Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond valt kudde schapen aan

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Hond valt kudde schapen aan

Ongelezen bericht door Jackira »

Lanavandevledders schreef:als je je hond niet terug kan roepen in onoverzichtelijke of onverwachte situaties hoort hij aan de lijn.
maakt niet uit wat of je tegen komt.
Tuurlijk. Met je erfhond.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Shiloh86 schreef:
Lanavandevledders schreef:als je je hond niet terug kan roepen in onoverzichtelijke of onverwachte situaties hoort hij aan de lijn.
maakt niet uit wat of je tegen komt.

Ik kan echt niks met dit moraal ridder ge-euvel. Je mag dat vinden hoor, daar niet van. Ik denk daar anders over.

Zelfs als je hem wel kunt terug roepen, weet je nooit of het net die ene keer toevallig niet kan, om wat voor reden dan ook. Je hebt NOOIT garanties. Daarom zijn het dieren. En geen robots. Ik snap niet wat je met honden of andere dieren doet als je dat niet kunt inzien.
dat is mij idd ook iets te makkelijk. Ik geef grif toe dat ik mijn honden niet altijd 100% betrouwbaar terug kan laten komen. Meestal komt het omdat ze wat staan te vreten, maar een kudde schapen inrennen heb ik ook liever niet. Natuurlijk weeg je dat af, en als ik weet dat ik schapen tegenkom dan blijven ze lekker aan de lijn, net als op zondagmorgen als het stikt van de joggers in het bos. Maar bijv mijn geval in Noorwegen, daar staan heus geen bordjes, en dat land is zo groot en leeg. Overal lopen van die plukjes schapen, en met geluk (of pech) kom je ze zo twee keer in een week tegen. Daar ga ik ze niet voor aan de lijn houden. Wel als ik WEET dat ze daar lopen, of als ik ze hoor, dan fluit ik mijn honden meteen terug en dat gaat over het algemeen ook prima. Maar als ze er ineens zijn, dan dus blijkbaar niet. Om ze daarvoor altijd aan de lijn te houden is onzin.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik kan dan alsnog terugroepen. Of ie komt is een tweede :mrgreen:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Natuurlijk niet en dat weet iedereen. Niemand heeft zijn hond altijd onder controle want elke dag is anders. Als je hond aangevallen wordt bv kan hij ineens de weg op rennen. Net zoals je hond ineens in de jachtmodus kan schieten. Bas heeft een keer een kip proberen te pakken terwijl ze er elke dag contact mee heeft en nu weer. Tom heeft een haas dood gebeten terwijl wij dachten dat hij nog te stom was om een plak kaas te vangen. Je hond kan je ook verassen al lijkt dat er bij veel mensen niet in te gaan. Wij lopen met de honden los overal door. Koeien, schapen, paarden nog problemo. Zal je zien date ze de 101e keer ineens achter een paard aan gaan rennen. Daar ga ik ze echt niet levenslang voor aanlijnen.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

laeken schreef:Toch vind ik loslopende schapen ook een beetje vragen om.... Ben zelf ook wel eens midden tussen de schapen beland. Zowel met de auto als met de honden. Nergens waarschuwingen. Alsof de schapen onder apel staan. Je moet gewoon wijken en aanpassen. Nooit problemen gehad maar als een hond van mij wel gereageerd had voel ik me niet helemaal alleen verantwoordelijk. Ongeluk zit in een klein hoekje als je met 80 schapen gaat wandelen door een druk bos met honden lijkt mij.

Flauwekul.
Je kunt van alles tegenkomen.
Een ruiter, Een gillend kind, Een loslopend konijntje, een kudde schapen, een hert enz enz.

Als je hond losloopt hoor je hem bij je te kunnen roepen. Schapen zijn geen honden en staan niet onder apel en toch hou je er maar gewoon rekening mee als je het bos bewandeld. Het is fijn dat dat kan en dat moet je vooral niet verpesten voor anderen door je hond maar overal op los te laten :wink:
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Heavy schreef:Ben ik nou de enige die denkt wat moeten schapen in een bos :19: daar valt toch niks te grazen ? Op een heide zou ik er wel op bedacht zijn maar in een bos ?

Het doet er toch niet toe waarom ze in het bos zijn?
Het is gewoon niet nodig dat er schapen worden verscheurd, niet in het bos, niet in hun wei of hei of duin, want dat gebeurd helaas ook zeer regelmatig dat mensen langs weilanden waar wel aangegeven staat dat er paarden, koeien , schapen of kippen zitten loslopen met alles gevolgen van dien.

Het bos is dan nog toegestaan dat de hond losloopt maar loslopen is nog altijd iets anders dan andere dieren opjagen of erger ;)

Dus de vraag moet niet zijn waarom lopen er schapen in het bos? maar waarom lopen er honden los die niet onder apel staan of waar gewoon simpelweg niet op gelet wordt?

Chihuahua-paws
Zeer actief

Heavy schreef:
toots schreef:
Heavy schreef:Ben ik nou de enige die denkt wat moeten schapen in een bos :19: daar valt toch niks te grazen ? Op een heide zou ik er wel op bedacht zijn maar in een bos ?

Het doet er toch niet toe waarom ze in het bos zijn?
Het is gewoon niet nodig dat er schapen worden verscheurd, niet in het bos, niet in hun wei of hei of duin, want dat gebeurd helaas ook zeer regelmatig dat mensen langs weilanden waar wel aangegeven staat dat er paarden, koeien , schapen of kippen zitten loslopen met alles gevolgen van dien.

Het bos is dan nog toegestaan dat de hond losloopt maar loslopen is nog altijd iets anders dan andere dieren opjagen of erger ;)

Dus de vraag moet niet zijn waarom lopen er schapen in het bos? maar waarom lopen er honden los die niet onder apel staan of waar gewoon simpelweg niet op gelet wordt?
Waarom wordt er nu vanzelfsprekend aangenomen dat er simpelweg niet op die honden wordt gelet ? En ik vind het nogal een verschil of er een kudde schapen in een bos loopt of een kudde schapen in een weiland staan .Je kan je schapen natuurlijk ook best een beetje beschermen toch ?
Er staat niet dat er niet op wordt gelet. wel dat dat een mogelijkheid is er staat natuurlijk niet voor niks een vraagteken. Een kudde schapen opjagen daar heeft de hond toch de kans voor gekregen. Dat gebeurd niet als de hond wel onder appel staat. Toots gaat ook achter fazanten aan als die de kans krijgt. En zou ook achter schapen aan gaan. Hoe moeilijk is het om dat niet te laten gebeuren?

En schapen kun je idd een beetje beschermen. maar dan nog staan ze vaak niet echt veilig. En nogmaals er lopen ook konijntjes, fazanten en andere diertjes rond in het bos en als je hond andere dieren opjaagt of bijt hoort die niet los. Ongeacht het ras.

Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Hoe moeilijk is het om te snappen dat niet alle honden hetzelfde zijn en niet alle honden op dezelfde dingen reageren en dus ook niet op alles even makkelijk terug te fluiten zijn.

Ik heb Duke meerdere keren teruggefloten nadat er ineens een hert wegsprong en hij erachteraan ging. Binnen een paar sprongen brak hij op mijn roepen zijn inzet weer af en kwam terug. Toch schat ik de kans zeer groot dat ik hem bij een kudde schapen niet kan terug roepen. Voor die 1 a 2 keer per jaar dat ik een kudde schapen tegenkom in het bos terwijl ik daar meerdere keren per week kom, waarbij ik ze meestal op tijd spot en Duke dus aanlijn, ga ik die hond gewoon niet aangelijnd houden als hij verder gewoon prima luisterd en nergens achteraan zit. Dat is gewoon onrealistisch. Maar nee. Ik kan inderdaad niet garanderen dat ik er door overvallen wordt en het mis gaat.

Nogmaals. Het gaat twee kanten op. Ik doe mijn uiterste best om ongelukken te voorkomen. Ik loop enkel in officiële losloopbossen met Duke. Het zou prettig zijn als schapen in het gebied bij de ingangen aangekonigd worden. Dat is een verantwoordelijkheid van de schaap houders waarvan ik het eigenlijk een verplichting zou moeten vinden. In ieder geval op plekken wat officiële losloop gebieden zijn. Als ze dat zouden doen zou ik rechtsomkeert maken, en een ander bos opzoeken.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Heavy schreef:Ik weet wel dat er ook nog andere dieren in een bos rondlopen Toots :wink: maar dat is nu juist mijn punt . In een bos loopt en vliegt van alles en dat zijn mijn honden gewend en daar reageren ze niet op . Die dieren verstoppen zich ook .Maar als er ineens een kudde schapen loopt dan weet ik het niet . Ze reageren niet op schapen achter een net daar lopen ze rustig langs . Maar ook dat is weer iets anders als er ineens midden in staan
Zelfs Toots zou reageren als hij er ineens midden in staat. Echter een kudde schapen hoor en zie je vaak en daar kun je dan toch op anticiperen?

Het is m.i echt niet nodig om een schaap gebeten te laten worden.

Ik hou gewoon rekening met alles, dat ik van alles tegen kan komen en dan nog kan er heus wel wat gebeuren ben verre van perfect. Maar dan ga ik daar niet voor weg lopen. Dan neem ik daarvoor mijn verantwoordelijkheid. Ook als het om schapen gaat of kippen. Ik heb het natuurlijk makkelijk met een klein hondje. maar ook met een grote hond zou dat voor mij niet anders zijn.

iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

laeken schreef:Toch vind ik loslopende schapen ook een beetje vragen om.... Ben zelf ook wel eens midden tussen de schapen beland. Zowel met de auto als met de honden. Nergens waarschuwingen. Alsof de schapen onder apel staan. Je moet gewoon wijken en aanpassen. Nooit problemen gehad maar als een hond van mij wel gereageerd had voel ik me niet helemaal alleen verantwoordelijk. Ongeluk zit in een klein hoekje als je met 80 schapen gaat wandelen door een druk bos met honden lijkt mij.
Nee vind ik helemaal niet vragen om.
Schapen vallen anderen zelf niet lastig, dus mogen ze los.

En eigenlijk vind ik ook dat honden los moeten mogen, MITS zij onder appel staan. En dit verhaal straalt nu weer af op alle honden, want alle honden vallen schapen of wild aan. Niet dus. want die van mij doen dat niet.

Loslopen wil niet zeggen dat honden dan maar alles mogen doen waar ze zin in hebben. Ook loslopende honden hebben niet op andere honden af te stormen of op mensen en kinderen, of tegen ze aan te springen, etc. etc. Los mogen is geen vrijbrief voor wangedrag.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Ik vraag me terzijde af waarom die schapen maanden later aan de gevolgen van een infectie kunnen overlijden.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
iones
Zeer actief

Crescent schreef:Ik vraag me terzijde af waarom die schapen maanden later aan de gevolgen van een infectie kunnen overlijden.
Omdat ze kunnen rondlopen met een abses als gevolg van de hondenbeten, en als deze niet ontdekt worden, dan kan het naar binnen slaan en de rest aantasten.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Crescent
Zeer actief

iones schreef:
Crescent schreef:Ik vraag me terzijde af waarom die schapen maanden later aan de gevolgen van een infectie kunnen overlijden.
Omdat ze kunnen rondlopen met een abses als gevolg van de hondenbeten, en als deze niet ontdekt worden, dan kan het naar binnen slaan en de rest aantasten.
Ik kan me voorstellen dat de herders hun gebeten vee nu niet gaat vervelen met een controle, maar een dagelijkse wondverzorging zal toch veel uitmaken, tenzij zoiets stress oplevert?
-Nothing but the rain…
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Cleva schreef:
iones schreef:
Nee vind ik helemaal niet vragen om.
Vragen om is niet precies wat er gebeurt maar er is wel zoiets als de waarschijnlijkheid negeren omdat een deugdelijk hek duurder is dan één keer in de drie jaar een schaap te verliezen.
Ik vind er op zich niets mis mee om je verdienmodel leidend te maken maar je moet niet achteraf gaan lopen mekkeren over een risico dat je al op je spreadsheet had staan.

Ja, mensen zijn verantwoordelijk voor hun hond maar het was je niet onbekend dat sommige mensen die verantwoordelijkheid niet nemen. Ondertussen heb jij zorglicht voor je schapen. Heb je dat terdege opgepakt met een netje over een plastic stokje?
Oh.
Ook dus.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Crescent schreef:
iones schreef:
Ik kan me voorstellen dat de herders hun gebeten vee nu niet gaat vervelen met een controle, maar een dagelijkse wondverzorging zal toch veel uitmaken, tenzij zoiets stress oplevert?
Ach die krijgen een oppervlakkige controle en daar houden ze het bij. Anders moeten ze de schapen kaal gaan scheren en binnen in de kooi houden en hebben daar ook geen zijn. Kost meer geld/energie dan een dood schaap. Het moet wel rendabel blijven.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Crescent
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Crescent schreef:
iones schreef:
Ach die krijgen een oppervlakkige controle en daar houden ze het bij. Anders moeten ze de schapen kaal gaan scheren en binnen in de kooi houden en hebben daar ook geen zijn. Kost meer geld/energie dan een dood schaap. Het moet wel rendabel blijven.
Bij zo'n werkwijze staat een potje miepen niet.
-Nothing but the rain…
iones
Zeer actief

Crescent schreef:
iones schreef:
Als je de wond kunt vinden ja. Maar onder al dat wol zal dat nog niet meevallen.
iones
Zeer actief

Cleva schreef:

Maar dat is natuurlijk wel de realiteit. Gewaardeerde huisdieren laat je niet achter op een dijk met een fluthekje er omheen.
Toch wel, kennelijk. En ergens verbaast mij dat.
We reden straks nog langs een open stal waar jonge paarden of jong rundvee wordt opgefokt. Stond ergens op zichzelf, geen huis erbij, geen toezicht. Iedere jandoedel kan er bij komen.

Je fiets zet je niet weg zonder hem op slot te doen of in een afgesloten ruimte. Maar met dieren doe je dat wel.
Natuurlijk kun je die ook niet insluiten ivm brand en het feit dat ze frisse lucht nodig hebben en zo. Mijn paarden kunnen ook niet opgesloten worden in de stal, maar dat is vooral omdat ik ze niet wil opsluiten. Zij hebben een inloop stal. Maar ik heb niet het lef om ze ergens op een wei te zetten waar geen toezicht is. Maar er zijn zat mensen die dat wel doen, met hun paarden, of met hun vee.
Crescent
Zeer actief

iones schreef:Maar ik heb niet het lef om ze ergens op een wei te zetten waar geen toezicht is. Maar er zijn zat mensen die dat wel doen, met hun paarden, of met hun vee.
Kan wel hoor. Met een Alabai erbij :mrgreen:
-Nothing but the rain…
iones
Zeer actief

Crescent schreef:
iones schreef:Maar ik heb niet het lef om ze ergens op een wei te zetten waar geen toezicht is. Maar er zijn zat mensen die dat wel doen, met hun paarden, of met hun vee.
Kan wel hoor. Met een Alabai erbij :mrgreen:
Nee kan niet. Want als er inderdaad een gek komt die kwaad in de zin heeft, en die alabai bijt hem, dan kan die alabai niet aan de politie vertellen wat die gek van plan was, en die gek zal het niet eerlijk vertellen en zeggen dat die hond hem zomaar aanviel. Moet die hond weer afgemaakt worden.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”