig met Malou wandelen en die ze dan ook goed vertrouwd zijn mijn ouders en die hebben en een hekel aan het gebruik van de lange lijn en zijn geen meesters in hondengedrag enzo. Dat zie ik niet direct goed komen eigenlijk. :wink:
pioenroos schreef:Zijn er honden waar ze vertrouwen in heeft of aan optrekt?
Ik heb zelf stoïcijnse honden die als ze al schrik hebben het meest baat hebben bij een nonchalante/opgewekte 'stel je niet aan, níks aan de hand' aanpak.

De pup van mijn moeder echter is wat gevoeliger, (schapendoes) zeker nu ze 4 maanden is. Maar als mijn Diem, haar grote vriend, meeloopt zijn alle enge dingen geen enkel probleem. Mijn moeder kan 10x counter-conditionerend of opgewekt langs een bouwplaats met veel wapperend plastic lopen maar ze blijft wantrouwend. Loop ik 1x met haar en Diem langs en al het leed is direct geleden.
Dat had ik ook al bedacht, dat is alleen op het moment erg lastig te plannen omdat ik heel veel werk en voornamelijk late diensten, terwijl de baasjes van honden die ze goed kent juist overdag werken.
Crescent schreef:Lopen jullie altijd alleen?
Zie hierboven..op het moment dus wel.
Juist nu dus niet ideaal.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zou inderdaad ook even die combinatie van tuig en lange lijn niet meer gebruiken, maar het andere tuig en de flexlijn waar ze zich wel prettig bij voelt. En dan over een tijdje als je merkt dat het gedrag echt helemaal weg is, weer gaan wandelen met ander tuig + de lange lijn of Ruffwear tuig + flexlijn, daarna pas weer de combi Ruffwear tuig en lange lijn, eerst in een omgeving waarin ze zich zeker voelt en pas dan weer in het bos.
Ik denk dat je die associatie makkelijker doorbreekt door het tijdelijk niet meer te gebruiken en eerst het wandelen zelf weer echt leuk te maken.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

ook Lana is al regelmatig met het stroomdraad in contact gekomen,
joelen als een grote, en de eerste paar dagen komt ze dan ook helemaal niet meer op de bewuste plek,
nu is ze eindelijk zo ver [na de ongv 8e keer] , dat ze weet dat je bij het rode draad en witte lint uit de buurt moet blijven,
ik heb haar er nooit om getroost of aandacht aan geschonken, ze heeft het zelf verwerkt.
Shibby
Zeer actief

Ik heb de afgelopen week het hele lange lijn, ruffwear tuig en 'doe maar normaal' gedoe gelaten voor wat het was. Malou begon een dag nadat ik dit topic had geopend nog heftiger te reageren zodra we bij het bos kwamen. Ze wou zelfs de auto niet meer uit komen.

Daarom er voor gekozen om haar alleen maar aan de flex en het simpele tuig uit te laten (oké, ik heb wel een degelijker tuig gekocht omdat ik het simpele tuigje niet vertrouw als ze een ree oid ziet). De wandelingen werden zo weer een stuk meer ontspannen. Ook het gebied waar ze het sterkste reageerde heb ik even gelaten voor wat het was.

Afgelopen zondag met Adjani en Tyson afgesproken bij het gebied waar ze zo sterk reageerde. Bewust aan de flex en het eenvoudige tuigje en ze heeft een heerlijke wandeling gehad zonder stresssignalen. :cheer:

Gister heeft ze dan nog een date gehad met een jolige zwarte Labrador en daar wilde ze zo graag mee spelen dat ik de flex heb vervangen voor de lange lijn en ook dat was een fijne, ontspannen wandeling.

Vanmiddag de gok genomen en haar voor het wandelen de lange lijn aan gedaan. En zie hier; ze heeft weer vrolijk voorop gewandeld zoals ik Loutje ken. :I:

Afbeelding

Het Ruffwear tuig laat ik nog even voor wat het is. Dat zien we wel wanneer dat weer komt. Het belangrijkste vind ik dat ze weer vrolijk en ontspannen kan wandelen. :ok:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Re: Ik twijfel *update

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mooi zo, dat klinkt al een stuk beter! :ok:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Wat fijn! Toch nog best snel weer goeie resultaten!
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Gelukkig!
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »