Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alleen oog voor andere hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

elskeadrianne
Actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2

Alleen oog voor andere hond

Ongelezen bericht door elskeadrianne »

Mace (Oudduitse herder teef, 8 maand) vindt andere honden leuk. Heel erg leuk. Vooral die waar ze samen mee in de les zit tijdens de hondentraining.
Ze doet de oefeningen wel, maar is giga snel afgeleid. Ik kan wel even haar aandacht erbij houden, maar dat is ook zo weer verdwenen. Zou ze zich vervelen? Ze is constant bezig met alle honden en puppy's om haar heen. De andere honden zijn toch nét iets leuker dan ik.
Ik weet dat het ook te maken heeft met haar leeftijd, maar ben toch benieuwd of iemand handige tips heeft.
Het allerlekkerste voer helpt niet, het allerleukste speeltje ook niet. Die zijn dan opeens niet meer lekker en niet meer leuk. Op de training adviseren ze om (hard) te corrigeren (flinke ruk aan riem), maar ik ben daar geen voorstander van...

Ook lijkt ze geobsedeerd door de Oudduitse herder (Dana) van een vriend van ons, welke hond vanaf dat ze 8 weken is al over de vloer komt. Wanneer Dana hier is, of wanneer ze ergens anders samen zijn, heeft ze alleen nog oog voor Dana, de rest van de wereld bestaat niet meer. Wat Dana doet, doet zij ook. Waar Dana gaat, gaat zij. Constant bek likken, opdringen, willen spelen, lastigvallen. Volgens mij vindt Dana het zelf ook vervelend, probeert weg te lopen en gromt af en toe. Maakt Mace niets uit. Heeft dit ook met haar leeftijd te maken? Als het naar mijn idee vervelend wordt stuur ik haar naar haar plaats en dan blijft ze wel braaf liggen. Terwijl ik dit typ bedenk ik mij dat ze zo met andere honden die ze al vanaf haar puppytijd kent ook doet.

Komt dit sommigen bekend voor? Hoor graag ideeën/tips! :D
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Re: Alleen oog voor andere hond

Ongelezen bericht door *Skye* »

Veel te herkenbaar helaas ;)

Hier is het wel een soort van vanzelf over gegaan. Niet echt vanzelf want heb er ook wel aan gewerkt natuurlijk. Maar waar we eerst bv Skye echt echt echt niet meekregen als hij met honden aan het spelen was, hoef ik nu niet eens iets te zeggen en loopt hij mee. Blijf volhouden de aanhouder wint.

Bij mijn eerste wandeling in een groep bestond ik gewoon niet meer. Iemand zei me toen dat het allemaal goed zou komen als hij rond een jaar of 2 was. En dat was eigenlijk ook wel zo.

Oefenen oefenen oefenen, op een afstand die groot genoeg is voor je hond en uiteindelijk valt het kwartje.

En ja allebei mijn honden worden helemaal gek als ze de hond van de buurvrouw zien, tsja... ze doen er niemand kwaad mee en we vinden het wel prima zo.

Succes. De aanhouder wint.

Oja wat bij mij wel hielp was voorkomen. Dus als ik geen zin of tijd had om rustig te wachten. Gewoon aanlijnen en weglopen voor hij contact maakte met een hond.
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nelleke »

Oh jee. Indy nu 10 maanden is ook erg op alle andere honden gefocussed. Vervelend hoor. Ben sinds een week bezig zijn aandacht te vragen door te clicken. Hij kijkt, komt, koekje erin. Dat werkt als een trein. In de ochtend, in de donker, loopt hij los met me mee nu. Een click en hij staat naast me, koekje erin.
In het bos, aangelijnd, zodra ik wandelaars met een hond zie, click, kijk, koekje, route iets wijzigen. Zo probeer ik de aandacht naar andere honden wat te minderen en meer op mij te richten.
Ondertussen oefenen met naast, wacht, rechts keren enz.
Misschien iets voor je?
Afbeelding
Neeltje
elskeadrianne
Actief

*Skye* schreef:Veel te herkenbaar helaas ;)

Hier is het wel een soort van vanzelf over gegaan. Niet echt vanzelf want heb er ook wel aan gewerkt natuurlijk. Maar waar we eerst bv Skye echt echt echt niet meekregen als hij met honden aan het spelen was, hoef ik nu niet eens iets te zeggen en loopt hij mee. Blijf volhouden de aanhouder wint.

Bij mijn eerste wandeling in een groep bestond ik gewoon niet meer. Iemand zei me toen dat het allemaal goed zou komen als hij rond een jaar of 2 was. En dat was eigenlijk ook wel zo.

Oefenen oefenen oefenen, op een afstand die groot genoeg is voor je hond en uiteindelijk valt het kwartje.

En ja allebei mijn honden worden helemaal gek als ze de hond van de buurvrouw zien, tsja... ze doen er niemand kwaad mee en we vinden het wel prima zo.

Succes. De aanhouder wint.

Oja wat bij mij wel hielp was voorkomen. Dus als ik geen zin of tijd had om rustig te wachten. Gewoon aanlijnen en weglopen voor hij contact maakte met een hond.
Bedankt! Ik denk dat ik aanstaande woensdag eens wat verder van de groep ga staan, kijken of dat werkt.
Afbeelding
elskeadrianne
Actief

nelleke schreef:Oh jee. Indy nu 10 maanden is ook erg op alle andere honden gefocussed. Vervelend hoor. Ben sinds een week bezig zijn aandacht te vragen door te clicken. Hij kijkt, komt, koekje erin. Dat werkt als een trein. In de ochtend, in de donker, loopt hij los met me mee nu. Een click en hij staat naast me, koekje erin.
In het bos, aangelijnd, zodra ik wandelaars met een hond zie, click, kijk, koekje, route iets wijzigen. Zo probeer ik de aandacht naar andere honden wat te minderen en meer op mij te richten.
Misschien iets voor je?
Hmm, dat klinkt ook wel interessant. Clicken heb ik nog niet eerder over nagedacht eerlijk gezegd. Heb er wel eentje thuis liggen. Hoe heb je aangeleerd dat clicken "hier komen" betekent? Heb je het eerst aan een commando gekoppeld?
Afbeelding
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Clicken zou geen hierkomen moeten betekenen. Clicken moet betekenen: ik wil belonen wat je op dít moment doet, dus mag je bij mij iets lekkers komen halen.
Je kan wel clicken elke keer dat ze naar jou kijkt. Natuurlijk wel eerst leren wat de clicker betekent. Zullen behoorlijk wat topics over te vinden zijn. Elke keer dat ze contact zoekt met jou moet een feestje worden, want uiteindelijk moet jij leuker worden dan alles om haar heen.
Ik weet niet of de honden ook met elkaar spelen op de cursus, daar zou ik als allereerste mee stoppen. Op het veld moet ze bezig zijn met en jou en met de oefeningen, niet met de rest. Als het een beetje een cursus is zoals de cursussen die ik ken is verveling ook een hele goede mogelijkheid. Dus meer bezighouden, meer spelen, meer snoepjes. Wil ze die niet, dan neem je net zoveel afstand van de anderen tot ze wel weer bereikbaar is.
Kijk, het zal met het ouder worden ook vast wel beter worden, maar dat betekent niet dat je nu niet aan de band met je hond kan werken. Ik heb een heel onafhankelijke hond, dus die heeft echt (en is nog steeds) aan het leren dat de leuke dingen bij mij gebeuren. En altijd. Dus al het contact dat hij met mij zoekt wordt 'beloond' met contact terug. Dat kan gewoon oogcontact zijn, een enthousiaste stem, snoepje, speeltje wat dan ook. En ook met trainen, trainen we vaak, maar kort, zodat hij altijd meer wil dan dat hij van mij krijgt op dat moment.
En qua allerlekkerste snoepjes, heb je dan álles geprobeerd? Rookworst, frikadellen, salami, cervelaat, gelderse worst, rodi worst, stukjes kaas, frolics, kaas in een tube, smeerworst in een tube, slagroom, gedroogde organen, gedroogd vlees? Gebruik je fantasie!
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ja dat klinkt als typisch de leeftijd. Ik zou denk ik ook beginnen met aandachtsoefeningen. Gewoon thuis in eerste instantie. Zoek bijvoorbeeld kikopup eens op op youtube, die heeft daar meerdere leuke filmpjes over met simpele oefeningen.

En wat betreft Dana, ik zou veel eerder ingrijpen, zodat Dana niet zelf hoeft in te grijpen. Zodra je ziet dat je hond haar weer in het vizier heeft op haar plek sturen, gewoon klaar, niet doen. Hoe vaker je het gedrag voorkomt, hoe minder het inslijt en hoe makkelijker het wordt om er van af te geraken.
nelleke
Zeer actief

Pienda schreef:Clicken zou geen hierkomen moeten betekenen. Clicken moet betekenen: ik wil belonen wat je op dít moment doet, dus mag je bij mij iets lekkers komen halen.
Je kan wel clicken elke keer dat ze naar jou kijkt. Natuurlijk wel eerst leren wat de clicker betekent. Zullen behoorlijk wat topics over te vinden zijn. Elke keer dat ze contact zoekt met jou moet een feestje worden, want uiteindelijk moet jij leuker worden dan alles om haar heen.
Ik weet niet of de honden ook met elkaar spelen op de cursus, daar zou ik als allereerste mee stoppen. Op het veld moet ze bezig zijn met en jou en met de oefeningen, niet met de rest. Als het een beetje een cursus is zoals de cursussen die ik ken is verveling ook een hele goede mogelijkheid. Dus meer bezighouden, meer spelen, meer snoepjes. Wil ze die niet, dan neem je net zoveel afstand van de anderen tot ze wel weer bereikbaar is.
Kijk, het zal met het ouder worden ook vast wel beter worden, maar dat betekent niet dat je nu niet aan de band met je hond kan werken. Ik heb een heel onafhankelijke hond, dus die heeft echt (en is nog steeds) aan het leren dat de leuke dingen bij mij gebeuren. En altijd. Dus al het contact dat hij met mij zoekt wordt 'beloond' met contact terug. Dat kan gewoon oogcontact zijn, een enthousiaste stem, snoepje, speeltje wat dan ook. En ook met trainen, trainen we vaak, maar kort, zodat hij altijd meer wil dan dat hij van mij krijgt op dat moment.
En qua allerlekkerste snoepjes, heb je dan álles geprobeerd? Rookworst, frikadellen, salami, cervelaat, gelderse worst, rodi worst, stukjes kaas, frolics, kaas in een tube, smeerworst in een tube, slagroom, gedroogde organen, gedroogd vlees? Gebruik je fantasie!
Klopt. Heb het oorspronkelijk niet zo geleerd. Maar.... ergens op het forum las ik ik mijn nu gebruikte manier. Zodoende ben ik dat gaan doen. Voor nu met Indy werkt het prima. :pffff:
Afbeelding
Neeltje
nelleke
Zeer actief

elskeadrianne schreef:
nelleke schreef:Oh jee. Indy nu 10 maanden is ook erg op alle andere honden gefocussed. Vervelend hoor. Ben sinds een week bezig zijn aandacht te vragen door te clicken. Hij kijkt, komt, koekje erin. Dat werkt als een trein. In de ochtend, in de donker, loopt hij los met me mee nu. Een click en hij staat naast me, koekje erin.
Misschien iets voor je?
Hmm, dat klinkt ook wel interessant. Clicken heb ik nog niet eerder over nagedacht eerlijk gezegd. Heb er wel eentje thuis liggen. Hoe heb je aangeleerd dat clicken "hier komen" betekent? Heb je het eerst aan een commando gekoppeld?
Nee ik heb er geen commando aan gekoppeld. Aandacht op mij richten. Wat Pienda schrijft is de oorspronkelijke bedoeling.
Die manier ken ik ook. Maar nu bij Indy komt in de revalidatieperiode zijn begrijpelijke interesse naar andere honden extra. Vandaar mijn oplossing voor nu. En het werkt nu fijn.
En verder oefenen en nog eens oefenen. Bij de baas is het leuk :I: :I:
Afbeelding
Neeltje
elskeadrianne
Actief

Pienda schreef:Clicken zou geen hierkomen moeten betekenen. Clicken moet betekenen: ik wil belonen wat je op dít moment doet, dus mag je bij mij iets lekkers komen halen.
Ok, thanks! Honden mogen niet met elkaar spelen op de cursus. Ik probeer ook altijd te belonen als ze contact met mij zoekt. Ook als ze losloopt in het bos kijkt ze om de minuut om of ik er wel achteraan kom, dan ben ik natuurlijk heel blij :mrgreen: Qua beloningen heb ik tot nu toe Rodiworst geprobeerd, kaas, gedroogde long, pens, frolics, bal, favoriete bijtrol, hondenkoekjes, etc.... Geen succes :roll:
Afbeelding
mijke
Zeer actief

al mensenvlees geprobeerd? :mrgreen: Gegrild gehakt was hier de topper. In miniscule blokjes.
elskeadrianne
Actief

mijke schreef:Ja dat klinkt als typisch de leeftijd. Ik zou denk ik ook beginnen met aandachtsoefeningen. Gewoon thuis in eerste instantie. Zoek bijvoorbeeld kikopup eens op op youtube, die heeft daar meerdere leuke filmpjes over met simpele oefeningen.

En wat betreft Dana, ik zou veel eerder ingrijpen, zodat Dana niet zelf hoeft in te grijpen. Zodra je ziet dat je hond haar weer in het vizier heeft op haar plek sturen, gewoon klaar, niet doen. Hoe vaker je het gedrag voorkomt, hoe minder het inslijt en hoe makkelijker het wordt om er van af te geraken.
Dat is het leuke, thuis gaat het perfect. Echt, perfect. Buiten huis (hier in de buurt) gaat het ook goed, af en toe even een uitschieter maar dat vind ik niet erg. Het lijkt af en toe wel alsof ze de hondencursus koppelt aan dwars doen :mrgreen: Er zijn natuurlijk ook wel erg veel afleidingen daar, zoals 25 honden ipv 1 of 2...
Bedankt!
Afbeelding
elskeadrianne
Actief

mijke schreef:al mensenvlees geprobeerd? :mrgreen: Gegrild gehakt was hier de topper. In miniscule blokjes.
Nee, dat nog niet! Ga ik doen!
Afbeelding
elskeadrianne
Actief

ZivaNomi schreef:
mijke schreef:al mensenvlees geprobeerd? :mrgreen:
:LOL:
Worden honden daar niet agressief van, mensenvlees(bloed)? :Q:
Afbeelding
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

mijke schreef:al mensenvlees geprobeerd? :mrgreen: Gegrild gehakt was hier de topper. In miniscule blokjes.
:wat: :schrik:
mijke
Zeer actief

Blijft altijd leuk die reacties op dat woord mensenvlees :engel: Hoewel ik had gedacht dat jullie er inmiddels wel aan gewend zouden zijn :P
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

elskeadrianne schreef:
ZivaNomi schreef:
Neu, wel heel gulzig, dus pas op voor je vingers :F:
elskeadrianne
Actief

Pienda schreef:
elskeadrianne schreef:
ZivaNomi schreef:
Neu, wel heel gulzig, dus pas op voor je vingers :F:
Afbeelding
elskeadrianne
Actief

Heavy schreef:In huis en tuin elk oogcontact belonen. Kan met een click of gewoon met een woordje. Dan ook tijdens een wandeling oefeningen doen . Laten zitten , kijken , belonen . Kortom aandacht voor jou . Ze moet jou in de gaten houden .

Betekent wel dat je binnen een dag een herder hebt die je de hele dag in de gaten houd en heel de tijd achter je aanloopt :I:
Maar dat doet ze dus wel! Ze houdt me echt in de gaten, thuis vooral, maar ook bijvoorbeeld in het bos als ze los loopt. De aandacht is er! Behalve als er andere honden in de buurt zijn :pffff: en dan vooral op de hondencursus. Hier in de buurt gaat het aandacht vragen met hond in zicht overigens best goed!
Laatst gewijzigd door elskeadrianne op 27 nov 2017 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
elskeadrianne
Actief

Heavy schreef:
elskeadrianne schreef:
Heavy schreef:In huis en tuin elk oogcontact belonen. Kan met een click of gewoon met een woordje. Dan ook tijdens een wandeling oefeningen doen . Laten zitten , kijken , belonen . Kortom aandacht voor jou . Ze moet jou in de gaten houden .

Betekent wel dat je binnen een dag een herder hebt die je de hele dag in de gaten houd en heel de tijd achter je aanloopt :I:
Maar dat doet ze dus wel! Ze houdt me echt in de gaten, ook bijvoorbeeld in het bos als ze los loopt. De aandacht is er! Behalve als er andere honden in de buurt zijn :pffff: en dan vooral op de hondencursus. Hier in de buurt gaat het aandacht vragen met hond in zicht overigens best goed!
Oh dan is de basis al gelegd en heeft ze gewoon een puber bui . Of ze moet misschien loops worden ?
Hmm, daar zat ik ook al aan te denken. Ze is sinds (ongeveer) 2 à 3 weken ook weer voorzichtig begonnen met slopen. Maar kunnen ze daar zo lang tegen aan hikken dan? Nog geen gezwollen vulva ofzo... Misschien is het toch gewoon een opstandige puber :Q:
Afbeelding
mijke
Zeer actief

Ik vind het heel normaal hoor voor een hond van deze leeftijd dat aandachtsoefeningen thuis perfect gaan en alles ineens vergeten lijkt zodra er andere interessante honden zijn. Gewoon stug volhouden, er komt vanzelf een moment dat het beter gaat! Misschien kun je nog proberen te zoeken naar tussenstapjes. Thuis is de allermakkelijkste situatie natuurlijk, zonder enige afleiding en prikkels, en op cursus is het direct wel weer een overdaad aan afleiding en een niet alledaagse situatie. Je zou eerst eens kunnen kijken of die aandachtsoefeningen thuis ook lukken met een andere hond op visite. Of of ze ook buiten lukken, zonder honden in de buurt, en dan met een saaie hond in de buurt, en dan met een iets leukere hond in de buurt, etc. En als je ziet dat het hem echt niet wordt, ook niet doorgaan, maar een stapje terug doen en het gewoon opnieuw proberen als de situatie nét iets minder moeilijk is.
elskeadrianne
Actief

mijke schreef:Ik vind het heel normaal hoor voor een hond van deze leeftijd dat aandachtsoefeningen thuis perfect gaan en alles ineens vergeten lijkt zodra er andere interessante honden zijn. Gewoon stug volhouden, er komt vanzelf een moment dat het beter gaat! Misschien kun je nog proberen te zoeken naar tussenstapjes. Thuis is de allermakkelijkste situatie natuurlijk, zonder enige afleiding en prikkels, en op cursus is het direct wel weer een overdaad aan afleiding en een niet alledaagse situatie. Je zou eerst eens kunnen kijken of die aandachtsoefeningen thuis ook lukken met een andere hond op visite. Of of ze ook buiten lukken, zonder honden in de buurt, en dan met een saaie hond in de buurt, en dan met een iets leukere hond in de buurt, etc. En als je ziet dat het hem echt niet wordt, ook niet doorgaan, maar een stapje terug doen en het gewoon opnieuw proberen als de situatie nét iets minder moeilijk is.
Als ik thuis met wat lekkers zwaai als Dana er is krijg ik ze wel allebei netjes zittend voor mij :mrgreen: en buiten in de buurt gaat het ook goed. Ik ga het proberen! Heel erg bedankt :flower:
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

ik herken dit gedrag van haver tot gort,
Lana [rottweiler] nu net 1 jaar heeft/had precies hetzelfde,
op de cursus waren de eerste 10 tot 20 minuten een ramp,[totaal geen oog voor mij] totdat we gerichte oefeningen gingen doen, en ieder met zijn eigen hond bezig was, voorkomen, zitten, af blijven, met lekkere beloningen enz dan ging het beter,
we zijn er nog lang niet, puberen komt in fases,
in de thuis situatie luistert ze steeds beter, wordt langzaamaan ook iets volwassener, maar kan nog helemaal enthousiast worden als er mensen komen, dan is het nog steeds een dolle pup.
met andere honden is het nog steeds een hele toer om haar aandacht vast te houden, wij wonen in een bijna hondvrije buurt en Lana is hier een erf hond,
dus zo vaak komt ze niet in aanraking met andere honden,
komen we tijdens een wandeling een hond tegen, dan is een stuk kaas voor haar neus een afleiding van een paar sec , dus loop met heel wat kaas op zak, als we dan gepasseerd zijn kan ze nog twintig keer achter om kijken, zo van waar zijn ze gebleven,
maar ben vol vertrouwen, dat doorzeten, blijven oefenen en focussen eens zijn vruchten af gaat werpen.
elskeadrianne
Actief

Lanavandevledders schreef:ik herken dit gedrag van haver tot gort,
op de cursus waren de eerste 10 tot 20 minuten een ramp,[totaal geen oog voor mij] totdat we gerichte oefeningen gingen doen, en ieder met zijn eigen hond bezig was, voorkomen, zitten, af blijven, met lekkere beloningen enz dan ging het beter,
in de thuis situatie luistert ze steeds beter, wordt langzaamaan ook iets volwassener, maar kan nog helemaal enthousiast worden als er mensen komen, dan is het nog steeds een dolle pup.
met andere honden is het nog steeds een hele toer om haar aandacht vast te houden, wij wonen in een bijna hondvrije buurt en Lana is hier een erf hond,
komen we tijdens een wandeling een hond tegen, dan is een stuk kaas voor haar neus een afleiding van een paar sec , dus loop met heel wat kaas op zak, als we dan gepasseerd zijn kan ze nog twintig keer achter om kijken, zo van waar zijn ze gebleven,
maar ben vol vertrouwen, dat doorzeten, blijven oefenen en focussen eens zijn vruchten af gaat werpen.
Het is alsof je Mace omschrijft...dat achter om kijken ook :LOL: Helaas bij haar niet alleen de eerste 10 tot 20 minuten rampzalig, maar de laatste tijd de gehele cursus tussen de oefeningen door :Q:
Ik probeer er altijd maar de humor van in te zien, hoewel mij af en toe het janken nader dan het lachen staat. :roll:
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

alles is bij Lana nog wel een en al enthousiasme, totaal geen agressie en zolang als dat nog het geval is,
dan hou ik het op jeugdigheid,
de positieve dingen van haar voeren altijd nog de boventoon, ze is lief, mensvriendelijk, blij, en zelfverzekerd en dat wil ik graag zo houden,
en dat ze af en toe een ondeugende en dolle puber is, neem ik op de koop toe, wat niet wil zeggen dat ik er altijd even blij mee ben hahahaha dus ik blijf terdege bezig met haar op te voeden.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

elskeadrianne schreef:
Lanavandevledders schreef:ik herken dit gedrag van haver tot gort,
Het is alsof je Mace omschrijft...dat achter om kijken ook :LOL: Helaas bij haar niet alleen de eerste 10 tot 20 minuten rampzalig, maar de laatste tijd de gehele cursus tussen de oefeningen door :Q:
Ik probeer er altijd maar de humor van in te zien, hoewel mij af en toe het janken nader dan het lachen staat. :roll:
hehe herkenbaar!

mag willem ook bij deze club? inclusief achterom kijken en vervolgens mij aankijken: uhm, ze zijn dáár hoor! :cry:

ik moet meer oefenen op leuk zijn. willem heeft mij heilig verklaard, ik zal hem nooit kwijtraken. maar hij weet dondersgoed dat éven gaan kijken bij die andere hond mij niet laat verdwijnen dus dat doet hij dan ook gewoon. loop ik weg dan komt hij snel weer achter mij aan, maar die eerste impuls is, als de afatand te klein is, niet te bedwingen voor hem.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”