Ten eerste: van harte geluk gewenst met Maxime!
Verder ben ik het voor een groot deel met Cleva eens, gewoon heel duidelijk zijn zonder akelig te zijn en even vooropstellen wat jij voor ogen hebt qua dingen die absoluut niet mogen. Op dag 1 mogen ze hier niet op het aanrecht springen, over de tafel lopen, met de katten gaan lopen sjoelen of de trap op. Bij dat soort activiteiten doe ik ook wel even quasi-boos, zodat de boodschap goed overkomt. Verder ben ik een heel makkelijke baas, en Toto legt ook wel eens zijn kop op mijn schoot als ik aan het eten ben. Als ik dat zat ben duw ik hem weg, maar ik vind het geen halszaak. Hij neemt echt geen happen van mijn bord, en in een restaurant kan hij stikbraaf onder tafel liggen wachten tot iedereen klaar is en er restjes komen, dat vind ik dan weer wel belangrijk.
Je kan ook kiezen voor een afleidingsroutine; dus (ik roep maar iets) jullie gaan eten, dan krijgt zij een kauwbotje/dentastick/weetikveel en als ze daarmee klaar is negeer je haar compleet tot jij echt klaar bent met eten. Dat hebben ze snel genoeg door.
(En Toto krijgt nog steeds een GOEDZO!! en een koekje als hij geplast heeft tijdens het laatste rondje. Hij is een beetje bang in het donker en ze steken hier alweer vuurwerk af,

dus vooral na zo'n knal is het soms drama. Dan wil hij niet plassen maar naar huis, maar hij MOET van mij plassen. Uiteindelijk gebeurt dat dan gelukkig wel, en dat mag dan wel beloond.)
Ik zou trouwens met een wat onzeker puppeding ook wel op zoek gaan naar een paar vriendelijke zelfverzekerde volwassen honden om heel regelmatig mee te wandelen. Helemaal als daar leuke ervaren bazen bij horen is dat een heel prettige manier om haar in een veilige groep met van alles en nog wat kennis te laten maken.