Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

nieuwsgierig naar jullie mening

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

nieuwsgierig naar jullie mening

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik ging vanmiddag gezellig een stuk wandelen met de meiden. Ik had met mijn moeder afgesproken dat ik haar en Bailey bij de dijk zou treffen. Ik heb eerst heerlijk even een stuk met ze gelopen, ze hebben gespeeld, gesnuffeld en gezwommen. Uiteindelijk ben ik aan de andere kant van de dijk gaan lopen omdat ik wist dat mijn moeder niet de dijk over zou gaan.
In de verte zag ik haar lopen en zie haar de dijk weer oplopen. Alle honden zaten op dat moment aan de lijn, de afstand was +100 meter. Ik zie dat Laicka Bailey en mijn moeder ziet en besluit haar los te laten. Ze rent richting Bailey en stopt abrupt precies tussen ons in. Ze verstijft wat, haar staart werd hoger, ze kijkt om, haar staart zakt en ze rent terug naar mij. Toen ze bij mij was besloot ze weer te gaan kijken bleef weer halverwege staan, weer die lichte spanning en deze keer ging ze liggen. Iets wat ik nog nooit had gezien van haar :80:
Ik ben naar beneden gelopen om haar de optie te geven er zelf omheen te gaan en op dat moment ging er een knop van herkenning om bij Laicka en spurtte ze op mijn moeder en Bailey af, eind goed, al goed.

Wat ik niet begrijp is dat ze ze niet meteen herkende, de wind stond in de rug van mijn moeder, richting mij dus ze moet die geur gehad hebben. Toen ze verder weg waren en ze Bailey nog niet gezien had gaf ze wel blijk van herkenning toen ze zijn pis rook.

Iemand een andere verklaring behalve dat ze dus haar neus niet goed gebruikte en die "vreemde" hond op afstand spannend vond? Bailey herkende ons trouwens wel op de 50 meter.

Kanttekening, Laicka is met Bailey opgegroeid, ze zien elkaar bijna dagelijks, wandelen met enige regelmaat samen en hadden voor de wandeling elkaar nog gezien in het huis van mijn ouders.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Neeltje

Re: nieuwsgierig naar jullie mening

Ongelezen bericht door Neeltje »

Mijn mening? Kwartje viel gewoon even wat later, niet meer en niet minder. Ik ga echt niet iedere stap die mijn hond doet proberen te verklaren. Dit gedrag zie je zo wat bij iedere hond.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik herken het wel van Mila, die gebruikt in zulke situaties haar neus ook niet. Als ze denkt een bekende hond te zien, rent ze eerst enthousiast een stukje die kant op gaat dan staan wachten en kijken en pas als de hond redelijk dichtbij is, weet ze zeker wie het is en dan rent ze ernaartoe. Amy en Amoz hebben dan al láng door dat het een bekende hond is, die gebruiken blijkbaar wel hun neus.
Andersom denkt Mila ook dat elke stabij in de verte haar vriendinnetje Jitske is. Dus ze rent ook geregeld naar vreemde stabijs toe om er dan op 3 meter pas achter te komen dat het niet Jitske is. Een duidelijk teken dus dat ze in zo'n situatie in eerste instantie afgaat op wat ze ziet en pas lang daarna een keer haar neus gebruikt.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:Mijn mening? Kwartje viel gewoon even wat later, niet meer en niet minder. Ik ga echt niet iedere stap die mijn hond doet proberen te verklaren. Dit gedrag zie je zo wat bij iedere hond.
sorry hoor dat ik mezelf wel afvraag waarom ze zich afwijkend gedroeg :schrik:
Nanna schreef:een hond moet ook gewènd zijn zijn neus te gebruiken, er zijn ontzettend veel honden die dat niet doen. Zie de filmpjes op youtube van honden die hun zich verstopt hebbende baas zoeken en hem met geen mogelijkheid kunnen vinden ;-)
Op de grond gebruikt ze hem overduidelijk maar blijkbaar dus niet in de lucht.
DeDiana schreef:Ik herken het wel van Mila, die gebruikt in zulke situaties haar neus ook niet. Als ze denkt een bekende hond te zien, rent ze eerst enthousiast een stukje die kant op gaat dan staan wachten en kijken en pas als de hond redelijk dichtbij is, weet ze zeker wie het is en dan rent ze ernaartoe. Amy en Amoz hebben dan al láng door dat het een bekende hond is, die gebruiken blijkbaar wel hun neus.
Andersom denkt Mila ook dat elke stabij in de verte haar vriendinnetje Jitske is. Dus ze rent ook geregeld naar vreemde stabijs toe om er dan op 3 meter pas achter te komen dat het niet Jitske is. Een duidelijk teken dus dat ze in zo'n situatie in eerste instantie afgaat op wat ze ziet en pas lang daarna een keer haar neus gebruikt.
Ook een mooi voorbeeld idd.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Laura84 schreef:
Neeltje schreef:Mijn mening? Kwartje viel gewoon even wat later, niet meer en niet minder. Ik ga echt niet iedere stap die mijn hond doet proberen te verklaren. Dit gedrag zie je zo wat bij iedere hond.
Hoezo afwijkend? Een hond toont geen afwijkend gedrag. Ze gedraagt zich naar gelang ze ziet, hoort, ruikt. Dat het anders is als dat jij denkt dat ze zou moeten doen, is wat anders.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:
Laura84 schreef:
Hoezo afwijkend? Een hond toont geen afwijkend gedrag. Ze gedraagt zich naar gelang ze ziet, hoort, ruikt. Dat het anders is als dat jij denkt dat ze zou moeten doen, is wat anders.
ik ben perplex dat je echt zo reageert. Ze gedroeg zich anders dan hoe ze normaal zou reageren, daarmee wijkt ze af van wat in haar gedrag, normaal doet. Ik zeg helemaal nergens dat ik denk dat ze zich anders zou moeten gedragen. Maar goed, laat maar verder, betweterigheid heb ik niet zo veel mee
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Droef gebruikt ook vaak zijn neus niet.Die denkt ook geregeld een bekende hond te zien en het blijkt een andere hond te zijn. Zo loopt er ook een witte herder hier waar hij een keer mee heeft staan knokken(nou ja poging tot, geen schade) en nu denkt hij soms dat hij die zelfde herder ziet terwijl het dan een andere blijkt te zijn, gelukkig kalmeerd hij dan wel heel snel. Maar wel herkenbaar niet altijd de neus gebruiken.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Eigenlijk geen andere ideeën dan hierboven al vermeld zijn.

Het enige wat nog zou kunnen, is dat haar zicht minder wordt.
Hoeft helemaal niet, kàn.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”