Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blafgedrag bij visite

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Thijssen_s
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Blafgedrag bij visite

Ongelezen bericht door Thijssen_s »

Onze hond, mengelmoesje uit Roemenie, teefje van bijna 2 is een schat, laat ik daarmee beginnen.
Maar oh zo onzeker... vanaf 9-10 maanden is ze veel blafferiger geworden in de algemene zin maar vooral naar mensen die binnenkomen. Ook is ze op straat uitvalgedrag gaan vertonen in dezelfde periode.

We hebben hiervoor al een traject doorlopen bij een gedragstherapeute en een cursus gedaan voor reactieve honden, ook bezig geweest met BAT. Dit heeft wel enigszins geholpen gelukkig.
Toch blijft ze bij binnenkomst van mensen enorm blaffen en schiet ze er ook blaffend en borstelend en soms zelfs grommend op af. Negeren werkt niet en vindt ik ook niet acceptabel aangezien ze de mensen letterlijk aanvliegt. Rustig terugroepen of ertussen gaan staan werkt ook niet. Voor eten heeft ze geen interesse op dat moment, afleiden werkt met niets. Wat wel werkt is dat ik haar streng terugroep, dit moet ik dan echt behoorlijk hard en fel doen anders luistert ze gewoon niet.
Ik ben absoluut van positief belonen, maar in dit geval valt er niets te belonen.... en zoal ik al aangeef vind ik dit ook geen gedrag om te accepteren.

Het uitvallen op straat is minder, maar vooral omdat ik afstand hou en anticipeer. In onverwachte situaties kan ze nog steeds fel uitvallen. Ook hiervoor geldt dat ik dit geen acceptabel gedrag vind.
Echt straffen zal ik hiervoor niet doen, toch denk ik dat ik duidelijk moet maken dat ik dit niet wil.
We zijn onderhand ruim een jaar verder (zie evt ook vorige topics) en ik heb voor een groot deel geaccepteerd dat het deel is van haar karakter en dit nooit helemaal weg zal gaan.
Overigens gaat het los eigenlijk altijd goed, ze heeft wel erg de neiging om te staren, bevriezen en dan erop af te schieten. Niet heel beleefd gedrag dus, maar blijkbaar werkt dit voor haar zelf wel. Ze valt dan niet uit.

Maar toen er vanavond iemand binnenkwam dacht ik echt even dat ze hem ging grijpen, zo snel ging het en zo agressief zag het eruit.... ze accepteerde wel dat ik haar terugriep, maar daar moest ik wel echt mn best voor doen. Ik merk dat ik haar dan toch niet volledig vertrouw ook al heeft ze tot nu toe nog nooit écht wat gedaan in de zin van bijten.

Herkent iemand dit, weet iemand of er andere mogelijkheden zijn? Andere manieren om toch duidelijk te zijn zonder te hard te moeten zijn. Ze is nl tegelijkertijd best een gevoelig hondje, is meestal snel onder de indruk van verbale correcties en luistert meestal als een plaatje.

Ik wil het zo graag goed doen, haar begrijpen, helpen. Maar ik merk ook dat het zo frustreerd, dat ik er echt boos om kan worden!! En dan word ik dan helaas toch op haar (of op mn man :roll: )
Wie kan hiermee verder helpen? :help:
Thijssen_s
Vaste gebruiker

Re: Blafgedrag bij visite

Dat ze blaft, waarschuwt, kan ik accepteren. Maar ze vliegt de mensen echt aan en stopt niet. Ook echt niet als ik haar een kong (of wat dan ook) geef, eten hoe lekker ook, ziet ze letterlijk niet liggen.
Dit heb ik al op zoveel manieren en gedurende lange tijd geprobeerd. Ook de mensen die binnen komen haar iets lekkers laten geven mocht niet baten. Counterconditioning met voer werkt bij haar dus helaas niet...

Het gaat hierbij ook niet om gedrag wat ik na een enkele voorval direct wil oplossen, maar om gedrag wat al gedurende ruim een jaar bestaat en waarvoor ik al menig uurtjes (zeg maar maanden) training heb besteed, thuis en onder begeleiding. De meest voor de hand liggende trainingstechnieken (negeren, belonen, conditioneren, counterconditioning, afleiden enz enz) werken helaas gewoon niet. En ‘ik stond erbij en ik keer ernaar’ vind ik ook geen optie meer...

Bij ons lopen mensen ook vaak gewoon binnen, de deur staat open. Bij mensen die ze kent blaft ze een paar keer en dan is het klaar. Iemand die ze minder goed kent of langere tijd niet heeft gezien krijgt de volle laag. En dat kan er best bedreigend uitzien... omdat zij uiteraard sneller is dan ik, is zij al bij de persoon nog voordat ik de kans heb gekregen om op te staan.
Als de deur op slot is flipt ze al bij de bel en blaft ze minstens zo hard alleen voorkom ik dat ze er zo op af schiet.

Zijn er nog andere manieren om het gedrag te corrigeren, af te leren of om te buigen? Iets waarmee ik op dat moment echt iets kan en wel tot haar doordring? Misschien dat ik daarna het gedrag kan koppelen aan een positieve emotie, maar ik zal toch eerst het gedrag moeten doorbreken of kunnen controleren?
Laatst gewijzigd door Thijssen_s op 19 dec 2017 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Wat Cleva zegt. Hond weghalen uit de situatie (voordat het fout gaat) met iets super lekkers.

Ik zou meteen beginnen met deurbel of kloppen is koekjes. Dus niet als de visite komt, dan sluit je haar (op een leuke manier met iets lekkers) weg. Maar wel tijdens oefenen deurbel = lekkers. Dus zelf of huisgenoot aan laten bellen. En haar die link laten leggen. En liefst gewoon brokken strooien van de deur vandaan. Want je wil het gedrag richting deur ombuigen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Thijssen_s
Vaste gebruiker

Been there, done that. Hele geluidsopnames gemaakt met de bel, voetstappen, tegen muren praten bij de deur, kinderen aan laten bellen, met dikke jassen en mutsen op naar binnen laten lopen, de hemel in prijzen als ze niet blaft, overladen met koekjes, hamreepjes noem het maar op.
Dat werkt ook, totdat er daadwerkelijk iemand door die deur komt, dan breekt de hel weer los.
Dan kan ik een biefstuk de kamer ingooien maar hoeft ze die echt niet.

Als het bezoek zich aankondigt kan ik haar wel in de bench doen met wat lekkers en dan pas de visite binnenhalen (als ze dan niet alweer vertrokken zijn omdat het zo lang duurt eer de deur open gaat), maar bij mensen die binnenlopen zal ik haar eerst weg moeten halen bij de persoon en dat gaat niet gemakkelijk omdat ze dan al in die emotie zit.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Is het niet praktisch om het bezoek voorlopig niet zomaar binnen te laten lopen? Waarschijnlijk is dat nu nog teveel voor haar, in de zin van dat ze dan direct in een enorm spanningslevel schiet. Voorlopig oefenen met bezoek dat aanbelt, en als dat goed gaat, kun je kijken of spontaan binnen lopen beter gaat. Het lastige van spontaan binnenlopen is namelijk dat je er nooit op kan anticiperen.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Thijssen_s schreef:Been there, done that. Hele geluidsopnames gemaakt met de bel, voetstappen, tegen muren praten bij de deur, kinderen aan laten bellen, met dikke jassen en mutsen op naar binnen laten lopen, de hemel in prijzen als ze niet blaft, overladen met koekjes, hamreepjes noem het maar op.
Dat werkt ook, totdat er daadwerkelijk iemand door die deur komt, dan breekt de hel weer los.
Dan kan ik een biefstuk de kamer ingooien maar hoeft ze die echt niet.

Als het bezoek zich aankondigt kan ik haar wel in de bench doen met wat lekkers en dan pas de visite binnenhalen (als ze dan niet alweer vertrokken zijn omdat het zo lang duurt eer de deur open gaat), maar bij mensen die binnenlopen zal ik haar eerst weg moeten halen bij de persoon en dat gaat niet gemakkelijk omdat ze dan al in die emotie zit.
Je moet ook niet willen belonen als ze niet blaft in deze fase. Je moet nu alleen maar haar idee over die deurbel/dat bezoek gaan veranderen. Dus alleen maar deurbel = hand brokken van de deur af door de kamer. Van de deur af omdat je dat gedrag richting deur kwijt wilt en een hand vol omdat ze dan even bezig is. Eten kalmeert en snuffelen/zoeken kalmeert. Je geeft haar ook geen opdracht of commando's, je blkijft gewoon net zo lang brok werpen tot ze gekalmeert is. En dat blijven herhalen tot je ziet dat het effect heeft. En het effect is dus dat ze dan zonder de opwinding die ze nu heeft richting de deur opkijkt of er nog brokken komen.
Het is dus geen beloning, alleen een manier om haar gedrag te veranderen. En dat duurt lang maar het kan wel.
Als er daadwerkelijk iemand aan de deur staat gooi je eerst die hand voer. Dan zeg je dat visite even moet wachten tot je haar weg hebt. Dan sluit je haar weg met iets heel lekkers.
Je moet wel zorgen dat mensen niet al binnen kunnen lopen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Thijssen_s
Vaste gebruiker

Re: Blafgedrag bij visi

Cleva, nee, het is helaas geen gelul.... dat is ook de reden waarom ik om andere oplossingen vraag, een andere invalshoek dan degene die ik al ken en op diverse manieren heb toegepast.
Ja, ik durf best toe te geven dat de oorzaak zeker ook bij mij zal liggen (zie oom tpoci ligt het aan de hond of aan de baas?). Houding, eigen onzekerheid, te hoge verwachtingen, gemaakte fouten. Ik denk dat bij veel problemen met huisdieren een groot deel bij de baas te herleiden is. Dat is ook waarom ik hulp vraag. Wat bij jouw hond, of voor jou als baas werkt, werkt niet per definitie voor iedereen. Als ik aangeef dat training op basis van voer niet werkt bij ons, zegt dat niet dat jouw advies niet klopt. Dit advies heb ik al menig maal gekregen en werkt ook in heel veel gevallen wel. Ik probeer duidelijk te maken dat het bij ons niet werkt en ik heel graag zou willen weten hoe ik haar/ons op een andere manier vooruit kan helpen.

Anna, dank voor je antwoord. Dit is inderdaad iets wat ik kan proberen.
Zou je haar dan zodra de bel gaat in de bench doen voordat het bezoek binnenkomt?
Of pas in de bench als ze blijft blaffen?
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Er zit ook wel een verschil in honden die aanslaan, en honden die aanslaan en vanuit angst op visite reageren. En de reactie van Cleva op jouw begin topic vind ik eigenlijk en hele logische.
Je gaat al een stap te ver door te zeggen been there and done that, want dat lees ik eigenlijk niet in die reactie.

Met mijn honden die geen angst vertonen kon ik een bepaalde manier van handelen toepassen, maar die ene reageerde vanuit enthousiasme, niet vanuit angst.
De oudere kan ik ook niet meer verleiden tot koekjes, en zij wil wel grommend en brommend nieuwe mensen in huis begroeten, zij moet gewoon wegwezen. Klinkt ook cru, maar dat werkt het best voor haar en op haar leeftijd. Later trekt ze bij en komt ze zonder morren weer terug.
Maar bij een wat jongere hond die vanuit angst negatief op visite reageert moet je anders reageren. En ook daar is geen knopje of een basis middel voor te vinden wat werkt voor jouw hond.
De ene overvoert met snoepjes die visite dan mag uitdelen, een ander moet toch even weggeleid worden en kan daarna weer met de visite die zit geïntroduceerd worden.

Zelf hou ik meer van duidelijkheid voor de hond, ik geloof niet altijd in paaien, zeker niet bij een onzekere hond. Dan vertrouw ik er meer op dat de hond vertrouwen krijgt in de baas, en dat vanuit de baas wordt ingespeeld op een situatie. Dus op voorhand de hond zelf meenemen, weg van de voor de hond bedreigende situatie op dat moment. Wegsluiten in een bench op dat moment of aan "stil" werken of manen heeft dan echt geen zin.
Er zijn nu wat dingen aangegeven die wellicht wel wat bij kunnen dragen. Ik hoop dat je dat er ook uit pikt.
Thijssen_s
Vaste gebruiker

Sonja, ook bedankt voor je reactie!
Hoe pak je het aan als ze geen interesse heeft voor het lekkers? Hoe doorbreek ik het gedrag waarbij ze alleen aandacht heeft voor de persoon die binnenkomt? Ze is dan nl zo in een flow dat ze niet gaat snuffelen en eten...
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Thijssen_s schreef:Sonja, ook bedankt voor je reactie!
Hoe pak je het aan als ze geen interesse heeft voor het lekkers? Hoe doorbreek ik het gedrag waarbij ze alleen aandacht heeft voor de persoon die binnenkomt? Ze is dan nl zo in een flow dat ze niet gaat snuffelen en eten...
Zorgen dat ze er niet bij kan, bij die persoon.
Gr. Aniek

Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Thijssen_s schreef:Sonja, ook bedankt voor je reactie!
Als er geen vreemde mensen zijn eet ze toch wel alles?
Voorlopig laat je haar helemaal niet bij mensen die binnenkomen. Je gaat eerst oefenen met dit. En pas als je aan haar houding ziet bij de deurbel en als er mensen aan de deur staan dat deze is veranderd kun je het bij bezoek gaan gebruiken. Je moet haar nu eerst wegsluiten van bezoek want je wilt dit gedrag doorbreken en zorgen dat ze niet meer in de fout kan gaan.
Dat lukt niet in een week. Je moet echt pas een stap verder gaan als je aan haar ziet dat het kan. Niet als jij vindt dat het kan.
Ik zou haar liever in een andere kamer doen dan in de bench trouwens, of de bench moet in een andere kamer staan. Grote kans dat ze zich in de bench nog harder opfokt als ze bij de visite zit.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Thijssen_s
Vaste gebruiker

Blondie, ik snap wat je bedoelt. Dat kwam misschien ook wat botter over dan bedoeld.
Echter ben ik al zo lang bezig met het zoeken naar oplossingen, trainen. Het frustreert heel erg dat het niet werkt. Ik waardeer het enorm dat mensen de moeite nemen om mee te denken en tips te geven.
Daarom probeer ik duidelijk te zijn in wat ik al heb geprobeerd (en echt gedurende langere tijd) en wat dus niet werkt. Het antwoord wat ik kreeg was letterlijk wat ik al heb gedaan en geprobeerd, zeker goed bedoeld en voor veel honden een prima advies.

Jij geeft aan dat duidelijk zijn jouw voorkeur heeft, weghalen uit de situatie. Stuur je de hond dan naar de plek? En wat als ze dat niet blijven, of niet luisteren? Ze komt wel als ik haar (streng) roep maar ze blijft blaffen/brommen en probeert dan toch weer naar diegene toe te gaan.
Je geeft aan dat je denkt dat haar in de bench zetten niet zinvol is?
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Thijssen_s schreef:Blondie, ik snap wat je bedoelt. Dat kwam misschien ook wat botter over dan bedoeld.
Echter ben ik al zo lang bezig met het zoeken naar oplossingen, trainen. Het frustreert heel erg dat het niet werkt. Ik waardeer het enorm dat mensen de moeite nemen om mee te denken en tips te geven.
Daarom probeer ik duidelijk te zijn in wat ik al heb geprobeerd (en echt gedurende langere tijd) en wat dus niet werkt. Het antwoord wat ik kreeg was letterlijk wat ik al heb gedaan en geprobeerd, zeker goed bedoeld en voor veel honden een prima advies.

Jij geeft aan dat duidelijk zijn jouw voorkeur heeft, weghalen uit de situatie. Stuur je de hond dan naar de plek? En wat als ze dat niet blijven, of niet luisteren? Ze komt wel als ik haar (streng) roep maar ze blijft blaffen/brommen en probeert dan toch weer naar diegene toe te gaan.
Nou ben ik Blondie niet maar het is vrij eenvoudig. De bel gaat. Je neemt de hond mee naar een andere ruimte. Geeft haar daar wat lekkers en laat de visite binnen.
Geen contact.
Pas als ze uit zichzelf aanstalten maakt om naar de andere ruimte te gaan als de bel gaat kun je eventueel veen stapje verder. Of je laat het zo.

En dus zorgen dat er geen visite onverwacht binnen kan komen. Nóóit, want dan ben je weer terug bij af.

Edit voor de duidelijkheid, de deur van de andere ruimte gaat uiteraard dicht.
Gr. Aniek

Afbeelding
Thijssen_s
Vaste gebruiker

Ja klopt, in andere situaties werkt voer wel.

Visite komt bij ons via de berging binnen, niet via de voordeur.
Mika haar bench staat aan de andere kant van de kamer (zeker 8 meter van de berging vandaan). Ik heb helaas geen andere ruimte waar ze heen kan, de woonkamer en keuken zijn geheel open.
Ik heb dus niet de mogelijkheid om haar in een andere ruimte te zetten.... De enige andere ruimte is de ruimte waardoor de visite naar binnenkomt.
Verder heeft ze ook nog een mand in de woonkamer staan.
Op welke manier kan ik danhet beste ervoor zorgen dat ze wegblijft bij het bezoek? Toch de bench?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Mee eens met Budkes. En niet gaan roepen of sturen. Als ze zo over de rooie is als de bel gaat kun je niet verwachten dat ze luistert. Gewoon halen en meenemen. Rustig en zonder gedoe.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Of een puppyren misschien? Daarmee heeft ze iets meer bewegingsvrijheid maar blijft afgescheiden van het bezoek.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Thijssen_s schreef:Ja klopt, in andere situaties werkt voer wel.
Dus dan kun je daarmee aan de slag.
Het pakken van voer als de persoon er is, is voor veel later. Nu eerst die emotie bij de deurbel. Daar begint het mee. Je moet haar op dat moment in een andere gemoedstoestand hebben. Jij kunt ook geen toets doen terwijl de belastingsdienst je net een onterechte aanslag van duizenden euro's hebt gestuurd. Dan ben je boos en kun je niet nadenken. Dat kan je hond dus ook niet in die toestand.
Mika haar bench staat aan de andere kant van de kamer (zeker 8 meter van de berging vandaan). Ik heb helaas geen andere ruimte waar ze heen kan, de woonkamer en keuken zijn geheel open.
Ik heb dus niet de mogelijkheid om haar in een andere ruimte te zetten.... De enige andere ruimte is de ruimte waardoor de visite naar binnenkomt.
Op welke manier kan ik danhet beste ervoor zorgen dat ze wegblijft bij het bezoek? Toch de bench?
[/quote]

Ja, dan toch bench en zorgen dat visite niet zomaar binnenkan. Dus eerst de hond weg (op een leuke en rustige manier!) en dan pas visite binnen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik heb zelf niks met benches, dus ik zou haar liever in een andere ruimte doen.
Je schrijft dat het bezoek binnenkomt via de berging, maar daar zit niet de voordeur neem ik aan?
Zorg dat het bezoek binnenkomt via de voordeur. Plak desnoods een briefje bij de bel, dat het even kan duren voordat je open doet.
Dus: bel gaat, je neemt je hond mee naar de berging waar ze iets lekkers krijgt (waar ze op dat moment al dan niet aandacht voor heeft), bergingdeur dicht, bezoek binnen laten. Als het bezoek binnen is en rustig zit, én je hond rustig is, kun je haar introduceren bij het bezoek.
Tegelijkertijd ga je ervoor zorgen dat je hond de berging met iets positiefs gaat associeren. Als ze bijvoorbeeld een lekkere kluif krijgt, krijgt ze die op een fijn plekje in de berging.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Moeilijk als je zo je best doet en het dan toch niet beter gaat. Ik ken je hond niet, maar het komt over alsof ze zo erg in de stress schiet dat ze voor jou niet meer te bereiken is. In dat stadium ben je eigenlijk te laat voor wat voor plan of aanpak dan ook. Ze is immers niet meer te bereiken. Je kunt haar dan alleen nog maar uit de situatie halen, boven op een slaapkamer zetten ofzo.

Zorg er voor dat je dat punt van onbereikbaarheid voor bent. Laat je er niet door overvallen. Mensen die zomaar binnenlopen is op dit moment niet haalbaar voor jullie. Laat bezoek jou eerst even een kwartier van te voren bellen per telefoon. Dan kun je haar rustig op je bed op de slaapkamer zetten met een bot of gevulde kong. Zet daar een radio of tv neer met geluid. Of zet de stofzuiger aan (op de een of andere manier hielp dat geluid hier het beste :lol1: ). Doe dit ook een paar keer per week als er geen bezoek komt zodat ze er aan went om daar alleen te zijn en jullie beneden.
Verder kun je met haar gaan oefenen zoals Sirene aangeeft. Het helpt echt als je het in kleine stapjes opbouwt.
Mijn hond heeft veel aan een vast ritueel. Dat maakt het herkenbaar voor je hond, wat je van haar wilt. Het geeft houvast. Zij gaat altijd van te voren in de bench met lekkers (ze is dan al 10 minuten aan het knagen voordat de bezoek komt). Bij de mensen waar ze al aan gewend is kan ze na ongeveer 20 minuten los in de kamer. Maar ook dat gaat altijd hetzelfde. Als ik haar eruit laat loopt ik met haar naar het hondenbankje in de kamer, stuur haar op haar plaats, zit nog een poosje bij haar op het bankje (steun) en dan is het goed. Maar zover is jou hond nog niet. Ik zou beginnen met haar helemaal niet meer in aanraking te laten komen met 'echt' bezoek (bijvoorbeeld ruim van te voren op je slaapkamer zetten). En gaan trainen met 'oefenbezoek'. Je vraagt mensen je te helpen. Ze komen op bezoek en weten dat jij met de hond bezig bent / consequent hetzelfde ritueel uitvoert. In kleine stapjes en pas een volgende stap als je hond ontspannen is bij de vorige.
Dat is een lange weg. Als je hond rustig is op bijv. de slaapkamer tijdens het bezoek dan kun je er ook voor kiezen om het voor altijd zo te doen. Succes!
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Kan ze niet in de gang naar de voordeur? Toilet, douche?
Jullie huis bestaat neem ik aan uit meer kamers dan berging en woonkamer?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Budkes
Zeer actief

Thijssen_s schreef:Ja klopt, in andere situaties werkt voer wel.

Dan laat je vanaf nu de visite binnen via de voordeur en dan breng je de hond naar de berging.
Je moet niet denken in problemen maar in oplossingen.
Ik vind in jouw geval de bench geen optie.
Legt alleen maar meer nadruk op het bezoek. Ze ziet, hoort en ruikt ze.

Gewoon even je dagelijkse mores omgooien. Visite komt voorlopig binnen via de voordeur en de buitendeur vd berging op slot, sleutel aan de binnenkant. Briefje op de buitendeur" bezoek aub aanbellen bij de voordeur" en klaar alweer.
:U:
Gr. Aniek

Afbeelding
Thijssen_s
Vaste gebruiker

Om haar in de auto te zetten zou ik langs de visite moeten lopen, de berging grenst aan de oprit.
Daarbij is Mika een hele poos heel bang van de auto geweest, zo bang dat ze haar urine liet lopen als we naast de auto stonden. Met heel veel geduld en tijd en hele kleine stapjes ging ze na ca 6 maanden toch weer uit zichzelf de auto in, maar ze vindt het nog steeds erg spannend. Ik za, haar dan ook nooit alleen in de auto opsluiten... ben bang dat dat voor haar heel averechts zou kunnen werken.
De berging is de enige afsluitbare ruimte en tevens de ingang. Ik kan een puppyren gebruiken en een deel van de kamer afzetten zoals runninggirl opperde, of toch de bench.

Haar verleden speelt hier zeker een grote rol in. Voor zover bekend heeft ze niet echt op straat gezworven maar is ze met 4-5 weken in een doos met 4 andere pups bij een opvang gedumpt.
Daar is ze bij een gastgezin terecht gekomen, al met al zijn er slechtere omstandigheden denkbaar maar zal de socialisatie zeker niet optimaal geweest zijn. Met 4 maanden is ze naar Nederland en vrijwel direct bij ons gekomen.

Het gedrag is pas begonnen met ca 9 maanden. Hierbij speelt een simpel voorval waar zij enorm van iemand is geschrokken zeker een rol, maar het gedrag hoort deels denk ik ook gewoon bij haar karakter.
Na 2-3 weken hadden we wel door dat het gedrag niet tijdelijk was en zelfs toenam.
We hebben toen meteen hulp ingeschakeld en zijn al vanaf die tijd bezig geweest.

In huis is ze rustig, heel lief en gevoelig aangelegd. Wij vangen tevens zwerfkittens op en als je ziet hoe ze met die kleintjes omgaat zie je meteen hoe zacht haar karakter is.
Ik ben er ook echt van overtuigd dat het voortkomt uit angst, angst die ik om wat voor reden niet voor haar weg kan nemen....
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Budkes schreef:
Thijssen_s schreef:Blondie, ik snap wat je bedoelt. Dat kwam misschien ook wat botter over dan bedoeld.

Nou ben ik Blondie niet maar het is vrij eenvoudig. De bel gaat. Je neemt de hond mee naar een andere ruimte. Geeft haar daar wat lekkers en laat de visite binnen.
Geen contact.
Pas als ze uit zichzelf aanstalten maakt om naar de andere ruimte te gaan als de bel gaat kun je eventueel veen stapje verder. Of je laat het zo.

En dus zorgen dat er geen visite onverwacht binnen kan komen. Nóóit, want dan ben je weer terug bij af.

Edit voor de duidelijkheid, de deur van de andere ruimte gaat uiteraard dicht.
Wat Budkes dus zegt. Naar plek sturen of wegsluiten is m.i. niet te bereiken met een hond die vanuit angst reageert, de hond weg halen uit een situatie die vanuit angst of argwaan ontstaat is m.i. het best. Als baas voorkom, of haal je de hond uit een situatie waarin ze uit angst kunnen reageren. Maar juist niet door ze te "straffen" door ze in de bench weg te zetten, of apart te zetten maar ga als baas/leider op voorhand reageren op de situatie en leidt de hond naar een voor hem of haar veiligere situatie en beloon daar op.
En bij sommige honden werkt belonen vanuit visite ook gewoon niet goed wat vaak geadviseerd wordt omdat ze dat vertrouwen daarin niet genoeg hebben. Vandaar mijn opmerking dat ze er meer aan hebben dat je als eigenaar erin stapt en de situatie voor hond en baas én visite veilig maakt.
Van daar uit kun je bouwen. Niet door bijvoorbeeld weg te stoppen in een bench of sommeren dat ze op een bepaalde plek moeten wache en dan eventueel ook nog moeten sissen dat de hond niet mag reageren als hij of zij zich daarin ook niet veilig voelt op dat moment.
Het is heel moeilijk hoor besef ik me, zeker bij honden die vanuit een bepaalde angst reageren. Maar wat Budkes ook zegt en dat is denk ik helemaal het belangrijkst, beperk een uitval tot nihil, ook al denk je dat je hond nooit zomaar zou bijten. Probeer dat te voorkomen, want voor baas als hond is dat zeer lastig denk ik om daar weer voorbij te komen.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Dus jullie voordeur komt uit in de woonkamer en jullie wc en bed staan ook in diezelfde woonkamer?
Ik kan me niet voorstellen dat je geen enkele andere ruimte hebt buiten de woonkamer.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Nog even een aanvulling op mijn vorige berichtje:)

Als je hond na een poosje er aan toe is om te trainen in dezelfde ruimte als het ' oefenbezoek', vraag het bezoek dan je hond te negeren. Zeg er letterlijk bij: niet naar haar toe gaan, niet naar haar kijken, niet tegen haar praten, niet aanraken alsjeblieft / bedankt:) Daarmee maak je het voor je hond al iets makkelijker.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Je hebt geen voordeur dus? Begrijp ik dat goed? Of zit je voordeur ook in de berging?
Gr. Aniek

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn hongaar uit hongarije sluit ik altijd weg bij visite die zij niet kent. Ze kan het niet handelen om vreemden in haar veilige omgeving te hebben. Gelukkig ligt ze prima op bed of even in de bench.
Thijssen_s
Vaste gebruiker

De voordeur komt uit in een gang met toilet, de woonkamer heeft een open keuken. De voordeur gebruiken we niet, binnenlopen is hier altijd de gewoonte geweest.
De gang heeft wel een deur maar deze kan niet dicht ivm katten die dan niet weg kunnen en is ook tot op de grond met glazen ruitjes, dus nog steeds zicht.
Toilet vind ik geen goede optie, slaapkamer is verdieping hoger en daar komt de hond niet.

Ik denk inderdaad dat we de berging hiervoor kunnen gebruiken. Zal even wat aanpassing vergen, maar dat is wel haalbaar.

Even voor mijn beeld, als er aangebeld wordt breng ik Mika naar de berging. Daar blaft ze dan waarschijnlijk flink. Laat ik haar binnen als ze stil is, en wat doe ik dan als ze zodra ze binnenkomt weer begint met blaffen?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Thijssen_s schreef:De voordeur komt uit in een gang met toilet, de woonkamer heeft een open keuken. De voordeur gebruiken we niet, binnenlopen is hier altijd de gewoonte geweest.
De gang heeft wel een deur maar deze kan niet dicht ivm katten die dan niet weg kunnen en is ook tot op de grond met glazen ruitjes, dus nog steeds zicht.
Ik denk inderdaad dat we de berging hiervoor kunnen gebruiken. Zal even wat aanpassing vergen, maar dat is wel haalbaar.

Even voor mijn beeld, als er aangebeld wordt breng ik Mika naar de berging. Daar blaft ze dan waarschijnlijk flink. Laat ik haar binnen als ze stil is, en wat doe ik dan als ze zodra ze binnenkomt weer begint met blaffen?
Als er aangebeld wordt werp je een hand brokken in de kamer (als je dit al een tijd hebt geoefend) dan loop je naar de voordeur en zegt dat ze moet wachten omdat je de hond moet wegbrengen.
Dan neem je Mika met iets heel lekkers of weer een hand brokken mee naar de berging.
Als dit goed gaat ga je pas vragen stellen over binnenlaten. Binnenlaten is voorlopig helemaal niet aan de orde.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Budkes
Zeer actief

Thijssen_s schreef:De voordeur komt uit in een gang met toilet, de woonkamer heeft een open keuken. De voordeur gebruiken we niet, binnenlopen is hier altijd de gewoonte geweest.
Toilet vind ik geen goede optie, slaapkamer is verdieping hoger en daar komt de hond niet.

Je zorgt dat ze daar een lekker plekje heeft. Als de bel gaat neem je haar rustig mee naar de berging, geeft haar wat lekkers en negeert haar verder. En vooralsnog liet ik haar niet bij de visite. Tot ze zover is dat ze compleet in rust naar de berging vertrekt als de bel gaat. En daar rustig blijft. Dan ben je toe aan een volgende stap.
Gr. Aniek

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”