Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Simpele oefeningen update!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Rebble
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Simpele oefeningen

Ongelezen bericht door Rebble »

DeDiana schreef:Dat is inderdaad het belangrijkste, dat ze er lol in krijgt en uit zichzelf contact/samenwerking gaat zoeken. Het geeft ook niks dat ze het nog niet snapt, zolang jullie gewoon leuk bezig zijn samen ben je al aan je band aan het werken en het kwartje valt heus wel een keer!
Het voordeel van weggooien van het brokje is dat de hond het dan even moet zoeken en er daarna dus weer een moment is dat de hond weer contact met jou maakt. Dat kun je dus heel precies clickeren.
Ik gooi ook wel snoepjes weg maar als losse oefening, niet in combinatie met het naar mij kijken dat beloon ik nog op zichzelf.
Ik vind het ook wel heel leuk om zo bezig te zijn en leer zelf ook. Charlie is onze tweede hond maar Izzy kwam gewoon bij mensen vandaan, uit Nederland. Zij kende alles al en wij moesten alleen op elkaar in gespeeld raken en ik heb met wat dingen de puntjes op de i moeten zetten. Het gaat mij dus ook niet echt natuurlijk af, dingen aanleren, ik verzin het gewoon niet :oeps:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik ben benieuwd hoe het nu gaat?
Rebble
Zeer actief

Met Charlie gaat het goed met commando's aanleren wat minder :LOL: Gisteravond op de cursus heb ik haar even vervloekt, dat irritante mormel gaat op een cursusavond om de haverklap zitten, wie gelooft mij dan nog dat ze dat thuis echt zelden doet :gvd: :LOL: Elke keer als ze gaat zitten zeg ik 'zit' zodra haar kont de grond raakt en krijgt ze een beloning, vervolgens staat ze op en gaat ze een minuut later weer zitten en gaat ze me aan zitten kijken voor een beloning maar op commando? Ho maar! Dan gaat ze je aan staan kijken :hmmm: Gisteravond hadden we binnen les (op een 'tafel' staan en laten betasten, tanden en keel kijken, borstelen enz.) en ze is (met buiten voor de kantine wachten tot de cursus begon erbij) wel 20 keer gaan zitten, de trut! En dat gaat eigenlijk met alles zo. Als ik met haar naar buiten wil en de riem pak komt ze vaak uit zichzelf maar soms blijft ze liggen en als ik dan 'ga je mee' zeg blijft ze gewoon liggen, ze bedenkt volgens mij niet eens dat het dan de bedoeling is dat ze op staat en naar me toe komt terwijl dit natuurlijk meerdere keren per dag gedaan wordt. Ik ben nu aan het bedenken of het dommigheid of zelfstandigheid is :mrgreen: De kleine oefeningen die ik met haar doe, lijken totaal geen effect op haar te hebben. De lange lijn doe ik haar niet meer om, als ze gaat rauzen is het ruim 26 kg in volle vaart aan een 10 meter lijn, ik kan je vertellen dat mijn lichaam dat niet leuk vindt en ik betwijfel of haar lichaam het leuk vindt als ze aan het eind van de lijn is :blauwoog:

Verder doet tijd ook heel veel. We moesten gisteravond dus naar binnen bij de cursus, de eerste cursusavond was ook binnen en toen moest ik haar tillen omdat ze niet door de deur durfde (binnen zijn is geen probleem, ze vindt door vreemde deuren lopen niet grappig) maar gisteravond liep ze zo met me mee terwijl ze zelden door vreemde deuren hoeft.

Afgelopen zondag hadden we een ex-stray party van de stichting waar ze vandaan komt in een omheinde hondenspeeltuin. Ze heeft genoten want ze heeft 3 uur lang los kunnen rennen. In het begin was ze alleen maar aan het rennen en ontdekken en reageerde ze niet als ik wat zei. Als wij in de tent zaten (aan de ene kant van het veld) liep zij ook zonder op of om te kijken waar wij waren helemaal naar de andere kant van het veld, het is een lang, smal veld, en keek ze niet op of om als ik haar riep. Maar op een gegeven moment liep ze met me mee als ik zei 'ga je mee, deze kant op'.

Al met al gaat het dus prima, ze is echt heel lief en enorm leuk en ik leer heel veel geduld te hebben :engel: Soms vraag ik me af of ze ooit los gaat leren lopen (of eigenlijk leert te luisteren waardoor ze los mag lopen) maar ik hou me maar vast aan het feit dat je nooit weet hoe het zich ontwikkeld en dat alle vooruitgang in kleine stapjes gaat, soms zonder dat je het merkt.
Afbeelding
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Wat fijn dat het zo goed gaat.
Kleine stapjes en blij zijn met wat je al hebt bereikt is het belangrijkste.

Jullie komen er wel.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Rebble
Zeer actief

Pets_Passion schreef:Wat fijn dat het zo goed gaat.
Kleine stapjes en blij zijn met wat je al hebt bereikt is het belangrijkste.

Jullie komen er wel.

Karen
Het scheelt ook wel dat ze heel relaxt, zacht en grappig is. Ze vindt het heerlijk om te kroelen, 's morgens als je beneden komt, als je thuis komt, 's avonds voor we naar bed gaan of gewoon tussendoor even bij haar gaan liggen. Je krijgt dan liefdesbeetjes, poten in je nek (of gezicht of buik :engel: ) en zacht gekreun :I: Sommige dingen pakt ze zó makkelijk op, het niet zomaar uit de auto springen bijv. had ze na 2 keer door. Ze mocht niet op de bank in het begin (ook maar 2x hoeven zeggen), Izzy verhaarde altijd enorm en had van die korte steekhaartjes en ik wilde niet weer elke dag de hele (stoffen) bank onder de haren. Maar Charlie verhaart veel minder en heeft lange haren die je zo opzuigt en ik mis het enorm zo'n hond die lekker tegen je aanligt op de bank. Maar denk maar niet dat ze nu nog op de bank komt, als ik haar erop zet gaat ze appelig staan kijken en is ze er binnen 5 seconden weer vanaf.

In het begin lag ze het liefst buiten en moest ik haar naar binnen halen met een lijn, ze kwam amper uit zichzelf naar binnen. Nu ligt ze het liefst binnen en loopt ze af en toe even naar buiten, gaat daar even liggen maar komt vervolgens weer lekker binnen liggen.

Nu net staat ze me vanuit achter uit de tuin aan te kijken (ik zit binnen) en ik ga een beetje debiel tegen haar kletsen. Dan komt ze naar binnen en gaat een meter van me af staan kwispelen, of ik alsjeblieft even met haar wil spelen :I: Of als iets spannend was even tegen me aanleunen.

Ik kan het moeilijk onder woorden brengen hoe blij ik met haar ben en hoe ontzettend leuk ze is :I:
Afbeelding
Pets_Passion
Zeer actief
Contacteer:

Wat fijn! Dat is het allerbelangrijkste.
En commando's die ze dan wel of niet leert.. ach.. soms zijn ze zoals ze zijn en alles wat ze nog kan leren is een bonus.

Karen
Afbeelding

DeDiana
Zeer actief

Ze klinkt in ieder geval als een heerlijke hond! :I:

Wat je schrijft doet mij best veel aan Taartje denken. Zij reageerde ook meteen goed op begrenzing van mijn kant (niet meteen uit de auto springen, niet op de tafel klimmen, etc.), dus iets niet doen omdat ik het zeg snapte ze wel snel, maar iets wel doen omdat ik het zeg/vraag...? Dat principe was haar compleet vreemd.
En dat is bij haar inderdaad deels zelfstandigheid, maar het is ook gewoon haar hele leven totaal onbekend geweest dat mensen je aanwijzingen geven om een bepaald gedrag uit te voeren. Toch zie ik daarin wel kleine stapjes vooruitgang en kan ze inmiddels zitten en een beetje blijven op commando en een handtouch (er moet natuurlijk wél een koekje tegenover staan dan).
Ze is er nu ruim een jaar en dit is iets van de laatste paar maanden. Ik denk dat ze dat ook deels van de andere honden heeft opgepikt, in ieder geval het principe dat ik iets aangeef en dat je dat als hond dan uitvoert. Ik merk ook dat ze daardoor vaker in ieder geval probeert te begrijpen wat ik bedoel. Dus het kwartje is bij haar nu wel enigszins gevallen dat ik er niet alleen ben om te zeggen wat niet mag, maar ook om aan te geven wat wél de bedoeling is en dat je daar dan koekjes of aandacht voor terugkrijgt.

Zo te horen heb je in ieder geval genoeg geduld om Charlie dit ook te laten uitvogelen!
Rebble
Zeer actief

Het grappige is dat ze heel goed 'kijk' op commando kan, dat had ze ook heel snel door. Ze hoeft maar het woordje kijk(en) te horen en ze staat naar mij te kijken. Ik denk inderdaad dat het scheelt als er andere honden (die het principe wel snappen) in huis zijn. Ik denk dat dat voor Charlie ook niet verkeerd geweest zou zijn.

Ik weet niet of mijn geduld te prijzen is hoor, normaliter ben ik juist ongeduldig maar daar schiet je met Charlie niks mee op. Het scheelt ook dat ze verder echt mijn ideale hond is en dat we dus samen gewoon overal doorheen kachelen. Ik zou het veel moeilijker vinden als ze bijvoorbeeld heel angstig of bang/onzeker zou zijn, ik zou daar veel meer moeite mee hebben om mee om te gaan en dat in goede banen te leiden.

Leuk om te lezen dat je zoveel in Tara herkent, geeft mij nog meer hoop voor de toekomst.
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

En ook hier maar even een update.
Ik voelde me tijdens de cursus enorm voor spek en bonen meedoen :LOL: En ben eens gaan nadenken hoe ik Charlie toch 'zit' aan kon leren. Op de cursus gaat ze nl. om de haverklap zitten maar ze is dan niet ontspannen genoeg om daar het commando zit aan te koppelen. Ik bedacht dat we bij de cursus veel stil staan en ben dus afgelopen weekend tijdens het wandelen op een saai stukje gewoon stil gaan staan en gaan wachten tot ze ging zitten en zodra ze dat deed het commando zit gegeven. Een aantal keer herhaald en Charlie kende het commando zit. Dit heb ik de afgelopen dagen herhaald tot ik het idee had dat ze ook daadwerkelijk de handeling deed n.a.v. het commando ipv dat ze wist wat er van haar verwacht werd en dus gewoon maar ging zitten als ik een snoepje in mijn hand had.
Vanmorgen bedacht ik dat het toch ook wel erg leuk zou zijn als we vanuit het niets ineens 2 commando's zouden kennen die op cursus nuttig zijn dus ook 'af' maar even geprobeerd. Dat had ze binnen een minuut door :LOL: :cheer: En tussen neus en lippen door ook nog even 'hier' en voilá dat deed ze ook maar gelijk :E: Het is nog geen 'hier' als in van achter uit de tuin naar me toe komen als ik 'hier' roep maar wel als ik de zit en af aan het oefenen ben en wat afstand neem en 'hier' zeg dat ze opstaat en naar me toe komt. Dit kunnen we dus langzaam uit gaan breiden. Ze voert dus echt bewust de commando's uit. En ze vond het leuk, ook niet geheel onbelangrijk :tongue:

Dus ik moet mijn nederige excuses aanbieden aan Charlie, ik heb haar regelmatig 'niet het helderste lichtje aan de hemel' genoemd :mann: :F:
Vanmorgen een klein kwartiertje geoefend, vanmiddag nog even een kwartiertje en dan hopen dat ze het vanavond op de cursus ook laat zien :LOL: Ik ben een watje want ik ben helemaal trots en in een jubelstemming :LOL:
Afbeelding
Sterre

Re: Simpele oefeningen update!

Ongelezen bericht door Sterre »

Haha je stuitert van enthousiasme. Wat leuk. Veel plezier vanavond.
DeDiana
Zeer actief

Leuk om te lezen en fijn dat er kwartjes aan het vallen zijn! :D
Pets_Passion
Zeer actief
Contacteer:

Wat goed! Ik snap wat je bedoeld hoor dat het toch fijn is als ze op cursus een beetje leuk mee doet.

En met lol, toch ook zeker niet onbelangrijk. Voor zowel baas als hond is het oefenen gewoon leuker als je er lol in hebt. ;-)
Deed ze het ook goed op de cursus?

Karen
Afbeelding

Rebble
Zeer actief

Het ging een stuk beter op cursus gister :cheer: De reacties waren ook leuk :mrgreen: De 'af' gaat zeker nog niet vlekkeloos maar ja, wat wil je :tongue: Het natte gras hielp daarbij ook niet mee. Maar we konden deze keer dus alle oefeningen serieus mee doen. Komende weken puntjes op de i gaan zetten, op ons gemakkie :wink:
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Vanavond hebben we examen. Ik had er zo'n zin in want ik ben zo trots op haar. Ik kwam daar de eerste les en dat was (voor mij) onverwacht binnen maar Charlie ging geen vreemde deuren door dus heb ik haar naar binnen moeten tillen. Verder kende ze geen enkel commando. Inmiddels doet ze het leuk op cursus maar het examen halen kunnen we niet. Als je de 'hier' oefening niet doet of niet haalt dan kun je niet slagen en ik kan Charlie niet los laten. Het hier komen doet ze niet en ze is nog steeds niet helemaal ontspannen op het terrein. Geeft verder helemaal niks maar ik zou het wel leuk gevonden hebben om met wat leuke cijfers voor de andere oefeningen te eindigen. Maar het is zeiknat buiten en zitten wil ze dan nog wel een paar keer maar liggen gaat 'm dan niet worden :schrik: :engel: We moeten het nog doen natuurlijk en wie weet verbaast ze me maar ik gok dat ze er vanavond geen reet aan gaat vinden. Ik heb er wel zin in want ik vind het verbazingwekkend leuk zo'n cursus.
Afbeelding
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Rebble schreef:We moeten het nog doen natuurlijk en wie weet verbaast ze me maar ik gok dat ze er vanavond geen reet aan gaat vinden. Ik heb er wel zin in want ik vind het verbazingwekkend leuk zo'n cursus.
Dat kan ook nog hoor! Het laatste examen wat wij deden was de eerste keer dat Rex netjes binnen het vak ging liggen, zonder poten over de lijnen. Had ie nog nooit goed gedaan, ondanks mijn verwoede pogingen het hem duidelijk te maken. :engel: Dus ofwel het was een toevalstreffer, ofwel hij had het best begrepen maar had er gewoon eerder geen zin in. :LOL:
Rebble
Zeer actief

Soooof schreef:
Rebble schreef:We moeten het nog doen natuurlijk en wie weet verbaast ze me maar ik gok dat ze er vanavond geen reet aan gaat vinden. Ik heb er wel zin in want ik vind het verbazingwekkend leuk zo'n cursus.
Dat kan ook nog hoor! Het laatste examen wat wij deden was de eerste keer dat Rex netjes binnen het vak ging liggen, zonder poten over de lijnen. Had ie nog nooit goed gedaan, ondanks mijn verwoede pogingen het hem duidelijk te maken. :engel: Dus ofwel het was een toevalstreffer, ofwel hij had het best begrepen maar had er gewoon eerder geen zin in. :LOL:

:LOL: Je zou ze!

We gaan het zien, vorige week was het dan wel koud maar ook al een paar dagen droog geweest en toen ging ze echt super. Nu is het echt zeiknat natuurlijk en de andere keren dat dat was ging ze me compleet negeren, andere kant op kijken, geeuwen e.d. Dan hoeft ze van mij ook niet meer hoor, dan maar geen mooie cijfers :tongue:
Afbeelding
Soooof
Zeer actief

Hij keek me er ook bij aan van 'wat sta je nou stom blij te doen, ik kan het heus wel hoor :hmmm: '. Puber.

Succes vanavond! En anders komt er vast wel weer een volgend examen. :wink:
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Kan ook andersom, onze reu had de hele cursus netjes geapporteerd (en dat voor een halve Akita). Op het examen gaat hij netjes de dummy halen, in een rechte lijn naar vriend... tot de laatste meter, daar maakte hij een spelbuiging en begon rondjes om vriend heen te rennen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Soooof
Zeer actief

Ik ben nu wel benieuwd hoe het gegaan is!
Soooof
Zeer actief

kipo schreef:Kan ook andersom, onze reu had de hele cursus netjes geapporteerd (en dat voor een halve Akita). Op het examen gaat hij netjes de dummy halen, in een rechte lijn naar vriend... tot de laatste meter, daar maakte hij een spelbuiging en begon rondjes om vriend heen te rennen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Zo’n examen heb ik inderdaad ook gehad. :mrgreen: Het leek wel of ie helemaal niks meer wilde. Wel gehaald omdat ie het best kon, maar het was op het nippertje. :schrik: :goeie:
Rebble
Zeer actief

Soooof schreef:Ik ben nu wel benieuwd hoe het gegaan is!
Nououou... ik ben geslaagd :engel: Charlie gedeeltelijk maar die moet volgende week nog een deel doen. Het was zulk rotweer en door de sneeuw en de enorme hoosbuien was het veld onbegaanbaar. We hebben dus het binnen gedeelte gedaan. Theorie, op tafel staan, tanden kijken, borstelen enz Volgende week gaan we het veld op. Ik hoop zo dat het dan een paar dagen droog geweest is dan gaat ze tenminste liggen :LOL:
Afbeelding
Soooof
Zeer actief

Ha wat goed! Volgende week nog even de rest binnenkoppen!
Rebble
Zeer actief

Appeltje eitje Afbeelding ze geven dinsdag en woensdag wel droog weer op dus er is hoop :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”