Hippo schreef:Mijn ervaring is dat herders zich dolgraag met een ander bemoeien en een andere hond ook gerust als privé speelgoed zien

.
Yo hier ook! Kiwi heeft er ook een handje van.
Mijn honden spelen leuk met elkaar maar als Kiwi in standje stalken gaat, dan moet ik Mayke echt gaan beschermen. Want zelf doet ze het niet.
Maar het is absoluut de bedoeling niet dat Mayke niets meer kan zonder Kiwi in dr nek. Dat gaat over het algemeen heel goed, totdat ik Mayke laat apporteren. Daar wordt ze enthousiast van en dat maakt Kiwi zo venijnig fel, dat ze Mayke continu aan het drijven en blokkeren is. Ik kan dat wel met lichaamstaal blokkeren, maar dan neemt ze meer afstand en drijft ze op een afstand (ze stopt in dr hoofd dus niet, ik voorkom alleen dat Mayke er last van heeft)
Ik gebruik dan commando's die ik ook bij het schapendrijven gebruik, en het drijven van schapen heeft me wel veel handvatten gegeven om er goed mee om te kunnen gaan icm Mayke.
In mn onderschrift staat een foto waarbij dat gebeurt. Kiwi duikt hier het liefst Mayke in dr nekvel maar dat gebeurt hier niet omdat ze nog binnen mijn bereik is

Maar als ik en bal gooi met een ballenwerper moet ik ook heel hard OUT toeteren om te voorkomen dat Mayke wordt neergesabeld. Of ik leg Kiwi af+blijf en gooi de bal de andere kant op voor Mayke.
Gelukkig staat ze betrouwbaar onder commando, anders had ik niet meer met Mayke kunnen spelen met Kiwi erbij. En ik heb ook mazzel dat ze lichamelijk goed aan elkaar gewaagd zijn. Soms is Mayke t zat op een jolige manier en dan gaat ze Kiwi pakken. Dan wordt ze echt even ingemaakt en lig ik in een deuk
Ik herken het gedrag in het filmpje. Je pup is nu nog jolig, maar het moet geen obsessief gedrag worden zoals bij Kiwi. Ik zou het beperkt toestaan. Ik zie in het filmpje ook dat finn het eigenlijk niet zo leuk vindt. Ik zou dan ingrijpen.