Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Iets voor jezelf doen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Iets voor jezelf doen

Ongelezen bericht door veertje »

Wandelen met Tess is altijd al een beetje een uitdaging geweest. Het gaat steeds beter, zowel los als aan de lijn, maar ik blijf een knelpunt houden. Ze moet en zal iets met Finn doen. In huis heeft ze dat ook wel, maar daar is het veel beter te sturen en zit ze natuurlijk niet zo hoog in haar energie als met wandelen. Aan de lijn wil ze ook wel op hem reageren, maar dat valt meestal goed te voorkomen. Alleen los is het een probleem. Finn wil snuffelen, Tess wil spelen. En dat maakt ze nogal duidelijk... Ik kan haar dan wel even ervan weerhouden, maar ze blijft het proberen. Omdat Finn ook veel aan de lijn loopt wil ik dat niet hebben. Het is gewoon gevaarlijk als hij aan de flex zit en zij daarin gaat springen en bijten.
Blijven we lopen dan gaat het vaak goed, maar wanneer Finn blijft staan om te snuffelen/poepen/plassen, dan is ze er als de kippen bij. En Finn is een echte snuffelaar, dus dat gebeurt nogal vaak.

Loop ik alleen met haar, dan is ze echt voorbeeldig. Steeds terug komen om in te checken, direct omkeren op mijn gefluit, lekker snuffelen, sprintjes trekken, met stokjes spelen. Maar niks van dat alles als Finn erbij is :hmmm:

Wat zouden jullie daarmee doen? Ik zou graag willen dat ze gewoon ook voor zichzelf bezig kan zijn, net zoals ze doet als ze alleen met mij loopt. Ik neem wel eens speeltjes mee, maar die had ik net zo goed thuis kunnen laten.

Ter illustratie:
filmpje
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Re: Iets voor jezelf doen

Ongelezen bericht door Hippo »

Mijn ervaring is dat herders zich dolgraag met een ander bemoeien en een andere hond ook gerust als privé speelgoed zien :hmmm: .

Er zullen vast meerdere opties zijn om het gedrag te veranderen. Ik ben van de quickfix als het terroriseren van andere honden betreft. Dus de betreffende hond krijgt een correctie. Eerst met stem, als ze doorgaan een draai om hun oren en aan de riem. Meestal volstaat een : [NAAM] klaar! En als dat niet werkt: [NAAM] ben je helemaal beg*dverredomd :gvd: !

Mijn honden doen dat onderling ook: mijn eerste mechel die Hippo (puber) even in zijn oor toeterde nadat hij al 2x een waarschuwing had gegeven
Afbeelding

Helaas is Finn geen partij voor Tess dus moet het bij jou vandaan komen :wink:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik herken het, al zijn de verschillen hier kleiner. Vaak heb ik me afgevraagd of Elco het echt niet leuk vond of j juist wel. Maar het blijkt dat als Elco geen zin er in heeft, dan krijgt Gait hem echt niet mee in het spel. Ik kan het hier dus gewoon laten gaan. Als Elco geen zin heeft, gaat Gait zichzelf wel vermaken
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Hippo schreef:Mijn ervaring is dat herders zich dolgraag met een ander bemoeien en een andere hond ook gerust als privé speelgoed zien :hmmm: .
Yo hier ook! Kiwi heeft er ook een handje van.
Mijn honden spelen leuk met elkaar maar als Kiwi in standje stalken gaat, dan moet ik Mayke echt gaan beschermen. Want zelf doet ze het niet.

Maar het is absoluut de bedoeling niet dat Mayke niets meer kan zonder Kiwi in dr nek. Dat gaat over het algemeen heel goed, totdat ik Mayke laat apporteren. Daar wordt ze enthousiast van en dat maakt Kiwi zo venijnig fel, dat ze Mayke continu aan het drijven en blokkeren is. Ik kan dat wel met lichaamstaal blokkeren, maar dan neemt ze meer afstand en drijft ze op een afstand (ze stopt in dr hoofd dus niet, ik voorkom alleen dat Mayke er last van heeft)
Ik gebruik dan commando's die ik ook bij het schapendrijven gebruik, en het drijven van schapen heeft me wel veel handvatten gegeven om er goed mee om te kunnen gaan icm Mayke.
In mn onderschrift staat een foto waarbij dat gebeurt. Kiwi duikt hier het liefst Mayke in dr nekvel maar dat gebeurt hier niet omdat ze nog binnen mijn bereik is :devil: Maar als ik en bal gooi met een ballenwerper moet ik ook heel hard OUT toeteren om te voorkomen dat Mayke wordt neergesabeld. Of ik leg Kiwi af+blijf en gooi de bal de andere kant op voor Mayke.
Gelukkig staat ze betrouwbaar onder commando, anders had ik niet meer met Mayke kunnen spelen met Kiwi erbij. En ik heb ook mazzel dat ze lichamelijk goed aan elkaar gewaagd zijn. Soms is Mayke t zat op een jolige manier en dan gaat ze Kiwi pakken. Dan wordt ze echt even ingemaakt en lig ik in een deuk :LOL:

Ik herken het gedrag in het filmpje. Je pup is nu nog jolig, maar het moet geen obsessief gedrag worden zoals bij Kiwi. Ik zou het beperkt toestaan. Ik zie in het filmpje ook dat finn het eigenlijk niet zo leuk vindt. Ik zou dan ingrijpen.
Afbeelding
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Soooof »

De timing van je foto Hippo! Geniaal! :goeie:

Tess mag wel een keer met Rex komen spelen, die houdt wel van eindeloos ravotten. Overigens doet hij (nog?) niet zo dwingend en laat zich door mij ook wel terugroepen. Maar een andere hond die achter hem aankomt, daar wordt ie wel erg gelukkig van. Overigens loop ik gewoon weg als ik het welletjes vind en bij mij blijven staat vrij hoog op z’n prioriteitenlijst dus dan komt ie wel mee. Maar daar heb je natuurlijk niks aan als het met je eigen hond is. Doet ze het ook bij andere honden?
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Breng Tess maar naar mij :engel: :cheer:
veertje
Zeer actief

Hippo schreef:Mijn ervaring is dat herders zich dolgraag met een ander bemoeien en een andere hond ook gerust als privé speelgoed zien :hmmm: .

Er zullen vast meerdere opties zijn om het gedrag te veranderen. Ik ben van de quickfix als het terroriseren van andere honden betreft. Dus de betreffende hond krijgt een correctie. Eerst met stem, als ze doorgaan een draai om hun oren en aan de riem. Meestal volstaat een : [NAAM] klaar! En als dat niet werkt: [NAAM] ben je helemaal beg*dverredomd :gvd: !

Mijn honden doen dat onderling ook: mijn eerste mechel die Hippo (puber) even in zijn oor toeterde nadat hij al 2x een waarschuwing had gegeven

Helaas is Finn geen partij voor Tess dus moet het bij jou vandaan komen :wink:

Ja dat privéspeelgoed is wel een goede omschrijving ja :tongue:
Ik blijf nu vaak voor Finn staan en zeg dat het klaar is, dan taait ze soms af en als ze door blijft gaan, grijp ik haar even vast en vraag 'vriendelijk' of ze even normaal wilt doen. Vaak houdt het dan op, maar even later zoekt ze hem toch weer op.
Ik zie er ook het herderkarakter in, zeker als Finn dan achter blijft. Maar herder of niet, je hebt wel een beetje respect te tonen naar de ander.

@Heavy: Finn vindt het hier wel grotendeels leuk. Hij doet mee maar wenst wel respect (vandaar het gegrom tussendoor). Als hij geen zin heeft blijft hij vaak staan, zoals aan het eind van het filmpje.
Maar hier kon hij ook los en omdat hij zo reageerde kon ik het even laten gebeuren en filmen. Loopt hij vast dan lukt filmen minder goed als ik Tess ook nog tot de orde moet roepen :wink:

@Sooof: Ja ze zal het vast heel leuk vinden met Rex denk ik! :D Bij andere honden doet ze dit niet, maar ik ben vrij kieskeurig geweest in met welke honden ze mocht spelen en het zijn er dan ook niet zoveel. Eigenlijk was de forumwandeling laatst echt de eerste keer dat ze echt met een groep honden mee aan het wandelen was en kon spelen. Toen heeft ze alleen met de andere honden meegerend. Verder speelt ze alleen met haar broer en die twee zijn net een tweeling, dus dat gaat heel anders samen.

@GoldenGizmo: Kan ik Gizmo dat wel aandoen? Of jou? :tongue:
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

De schapendoespup (nu 6 mnd) van mijn moeder heeft tijdens gezamenlijk wandelen ook wel de neiging om Diem (eurasier) lastig te vallen. Toen ze kleiner was negeerde hij dat volkomen zodat ze halve wandelingen hangend in zijn kraag liep. Diem deed gewoon zijn ding, snuffelen, sprintjes, plasjes en graven alsof er geen 5 kg hond aan hem hing :Q:

Inmiddels is ze groter en zwaarder en wil hij het niet meer maar zijn correcties zijn maar halfzacht dus gaat ze door. Ik bescherm hem dan. Omdat ze het ook in huis doet kent ze het commando 'klaar' inmiddels uitstekend. Zou ze niet (op afstand) luisteren dan zou ik gebruik maken van een sleeplijn zodat ik kan corrigeren/weghouden als ze niet naar me luistert. Ik vind zelfbeheersing en (zeker op mijn verzoek) geen andere honden lastigvallen erg belangrijk.

Ik heb ook nog een Mies (teckel :cool2: ) en bij haar haalt pup-lief het niet in haar hoofd om haar lastig te vallen. Ook in wild spel weet ze prima te voorkomen Mies voor de voeten te lopen. De correcties van Mies zijn niet mals namelijk, daar staat je haar een uur later nog steil van overeind :oeps: En toch vermaakt ze zich uitstekend op een wandeling met alleen Mies want ze dartelt vrolijk op afstand met haar mee en komt zich ook zo nu en dan netjes bij mij melden.
Afbeelding
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

't is herkenbaar wat pioenroos hierboven schrijft.
Yara (ook een Schapendoes, en nicht/tante van de pup van pioenroos d'r moeder) kan ook heel stalkerig zijn naar Jamie toe, en naar andere vriendjes.
Zij kent, en begrijpt gelukkig ook, het commando 'klaar'
Als Jamie niet wil dan geeft hij dat aan door niet mee te doen, maar dat negeert Yara :pffff:
Dus dan maar Jamie in bescherming nemen. Aangezien hij te lief is voor de kleine kattekop :schrik: :engel:
Afbeelding
veertje
Zeer actief

Bedankt voor de reacties! Ik merk dat ik soms nogal onzeker ben over of ik de dingen wel goed aanpak :oeps: Maar we gaan dus nog maar even zo door, het zal wel zijn tijd nodig hebben.

Ik wil ook gaan starten met sociale wandelingen, ik denk dat ze daar wel wat aan kan hebben.

@Pioenroos: Ik heb Tess nu ook vaker aan de sleeplijn inderdaad. Ook om te voorkomen dat banaantjes met succes kunnen gaan groeien nu ze in de tweede helft van haar eerste levensjaar aangekomen is :tongue:
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Jij dacht dat een sleeplijn hielp tegen bananen? :goeie:

Ik herken trouwens wel dat duidelijke honden makkelijker zijn. Zeker toen Rex nog jonger was en dat hele ‘hoe communiceren honden’ een beetje aan het uitvinden was (te oud voor z’n puppy-credits, te jong om het al echt te kunnen) kon ie veel meer met een hond die gewoon heel duidelijk liet weten dat ie NU moest opzouten dan met halfslachtige pogingen. Ken je niet een hond in de omgeving die zo met haar omgaat? Spelen tot de grens is bereikt en dan duidelijk is? Misschien kan/snapt ze het dan wel.
veertje
Zeer actief

Soooof schreef:Jij dacht dat een sleeplijn hielp tegen bananen? :goeie:

Ik herken trouwens wel dat duidelijke honden makkelijker zijn. Zeker toen Rex nog jonger was en dat hele ‘hoe communiceren honden’ een beetje aan het uitvinden was (te oud voor z’n puppy-credits, te jong om het al echt te kunnen) kon ie veel meer met een hond die gewoon heel duidelijk liet weten dat ie NU moest opzouten dan met halfslachtige pogingen. Ken je niet een hond in de omgeving die zo met haar omgaat? Spelen tot de grens is bereikt en dan duidelijk is? Misschien kan/snapt ze het dan wel.

Nou voor nu werkt dat best aardig met die lijn :mrgreen: Als ik roep en ze besluit dat komen niet zo noodzakelijk is, kan ze ook niet verder weg want dan heb ik de lijn vast. Zo zit er toch weinig anders op dan wel komen :wink:

Hier in de omgeving ken ik zeer weinig honden. Mijn dorpje heeft er een paar, maar die zijn op eentje na allemaal klein en verder ken ik hier niemand met honden. Er is wel een park waar iedereen samenkomt, maar toen ik daar laatst eens met Tess was ben ik ook maar snel weer doorgelopen. Vonden ze maar gek dat ik Tess niet achterna liet zitten door een stelletje windhonden (met muilkorf) :19:
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Het ligt ook aan de andere hond. Hippo gaf pups vrij lang veel krediet, maar als ze hem pijn deden dan wisten ze het echt wel. Ik heb ook honden gehad die echt niet wisten wat ze ermee aanmoesten, die neem ik dan in bescherming.
Bij Hippo zag ik precies aan zijn doen en laten of hij zin had ik een spel, zo niet, dan heb ik de mechel al afgekapt voordat hij hoefde in te grijpen. Ook vanwege de rassen (klapkaak vs landhaai) laat ik het liever niet hoog opspelen als ze volwassen zijn.
Paisley schreef:
Yo hier ook! Kiwi heeft er ook een handje van.
Mijn honden spelen leuk met elkaar maar als Kiwi in standje stalken gaat, dan moet ik Mayke echt gaan beschermen. Want zelf doet ze het niet.

Maar het is absoluut de bedoeling niet dat Mayke niets meer kan zonder Kiwi in dr nek. Dat gaat over het algemeen heel goed, totdat ik Mayke laat apporteren. Daar wordt ze enthousiast van en dat maakt Kiwi zo venijnig fel, dat ze Mayke continu aan het drijven en blokkeren is. Ik kan dat wel met lichaamstaal blokkeren, maar dan neemt ze meer afstand en drijft ze op een afstand (ze stopt in dr hoofd dus niet, ik voorkom alleen dat Mayke er last van heeft)
Ik gebruik dan commando's die ik ook bij het schapendrijven gebruik, en het drijven van schapen heeft me wel veel handvatten gegeven om er goed mee om te kunnen gaan icm Mayke.
In mn onderschrift staat een foto waarbij dat gebeurt. Kiwi duikt hier het liefst Mayke in dr nekvel maar dat gebeurt hier niet omdat ze nog binnen mijn bereik is :devil: Maar als ik en bal gooi met een ballenwerper moet ik ook heel hard OUT toeteren om te voorkomen dat Mayke wordt neergesabeld. Of ik leg Kiwi af+blijf en gooi de bal de andere kant op voor Mayke.
Gelukkig staat ze betrouwbaar onder commando, anders had ik niet meer met Mayke kunnen spelen met Kiwi erbij. En ik heb ook mazzel dat ze lichamelijk goed aan elkaar gewaagd zijn. Soms is Mayke t zat op een jolige manier en dan gaat ze Kiwi pakken. Dan wordt ze echt even ingemaakt en lig ik in een deuk :LOL:

Ik herken het gedrag in het filmpje. Je pup is nu nog jolig, maar het moet geen obsessief gedrag worden zoals bij Kiwi. Ik zou het beperkt toestaan. Ik zie in het filmpje ook dat finn het eigenlijk niet zo leuk vindt. Ik zou dan ingrijpen.
Ik heb al meerdere mechels gehad waarbij ik écht niet 1 bal hoefde te gooien en dan samen laten rennen :O: :schrik: . Dat los van elkaar de bal mogen ophalen zit hier er altijd snel in. Als ze wegens de drift elkaar niet in de haren vlogen, dan liepen ze elkaar wel aan bonken om als eerste te zijn. Dan kan ik op mijn kop gaan staan, maar als ze zo hoog in drift zitten horen of zien ze niks meer.
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

Alsof je over Noa praat :schrik: Die heeft er ook een handje van om Damy bij alles lastig te vallen (tot zelfs onder z'n richtstraal staan als hij plast :oeps: ). Het enige wat afdoende helpt, is Noa aan een korte lijn houden en Damy aan een flexlijn (zodat hij vrijheid heeft om weg te lopen van haar).
Als ze los lopen, zijn er bepaalde punten waar ik weet dat ze hem opwacht om hem half op te vreten. Damy weet dat ook en blijft dan even dicht bij me in de buurt. Kan ik het kind wat op afstand houden :mep:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Tsja herkenbaar. Csiva en Fiji doen niet anders dan zich met elkaar bemoeien. Csiva wil bepalen hoe ver Fiji vooruit mag lopen en Fiji wil bepalen hoe hard er gelopen wordt. Ik heb het bij die 2 maar gelaten. Nadeeltje, apart van elkaar luisteren ze perfect maar als ze met elkaar bezig zijn is dat een ander ding :engel:
Soms lijn ik 1 van de 2 aan en dan gaat het steeds beter. Ik stuur continu dan de ander weg en heel langzaam valt het kwartje dat aan de lijn = met rust laten betekend. Fiji is ondertussen ruim 11 maanden dus ik hoop voor je dat Tess sneller leert :LOL:
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Sofi had daar een bloedirritant handje van toen ze een maand of 5 was. Elke keer als Izzy achter een bal aanging, schoot Sofi vooruit en beet haar vol in d'r schouders, flanken, waar ze maar bij kon. Het kind zat op het eind van de wandeling vol krassen van die scherpe puppytandjes, pure opwinding. En luisteren was nog niet zo haar ding, dus tuigje om, lange lijn eraan en een fikse ruk + brul als ze aanstalten maakte. Binnen 4x vond ze het niet meer leuk en nu doet ze het niet meer.
Ik ken jouw honden niet van karakter, maar een rouwdouwer als Sofi heeft gewoon héél veel duidelijkheid nodig. Als Tess wat fijngevoeliger is, is een andere aanpak misschien handiger. Maar even ter voorbeeld ;)
Ik zou d'r sowieso een lange lijn aanhangen zodat je de controle bij jezelf houdt.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”