Fotogravinnetje schreef:Ik heb even gecheckt. Richtlijn smuldier compleet is 3% van het lichaamsgewicht. Bij Lotgering is dat 1,5-2% (waar Gait dus echt boven zit). Dus 3,5-4% van het lichaamsgewicht aan smuldier voor een heel actieve hond, vind ik niet heel erg gek
De andere twee honden hebben altijd een stuk onder de richtlijn gezeten, anders worden ze echt vet. Maar die zijn wel wat ouder en een stuk minder actief.
mijke schreef:Ik zou niet te snel te veel extra voer geven. In eerste instantie 200 gram er bij is relatief natuurlijk echt al heel veel. Eerst maar eens kijken hoe dat gaat. Hier kan een half rodi burgertje per dag al verschil maken tussen op gewicht blijven of te dun worden (of te dik). Volgens mij zijn Oor en Rani wel vergelijkbaar qua grootte en activiteit? Oor krijgt nu 5 rodi burgers per dag. Dat is dus 500 gram. Plus nog een handje brokjes als beloning. We lopen nu wat minder, maar hiervoor toen we meer liepen kreeg ze 6 burgers per dag, dus 600 gram, en dat handje brokjes.
Ik denk dat ze wel redelijk op elkaar lijken qua grootte idd, qua activiteit is Rani echt erg hoor
Mensen blijven ook soms staan kijken als ik balletjes voor haar gooi omdat ze zo supersnel is, echt een racemonster. En ze houdt enorm van spelen.
Hippo schreef:Kan je haar niet eerst 's avonds 300gr geven ipv gelijk een heel pakje erbij. Soms duurt het wel 1-2 weken voordat je ziet/voelt dat ze aankomen.
Ik verdenk mijn honden trouwens van een lintworm, Hippo was 29-30kg en die moest zeker 1kg smuldier per dag. Oscar woog 33kg en die at 1,5/1,8kg per dag. Dico is zwaarder en die heeft aan 2kg per dag nog niet voldoende

Jeetje mina, dat is echt veel ja
Zijn jouw honden intact? Dat zal ook wel wat schelen.
DeDiana schreef:mijke schreef:Ik zou niet te snel te veel extra voer geven. In eerste instantie 200 gram er bij is relatief natuurlijk echt al heel veel. Eerst maar eens kijken hoe dat gaat.
Zou ik ook doen, tenzij ze natuurlijk echt heel erg afvalt/dun wordt. Ik zou even een paar weken kijken hoe het gaat en dan evt. nog 100 gram erbij.
De hoeveelheid van 600-800 gram per dag vind ik op zich niet heel veel, dat krijgt bijvoorbeeld Amy hier ook en die weegt 21,5 kilo.
Wel goed nieuws zeg dat ze zo mooi op gewicht is nu, ze was echt tonnetje rond toen ze bij jullie kwam!

Jullie hebben gelijk, ik zal de eerste tijd wel gewoon 200 gram erbij geven en kijken hoe dat gaat. Ze is niet mager nu hoor, maar zeker vergeleken met hoe ze was vind ik haar nu wel dunnig. Als ze op haar zij ligt zie ik ongeveer 4 ribben. Als ze staat zie je de achterste twee. Ik vind dat ze nu echt niet meer moet afvallen dus moet ik een hoeveelheid zien te vinden waarbij ze op gewicht blijft en misschien iets meer voor de spieren.
Het is echt bizar hoe ze is veranderd, ze heeft nu dikke dijen van de spieren in plaats van vet, en qua vel is ze ook mooi teruggetrokken. Alleen als je haar vel vastpakt zie je dat er ruimte voor 10 kilo meer is