Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Terriër drive en focus, geen ervaring mee

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Terriër drive en focus, geen ervaring mee

Ongelezen bericht door laeken »

Guus voelt zich heerlijk thuis! Echt een super lief vrolijk hondje. Vindt iedereen lief en alle honden lief zover ik nu kan inschatten. Met Bas gaat hij ook prima om. Soms spelen ze en verder respecteert hij dat ze niet van wild stoeien houdt.
Slapen gaat nu zonder blaffen en hij is super zindelijk. Alleen zijn doet hij los en blaffen doet hij maar soms even. Hij maakt niks kapot en wandelen gaat super goed. Hij loopt heerlijk mee en is voor de duivel niet bang. De wereld lijkt zijn feestje en dat is echt een genot. Guus is extreem stabiel.
Een lot uit de loterij :I:

Maar ik loop ergens tegenaan. Hij is op en top rattenvanger. Terriër dus. Hij reageert op alles. Blaadje dat beweegt, vogeltje of zelf gras dat wuift. En dat doet hij vooral in het donker. Als we hem in de avond in de tuin laten raakt hij bezeten. Rent van links naar rechts. Overal op en onder en dan op zoek naar muizen. Gisteren bewoog een blad van de waterlelie en heeft hij een kwartier gefixeerd om de vijver gelopen. Vooral heel erg staren en bijna in het water donderen. Hij spant dan totaal aan en gaat zelfs rillen van focus. Totaal bezeten en helaas volledig onbereikbaar. Weghalen kon alleen door hem op te tillen. Plassen ho maar want eenmaal weg bij de vijver stuift hij naar het kippenhok en gaat daar staren naar elk geluidje of beweging. Dan weer super wild rondom de houtstapel want daar ruikt het naar muizen. Of zijn kop in een plant en daar gewoon helemaal in op gaan.

Hoe moet je dit gedrag gebruiken? Hij heeft blijkbaar een enorme drive en ik wil er wat mee. Ombuigen naar spelen met een speeltje werkt niet want spelen is leuk maar in de avond wil hij niks dan de tuin in en heen en weer zoeven en dan geobsedeerd raken door van alles. Wapperend blad, geur van muizen, geluid van de slapende kippen etc.

Meestal til ik hem na een half uur op en breng hem naar binnen. Dan is het over en is hij weer lief en volgzaam. Het is dus een hele fanatieke rattenvanger. :I: Maar ik heb hier totaal geen ervaring mee. Hij is niet van plan te stoppen en reageert dan echt nergens op. Super focus!
Afbeelding
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Terriër drive en focus, geen ervaring mee

Ongelezen bericht door Hylos »

Klinkt alsof je Xavi omschrijft. :engel:
Die kan buiten ook alles alleen maar op de terriërstand doen.
Plassen en voornamelijk poepen is geen tijd voor. Gewoon gassen en als een idioot alles bij langs snuffelen.
Vraag me wel eens af waarom hij zo doet.

Ik ga met Xavi sowieso 1 maar vaak 2 keer per dag naar de weilanden hier vlakbij. Een stuk gemeente grond met veel water er omheen.
Het wemelt daar van de muizen.
Lange flex er aan en dan laat ik hem zijn gang gaan.
Dat vliegt dan met de neus aan de grond links, rechts zoevend door het gras tot ie een holletje gevonden heeft.
Tis inmiddels een kraterlandschap daar. :mann:
Maar hij is dan helemaal in zn element, tis echt zijn ding.
Ik laat hem dan 1 a 2 holletjes opgraven en dan ist klaar en kunnen we wat normaler wandelen. :engel:

Speurles wellicht iets? Dat vindt Xavi het einde (mijn rug denkt er anders over). :wink:
Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Liefst liet ik hem trouwens lekker. Maar hij valt bv in de vijver en die heeft stijle wanden. Is al twee keer gebeurd omdat hij de goudvis ziet en erin tuimelt.... Hij graaft ook en dus ben ik bang dat hij onder het hek door graaft. Dus nu sta ik een half uur buiten en pak hem dan op en draag hem naar binnen. Geen plas gedaan nota bene haha!
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Tara schreef:
laeken schreef:
Hoe moet je dit gedrag gebruiken?
Wat een leuke insteek! :D
Niet: "wat moet ik er mee aan?", maar "hoe moet ik dit gebruiken om er voor iedereen iets leuks van te maken".
Kun je hem niet op een specifieke plek inzetten? De schuur of zo? Echt doelgericht gaan aanwijzen waar je wilt dat hij muizen gaat vangen? Dat heeft hij waarschijnlijk zo door. Mijn hond weet ook precies hoe het werkt als ik zeg dat er muis is. :wink:
Het zit er super diep in. Dus inderdaad gebruiken :ok: . Als hij deze drive kan tonen in speuren of reddingshonden werk.... wow.... Hij kan rustig 30 minuten met zijn neus over de grond rondstuiven op zoek naar het dier van dat spoor. Echt superdrive en focus en ik wil er wat mee. :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Tara schreef:Ik ben niet zo thuis in de terriers, laat dat helder zijn, maar kun je het niet gewoon gaan begrenzen door duidelijk aan te geven waar wel en waar niet? Dat betekent dan gelijk ook dat je een alternatief moet geven als hij ergens in hyperfocus geraakt waar je dat niet wilt, maar dan moet je ook een alternatief bieden. Bij de vijver? Nee! En dan doorverwijzen naar de houtstapel of zo?
En steile wanden in een vijver moeten natuurlijk sowieso al niet, egeltjes moeten er ook uit kunnen tenslotte. :pffff:
Zit een egeltrapje in, je kent me toch :wink: Maar Guus is daar te groot voor. En eenmaal in de vijver gedonderd wil hij niet slapen en hij doet dit tijdens laatste plas in de tuin. Hij stuift naar buiten en veranderd in een extreem terriër rattenvanger. Een boer zou een moord doen voor zo'n fanatiek hondje. Of hij werkelijk zou vangen weet ik natuurlijk niet. Maar ik denk van wel.

Misschien zit er iets patterdale in oid :I:
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Tamara81 schreef:Speuren is ook een goed idee :cheer:

Ik was ook al van plan om een goed speurboek aan te schaffen om wat speurwerk te kunnen doen met de hond.
Ik deed dat in de tuin wel eens.
Karkas aan een touwtje en slepen maar. :mrgreen:
Hier en daar een stukje verstoppen en het spoortje weer verder trekken.
Vond ie altijd erg leuk!

Maar speurles(mensen speuren) is echt leuk hoor!
Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Tamara81 schreef:Die (hyper)focus en drive herken ik, ook het rillen vanwege de focus en spanning.

Ik gebruik dit voor sport en spel. Na een half jaar oefenen is ze nu een kei in frisbee, maar dit gaat dan weer met zo een groot enthousiasme dat ze blessures op loopt, dus daar zijn we mee gestopt.
Nu laat ik haar dagelijks intensief jagen achter de bal of voetbal. Haar nestgenoot vindt de Jolly Egg leuk. Ik geef haar buiten veel spel opdrachten, dingen verstoppen, begraven, ravotten. Dit maakt haar in ieder geval wat voldaan.
Guus leren spelen en jagen op speelgoed zal misschien wel wat gaan helpen?

In ieder geval succes!
Wil er graag met je over kletsen volgende week. Ik zie Lanai altijd zo prachtig zitten en spelen dus ik ben super benieuwd naar je omgang met haar. Guus is werkelijk een schat en een genot en goddank prima te roepen tijdens het wandelen. En trouw en ook volgzaam.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Tara schreef:Ik ben niet zo thuis in de terriers, laat dat helder zijn, maar kun je het niet gewoon gaan begrenzen door duidelijk aan te geven waar wel en waar niet? Dat betekent dan gelijk ook dat je een alternatief moet geven als hij ergens in hyperfocus geraakt waar je dat niet wilt, maar dan moet je ook een alternatief bieden. Bij de vijver? Nee! En dan doorverwijzen naar de houtstapel of zo?
En steile wanden in een vijver moeten natuurlijk sowieso al niet, egeltjes moeten er ook uit kunnen tenslotte. :pffff:
Ik ook niet, maar het klinkt heel herkenbaar voor mij met een podenco en podencomix met o.a. terriër :mrgreen: Als die eenmaal in jaagmodus zitten, wat helaas nogal snel gebeurt, komen ze er zeker uit zichzelf niet uit.
Zoals Tara het hierboven omschrijft, doe ik het ook. Ze hebben één plek in de tuin waar ze mogen graven en tijdens de wandeling geef ik ze ook één of twee keer de opdracht om muisjes te gaan zoeken. Daarnaast heeft Amy een goede uitlaatklep in speuren, renbaan en jaag-, zoek- en apporteerspelletjes. Agility is voor haar ook jagen met onderweg wat obstakels :lol1: Zolang ik kan appelleren aan haar jaagdrift of een onderdeel daarvan (zoeken, najagen, pakken) maakt het haar niet uit wat we doen.
Qua training heb ik veel gehad aan impulscontrole en het premack principe, dus de hond moet eerst een tegengesteld gedrag laten zien om dat te mogen doen wat hij eigenlijk wil (de beloning). Bijvoorbeeld: Amy moet eerst naar mij toe komen en mag dan naar het bewegende blaadje/takje/iets ritselends in het gras gaan. Zodat we in contact blijven en ik wat vat kan blijven houden op wanneer er wel en niet gejaagd wordt.
laeken
Zeer actief

Hylos schreef:Klinkt alsof je Xavi omschrijft. :engel:
Plassen en voornamelijk poepen is geen tijd voor. Gewoon gassen en als een idioot alles bij langs snuffelen.

Ik ga met Xavi sowieso 1 maar vaak 2 keer per dag naar de weilanden hier vlakbij. Een stuk gemeente grond met veel water er omheen.
Dat vliegt dan met de neus aan de grond links, rechts zoevend door het gras tot ie een holletje gevonden heeft.
Ik laat hem dan 1 a 2 holletjes opgraven en dan ist klaar en kunnen we wat normaler wandelen. :engel:

Speurles wellicht iets? Dat vindt Xavi het einde (mijn rug denkt er anders over). :wink:
Hahaha. Guus gaat soms 3 keer bijna poepen....Ik denk dan niets zeggen en niet bewegen....Maar dan ziet hij weer wat en zoefffff :lol1:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik zou met hem gaan "zoeken".

Speuren/verwijzen/kleine voorwerpen zoeken en apporteren/sorteren/slachtoffers revieren/mantrailen, etc.

Mijn Perry is een terriër bij uitstek. Hij vangt muizen en mollen.
Ik heb al de bovengenoemde sporten met hem gedaan en hij vond het fantastisch. Enorm gefocussed en onvermoeibaar gedreven. Door dit samen met hem te doen kan hij zijn energie kwijt en bouw je samen een enorme band op.

Echt aan te raden. :lol1:
Gr. Aniek

Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Ik herken het in iets mindere heftigheid, denk ik, van dat wij Luca (black and tan jack hussel) net hadden.
Zij kwam uit het asiel en was ongeveer 1,5 a 2 jaar dat ze bij ons kwam. Zij jaagde vogels weg, maar dat doofde met een maand of twee uit. ook ging ze tuinen in waar bijvoorbeeld een konijnenhok of kippenhok stond.

Ik denk eigenlijk dat dat gedrag ook had te maken met op jonge leeftijd, naar asiel gebracht en met minder dan twee weken herplaatst was bij ons. Ik denk dat die veranderingen ook wat stress heeft gebracht, en daarom dat ze meer op zichzelf was ( ongemerkt), en haar eigen plan trok. Met een maand of twee dat ze meer vertrouwen had, dat ze bij ons bleef, en een diepere band kreeg met ons, ging ze zich meer op ons richten en luisteren.

Overigens kan niks op tegen de tennisbal. Misschien is Guus ook wel te porren voor een tennisbal? Dan kan je goed het jaag en pak gedrag mee aanbieden. En speuren ook. Ik verstop de tennisbal ook wel eens, en dan moet ze zoeken, vindt ze echt helemaal leuk !

Snoepjes verstoppen vindt ze trouwens ook helemaal leuk. Of snoepjes in een handdoek verstoppen. Allemaal heel simpel om te doen, en goede basis spelletjes om de neus te gebruiken. Vinden trouwens alle honden wel leuk, denk ik.

Oh ja, dat trillen hebben kleine ( terriër) hondjes snel. Luca trilt zelfs nog als ze een snoepje denkt te krijgen :Q: maar ook dat we binnen kuikentjes hadden, deed ze het in het begin ook. Zij is daarin wel goed te sturen. Maar heb haar nooit zonder toezicht bij de bak met kuikentjes gelaten. Dat vertrouw ik dan niet :mrgreen:
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Ik zou ook iets van zoeken, speuren, balletje of iets anders apporteren gaan doen :ok:

Dat wil ik ook met Dirk gaan doen als hij groot is :wink: , hij verliest nu nog te vaak zijn hoofd en is dan onbereikbaar, maar achter het huis gaat het nu goed, ik heb waar hij niet mag komen een hekje gezet en daar is nu rust oef :mrgreen:

Balletje halen vind hij al wel leuk maar alleen in het bekende gebied nog, maar het is een begin. :wink:
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Geen terriër hier maar een teckel die uitstekende en met veel focus jaagt.
Ik heb niet vaak muizen in de tuin want Mies loopt getrouw elke ochtend, middag en avond haar patrouille door de tuin. Soms ruikt ze kennelijk wel wat en dan is ze gelijk uren bezig. Ze loopt dan een vast spoor (looproute muis?) eindeloos heen en weer. Zo nu en dan hebben we dan een discussie over de gaten die in mijn border verschijnen :hmmm: maar ik klaag niet te hard want na een dag of 2 is de rust wedergekeerd en muis kennelijk weer vertrokken.

Op wandelingen jaagt ze ook graag, muizen, mollen en ratten. Alledrie ook gevangen ook. Voornamelijk muizen.
Ik heb met Mies wel afspraken moeten maken over niet jezelf verliezen tijdens het jagen: Ze mag haar gang gaan maar ze moeten meelopen of komen als ik roep. Dat heb ik aangeleerd door iets lekkers voor haar neus te houden en mee te lokken terwijl ik commando zeg. Soms moest ik ook aanlijnen en mee trekken of boos worden als ik genegeerd word maar nu komt ze eigenlijk altijd vlot mee als ik aangeef dat we verder gaan of dat ze naar binnen moet. Plassen in de tuin kan ze op commando.

Mies vindt sporten waarbij ze haar neus kan gebruiken super leuk om samen te doen: Ik doe met haar mantrailen en detectie. Ze is daar erg fanatiek én goed in! Als ik de tas pak die ik voor de mantrailtrainingen gebruik staat ze te joelen en dansen.
Ik denk dus zeker dat je een fanatieke jager/ neus gebruiker heel blij kan maken met samen een sport beoefenen waarbij hij zijn drive en neus kan gebruiken. Het heeft bij Mies ook geholpen dat ze meer op mij let: kennelijk heb ik ook wel eens een goed idee :engel:

Misschien kan je beginnen met snoepjes in huis verstoppen? Dan is er geen afleiding en kan hij leren dat het een tof alternatief is voor jagen.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Tamara81 schreef:
Budkes schreef:Ik zou met hem gaan "zoeken".

Speuren/verwijzen/kleine voorwerpen zoeken en apporteren/sorteren/slachtoffers revieren/mantrailen, etc.

Ik heb al de bovengenoemde sporten met hem gedaan en hij vond het fantastisch. Enorm gefocussed en onvermoeibaar gedreven. Door dit samen met hem te doen kan hij zijn energie kwijt en bouw je samen een enorme band op.

Even off topic, maar dit vroeg ik me laatst af. Is er veel vetschil in energie-niveau tussen de Mechelse Herder en de Jack Russell? Mijn broer is helemaal fan van de Mechelse Herdershond omdat ze zo graag willen werken en zoveel energie hebben. Ik zei nog: ja, maar dat heeft de Jack Russell ook! Toen kregen we een discussie over de Mechel en de Jack.
Wat zijn jouw ervaringen hiermee? Even terzijde dat een herder natuurlijk anders is dan een terriër. Maar vind je dat ze hetzelfde energie-niveau hebben?

Hmm, ik ben geen Budkes,
Maar een hyperende jack russel, die je op je pink wel kan houden, is wel iets anders dan een bijna 25 of 30 kg. Mechelse herder.
Dat is natuurlijk wel een verschilletje.

En wat je bij een klein hondje wel eens door de vingers ziet, (net even enthousiast naar einde van de riem rennen), zul je met een grotere hond niet zo makkelijk door de vingers zien.
Maar dat is waar je voor kiest. En na opvoeding heb je er natuurlijk een prima hond aan verder.

Kwa opvoeding denk ik toch wel, dat dat wat verschil maakt. En de hoeveelheid haren in huis :engel: voor 15 jaar :mrgreen:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Tamara81 schreef:
Budkes schreef:Ik zou met hem gaan "zoeken".

Even off topic, maar dit vroeg ik me laatst af. Is er veel vetschil in energie-niveau tussen de Mechelse Herder en de Jack Russell? Mijn broer is helemaal fan van de Mechelse Herdershond omdat ze zo graag willen werken en zoveel energie hebben. Ik zei nog: ja, maar dat heeft de Jack Russell ook! Toen kregen we een discussie over de Mechel en de Jack.
Wat zijn jouw ervaringen hiermee? Even terzijde dat een herder natuurlijk anders is dan een terriër. Maar vind je dat ze hetzelfde energie-niveau hebben?
Perry komt uit jachtlijnen. Sowieso 4 generaties van moeders kant voor hem werden daadwerkelijk ingezet voor de jacht op de vos, zijn vader en opa van vaders kant ook. Wat mij betreft overtreft Perry's werklust en energie die van elke werkmechel die ik tot nu toe heb gehad. Dit geldt ook voor een aantal kinderen van hem. Rupert daarentegen aard wss meer naar zijn moeder, daar zit niets aan werklijn achter. Hij heeft ook niet de focus van Perry en is veel meer laid back.

Als ik met de meute ga fietsen dan gaan de Russels na thuiskomst iets zoeken om te doen, uit Perry sowieso, terwijl de Mechels tevreden gaan liggen.

Dus qua energieniveau evenaren ze elkaar zeker, qua werklust en focus ligt het aan de lijn waar ze uitkomen. Als ik een handvol lipjes van frisdramkblikjes weggooi (weet je wel waar je ze mee opent) op een groot terrein zoekt Perry net zo lang door tot je ggen stopt.
Vorige week stond ik te wachten bij de finish van een crossloop. Hij begon zich te vervelen. Ik had niks bij me behalve een vijftigcent muntje. Die gooi ik dan weg zonder dat hij kan zien waar naartoe. Geef hem het commando zoeken en we zijn weer een halfuurtje verder :LOL:

Dus samenvattend :wink: : Ja ik vind dat sommige Jack Russells het zelfde energieniveau als Mechelaars hebben, zoniet overtreffen, maar niet allemaal. Maar ze zijn wat mij betreft zeker vergelijkbaar.
Gr. Aniek

Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Ze gaan maar door als het moet :I: en toch ben ik blij dat Truus niet het jachtinstinct van Dirk heeft, die is vele male sneller, alerter en vasthoudender als Dirk :schrik: misschien vindt ik dirk daarom wel meevallen, maar als ik nu zou moeten neertypen wat ik al met Dirk heb beleeft denk ik ohh jaa :LOL: ik hou ervan en rust hebben ze ook gelukkig :wink:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef: Hoe moet je dit gedrag gebruiken? Hij heeft blijkbaar een enorme drive en ik wil er wat mee. Ombuigen naar spelen met een speeltje werkt niet want spelen is leuk maar in de avond wil hij niks dan de tuin in en heen en weer zoeven en dan geobsedeerd raken door van alles. Wapperend blad, geur van muizen, geluid van de slapende kippen etc.
Een bontje aan een touwtje aan een bezemsteel :Q:
Op marktplaats heb je voor een paar euro een grote konijnenjas om in stukken te knippen.
Wat vuile wol er in en het ruikt nóg lekkerder.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

dagmar88 schreef:
laeken schreef: Hoe moet je dit gedrag gebruiken? Hij heeft blijkbaar een enorme drive en ik wil er wat mee. Ombuigen naar spelen met een speeltje werkt niet want spelen is leuk maar in de avond wil hij niks dan de tuin in en heen en weer zoeven en dan geobsedeerd raken door van alles. Wapperend blad, geur van muizen, geluid van de slapende kippen etc.
Op marktplaats heb je voor een paar euro een grote konijnenjas om in stukken te knippen.
Wat vuile wol er in en het ruikt nóg lekkerder.
Dat soort speeltjes zijn wat Amy betreft ook de ultieme speeltjes :D
Ballen kunnen haar maar matig bekoren, die vindt ze leuk tot ze stil liggen en dan kijkt ze er niet meer naar.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Hylos schreef:Klinkt alsof je Xavi omschrijft. :engel:

Heel herkenbaar.
Het geeft ze ook veel voldoening dat muizen zoeken. Bronco is veel rustiger na het zoeken en graven naar muizen dan na 10 km wandelen.
Maar 200% focus en gewoon niet af te leiden. (al kan ik hem steeds beter weer mee krijgen)
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Gisteravond weer hetzelfde verhaal. Ik liet hem de tuin in en weg was hij. Dat terwijl hij s'morgens en overdag niks aan de tuin vindt.
Weer naar de vijver, goudvis zoeken. Houtstapel muizen en kippenhok geluidjes van de kippen. Kippen zelf doen hem weinig overdag.
We hebben hem na 30 minuten opgetild en naar binnen gedaan. Geen plas gedaan. Hij is super zindelijk maar lijkt me echt fijner als hij om 2300 uur effe plast nog. Riem om en lopen zelfde verhaal. Dan opent hij de zoektocht naar de buurkat in de avond. Staat hij stokstijf naast de auto waar de kat onder zit en dan is er niks meer met hem aan te vangen. :oohja:

Ik vind het verhaal van Emma over nieuwigheid ook wel passend. Hij moet inderdaad wennen en wij zijn baasje nummer zoveel. Ik vind het gedrag ook niet erg. Leuk zélfs! Want ik hou van honden die iets willen doen. Hij is natuurlijk gedumpt in Spanje. Toen asiel, toen opvang in Spanje 3 weken, toen opvang Nederland, toen 4 dagen geplaatst en terug gebracht, toen weer opvang Nederland en toen naar ons. Je zou om minder hechtingsstoornissen en dwangmatig gedrag ontwikkelen.

Dus dat hij soms bananen in de oren heeft en meer interesse heeft in de buitenwereld dan in ons is logisch. Voor een hond die 6 keer verhuist is in 3 maanden doet hij het werkelijk fantastisch. De brombeer....lol :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Tamara81 schreef:O, dat kattenjagen... dat heeft Lanai ook. Ze weet elke buurtkat te vinden. Gelukkig gaat het haar alleen om het achterna zitten van de kat: zodra ze voor de kat staat is het spel voorbij. De meeste buurtkatten zijn dan ook totaal niet onder de indruk van Lanai, en een lapjeskat heeft het spel omgedraaid en jaagt nu Lanai achterna :LOL:

Guus heeft veel verandering meegemaakt in korte tijd :(: Gelukkig heeft hij nu een goed thuis gevonden. Over een tijd zal hij ook wel meer gewend zijn en hebben jullie nog meer een band opgebouwd.

@Budkes en @Emma: bedankt voor jullie off-topic antwoorden! Ik vond jouw verhaal interessant om te lezen Budkes!
Lekker off topic gaan want dat vind ik ook leuk om te lezen.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Zo'n bontje (aan een touw) werkt hier bij Finn ook heel goed, daar is hij erg fel mee. Ik heb een damessjaal van 2 nertsen.
Je kan zoiets misschien gebruiken om hem wat dingen te leren, zoals wachten tot jij zegt dat hij hem mag pakken, loslaten en misschien in de toekomst wel terugroepen/stoppen van zijn jacht.
Doe er wel een touw aan, dan kan hij er mee rennen en schudden, maar kan hij er nooit mee wegrennen en hoef je er niet achteraan te vangen. Zo blijft het een leuk spelletje voor beide partijen :tongue:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tamara81 schreef:O, dat kattenjagen... dat heeft Lanai ook. Ze weet elke buurtkat te vinden. Gelukkig gaat het haar alleen om het achterna zitten van de kat: zodra ze voor de kat staat is het spel voorbij. De meeste buurtkatten zijn dan ook totaal niet onder de indruk van Lanai, en een lapjeskat heeft het spel omgedraaid en jaagt nu Lanai achterna :LOL:

Charlie wilde ze verdelgen. Terwijl ze thuis met een piepklein kitten tegen zich aan lag te slapen :19:
Het schuim stond haar weken later nog op de bek op plaatsen waar ze een "rotkat" had gezien.
Ik ben overdreven gaan belonen voor het aanwijzen. Samen poesjes zoeken en haar al uit haar naad gaande de hemel in prijzen :engel:
Tibbe is ook half terrier. (fox werd er gezegd, dit hondje lijkt als twee druppels water https://www.adoptapet.com/pet/2961236-o ... -husky-mix )
Hij kan niet los wegens angstbijten en schrik van alles. Hij heeft véél jachtinstinct. 's Nachts aan de flex jagen we samen op golven en vogeltjes. Hij vindt dat zo mooi dat hij nadien van plezier vanuit stilstand 1.60 hoog de lucht in springt :mann:
:D Ze zijn allebei net zo maf als slim.
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Klinkt als een heel leuk hondje om mee te gaan speuren en/of detectie mee te trainen :D
Dan kan hij lekker fanatiek aan de slag met die neus en de mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos. Van een watje in de afstandsbediening tot een muntje vinden midden in een veld.
Mijn honden vinden het geweldig om op wandeling tussen de tweehonderdzestien andere takken op zoek te gaan naar het exemplaar met mijn geur.
Regelmatig 'jagen' we ook samen, op zoek naar sporen van reeën of konijnen (kan je voor Guus ook gewoon in scène zetten).

Leuke insteek trouwens, dat willen meegaan in de leefwereld van je hond, ik lees je stukjes over het samenleven met je honden altijd zeer graag.
Ben erg benieuwd hoe hij zich binnen een paar maanden toont bij je :ok:
laeken
Zeer actief

-Saskia- schreef:Klinkt als een heel leuk hondje om mee te gaan speuren en/of detectie mee te trainen :D
Dan kan hij lekker fanatiek aan de slag met die neus en de mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos. Van een watje in de afstandsbediening tot een muntje vinden midden in een veld.
Mijn honden vinden het geweldig om op wandeling tussen de tweehonderdzestien andere takken op zoek te gaan naar het exemplaar met mijn geur.
Regelmatig 'jagen' we ook samen, op zoek naar sporen van reeën of konijnen (kan je voor Guus ook gewoon in scène zetten).

Leuke insteek trouwens, dat willen meegaan in de leefwereld van je hond, ik lees je stukjes over het samenleven met je honden altijd zeer graag.
Ben erg benieuwd hoe hij zich binnen een paar maanden toont bij je :ok:
Ik ben ook heel benieuwd hoe hij gaat worden. Ik laat mijn honden tegenwoordig altijd helemaal in hun waarde en dat voelt en gaat heel erg fijn. Bas is een heerlijke tuttebel binnen maar een hard sportief hondje buiten. Zij wil lopen en loslopen. Dat doen we dus met haar. Guus doet dat nu mee maar die heeft dus andere dingen nodig. Probeer een beetje uit te vogelen wat hij nodig heeft. Observeren en zien hoe hij gaat op wat we doen. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om Guus Bas te maken en die hond te wrikken in wat ik wil doen met de honden. Je kiest een dier en hij kiest jou niet. Natuurlijk moet hij zich ook aanpassen maar dat kan hij pas als hij ook krijgt wat hij nodig heeft. Alleen dan kan je wat verwachten van je hond.

Zo was ik 2 dagen geleden niet in staat een tweede wandeling te doen en dus was Guus druk in de avond. Blaffen en doen. Tja....mijn fout en een leermoment. Hondje is nog bezig met alles leren en in zich opnemen en hij doet het beter als hij twee keer per dag een uur loopt. Helemaal goed. :ok:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Mayke is ook een snuffelhond met veel drive. Maar ik merk ook dat het een uitlaatklep voor spanning is. Veel spanning is dus heftig snuffelen en pakt ze iedere aanleiding om lekker spannend te gaan lopen doen. Als ze kalmer is in dr kop, is ze veel flegmatischer.
Misschien doet Guus ook wat gas terug als hij wat langer bij je is.

Ik neem Mayke vaak mee naar stal en laat haar op de plekken waar muizen zitten lekker dr gang gaan. Soms vangt ze er zelfs 1, maar meestal hebben de muizen zo'n rijk ontsnappingsnetwerk dat Mayke kansloos is. In ieder geval doe ik haar wel er een plezier mee, en iedere muis minder is 1 meegenomen.
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

dagmar88 schreef:
.
ik gebruik zo'n paardenlongeerzweep, voor een paar euri te koop bij de Decatlon. kun je ook lekker mee zwiepen :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”