Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Herplaatser

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Elviera
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Herplaatser

Ongelezen bericht door Elviera »

Wist niet zo goed een goede titel.

We hebben sinds gister Maxime opgehaald . Een herplaatser vanuit Roemenië ze is bijna 5 maanden.

Lief rustig maar onzeker en bang. Tuurlijk probeer ik het positief te brengen en ze is er net een dag.

Bij het opvang adres waar ze 4 weken is geweest mocht ze in de tuin poepen en plassen , hier niet dus gister (en vannacht) veel naar buiten geweest en feest gevierd als ze op het grasveld wat deed Haha je had me moeten zien staan! ;-)

Het is gezellig!

Ze kent wat commando’s

Ze moet veel leren en ze is er net.

Maar hoe leer je haar dat ze niet op me schoot dr poten moet neerleggen als we aan het eten zijn?

We zijn aan zoeken naar een mand maar tot die tijd even kleed neer gelegd maar de vloer ligt beter denk ik....

AfbeeldingAfbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Re: Herplaatser

Ongelezen bericht door Gollum »

Wat leuk, gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!
Ik ben vanaf het begin gelijk duidelijk geweest met een UH en zachtjes wegduwen. Rani stond met 4 poten op tafel wanneer we wilden eten, dat was niet helemaal de bedoeling :mrgreen:
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Leuk dat jullie haar genomen hebben, het is een plaatje. Ik zou eerst lekker aan jullie band opbouwen gaan werken en alles op positieve wijze in banen leiden. Zolang zich er geen grote problemen voordoen is dat een prima start.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Elviera
Vaste gebruiker

Bedankt voor de reacties! Dus wel weg duwen maar corrigeren niet? Prima hoor! Gaan het gewoon proberen!
Elviera
Vaste gebruiker

Wat ik haar graag aan zou willen leren is ramen zemen en strijken ( bloedhekelaan)
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

hahaha zo zien mijn ramen er meestal uit :LOL:
Elviera
Vaste gebruiker

Nanna schreef:
Elviera schreef:Wat ik haar graag aan zou willen leren is ramen zemen en strijken ( bloedhekelaan)
dat moet toch lukken.

Afbeelding
Geweldig!!!! Dan is er hoop!
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ik heb hier de eerste dag nog niet aan commando's gedaan.
Maar wel vanaf dag twee haar van de bank getrokken, daar wil ik haar echt niet. Totdat ze en keer al op de stoel zat toen ik binnen kwam, toen trok ze haar bovenlip op. Dat heb ik even zo gelaten omdat het meer verwarring en angst uitdrukte dan agressie.

Je zou kunnen beginnen met je benen weg te draaien zonder iets te zeggen of haar aan te kijken. Dan hebben de poten geen houvast meer.

Veel plezier met haar gewenst! :I: :cheer:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

kooi schreef: Maar wel vanaf dag twee haar van de bank getrokken, daar wil ik haar echt niet. Totdat ze en keer al op de stoel zat toen ik binnen kwam, toen trok ze haar bovenlip op. Dat heb ik even zo gelaten omdat het meer verwarring en angst uitdrukte dan agressie
Nou wat mij betreft hier gelijk een voorbeeld hoe het níet moet. Eraf trekken is de oplossing niet. Stuur je hond eraf met lichaamstaal, dat is een stuk duidelijker en ook minder bedreigend/verwarrend.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ziet er heerlijk uit zoals ze daar ligt!
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Wat een leukerd!

En wat betreft die poten op schoot tijdens het eten. Gewoon rustig weer op de grond zetten met een simpele nee of foei erbij zonder boos te worden.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Wat een leuke hond om te zien zeg!
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ten eerste: van harte geluk gewenst met Maxime!

Verder ben ik het voor een groot deel met Cleva eens, gewoon heel duidelijk zijn zonder akelig te zijn en even vooropstellen wat jij voor ogen hebt qua dingen die absoluut niet mogen. Op dag 1 mogen ze hier niet op het aanrecht springen, over de tafel lopen, met de katten gaan lopen sjoelen of de trap op. Bij dat soort activiteiten doe ik ook wel even quasi-boos, zodat de boodschap goed overkomt. Verder ben ik een heel makkelijke baas, en Toto legt ook wel eens zijn kop op mijn schoot als ik aan het eten ben. Als ik dat zat ben duw ik hem weg, maar ik vind het geen halszaak. Hij neemt echt geen happen van mijn bord, en in een restaurant kan hij stikbraaf onder tafel liggen wachten tot iedereen klaar is en er restjes komen, dat vind ik dan weer wel belangrijk.

Je kan ook kiezen voor een afleidingsroutine; dus (ik roep maar iets) jullie gaan eten, dan krijgt zij een kauwbotje/dentastick/weetikveel en als ze daarmee klaar is negeer je haar compleet tot jij echt klaar bent met eten. Dat hebben ze snel genoeg door.

(En Toto krijgt nog steeds een GOEDZO!! en een koekje als hij geplast heeft tijdens het laatste rondje. Hij is een beetje bang in het donker en ze steken hier alweer vuurwerk af, :ugh: dus vooral na zo'n knal is het soms drama. Dan wil hij niet plassen maar naar huis, maar hij MOET van mij plassen. Uiteindelijk gebeurt dat dan gelukkig wel, en dat mag dan wel beloond.)

Ik zou trouwens met een wat onzeker puppeding ook wel op zoek gaan naar een paar vriendelijke zelfverzekerde volwassen honden om heel regelmatig mee te wandelen. Helemaal als daar leuke ervaren bazen bij horen is dat een heel prettige manier om haar in een veilige groep met van alles en nog wat kennis te laten maken.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Elviera
Vaste gebruiker

Bedankt voor de reacties!

Proberen idd ... dat klopt niet .. die onzekerheid voelt een hond.
We merken wel al wat verbetering maar volhouden! Keihard zijn is hier niet nodig. Ze is nog best angstig.

Loop nu veel met haar buiten zodat. Ze leert op het gras haar behoefte te doen.

Maar boven alles is ze echt mega lief! Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Duidelijkheid is goed, juist ook voor een angstige hond. Dat geeft een hond houvast en vertrouwen in jou als baas, omdat je daardoor voorspelbaar wordt en ze je beter gaat begrijpen.
Maar je kunt prima op een heel vriendelijke manier duidelijk zijn voor je hond. Zonder boos te worden, want daar kunnen angstige honden behoorlijk van schrikken. Het op je schoot willen klimmen als je aan het eten bent is natuurlijk ook niet iets om boos op te reageren, het is gewoon een regel die ze nog niet kent. Dus ik zou haar rustig op de grond zetten en op een neutrale toon 'nee' zeggen, en haar belonen met een vrolijke stem als ze netjes op de grond blijft.
Als ze erg gefixeerd is op eten, kun je wellicht ook voorkomen dat ze zich heel erg met jouw eten gaat bezighouden door haar iets te kluiven te geven op haar plaats terwijl jij eet.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik zou haar iets geven waar ze lekker mee bezig kan zijn als jij eet, iets te kluiven, haar eigen eten, een kong of misschien wel een speeltje als ze dat leuk vindt. Dan hoef je niets af te leren en ondertussen ben je begonnen met het aanleren van het lekker liggen (op de plaats) als de baas aan het eten is. Mocht ze toch komen, dan zou ik haar op de grond zetten met een rustige 'nee' en haar wijzen op dat lekkere bot dat daar ligt.
Elviera
Vaste gebruiker

https://youtu.be/tQqF7dqpd1g

Even stukje plezier tussen door.
Hier is Maxime voor de eerste x los. Wel op een veld met omheining natuurlijk .

Ging goed gelukkig.
kooi
Zeer actief

Paisley schreef:
kooi schreef: Maar wel vanaf dag twee haar van de bank getrokken, daar wil ik haar echt niet. Totdat ze en keer al op de stoel zat toen ik binnen kwam, toen trok ze haar bovenlip op. Dat heb ik even zo gelaten omdat het meer verwarring en angst uitdrukte dan agressie
Nou wat mij betreft hier gelijk een voorbeeld hoe het níet moet. Eraf trekken is de oplossing niet. Stuur je hond eraf met lichaamstaal, dat is een stuk duidelijker en ook minder bedreigend/verwarrend.
Hier werkte dat dus heel goed.
Een hondje van de straat uit een ver land kan niet zoveel met 'lichaamstaal' of gesproken taal voor hetzelfde geld. Staat er zo'n reus te hoveren, eng! :schrik:

Inmiddels is Yuna een dolgelukkig hondje die mijn taal, of dat nu lichaamstaal, woorden, gebaren of blikken zijn, uitstekend verstaat.
Wat is jouw ervaring met buitenlandse straathondjes, Paisley?

Leuk filmpje van een blij ei. :cheer:

Hoe hoog is dat hek? Sommige honden kunnen erg hoog springen.

Ze lijkt een stuk minder bang en gestrest als Yuna was toen ze hier net was. Komt goed met jullie!
Elviera
Vaste gebruiker

kooi schreef:
Paisley schreef:
Hier werkte dat dus heel goed.
Een hondje van de straat uit een ver land kan niet zoveel met 'lichaamstaal' of gesproken taal voor hetzelfde geld. Staat er zo'n reus te hoveren, eng! :schrik:

Inmiddels is Yuna een dolgelukkig hondje die mijn taal, of dat nu lichaamstaal, woorden, gebaren of blikken zijn, uitstekend verstaat.
Wat is jouw ervaring met buitenlandse straathondjes, Paisley?

Leuk filmpje van een blij ei. :cheer:

Hoe hoog is dat hek? Sommige honden kunnen erg hoog springen.

Ze lijkt een stuk minder bang en gestrest als Yuna was toen ze hier net was. Komt goed met jullie!
Het gaat met de dag beter. Ze is onwijs lief maar angstig is ze nog wel.

Hoe zijn jullie hier mee om gegaan? Hoe hebben jullie het vertrouwen gewonnen?
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Elviera schreef: Het gaat met de dag beter. Ze is onwijs lief maar angstig is ze nog wel.

Hoe zijn jullie hier mee om gegaan? Hoe hebben jullie het vertrouwen gewonnen?
door regelmaat in de dag aan te brengen, geen enkele druk op mijn hond uit te oefenen, uitgebreid te tijd te nemen om haar te leren kennen en omgekeerd en mijn hond te leren dat ik te vertrouwen ben en ze er van uit kan gaan dat ik de dingen oplos, zodat ze zelf wat relaxter kon zijn.
en door vooral veel samen te doen, haar naast mijn bed laten slapen, alleen het allernodigste door een stemcorrectie te verbieden en de rest van de ongewenste gedragingen door afleiding en/of spel om te buigen.

dat is best even hard werken, maar het levert wel resultaat op ;)

edit: oh en met counterconditioning hebben we de laatste angstrestjes weggewerkt, die was ik nog vergeten.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Oh wat gaaf dat ze al lekker los heeft gerend!

Wat betreft vertrouwen/zelfverzekerdheid heeft destijds bij Lilo een vaste routine ook veel geholpen. Dus elke dag verliep in dezelfde volgorde. Volgens mij vinden vooral wat onzekere honden het prettig als ze steeds weten wat er nu gaat gebeuren.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
kooi
Zeer actief

Goede tips hierboven, waarvan ik de meeste herken.

Ik kreeg ook de tip om in het begin niet te lange wandelingen te maken vanwege teveel prikkels. het leek alsof het hondje onvermoeibaar was. Die sliep gewoon niet overdag en was alleen maar met knuffels aan het spelen. Dan lijkt het alsof ze heel veel energie heeft en een lange wandeling van pas kan komen om wat van die energie kwijt te raken. Maar het was toch meer een energie die voortkwam uit niet kunnen of durven ontspannen. Alsof ze zich alleen kon overgeven aan de slaap in een donkere stille kamer waar het andere levende wezen ook volkomen passief was. Lange wandelingen zouden dan juist averechts kunnen werken.

Achteraf gezien klopte dit wel en heb ik zoveel mogelijk rust, routine en koekjes :wink: ingezet.

Ik denk ook dat zelfvertrouwen bij de baas erg belangrijk is. En natuurlijk de tijd, die moet zijn werk doen. :ok:
Elviera
Vaste gebruiker

Weer bedankt voor de fijne reacties!

Dat vaste routine vinden ze idd erg fijn! Ze is hier net een paar dagen maar het is nu al uit de bench- uitlaten-eten...

Als ze dan buiten is geweest rent ze naar de kast waar het eten staat en gaat daar rustig zitten wachten... vergeten is geen optie.

Ze gaat gelukkig overdag ook wel even de bench uit zichzelf in gelukkig en zeg dan tegen me dochter dat ze Maxime met rust moet laten , gelukkig gaat dit echt goed!

Ze leert wel snel! Onzeker os misschien een beter woord dan angst... als ik vrolijk doe dan is Maxime dat ook en doet ze gezellig mee....

Cursus gaan we zeker doen! We zijn aan het kijken naar een (geschikte )hondenschool.

Nogmaals dank voor de fijne berichten !

Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Deze hondenschool is volgens mij wel in de buurt voor jullie: Hondenschool Lingewaard

Daar doen ze Teambuilding trainingen, heel geschikt voor honden die nog wat zelfvertrouwen moeten krijgen en leuk als basis voor andere trainingen. Ik heb hem zelf ook gedaan en het is erg leuk :ok:
kooi
Zeer actief

Dit artikel kwam ik tegen op de buitenlandse hondenpagina op facebook.

Het meeste ligt voor de hand, maar wellicht heb je er wat aan:

http://blog.dogyearbook.com/easing-into ... 9.facebook
Elviera
Vaste gebruiker

Bedankt ! Ik zal het even gaan lezen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”