Maar oh zo onzeker... vanaf 9-10 maanden is ze veel blafferiger geworden in de algemene zin maar vooral naar mensen die binnenkomen. Ook is ze op straat uitvalgedrag gaan vertonen in dezelfde periode.
We hebben hiervoor al een traject doorlopen bij een gedragstherapeute en een cursus gedaan voor reactieve honden, ook bezig geweest met BAT. Dit heeft wel enigszins geholpen gelukkig.
Toch blijft ze bij binnenkomst van mensen enorm blaffen en schiet ze er ook blaffend en borstelend en soms zelfs grommend op af. Negeren werkt niet en vindt ik ook niet acceptabel aangezien ze de mensen letterlijk aanvliegt. Rustig terugroepen of ertussen gaan staan werkt ook niet. Voor eten heeft ze geen interesse op dat moment, afleiden werkt met niets. Wat wel werkt is dat ik haar streng terugroep, dit moet ik dan echt behoorlijk hard en fel doen anders luistert ze gewoon niet.
Ik ben absoluut van positief belonen, maar in dit geval valt er niets te belonen.... en zoal ik al aangeef vind ik dit ook geen gedrag om te accepteren.
Het uitvallen op straat is minder, maar vooral omdat ik afstand hou en anticipeer. In onverwachte situaties kan ze nog steeds fel uitvallen. Ook hiervoor geldt dat ik dit geen acceptabel gedrag vind.
Echt straffen zal ik hiervoor niet doen, toch denk ik dat ik duidelijk moet maken dat ik dit niet wil.
We zijn onderhand ruim een jaar verder (zie evt ook vorige topics) en ik heb voor een groot deel geaccepteerd dat het deel is van haar karakter en dit nooit helemaal weg zal gaan.
Overigens gaat het los eigenlijk altijd goed, ze heeft wel erg de neiging om te staren, bevriezen en dan erop af te schieten. Niet heel beleefd gedrag dus, maar blijkbaar werkt dit voor haar zelf wel. Ze valt dan niet uit.
Maar toen er vanavond iemand binnenkwam dacht ik echt even dat ze hem ging grijpen, zo snel ging het en zo agressief zag het eruit.... ze accepteerde wel dat ik haar terugriep, maar daar moest ik wel echt mn best voor doen. Ik merk dat ik haar dan toch niet volledig vertrouw ook al heeft ze tot nu toe nog nooit écht wat gedaan in de zin van bijten.
Herkent iemand dit, weet iemand of er andere mogelijkheden zijn? Andere manieren om toch duidelijk te zijn zonder te hard te moeten zijn. Ze is nl tegelijkertijd best een gevoelig hondje, is meestal snel onder de indruk van verbale correcties en luistert meestal als een plaatje.
Ik wil het zo graag goed doen, haar begrijpen, helpen. Maar ik merk ook dat het zo frustreerd, dat ik er echt boos om kan worden!! En dan word ik dan helaas toch op haar (of op mn man
Wie kan hiermee verder helpen?