Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoeveelheid voeding

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik denk dat Rani wat meer voeding nodig heeft, ik voel nu te gemakkelijk haar ribben. Ik heb geen flauw idee wat ze nu weegt omdat ze (gelukkig) weinig naar de dierenarts hoeft. De laatste keer dat we haar hebben gewogen was ze 27 kilo, dat is minimaal een jaar geleden. Omdat ze heel zwaar was (37 kilo) toen ze bij ons kwam hebben we haar steeds 400 gram smuldier gevoerd op een dag, daarbij kwamen nog snacks en restjes van ons eten en het nodige jatwerk :mrgreen:
Rani is op die hoeveelheid dus flink afgevallen.

Ik ben nu maar begonnen met 's ochtends 400 gram en 's avonds 200 gram, ze krijgt nu dus 200 gram meer. Ik twijfel of we haar 's avonds ook gewoon 400 gram moeten geven, ze is flink actief en het jatten word steeds minder omdat ik steeds beter opruim. Maar ik wil haar ook niet vetmesten. Aan de andere kant heeft Rani er ook nooit wat van gehad als ze weer eens een halve ovenschotel Lasagne had gepikt of een kilo vlees, of gewoon een hele zak droge pasta :schrik:
Vandaar dat ik aan 800 gram op een dag denk, en dan minder snacks en restjes avondeten. Maar dat lijkt zo veel.

Wat denken jullie?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als ze te veel afvalt, moet je meer gaan geven. Komt ze straks toch weer aan, weet je dat je minder moet gaan geven ;) Meer zinnigs valt er volgens mij niet over te zeggen.
Gait zit ook nog steeds op 3% van z'n lichaamsgewicht aan vlees. Van smuldier zou hij volgens mij ook meer moeten krijgen dan van de Lotgering die hij nu krijgt. Dus extreem veel vind ik het niet voor zo'n enorm actieve hond
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb even gecheckt. Richtlijn smuldier compleet is 3% van het lichaamsgewicht. Bij Lotgering is dat 1,5-2% (waar Gait dus echt boven zit). Dus 3,5-4% van het lichaamsgewicht aan smuldier voor een heel actieve hond, vind ik niet heel erg gek
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik zou niet te snel te veel extra voer geven. In eerste instantie 200 gram er bij is relatief natuurlijk echt al heel veel. Eerst maar eens kijken hoe dat gaat. Hier kan een half rodi burgertje per dag al verschil maken tussen op gewicht blijven of te dun worden (of te dik). Volgens mij zijn Oor en Rani wel vergelijkbaar qua grootte en activiteit? Oor krijgt nu 5 rodi burgers per dag. Dat is dus 500 gram. Plus nog een handje brokjes als beloning. We lopen nu wat minder, maar hiervoor toen we meer liepen kreeg ze 6 burgers per dag, dus 600 gram, en dat handje brokjes.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Kan je haar niet eerst 's avonds 300gr geven ipv gelijk een heel pakje erbij. Soms duurt het wel 1-2 weken voordat je ziet/voelt dat ze aankomen.

Ik verdenk mijn honden trouwens van een lintworm, Hippo was 29-30kg en die moest zeker 1kg smuldier per dag. Oscar woog 33kg en die at 1,5/1,8kg per dag. Dico is zwaarder en die heeft aan 2kg per dag nog niet voldoende :schrik:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

mijke schreef:Ik zou niet te snel te veel extra voer geven. In eerste instantie 200 gram er bij is relatief natuurlijk echt al heel veel. Eerst maar eens kijken hoe dat gaat.
Zou ik ook doen, tenzij ze natuurlijk echt heel erg afvalt/dun wordt. Ik zou even een paar weken kijken hoe het gaat en dan evt. nog 100 gram erbij.
De hoeveelheid van 600-800 gram per dag vind ik op zich niet heel veel, dat krijgt bijvoorbeeld Amy hier ook en die weegt 21,5 kilo.

Wel goed nieuws zeg dat ze zo mooi op gewicht is nu, ze was echt tonnetje rond toen ze bij jullie kwam! :lol1:
Gollum
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Ik heb even gecheckt. Richtlijn smuldier compleet is 3% van het lichaamsgewicht. Bij Lotgering is dat 1,5-2% (waar Gait dus echt boven zit). Dus 3,5-4% van het lichaamsgewicht aan smuldier voor een heel actieve hond, vind ik niet heel erg gek
De andere twee honden hebben altijd een stuk onder de richtlijn gezeten, anders worden ze echt vet. Maar die zijn wel wat ouder en een stuk minder actief.
mijke schreef:Ik zou niet te snel te veel extra voer geven. In eerste instantie 200 gram er bij is relatief natuurlijk echt al heel veel. Eerst maar eens kijken hoe dat gaat. Hier kan een half rodi burgertje per dag al verschil maken tussen op gewicht blijven of te dun worden (of te dik). Volgens mij zijn Oor en Rani wel vergelijkbaar qua grootte en activiteit? Oor krijgt nu 5 rodi burgers per dag. Dat is dus 500 gram. Plus nog een handje brokjes als beloning. We lopen nu wat minder, maar hiervoor toen we meer liepen kreeg ze 6 burgers per dag, dus 600 gram, en dat handje brokjes.
Ik denk dat ze wel redelijk op elkaar lijken qua grootte idd, qua activiteit is Rani echt erg hoor :LOL:
Mensen blijven ook soms staan kijken als ik balletjes voor haar gooi omdat ze zo supersnel is, echt een racemonster. En ze houdt enorm van spelen.
Hippo schreef:Kan je haar niet eerst 's avonds 300gr geven ipv gelijk een heel pakje erbij. Soms duurt het wel 1-2 weken voordat je ziet/voelt dat ze aankomen.

Ik verdenk mijn honden trouwens van een lintworm, Hippo was 29-30kg en die moest zeker 1kg smuldier per dag. Oscar woog 33kg en die at 1,5/1,8kg per dag. Dico is zwaarder en die heeft aan 2kg per dag nog niet voldoende :schrik:
Jeetje mina, dat is echt veel ja :80:
Zijn jouw honden intact? Dat zal ook wel wat schelen.
DeDiana schreef:
mijke schreef:Ik zou niet te snel te veel extra voer geven. In eerste instantie 200 gram er bij is relatief natuurlijk echt al heel veel. Eerst maar eens kijken hoe dat gaat.
Zou ik ook doen, tenzij ze natuurlijk echt heel erg afvalt/dun wordt. Ik zou even een paar weken kijken hoe het gaat en dan evt. nog 100 gram erbij.
De hoeveelheid van 600-800 gram per dag vind ik op zich niet heel veel, dat krijgt bijvoorbeeld Amy hier ook en die weegt 21,5 kilo.

Wel goed nieuws zeg dat ze zo mooi op gewicht is nu, ze was echt tonnetje rond toen ze bij jullie kwam! :lol1:
Jullie hebben gelijk, ik zal de eerste tijd wel gewoon 200 gram erbij geven en kijken hoe dat gaat. Ze is niet mager nu hoor, maar zeker vergeleken met hoe ze was vind ik haar nu wel dunnig. Als ze op haar zij ligt zie ik ongeveer 4 ribben. Als ze staat zie je de achterste twee. Ik vind dat ze nu echt niet meer moet afvallen dus moet ik een hoeveelheid zien te vinden waarbij ze op gewicht blijft en misschien iets meer voor de spieren.

Het is echt bizar hoe ze is veranderd, ze heeft nu dikke dijen van de spieren in plaats van vet, en qua vel is ze ook mooi teruggetrokken. Alleen als je haar vel vastpakt zie je dat er ruimte voor 10 kilo meer is :LOL:
mijke
Zeer actief

Ik ben wel benieuwd naar een voor en na foto :lol1:

Oor heeft ook regelmatig bewonderaars als ze achter de bal aan gaat. Leuk is dat! We noemen haar ook wel het kanonskogel , aka het snelste hondje van Groningen :cool2: Maar verder denk ik dan dat Rani idd wel wat actiever is als je zegt dat ze echt erg is :P
Hippo
Zeer actief

Gollum schreef:
Hippo schreef:Kan je haar niet eerst 's avonds 300gr geven ipv gelijk een heel pakje erbij. Soms duurt het wel 1-2 weken voordat je ziet/voelt dat ze aankomen.

Jeetje mina, dat is echt veel ja :80:
Zijn jouw honden intact? Dat zal ook wel wat schelen.
Hippo is met 8 maanden gecastreerd, de rest is inderdaad wel in tact.

Ben ook wel benieuwd naar een voor- en na foto!
Gollum
Zeer actief

De voor-foto's zijn echt hilarisch, ik heb er wat van het internet geplukt.

In Spanje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu even op zoek naar goede na-foto's :mrgreen:
Gollum
Zeer actief

Ik heb niet echt recente na-foto's, ik ben zelf een drama in fotograferen. Mijn vriend maakt wel mooie foto's, op deze is Rani al een stuk afgevallen. Inmiddels is het tuig wat ze hier draagt veel te groot, zelfs op de kleinste stand :lol1:

Afbeelding

Afbeelding
Hippo
Zeer actief

Dat is zeker een groot verschil :ok:
Gollum
Zeer actief

Hippo schreef:Dat is zeker een groot verschil :ok:
Ja echt he! En vrij vlot ook. Rani is ook zo'n vrolijke hond, altijd zin om te spelen en sinds ze zwemmen heeft ontdekt doet ze dat ook vol overgave. Toen ik foto's van haar zag dacht ik al dat het een leuke speelse hond zou zijn, ik moest echt lachen om haar pretbek. Ik vond het dus geen probleem toen Diana voorstelde dat ik Rani zou opvangen ipv een andere hond, ik vertelde dat ze me zo aansprak op de foto's. Na drie dagen opvang was mijn vriend om en vertelde hij mij dat hij Rani wilde houden. Daar zei ik geen nee tegen :mrgreen:
mijke
Zeer actief

Echt een enorm verschil ja! Ze lijkt me zo'n leuke hond :I:
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Honden die extreem veel kvv moeten eten zou ik er pasta of rijst naast geven, dat doet vaak meer voor ze dan nog meer kvv. En zeker bij de herders (en de SPA's) hoor ik het vaker. En qua bovengrens (dus vanaf wanneer ik het extreem veel ga noemen) houd ik voor volwassen (niet drachtig of lacterend) honden zo'n 3% aan. Of er gewoon een sportbrok naast (of in plaats van) geven van minimaal 20% vet en 25% eiwit. Rc 4800 doet vaak wonderen.
Gollum
Zeer actief

mijke schreef:Echt een enorm verschil ja! Ze lijkt me zo'n leuke hond :I:
Oh ze is zo leuk! Precies de uitstraling van de foto's. We zijn echt ontzettend gek op haar.
Domor schreef:Honden die extreem veel kvv moeten eten zou ik er pasta of rijst naast geven, dat doet vaak meer voor ze dan nog meer kvv. En zeker bij de herders (en de SPA's) hoor ik het vaker. En qua bovengrens (dus vanaf wanneer ik het extreem veel ga noemen) houd ik voor volwassen (niet drachtig of lacterend) honden zo'n 3% aan. Of er gewoon een sportbrok naast (of in plaats van) geven van minimaal 20% vet en 25% eiwit. Rc 4800 doet vaak wonderen.
Als ik Rani 25 kilo schat is 3% 750 gram, nu krijgt ze 600. Zo extreem veel is het dus niet.
mijke
Zeer actief

Gollum schreef:
Oh ze is zo leuk! Precies de uitstraling van de foto's. We zijn echt ontzettend gek op haar.
Ze lijkt me heel lief en blij en pittig tegelijk? Dat is een type dat mij niet vreemd is :mrgreen:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Domor schreef:Honden die extreem veel kvv moeten eten zou ik er pasta of rijst naast geven, dat doet vaak meer voor ze dan nog meer kvv. En zeker bij de herders (en de SPA's) hoor ik het vaker. En qua bovengrens (dus vanaf wanneer ik het extreem veel ga noemen) houd ik voor volwassen (niet drachtig of lacterend) honden zo'n 3% aan. Of er gewoon een sportbrok naast (of in plaats van) geven van minimaal 20% vet en 25% eiwit. Rc 4800 doet vaak wonderen.
Is dat al extreem veel? :schrik: Hier moet ik Tay dan extreem veel geven en Winni ook. Op alleen sportbrok of alleen kvv blijft zij niet opgewicht, op een combi en dan nog extra's erbij lijkt het nu eindelijk wat bij te trekken.

Wat is Rani enorm opgeknapt zeg! Ik zou nog even aankijken wat die 200 gram extra gaat doen.
Gollum
Zeer actief

mijke schreef:
Gollum schreef:
Ze lijkt me heel lief en blij en pittig tegelijk? Dat is een type dat mij niet vreemd is :mrgreen:
haha ja lief blij en pittig, en een tikkeltje eenkennig. Rani is geen allemansvriendje zoals Gol en Mika.
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Fotogravinnetje schreef:Ik heb even gecheckt. Richtlijn smuldier compleet is 3% van het lichaamsgewicht. Bij Lotgering is dat 1,5-2% (waar Gait dus echt boven zit). Dus 3,5-4% van het lichaamsgewicht aan smuldier voor een heel actieve hond, vind ik niet heel erg gek
Hier precies hetzelfde, Rex eet een kilo Lotgering per dag (=3% van zijn lichaamsgewicht), plus nog groenten, maar daar wordt je natuurlijk niet bepaald rond van. We hebben een paar keer geprobeerd te minderen (vanwege de richtlijn...) maar dan valt ie rap af en heeft ie de hele dag honger. Dat doen we dus niet meer voorlopig, pas als ie echt zwaarder wordt.
mijke
Zeer actief

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van mn leven naar die richtlijn gekeken :P Ik voer gewoon wat genoeg is.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”