Slapen gaat nu zonder blaffen en hij is super zindelijk. Alleen zijn doet hij los en blaffen doet hij maar soms even. Hij maakt niks kapot en wandelen gaat super goed. Hij loopt heerlijk mee en is voor de duivel niet bang. De wereld lijkt zijn feestje en dat is echt een genot. Guus is extreem stabiel.
Een lot uit de loterij
Maar ik loop ergens tegenaan. Hij is op en top rattenvanger. Terriër dus. Hij reageert op alles. Blaadje dat beweegt, vogeltje of zelf gras dat wuift. En dat doet hij vooral in het donker. Als we hem in de avond in de tuin laten raakt hij bezeten. Rent van links naar rechts. Overal op en onder en dan op zoek naar muizen. Gisteren bewoog een blad van de waterlelie en heeft hij een kwartier gefixeerd om de vijver gelopen. Vooral heel erg staren en bijna in het water donderen. Hij spant dan totaal aan en gaat zelfs rillen van focus. Totaal bezeten en helaas volledig onbereikbaar. Weghalen kon alleen door hem op te tillen. Plassen ho maar want eenmaal weg bij de vijver stuift hij naar het kippenhok en gaat daar staren naar elk geluidje of beweging. Dan weer super wild rondom de houtstapel want daar ruikt het naar muizen. Of zijn kop in een plant en daar gewoon helemaal in op gaan.
Hoe moet je dit gedrag gebruiken? Hij heeft blijkbaar een enorme drive en ik wil er wat mee. Ombuigen naar spelen met een speeltje werkt niet want spelen is leuk maar in de avond wil hij niks dan de tuin in en heen en weer zoeven en dan geobsedeerd raken door van alles. Wapperend blad, geur van muizen, geluid van de slapende kippen etc.
Meestal til ik hem na een half uur op en breng hem naar binnen. Dan is het over en is hij weer lief en volgzaam. Het is dus een hele fanatieke rattenvanger.