Met Charlie gaat het goed met commando's aanleren wat minder

Gisteravond op de cursus heb ik haar even vervloekt, dat irritante mormel gaat op een cursusavond om de haverklap zitten, wie gelooft mij dan nog dat ze dat thuis echt zelden doet

Elke keer als ze gaat zitten zeg ik 'zit' zodra haar kont de grond raakt en krijgt ze een beloning, vervolgens staat ze op en gaat ze een minuut later weer zitten en gaat ze me aan zitten kijken voor een beloning maar op commando? Ho maar! Dan gaat ze je aan staan kijken

Gisteravond hadden we binnen les (op een 'tafel' staan en laten betasten, tanden en keel kijken, borstelen enz.) en ze is (met buiten voor de kantine wachten tot de cursus begon erbij) wel 20 keer gaan zitten, de trut! En dat gaat eigenlijk met alles zo. Als ik met haar naar buiten wil en de riem pak komt ze vaak uit zichzelf maar soms blijft ze liggen en als ik dan 'ga je mee' zeg blijft ze gewoon liggen, ze bedenkt volgens mij niet eens dat het dan de bedoeling is dat ze op staat en naar me toe komt terwijl dit natuurlijk meerdere keren per dag gedaan wordt. Ik ben nu aan het bedenken of het dommigheid of zelfstandigheid is

De kleine oefeningen die ik met haar doe, lijken totaal geen effect op haar te hebben. De lange lijn doe ik haar niet meer om, als ze gaat rauzen is het ruim 26 kg in volle vaart aan een 10 meter lijn, ik kan je vertellen dat mijn lichaam dat niet leuk vindt en ik betwijfel of haar lichaam het leuk vindt als ze aan het eind van de lijn is
Verder doet tijd ook heel veel. We moesten gisteravond dus naar binnen bij de cursus, de eerste cursusavond was ook binnen en toen moest ik haar tillen omdat ze niet door de deur durfde (binnen zijn is geen probleem, ze vindt door vreemde deuren lopen niet grappig) maar gisteravond liep ze zo met me mee terwijl ze zelden door vreemde deuren hoeft.
Afgelopen zondag hadden we een ex-stray party van de stichting waar ze vandaan komt in een omheinde hondenspeeltuin. Ze heeft genoten want ze heeft 3 uur lang los kunnen rennen. In het begin was ze alleen maar aan het rennen en ontdekken en reageerde ze niet als ik wat zei. Als wij in de tent zaten (aan de ene kant van het veld) liep zij ook zonder op of om te kijken waar wij waren helemaal naar de andere kant van het veld, het is een lang, smal veld, en keek ze niet op of om als ik haar riep. Maar op een gegeven moment liep ze met me mee als ik zei 'ga je mee, deze kant op'.
Al met al gaat het dus prima, ze is echt heel lief en enorm leuk en ik leer heel veel geduld te hebben

Soms vraag ik me af of ze ooit los gaat leren lopen (of eigenlijk leert te luisteren waardoor ze los mag lopen) maar ik hou me maar vast aan het feit dat je nooit weet hoe het zich ontwikkeld en dat alle vooruitgang in kleine stapjes gaat, soms zonder dat je het merkt.