Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hierkomen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Hierkomen

Ongelezen bericht door Leonie. »

Mijn vraag in het kort: weet iemand leuke oefeningen of spelletjes om het hierkomen te trainen?

Op mijn hondenschool is er een hele tienweekse cursus voor, dus er moet vast wat leuks te verzinnen zijn, alleen ben ik daar niet goed in.

Het is met name voor Millie, die altijd oerbraaf is geweest en de laatste tijd soms wat ehm... traag reageert Afbeelding
Liefst dingetjes die ik zonder hulp van een tweede persoon kan trainen.

Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

Re: Hierkomen

Jaaa, maar het kaasspel is vooral leuk voor haar, ik wil een spelletje voor ons beiden :mrgreen:
Leonie.
Zeer actief

Gaat ook wel werken, ik voorspel blinde paniek.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ja.
Ik heb er één maar dan sta je wel voor paal.

Als je hond wat verder weg is van jou en dan naam roepen, tututuutututtutututuuu roepen met een hoge stem, hand plat naar de hond houden en achteruit rennen (kijk uit voor kuilen) en als ze komt snoep erin dauwen.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Nou zeg...... hoe heet het spelletje??

je neemt je hond en heel veel snoepjes die je kunt gooien. Voldoende formaat dus en begin ook met een vlakke ondergrond. Vraag aandacht, gooi het voertje weg. Hond rent er achteraan. Zodra hond voertje eet, roep je, draait weg en gooit een snoepje de andere kant op. Herhaal dit minstens tien keer en in steeds hoger tempo. Enthousiasme gegarandeerd, bij beiden ;-)

Maar hoe het nu heet...
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Rosita Compagner schreef:Nou zeg...... hoe heet het spelletje??

je neemt je hond en heel veel snoepjes die je kunt gooien. Voldoende formaat dus en begin ook met een vlakke ondergrond. Vraag aandacht, gooi het voertje weg. Hond rent er achteraan. Zodra hond voertje eet, roep je, draait weg en gooit een snoepje de andere kant op. Herhaal dit minstens tien keer en in steeds hoger tempo. Enthousiasme gegarandeerd, bij beiden ;-)

Maar hoe het nu heet...
Voedselcircuit

Gebruik ik ook regelmatig, wel even wachten met roepen tot snoepje doorgeslikt is :engel:
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Rosita Compagner schreef:Nou zeg...... hoe heet het spelletje??

Maar hoe het nu heet...
Ja doen wij ook vaak in de duinen en rennen dat ze dan doen :E:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Bij Elco heb ik inderdaad ook dat voedselcircuit gedaan en dan afgewisseld met handtouch, tussen m'n benen door, om me heen rennen etc. Bij Gait heb ik dat nog niet nodig gehad, want die vindt komen als hij geroepen wordt sowieso al fantastisch
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Ah gelukkig, Millie gaat toch ook nog puberen ;) ;)

Ik vond het boek van Sam Turner en Martine Burgers heel handig:
Een hondenleven lang fysiek en mentaal in balans - Deel 2: Je puber goed op pad

Deze staat vol met leuke oefeningen en is een stuk goedkoper dan cursus van tien weken.

Ik zelf oefen meestal op de manier zoals Manuma ook beschrijft. Daarvoor gebruik ik gekookte of gerookte kipfilet. Ik strooi een paar stukjes tussen de voorpootjes van Jip en loop een paar passen achteruit. Zodra Jip de kip op heeft, roep ik hem terwijl ik zelf nog wat verder achteruit loop. Wanneer hij bij mij is, krijgt hij weer wat kip op de grond tussen zijn voorpoten. En dat herhaal ik een paar keer.

Succes!
Leonie.
Zeer actief

natalie schreef:Ah gelukkig, Millie gaat toch ook nog puberen ;) ;)

Deze staat vol met leuke oefeningen en is een stuk goedkoper dan cursus van tien weken.
Haha! Ik geloof niet zo in puberteit, maar ik merk wel dat ze meer afgeleid is. Het zou best kunnen komen doordat we minder trainen. Ik denk dat we binnenkort ook met behendigheid gaan beginnen, dat zou ze zo leuk vinden.

Dat boek is ook wel een goed idee! Al heb ik deel 1 nooit echt uitgelezen.

Leuke ideetjes verder, het voedselcircuit doen we eigenlijk al. Ik vraag me alleen af of ik niet juist iets moet doen waarbij ze daadwerkelijk bij mij moet komen (zitten), omdat dat een beetje verslonst de laatste tijd.
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Leonie. schreef:Leuke ideetjes verder, het voedselcircuit doen we eigenlijk al. Ik vraag me alleen af of ik niet juist iets moet doen waarbij ze daadwerkelijk bij mij moet komen (zitten), omdat dat een beetje verslonst de laatste tijd.
Dat kan je dus tussendoor doen (doe ik ook): voertje uit, voertje uit, voertje uit, zitten, gelijk weer voertje uit, voertje uit, spin, gelijk voertje uit, voertje, voertje, voertje, voertje, zit, gelijk weer voertje uit, etc.

Voordeel is dat je de motivatie hoog houdt, want ook als ze moet stoppen mag ze daarna weer verder rennen, ze weet niet of ze moet stoppen of door mag dus de vaart blijft erin. Wordt ze langzamer. iets meer voer uit, tempo erin dan iets meer oefeningen tussendoor vragen.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Leonie. schreef:

Haha! Ik geloof niet zo in puberteit, maar ik merk wel dat ze meer afgeleid is. Het zou best kunnen komen doordat we minder trainen. Ik denk dat we binnenkort ook met behendigheid gaan beginnen, dat zou ze zo leuk vinden.

Dat boek is ook wel een goed idee! Al heb ik deel 1 nooit echt uitgelezen.

Leuke ideetjes verder, het voedselcircuit doen we eigenlijk al. Ik vraag me alleen af of ik niet juist iets moet doen waarbij ze daadwerkelijk bij mij moet komen (zitten), omdat dat een beetje verslonst de laatste tijd.
Kaas, frikandel als het puur om het hier komen gaat. Roepen en hoofdprijs.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

hier helpt het als het heul erg verdrietig is als hij iets NIET doet.

willem! kom hier!!
-nee geen zin. ben druk..
Willem! kóm!
-jaja zometeen..
nou dan ga ik wel alleen
-laat me niet achter!!! ik kom al!!!! (paniek!!)

écht niet komen heeft willem nog nooit gedaan, maar zijn dooie gemakje nemen wel.

de laatste tijd gaat het weer steeds beter. eerst lukte het echt niet als hij afgeleid was door grasspriet 268459, maar tegenwoordig gaat het steeds sneller.
wel kent hij perfect het verschil tussen een vragend: willem kom je? en een rustig, maar duidelijk: willem kom.

op die laatste zit hij op 80% :-)

ik roep hem heel vaak bij me. koekje, aai over de bol en ga maar weer spelen.
Afbeelding
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Tara schreef:Een tienweekse cursus voor hierkomen? :80:
Ik geef je voor hetzelfde geld wel een tienminuutse cursus.
Haha, is denk ik meer voor eigenaren bedoeld dan voor de honden. Ik ken mensen die wel een twintigweekse cursus kunnen gebruiken :P.

Maar het voedselcircuit (nooit geweten dat het een naam had) vind ik ontzettend leuk om te doen met de honden. In het begin op een vlakke ondergrond, later ook gewoon in het gras dat ze lekker kunnen zoeken.
De honden vinden het trouwens ook fantastisch, als ze van een afstand zien dat ik op het punt sta een snoepje te gooien komen ze met een noodgang op me af gespurt!
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Leonie. schreef:

dat wat jij schrijft dus, pubertijd geloof ik niet echt in, wel dat de baas verslapt omdat het allemaal wel goed gaat en je daar soepeler in wordt

merk het nu zelf met mijn 6 jaar oude reu (niks geen puber dus) die gewoon makkelijk overal neer te leggen is en de laatste tijd riep ik hem dan bij me gewoon van een afstand, zacht commando of hoofdgebaar, nu ineens (ehhhh ineens :LOL: ) problemen met 3 minuten afliggen, want ja hij anticipeert op mijn trainingsfouten
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Nou ja, je moet het zelf ook wel kunnen. En ik denk dat er meer bij komt kijken dan alleen 'hier komen' bij die cursus. Toevallig gister mijn trainster gevraagd voor privéles om o.a. het loslopen aan te leren. Met een volwassen hond die totaal geen basis heeft kan ik het gewoon niet omdat ik het zelf ook nooit heb geleerd hoe dat aan te leren en ik ben niet het natuurtalent dat daar helemaal zelf uitkomt. En dan krijg ik hier echt heel goede tips maar ik heb gewoon iemand naast me nodig die naar mij en mijn hond kijkt en me vertelt hoe of wat.
Dan kun je zoiets een beetje belachelijk maken maar ik denk dan top dat die mensen er serieus mee aan de gang willen.
Het was gister nog mijn geluksmomentje :pffff:
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Tara schreef:
Rebble schreef:
Nou ja, je moet het zelf ook wel kunnen. En ik denk dat er meer bij komt kijken dan alleen 'hier komen' bij die cursus. Toevallig gister mijn trainster gevraagd voor privéles om o.a. het loslopen aan te leren. Met een volwassen hond die totaal geen basis heeft kan ik het gewoon niet omdat ik het zelf ook nooit heb geleerd hoe dat aan te leren en ik ben niet het natuurtalent dat daar helemaal zelf uitkomt. En dan krijg ik hier echt heel goede tips maar ik heb gewoon iemand naast me nodig die naar mij en mijn hond kijkt en me vertelt hoe of wat.
Dan kun je zoiets een beetje belachelijk maken maar ik denk dan top dat die mensen er serieus mee aan de gang willen.
Het was gister nog mijn geluksmomentje :pffff:
Oh, maar dát snap ik wel.
De theorie is echter vrij simpel, om dat uit te kunnen leggen heb ik niet eens tien minuten nodig denk ik. :wink:
Er een feestje van maken, dat is de hele theorie eigenlijk :tongue: En dat kan je op duizend-en-één manieren doen.

Als je de zit erbij wilt oefenen kan je ook een spelletje maken van de zit. Zit en wacht en aftellen bijvoorbeeld, dat ze alleen op je commando mag gaan. En dan niet altijd van 3 naar 1 aftellen want daar zijn ze te slim voor :tongue: Als ze het een beetje kan, kan je het steeds spannender maken. Tess mag dus soms meteen komen, soms tel ik af, soms sta ik te springen en te zwaaien, doe alsof ik een sprintje ga trekken en soms gebruik ik random woorden. En als ze dan mag gaan, ren ik ook heel hard weg. Ik heb het vooral geoefend voor behendigheid straks, zodat we een stabiele afstandsstart kunnen doen, maar als spel bij het komen werkt het ook. Dus dan doe je eerst een spel voor het komen en dan kan je er dit spel achteraan doen, zodat het feest niet ophoudt na het komen.

Als ze het niet te spannend vindt kan je ook een beetje duwen tegen haar als ze naast je zit. *por* "gaan we rennen, jaaa? gaan we doen dan" *por, por* "ga je" *por* "mee?" *rent weg* :mrgreen:

En ik heb laatst ook een cursus gevolgd over het hierkomen, dat was dan maar 4 lessen ipv 10, maar het geeft wel leuke ideeën om nieuwe spelletjes erbij te doen. De cursus is ook niet voor de hond, want het werkt helemaal niet zo super snel. Het is meer voor de baas, zodat die het kan implementeren in het wandelen en na veel oefenen de vruchten ervan plukt (dat hoop ik dan toch :engel: ). En ik vind het geen probleem om me als een idioot te gedragen, volgens mij had ik alle honden bij me gehad als ze niet aan de lijn waren :LOL: Maar sommige mensen vinden dat dus heel moeilijk en daar was de cursus dus ook goed voor :wink:
Leonie.
Zeer actief

dre schreef:Voordeel is dat je de motivatie hoog houdt, want ook als ze moet stoppen mag ze daarna weer verder rennen, ze weet niet of ze moet stoppen of door mag dus de vaart blijft erin. Wordt ze langzamer. iets meer voer uit, tempo erin dan iets meer oefeningen tussendoor vragen.
Ah ja, goeie.
M@scha schreef:hier helpt het als het heul erg verdrietig is als hij iets NIET doet.

willem! kom hier!!
-nee geen zin. ben druk..
Willem! kóm!
-jaja zometeen..
nou dan ga ik wel alleen
-laat me niet achter!!! ik kom al!!!! (paniek!!)

écht niet komen heeft willem nog nooit gedaan, maar zijn dooie gemakje nemen wel.
Hahaha. Toch fijn, stel je voor dat hij het geen probleem vond achter te blijven ;)
Millie heeft het nog niet zover laten komen. Ze komt wel, maar pas na 10 seconden en voorheen kwam ze per direct.
Ja! Ik vind dat juist wel leuk. Het is gewoon een vervolg op de gehoorzaamheid 1 (en 2), maar dan meer gericht op hierkomen. Je leert wel leuke trucs geloof ik.
Ik ken iemand die de cursus gevolgd heeft met een redelijk braaf Markiesje, die vond het erg leerzaam.
Ik denk dat voor Millie een sport leuker is.

@veertje, klinkt leuk! Lijkt me grappig als ik jullie zo op een afstandje zou zien wandelen ;)
Leonie.
Zeer actief

Tara schreef:Een van mijn honden vindt het de grootste grap als ik van een afstandje strak naar haar ga staan kijken om vervolgens een bepaalde beweging te maken. Zij gooit dan haar oren naar achteren, komt schaterend van de pret recht op me afgesprint om dan vlak voor mij een sprong in de lucht te maken. En dat grapje kunnen we eindeloos blijven herhalen.
Haha, gebruik je dat dan als ze bij je moet komen?

Het stomme is dat Millie me niet aankijkt als ze het nog geen tijd vindt voor hierkomen. Op een gegeven moment kijkt ze op en dan komt ze net zo fanatiek op me afgerend als voorheen. 'Ja, je riep en ik ben er toch?'
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik vind die spelletjes ook heel nuttig en handig, zeker bij een hond die wat zelfstandiger is en minder vanzelf het hierkomen toch al fantastisch vindt. Voor Mila is dat altijd gewoon vanzelf al een heel leuk commando geweest, omdat ze mij toch wel leuker vindt dan wat dan ook. Voor een hond als Amy, die heel veel in de omgeving minstens net zo interessant vindt als de baas, hebben die spelletjes echt een heel duidelijk verschil gemaakt - ook omdat zij een hond is die snel verveeld raakt door dingen steeds op één manier te trainen.

Voedselcircuit gebruik ik ook veel. Daarnaast het 'hier' roepen en dan zelf hard wegrennen, dus dat ze mij moet 'pakken' en we samen een stukje rennen. Samen met iemand anders is het hier roepen terwijl de ander haar vasthoudt een goede oefening bij Amy. En ook hier roepen en dan een 'schat' (berg voertjes) op de grond vinden, roepen en dan geheel onverwachts een dummy weggooien in de renrichting, roepen waarbij ik een opdracht geef voor een handtouch, maar dan zelf een beetje wegren, zodat ze echt moeite moet doen om mijn hand met haar neus aan te raken... Vooral veel afwisseling en vaart erin brengen, werkt erg goed bij Amy.
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Ik lees even hier mee.

Wat ik een leuke vind om in de les te gooien is de voerbakken race. 2 voerbakken en paar meter uit elkaar. Gooi snoepje in eerste voerbak, als de hond het wil pakken ren je zelf naar de tweede en gooi je daar een snoepje in en roep je de hond bij naam en eventueel met kom hier. Is de hond bij de bak en pakt hij het snoepje dan ren je weer snel naar voerbak 1 en herhaal je alles weer. Echt honden die de halve les geen aandacht hadden keken niet eens op en waren puur en alleen daarmee bezig. 1 naam wordt weer leuk gemaakt, 2 kom hier wordt ook in een leuke situatie gebruikt.

Wat mij opvalt is dat sommige mensen niet op durven te vallen of zo met de les. Dan zeg je nog roep met een vrolijke stem je hond. Nou de stem wat eruit komt of heel zacht of helemaal niet interessant. Daar kun je dan wel weer een spel van maken als je met twee instructeurs bent. 1 instructeur houd de hond vast, instructeur 2 probeert ook de hond te roepen. Nou dan zie je ineens de mensen meer hun best doen :)

Woof @ work heeft ook een recall programma. Heel leuk om eens te doen, maar idd meer voor de bazen om te leren hoe het leuk te houden voor de hond. Je kunt alleen maar tips geven en tips hoe thuis te oefenen. Maar ze verwachten eigenlijk op een veld met veel honden en veel prikkels dat het heel makkelijk is dat de hond zo komt, tja....
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Leonie.
Zeer actief

Leuke ideeën allemaal :ok:

Het net thuis geoefend (weggooien en dan hier en zit) met kaas en Millie was bloedfanatiek, haha. Volgende keer buiten.

Heb ons ook ingeschreven voor behendigheid :cheer:
Zal nog wel even duren want ik kan alleen op de donderdagavond, dus moet wachten tot ze dan een cursus starten.
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Leonie. schreef:Ik vraag me alleen af of ik niet juist iets moet doen waarbij ze daadwerkelijk bij mij moet komen (zitten), omdat dat een beetje verslonst de laatste tijd.
Ik heb 2 soorten 'hier komen', misschien kan je Millie ook een verschil leren?
De eerste variant hier is dat ik fluit of roep 'Rex, kom eens'. (Hij weet perfect het verschil tussen mijn fluit en de fluit van een willekeurige voorbijganger te horen heb ik gemerkt.) In dat geval wil ik dat ie mijn kant op loopt (rent, in zijn geval meestal) omdat ie om welke reden dan ook meer in mijn buurt moet blijven. Als het dan een seconde langer duurt voor ie komt, vind ik dat niet zo erg, omdat ik deze alleen gebruik als ik nog ruim de tijd heb (vanwege overzichtelijk gebied bijv.) Als het té lang duurt zet ik optie 2 in en is onderhandeling niet meer mogelijk. :mrgreen: Deze zet ik bijvoorbeeld in bij een hond/baas op afstand waarvan ik zie dat ze geen contact wensen, een spelend kind waarvan ik vind dat ie er niet naartoe hoeft, fietsers op afstand of gewoon omdat ik vind dat ie te ver weg loopt.
De tweede variant is 'hier' of 'kom voor', stelliger gebracht dan de eerste. Dan moet ie per direct aantreden en voor me komen zitten. In tijden van verslapping wijs ik erbij naar de grond voor me. Dit zet ik bijvoorbeeld in als ie naar de weg dreigt te lopen, een hond/baas dichtbij die geen contact wil, als ie loopt te klieren bij een andere hond of langskomende fietsers/paardrijders/hardlopers op het pad waar wij lopen. Opstaan geschied dan ook pas als ik dat zeg.

De eerste is dus wat vrijblijvender dan de tweede en daarom gebruik ik er ook echt verschillende woorden en intonatie voor. Hij weet het verschil ook goed, bij de eerste ben ik al akkoord als ie mijn kant op komt en weer een beetje in de buurt is - wat ie daarna doet interesseert me dan niet zo (tenzij weer met een noodgang terugsjezen, dan komt optie 2 om de hoek kijken :wink: ). Meestal sjeest ie op me af en rent me een stukje voorbij of duikt ie de struikjes in net voor ie bij mij is. Bij de tweede ben ik pas akkoord als ie op z'n kont voor me zit. Helemáál zit ook, want Rex is van het afraffelen (in het kader van 'als ik maar half ga zitten kan ik sneller weer weg'. :F: )

Wat ik hier ook heb gemerkt is dat ik niet altijd moet belonen met een koekje. Als ie altijd een koekje krijgt als ie gekomen is, gaat ie gewoon zelf de afweging maken tussen koekje en blijven waar je bent. Juist door soms een koekje (of kaas, of watdanook) te geven hou ik het spannend.
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Leonie. schreef:Het net thuis geoefend (weggooien en dan hier en zit) met kaas en Millie was bloedfanatiek, haha. Volgende keer buiten.
Zo heb ik mijn tweede variant ook aangeleerd. Hij weet -inmiddels- ook dondersgoed dat het nieuwe koekje pas gegooid wordt als ie braaf en kalm (belangrijk in zijn geval :F: ) voor me zit en niet als we gaan lopen afraffelen. :engel:
natalie
Zeer actief

crutz schreef:
Leonie. schreef:

dat wat jij schrijft dus, pubertijd geloof ik niet echt in, wel dat de baas verslapt omdat het allemaal wel goed gaat en je daar soepeler in wordt

merk het nu zelf met mijn 6 jaar oude reu (niks geen puber dus) die gewoon makkelijk overal neer te leggen is en de laatste tijd riep ik hem dan bij me gewoon van een afstand, zacht commando of hoofdgebaar, nu ineens (ehhhh ineens :LOL: ) problemen met 3 minuten afliggen, want ja hij anticipeert op mijn trainingsfouten
Nou ja, de puberteit bestaat natuurlijk gewoon. Dat is simpelweg de periode waarin een pup zich ontwikkelt tot volwassen hond waarbij allerlei ontwikkelingen in de hersenen plaatsvinden. Maar dat is uiteraard niet altijd de enige of juiste verklaring voor bepaald gedrag. Ik heb ook gemerkt dat het 'hierkomen' een tijdje slechter ging omdat ik er te weinig aandacht aan besteedde. Dat lag niet aan Jip of aan de puberteit maar aan mijn inschattingsfout dat het al wel voldoende getraind was. Neemt niet weg dat een hond in de puberteit wat sneller afgeleid is of kan zijn. Voor mij een reden om er juist nu nog meer op te trainen. En die spelletjes vindt Jip gelukkig ook hartstikke leuk.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb rare honden altijd gehad denk ik... die hebben iig nooit gepuberd. Geen enkele van de 7
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:Er bestaat wel zoiets als een adolescentfase bij honden, maar om dat nou puberteit (nee, níet pubertijd :neenee: ) te noemen...
Te snel denken mensen dat omdat de jonge hond luistert, dat de touwtjes wel wat losser kunnen. En dat is dus niet zo.
Precies zoals Crutz ook zegt: "pubertijd geloof ik niet echt in, wel dat de baas verslapt omdat het allemaal wel goed gaat en je daar soepeler in wordt"
Ik heb ook nog nooit problemen ondervonden met een puberfase, maar ik sta ook niet toe dat de kantjes er vanaf gelopen worden.
Ja, nou ja, of eigenlijk ook wel, maar dan hebben we het over honden van 12+, die staan bij ons een beetje boven de wet. :wink:
Juist hier ook...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
natalie
Zeer actief

malinois schreef:Ik heb rare honden altijd gehad denk ik... die hebben iig nooit gepuberd. Geen enkele van de 7
Ik beweer ook niet dat iedere puber een lastige puber is. Maar de puberteit is gewoon een fase in het leven die iedere honden doorstaat. Net als mensen. Jij en ik zijn ook puber geweest. Dat betekent natuurlijk niet automatisch dat we heel vervelend waren.

En de opmerking richting Leonie over het 'puberen' van Millie was met een knipoog hè. Twee knipogen zelfs :lol1: Ik vond het opvallend dat gezegd wordt dat niet in de puberteit wordt geloofd. Wat bedoeld wordt, denk ik, is dat niet geloofd wordt dat een puberhond per definitie slecht(er) luistert. Klein detail, maar wel een wezenlijk verschil ;)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Tara schreef:Er bestaat wel zoiets als een adolescentfase bij honden, maar om dat nou puberteit (nee, níet pubertijd :neenee: ) te noemen...
Te snel denken mensen dat omdat de jonge hond luistert, dat de touwtjes wel wat losser kunnen. En dat is dus niet zo.
Precies zoals Crutz ook zegt: "pubertijd geloof ik niet echt in, wel dat de baas verslapt omdat het allemaal wel goed gaat en je daar soepeler in wordt"
Ik heb ook nog nooit problemen ondervonden met een puberfase, maar ik sta ook niet toe dat de kantjes er vanaf gelopen worden.
Ja, nou ja, of eigenlijk ook wel, maar dan hebben we het over honden van 12+, die staan bij ons een beetje boven de wet. :wink:
ik zei dat ook altijd. met al mijn honden nooit van die "fases" meegemaakt.

en toen kwam willem....

maar ik heb geen oorzaak. kan puberteit zijn, kan mijn losse touwtje zijn.. geen idee, maar hij heeft met 7 maanden en met 16 maanden beiden een paar weken :devil: gedaan.

ik heb het idee dat deze probleemjongere nu ongeveer op het rechte pad begint te komen. maar hou mijn hart vast want ben bang voor "ineens" weer zo'n "ik heb geen oren, verstand en controle" periode :engel:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
natalie schreef:
malinois schreef:Ik heb rare honden altijd gehad denk ik... die hebben iig nooit gepuberd. Geen enkele van de 7
Ik beweer ook niet dat iedere puber een lastige puber is. Maar de puberteit is gewoon een fase in het leven die iedere honden doorstaat. Net als mensen. Jij en ik zijn ook puber geweest. Dat betekent natuurlijk niet automatisch dat we heel vervelend waren.

En de opmerking richting Leonie over het 'puberen' van Millie was met een knipoog hè. Twee knipogen zelfs Afbeelding1: Ik vond het opvallend dat gezegd wordt dat niet in de puberteit wordt geloofd. Wat bedoeld wordt, denk ik, is dat niet geloofd wordt dat een puberhond per definitie slecht(er) luistert. Klein detail, maar wel een wezenlijk verschil ;)
Ik vind puberteit een beetje een antropomorfe benaming eerlijk gezegd. Als je het puberteit gaat noemen geef je voor mijn gevoel al bijna een beetje op voorhand een excuus voor lastig gedrag, terwijl dat met bewuster opvoeden/trainen helemaal niet aan de orde hoeft te komen. Die adolescentfase waar ik op doel zie ik wel echt als iets anders, namelijk als een periode waarin de hond zijn eigen plek in de honden- en mensenwereld begint te ontdekken. Niks mis mee, hartstikke normaal, maar voor mij geen reden om dwars of ongehoorzaam gedrag van mijn honden te accepteren. En echt, ik heb nog nooit puberhonden gehad.
Niets aan toe te voegen. Overigens hebben mijn andere honden ook altijd duidelijk gemaakt aan jonge honden dat regels gerespecteerd horen te worden. Ook bij mn huidige honden. Maar niet op een bepaalde leeftijd gewoon altijd als t zou moeten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”