Als ik Mila de opdracht geef om te zitten en blijven, blijft ze roerloos zitten als ik haar 'vrij' geef. Ze lijkt sinds een tijdje niet meer te begrijpen dat het blijfcommando dan beëindigd is.
Als pup heeft ze hier ook even moeite mee gehad. Ik dacht toen dat ze onzeker was omdat de klanken van 'blijf' en 'vrij' best veel op elkaar lijken, en ben sindsdien het commando 'ga maar' gaan gebruiken. Dat werkte na even oefenen prima en is jarenlang goed gegaan.
Maar sinds een tijdje reageert ze niet meer op 'ga maar' en blijft dan dus gewoon zitten en mij aankijken alsof ze nog van alles verwacht. Als ik haar roep, komt ze uiteraard wel gewoon, of ik zeg haar om haar speel te pakken o.i.d., maar als ik zoiets niet doe, zit ze na 10 minuten nog steeds op die plek. Ze denkt dus volgens mij dat ze nog steeds moet blijven zitten
Bij de andere honden gebruik ik ook 'ga maar' en dat begrijpen ze goed, maar Amoz gaat Mila nu nadoen en blijft dus ook zitten als Mila blijft zitten. Als Mila er niet bij is, reageert hij wel gewoon op 'ga maar' en gaat weer zijn eigen ding doen.
Als de andere honden opstaan bij mijn 'ga maar', heeft dat geen effect op Mila, die blijft dan dus stug zitten.
Ik heb geen idee waardoor dit zo is gekomen