Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik weet het even niet meer... (update p3 - NA Giardia)

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Re: Ik weet het even niet meer...

Ongelezen bericht door Hilde »

malinois schreef:Zou die brok gewoon eens weglaten 400 gr kvv is normaal voor 20 kg. Of je geeft 300 gr. Kvv met wat brok.
Ik denk dat dit een prima idee is.
Mijn hond van 19 kilo krijgt ook 500 gram en is schraal. Maar ook een minder goede eter, dus ik denk er ook over hem te laten minderen.
Afbeelding
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

Hilde schreef:
malinois schreef:Zou die brok gewoon eens weglaten 400 gr kvv is normaal voor 20 kg. Of je geeft 300 gr. Kvv met wat brok.
Mijn hond van 19 kilo krijgt ook 500 gram en is schraal. Maar ook een minder goede eter, dus ik denk er ook over hem te laten minderen.
Bij Shib werkte dat beter. Idealiter moest hij 600 gram per dag krijgen, maar dat at hij gewoon niet. Terug gegaan naar 500 en eens in de zoveel tijd gaf hij aan dat hij wel wat extra luste en kreeg dat dan ook.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Hilde schreef:
Nanna schreef:Ik zeg toch dat je een krokante brok moet geven? En die vermengen met wat whiskas, daar krijgt ie niks van hoor ;-)
Nouja, hij krijgt er extra rommel van binnen :tongue: Ik zou, als je wil mengen voor een lange periode, eerder kijken naar een kwalitatief hoger blikvoer.
Alsof jij nooit een frietje of een reep eet. Gewoon doen en de rotzooi langzaam minderen totdat alleen de brokken over blijven.
AfbeeldingAfbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Hilde schreef:
Paisley schreef:"extra rommel" ik vind dat zulk vaag gezever.
Het is gewoon kattenvoer hoor, en kattenvoer verschilt niet zo dramatisch van hondenvoer dat een extra klodder van het spul ineens tot 'rommel' behoort.
In de samenstelling zie ik 'vlees en dierlijke bijproducten', oftewel 'je hebt geen idee wat je voert'. Dan 'granen', iets wat honden en zeker katten niet zo goed kunnen verteren en ook weinig mee doen. Dan 'plantaardige eiwitextracten', ook minder makkelijk te verwerken voor hond en zeker kat, plus dat dat laatste woord wijst op een chemische bewerking.

Er zit enorm verschil tussen verschillende blikvoeren, ik zeg zeker niet dat alle blikvoeren kwalitatief niet zo hoog zijn.
Een snack hoeft kwalitatief ook niet hoog te zijn. Het is gewoon een snack, iets erbij, lekker. Dat was t.
En het levert nog energie op ook.
Afbeelding
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Wow, bedankt voor alle reacties!

Victor wordt trouwens niet misselijk van eten, daar knapt hij juist van op. Maar hij wordt snel misselijk als hij niet gegeten heeft, en wil dan dus ook niet meer eten. Daarom geef ik hem misschien wat veel, 400 gram kvv en 2-4 flinke handjes brokken. Want ik heb het idee dat het te snel verteerd ofzo. Hij is nu goed op gewicht, maar wordt snel schraal. Hij laat ook altijd vreselijke scheten. :kotz:
De DLG Ocean fish geperst is hypo-allergeen en graanvrij, dat heb ik juist al gekocht om gevoeligheid op granen te vermijden.
Maar ik ga eens een krokante brok proberen, ik geloof best dat dat beter in de smaak valt dan die droge brokken.

Maandag moet ik hem tegen rabies laten enten, dan zal ik het meteen eens aan de DA vragen. De vorige eigenaren zijn bij de da geweest om te kijken of er maagproblemen waren, maar die heeft hij niet kunnen constateren. (ik denk trouwens niet dat ze naar een internist geweest zijn). Zelf bekruipt mij ook weleens het gevoel dat het iets medisch moet zijn. Maar er valt geen peil op te trekken, dan weer een paar dagen goed, dan weer niet willen eten. Ik kan geen verband erin ontdekken.
Dees en Maylo schreef:Ik heb zowel Maylo als Droef weer aan het eten gekregen met gewoon wat blikvoer door hun brokken. Uiteindelijk gaat dan wel opvallen welke smaakjes de voorkeur hebben.
Ik had voor nood nog een goedkoop bakje natvoer van de lidl staan, uit wanhoop heb ik dat maar over zijn brokken en kvv gegooit, die hij niet wilde. Nou dat ruikt nogal, en dat vind ie lekker. Maar dat is niet echt goed voer.
veertje schreef:...
Daarnaast krijgt hij krokante brok met een beetje kvv of andere toevoegingen. Sinds Tess erbij is is eten geen probleem meer maar daarvoor nam ik altijd iets extra lekkers mee op de ochtendronde, iets dat lekker genoeg was om z'n misselijkheid te overwinnen. Die geurige, naar BBQ ruikende bacon strips of staafjes werken daar wel aardig goed bij. In mini stukjes breken, want te grote stukken liet hij gewoon vallen.
Brokken in huis laten eten daar maakte ik wel eens een spelletje van, een voor door de kamer schieten. Hem een beetje oppeppen en er achter aan laten rennen. Zo gingen we door tot de bak leeg was :wink:
...
Als hij misselijk is wil hij zelfs geen snoepje, wat voor spelletje ik er ook van maak. Onderweg helaas ook niet. Vaak ren ik nu met de voerbak door de kamer om zijn aandacht te trekken, dat werkt wel, maar zodra ik de bak neerzet, kijk hij met een afkeurende blik en loopt weer terug naar zijn mand, grrr.
Shibby schreef:
Hilde schreef:
Bij Shib werkte dat beter. Idealiter moest hij 600 gram per dag krijgen, maar dat at hij gewoon niet. Terug gegaan naar 500 en eens in de zoveel tijd gaf hij aan dat hij wel wat extra luste en kreeg dat dan ook.
Ik dacht ook, uitgaande van de verpakking, dat 600 gram de 'norm' was. Er wordt dagelijks minimaal 2,5 met hem los gewandeld, hij rent dan veel en verbrand denk ik ook veel.
Bij zijn vorige eigenaren kreeg hij alleen 's avonds eten, een bak tot de rand toe met brokken/kvv, dat is pas veel in 1 keer. Maar omdat het zo'n drama was met eten/kotsen/diarree toen ik hem net had, ben ik dit in kleinere porties gaan verdelen.
Ik zou graag minder voeren, dan is het niet steeds zo'n worsteling. Maar ik ben zo bang dat hij steeds weer misselijk van de lege maag wordt, en dan dus van ellende niet meer wil eten.

Maar ik kan wel wat met jullie tips, ik ga een en ander eens opzoeken/maken!
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Persistence schreef:
Dees en Maylo schreef:Ik heb zowel Maylo als Droef weer aan het eten gekregen met gewoon wat blikvoer door hun brokken. Uiteindelijk gaat dan wel opvallen welke smaakjes de voorkeur hebben.
Ik had voor nood nog een goedkoop bakje natvoer van de lidl staan, uit wanhoop heb ik dat maar over zijn brokken en kvv gegooit, die hij niet wilde. Nou dat ruikt nogal, en dat vind ie lekker. Maar dat is niet echt goed voer.
Ik deed er een beetje doorheen. Gewoon huismerk of pedegree blikjes, na 4 maaltijden was zo'n blik dan op. Ging dus echt om de smaak en geur dan dat het wat anders deed. Ik heb zelf nooit gemerkt dat het slecht was of zo, aangezien het maar weinig is wat erbij gaat en blikvoer voor een groot gedeelte uit water bestaat.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Persistence
Zeer actief

Re: Ik weet het even niet meer... (update p2 - Giardia)

Ben wat minder gaan voeren, en 's ochtends en 's middags alleen kvv met desnoods een likje natvoer. En 's avonds nog het handje brokjes voor het slapengaan. Dat gaat nu meestal goed.

Omdat zijn ontlasting varieerde van goed tot dramatisch, heb ik dat toch laten onderzoeken: giardia.

Heb een dubbele kuur panacur en metrobactin (antibiotica) meegekregen, alvast voor een tweede kuur ook.
Dit zou wellicht ook zijn buikpijn wel kunnen verklaren.

Nog tips voor schoonmaken van het huis?
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Destijds toen we hier giardia hadden was het advies elke 5 dagen hond wassen, beddengoed heet wassen en vloer/bench afnemen met dettol. Ik heb ook begrepen dat een stoomreiniger goed kan helpen.

Hier een hond die erg veel last had van een lege maag. Hoe vaak ik ook voerde (ook 's nachts) het bleef misgaan als lik anger van huis was of hij sloeg een nachtvoeding over wegens geen zin om 's nachts te eten. Hij spuugde veel gal maar kreeg er ook telkens breiige ontlasting van, alsof heel zijn systeem op hol sloeg.
Uiteindelijk was dagelijks een maagzuurremmer de oplossing. Elke dag 1/3 van de maximale dosering is voldoende om hem echt nooit meer last te laten hebben van misselijk/braken. Van jarenlang minimaal 1 keer per week naar nu al 3 jaar geen dag meer ziek. (ok, 2x in begin toen ik een pil was vergeten...)
Afbeelding
Persistence
Zeer actief

Heavy schreef:Wat vervelend :ugh: hopen dat hij nu opknapt
Dankje, hoop dat we snel resultaat zien met de kuur!
pioenroos schreef:Destijds toen we hier giardia hadden was het advies elke 5 dagen hond wassen, beddengoed heet wassen en vloer/bench afnemen met dettol. Ik heb ook begrepen dat een stoomreiniger goed kan helpen.

Hier een hond die erg veel last had van een lege maag. Hoe vaak ik ook voerde (ook 's nachts) het bleef misgaan als lik anger van huis was of hij sloeg een nachtvoeding over wegens geen zin om 's nachts te eten. Hij spuugde veel gal maar kreeg er ook telkens breiige ontlasting van, alsof heel zijn systeem op hol sloeg.
Uiteindelijk was dagelijks een maagzuurremmer de oplossing. Elke dag 1/3 van de maximale dosering is voldoende om hem echt nooit meer last te laten hebben van misselijk/braken. Van jarenlang minimaal 1 keer per week naar nu al 3 jaar geen dag meer ziek. (ok, 2x in begin toen ik een pil was vergeten...)
Bedankt voor de tips voor het schoonmaken!
Wat voor maagzuurremmer gebruik je voor je hond?
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Bij onze giardia besmetting deed ik om paar dagen de honden + al hun ligplekken (kleedjes enzo) wassen en elke dag de vloer eerst dweilen met azijn en daarna met kokend water (bij gebrek aan stoomreiniger). Ook maakte ik na elke wandeling de pootjes schoon, elk pootje met een apart nat wegwerpdoekje, en de anus. En niet vergeten daarna zelf ook je handen te wassen. Nu was bij ons de besmetting ook wel erg, het eerste kuurtje hielp ook niet, en Skittles kakte minstens 1x per dag het huis helemaal onder dus dat maakte wel dat ik extra grondig was met schoonmaken.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Persistence schreef: Bedankt voor de tips voor het schoonmaken!
Wat voor maagzuurremmer gebruik je voor je hond?
Diem krijgt cimetidine. Dat is op recept verkrijgbaar bij de apotheek. De dierenarts heeft het voor honden onder merknaam Zitac maar dat is erg duur. Maar ik denk niet dat veel dierenartsen er een recept voor willen geven zoals mijn dierenarts...
Omeprazol kan ook voor honden maar Diem kon daar niet tegen.
Als je google in op antiacids for dogs zoekt, kom je meer opties tegen van middelen die je zelf kan kopen. Maar beter wel overleggen met je dierenarts denk ik :wink:
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Boutje schreef:Tja, giardia... je hoort zo veel en het is zo veel werk... en toch...
Poppy had het als pup van bij de fokker (had haar net opgehaald toen de diagnose kwam, rest is langer daar gebleven).
Ik heb... niks gedaan, ook niet bij de andere honden, alleen geef ik kvv en toen op gelet dat er niks koolhydraten bij kwamen, de giardia zou volgens dat ik las die suikers nodig hebben om te overleven en anders uitsterven. Geen van mijn andere 10 honden is ziek geworden.

Fokker heeft alle honden behandeld, gewassen (wat een pret met een hele hoop bearded collies), ganse huis, matjes, auto etc etc behandeld, en pas er na de pups laten vertrekken. Eentje is nog tot op een jaar regelmatig ziek geweest en heel erg mager er door, eentje bleef snel diarhee hebben 1e jaar maar verder niet echt ziek.

Heb ik nu gewoon echt geluk gehad?

Mijn dierenarts was overigens zolang Poppy niet uitdroogde of erg af viel akkoord met mijn "behandeling" en noemde uitwerpselen van watervogels de grootste besmettingsbron voor giardia, niet andere honden. En aangezien we hier daar vrijwel dagelijks mee in contact komen vermoed ik dus dat mijn andere honden hier daardoor weerstand tegen hebben...
Vorig jaar had ik Mika/Joia hier als opvanger en die bleek ook giardia te hebben. Voor alle zekerheid Finn ook op een kuur gezet, maar bij hem heb ik nooit iets van giardia gemerkt. En extreem gepoetst heb ik ook al niet.
mijke
Zeer actief

Ja het kan nogal verschillen he. Hier kreeg Oor het wel, verder had ze er geen last van gelukkig maar heb er wel een kuurtje tegenaan moeten gooien. En toen Skittles al vertrokken was bleken de katten het nog eens te hebben. Het is trouwens ook besmettelijk voor mensen, zeker mensen met een slechte weerstand. Tsja, het gaat redelijk vaak goed heb ik het idee, maar het kan net zo goed wél iedereen besmetten en daarom kan ik niet zo veel met die 'bij mij ging het goed en ik heb niks gedaan'- verhalen. Dan had je gewoon mazzel denk ik.
Persistence
Zeer actief

mijke schreef:Bij onze giardia besmetting deed ik om paar dagen de honden + al hun ligplekken (kleedjes enzo) wassen en elke dag de vloer eerst dweilen met azijn en daarna met kokend water (bij gebrek aan stoomreiniger). Ook maakte ik na elke wandeling de pootjes schoon, elk pootje met een apart nat wegwerpdoekje, en de anus. En niet vergeten daarna zelf ook je handen te wassen. Nu was bij ons de besmetting ook wel erg, het eerste kuurtje hielp ook niet, en Skittles kakte minstens 1x per dag het huis helemaal onder dus dat maakte wel dat ik extra grondig was met schoonmaken.
Ik heb ook geen stoomreiniger, en net nieuw laminaat, ik denk niet of kokend water daar goed voor is...?
Gister zijn kussen en dekentje op 60 graden gewassen, en doekjes gehaald.

Ben nu 2,5 dag bezig met de kuur, maar merk nog geen enkel verschil. Gelukkig poept hij alleen buiten tot nu toe.
Voel me nu wel extra lullig als het weer zo eruit loopt en ik dat dus niet op kan ruimen, en andere honden daarvan besmet kunnen raken. Kan toch moeilijk een hogedrukspuit meenemen onderweg... :roll:

Heb van mijn dierenkliniek trouwens onderstaande tip gekregen voor het schoonmaken:
Naast de behandeling van de dieren dient u uw huis zo goed mogelijk schoon te maken met chloor of quaternaire ammoniumverbindingen. Deze laatste worden met name verkocht als algenbestrijders voor buitengebruik. CIF professional desinfecterende keukenreiniger is een middel dat quaternaire ammoniumverbindingen bevat.
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/giardia
Rocky&Nishka
nieuw lid

Ongelezen bericht door Rocky&Nishka »

Bij Giardia kan het ook heel goed helpen om een aantal dagen vuile pens te voeren (in combinatie met KVV), dit versterkt de afweer van de darm en zorgt ervoor dat woren en parasieten geen kans krijgen. En idd zoals hierboven wordt gezegd zorgen dat ze geen suikers/koolhydraten binnenkrijgen, want daar teren de parasieten op. Zonder zullen ze het niet lang uithouden....
Ik voer zelf zo nu en dan een weekje Bandit lampspens bij om de darmen een extra boost te geven.
mijke
Zeer actief

Persistence schreef:
mijke schreef:Bij onze giardia besmetting deed ik om paar dagen de honden + al hun ligplekken (kleedjes enzo) wassen en elke dag de vloer eerst dweilen met azijn en daarna met kokend water (bij gebrek aan stoomreiniger). Ook maakte ik na elke wandeling de pootjes schoon, elk pootje met een apart nat wegwerpdoekje, en de anus. En niet vergeten daarna zelf ook je handen te wassen. Nu was bij ons de besmetting ook wel erg, het eerste kuurtje hielp ook niet, en Skittles kakte minstens 1x per dag het huis helemaal onder dus dat maakte wel dat ik extra grondig was met schoonmaken.
Ik heb ook geen stoomreiniger, en net nieuw laminaat, ik denk niet of kokend water daar goed voor is...?
Ik heb geen idee of dat genoeg is, ik vond heel erg veel tegenstrijdige berichten destijds en ik weet niet meer waarom ik uiteindelijk gekozen heb voor deze optie. Misschien was het inderdaad wel niet genoeg, gezien zowel Oor als later de katten toch nog besmet bleken te zijn geraakt.
Persistence
Zeer actief

Rocky&Nishka schreef:Bij Giardia kan het ook heel goed helpen om een aantal dagen vuile pens te voeren (in combinatie met KVV), dit versterkt de afweer van de darm en zorgt ervoor dat woren en parasieten geen kans krijgen. En idd zoals hierboven wordt gezegd zorgen dat ze geen suikers/koolhydraten binnenkrijgen, want daar teren de parasieten op. Zonder zullen ze het niet lang uithouden....
Ik voer zelf zo nu en dan een weekje Bandit lampspens bij om de darmen een extra boost te geven.
Goed idee van die pens. Ik heb nu Pens/vlees compleet van Smuldier, zou dat ook vuile pens zijn?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Persistence schreef:
Gister zijn kussen en dekentje op 60 graden gewassen, en doekjes gehaald.

Ben nu 2,5 dag bezig met de kuur, maar merk nog geen enkel verschil. Gelukkig poept hij alleen buiten tot nu toe.
Voel me nu wel extra lullig als het weer zo eruit loopt en ik dat dus niet op kan ruimen, en andere honden daarvan besmet kunnen raken. Kan toch moeilijk een hogedrukspuit meenemen onderweg... :roll:

Heb van mijn dierenkliniek trouwens onderstaande tip gekregen voor het schoonmaken:
Naast de behandeling van de dieren dient u uw huis zo goed mogelijk schoon te maken met chloor of quaternaire ammoniumverbindingen. Deze laatste worden met name verkocht als algenbestrijders voor buitengebruik. CIF professional desinfecterende keukenreiniger is een middel dat quaternaire ammoniumverbindingen bevat.
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/giardia
Nou nee ik zou geen kokend water op laminaat gooien als je t daarna nog wil gebruiken :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Boutje schreef:Tja, giardia... je hoort zo veel en het is zo veel werk... en toch...
Poppy had het als pup van bij de fokker (had haar net opgehaald toen de diagnose kwam, rest is langer daar gebleven).
Ik heb... niks gedaan, ook niet bij de andere honden, alleen geef ik kvv en toen op gelet dat er niks koolhydraten bij kwamen, de giardia zou volgens dat ik las die suikers nodig hebben om te overleven en anders uitsterven. Geen van mijn andere 10 honden is ziek geworden.

Fokker heeft alle honden behandeld, gewassen (wat een pret met een hele hoop bearded collies), ganse huis, matjes, auto etc etc behandeld, en pas er na de pups laten vertrekken. Eentje is nog tot op een jaar regelmatig ziek geweest en heel erg mager er door, eentje bleef snel diarhee hebben 1e jaar maar verder niet echt ziek.

Heb ik nu gewoon echt geluk gehad?

Mijn dierenarts was overigens zolang Poppy niet uitdroogde of erg af viel akkoord met mijn "behandeling" en noemde uitwerpselen van watervogels de grootste besmettingsbron voor giardia, niet andere honden. En aangezien we hier daar vrijwel dagelijks mee in contact komen vermoed ik dus dat mijn andere honden hier daardoor weerstand tegen hebben...
Dat het zonder koolhydraten sterft is een fabeltje. Vorig jaar hier een zware besmetting op eigen terrein opgelopen van honden van de oppas die alleen maar vers en koolhydraat vrij krijgen. Die hadden inderdaad zelden symptomen mbt ontlasting, maar waren wel enorm mager en vaak spugen en waren dus inderdaad besmet :(

Hier 2 rondes met metrazol behandeld. Daarna 2x 2 rondes panacur. Omgeving was lastig met 4000 vierkante meter grond maar inmiddels alles vrij en ook de laatste pups vrij getest.
Net na de besmetting groeide er ook vreemd soortig onkruid wat dit voorjaar weg blijft. Of het gerelateerd is, geen idee.
Rocky&Nishka
nieuw lid

Persistence schreef:
Rocky&Nishka schreef:Bij Giardia kan het ook heel goed helpen om een aantal dagen vuile pens te voeren (in combinatie met KVV), dit versterkt de afweer van de darm en zorgt ervoor dat woren en parasieten geen kans krijgen. En idd zoals hierboven wordt gezegd zorgen dat ze geen suikers/koolhydraten binnenkrijgen, want daar teren de parasieten op. Zonder zullen ze het niet lang uithouden....
Goed idee van die pens. Ik heb nu Pens/vlees compleet van Smuldier, zou dat ook vuile pens zijn?
Ik weet niet zeker of in smuldier ook vuile pens zit, maar zou toch die van bv Bandit aanraden. In smuldier zit relatief veel zonnebloemolie, wat juist weer niet erg bevorderend is voor de darmflora ;-)
Persistence
Zeer actief

Rocky&Nishka schreef:
Persistence schreef:
Ik weet niet zeker of in smuldier ook vuile pens zit, maar zou toch die van bv Bandit aanraden. In smuldier zit relatief veel zonnebloemolie, wat juist weer niet erg bevorderend is voor de darmflora ;-)
Gister even naar de dierenzaak, maar daar hadden ze geen Bandit, maar wel van die lappen vuile pens. Maar aangezien het nogal stinkt zei de dame daar: je kan het maar het beste in de verste hoek van je tuin geven. Ehm ja ik heb een balkon. :tongue:
Dus dat maar even laten zitten.

Ik ga als de kuren afgelopen zijn wel beginnen met probiotica, dat kan voor een gevoelige maag/darmen sowieso geen kwaad lijkt me.
Rocky&Nishka
nieuw lid

Persistence schreef:
Rocky&Nishka schreef:
Persistence schreef:
Gister even naar de dierenzaak, maar daar hadden ze geen Bandit, maar wel van die lappen vuile pens. Maar aangezien het nogal stinkt zei de dame daar: je kan het maar het beste in de verste hoek van je tuin geven. Ehm ja ik heb een balkon. :tongue:
Dus dat maar even laten zitten.

Ik ga als de kuren afgelopen zijn wel beginnen met probiotica, dat kan voor een gevoelige maag/darmen sowieso geen kwaad lijkt me.

Ja daar heeft ze absoluut gelijk in, het ruikt zeker niet fris. Daarom pak ik idd ook de lamspens vn Bandit, zit fijn in een plastic bakje wat je kan afsluiten en gelijk bij de plastic kan gooien als het op is, je hoeft het niet aan te raken / te ruiken, behalve als je het in het bakje schept natuurlijk.
Probiotica is zeker een goed idee, hopelijk gaat het snel beter met z'n maag/darmen!
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Boutje schreef:
crutz schreef:
Dat het zonder koolhydraten sterft is een fabeltje. Vorig jaar hier een zware besmetting op eigen terrein opgelopen van honden van de oppas die alleen maar vers en koolhydraat vrij krijgen. Die hadden inderdaad zelden symptomen mbt ontlasting, maar waren wel enorm mager en vaak spugen en waren dus inderdaad besmet :(

Hier 2 rondes met metrazol behandeld. Daarna 2x 2 rondes panacur. Omgeving was lastig met 4000 vierkante meter grond maar inmiddels alles vrij en ook de laatste pups vrij getest.
Net na de besmetting groeide er ook vreemd soortig onkruid wat dit voorjaar weg blijft. Of het gerelateerd is, geen idee.
Echt? Als ik die verhalen allemaal lees heb ik enorm veel geluk gehad!
Of ik pech :mrgreen:
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik heb een maand geleden zelf giardia gehad en waarschijnlijk opgelopen van de pups. die waren er vanaf en door mij toe doen kregen ze weer giardia. dit keer behandelt met metrobac ipv panacure. zowel de pups als ik hebben geen giardia meer.
ooit een hond gehad die drager was van giardia maar nooit problemen heeft gegeven, ook niet naar de andere volwassen honden toe.
ellen
Afbeelding
mijke
Zeer actief

malinois schreef:Nou nee ik zou geen kokend water op laminaat gooien als je t daarna nog wil gebruiken :mrgreen:
Hoezo niet? Ging hier prima. Koelt snel af hoor. En nee geen hele plensen maar gewoon met de dweil. Wel steeds nieuw water koken omdat het snel afkoelt, was best een rotklus. Maar zoals ik zei, geen idee of dat afdoende gewerkt heeft.
Persistence
Zeer actief

Re: Ik weet het even niet meer... (update p3 - Giardia)

Update:

We zijn nu bijna 2 weken verder na de eerste kuur tegen Giardia, en hij is enorm opgeknapt! (ook de paar dagen naar de Ardennen leken hem goed te doen)

Het lijkt wel een totaal andere hond wat eten betreft, hij eet zonder morren zijn bak leeg en komt zelfs al naar de keuken gelopen als ik het klaarmaak. Er hoeven geen kunstgrepen meer uitgevoerd te worden om hem aan het eten te krijgen, zelfs geen natvoer meer over zijn brokjes. Ook zijn vieze scheten blijven achterwege en ontlasting wordt beter.
Hoor ook geen rommelende maag meer en zijn misselijkheid is ook weg.
Ben erg opgelucht, blijkbaar zat het in zijn buik echt niet lekker daarvoor.

Deze week beginnen we met de tweede kuur. Qua schoonmaak heb ik behalve alles gewassen (hemzelf ook) eigenlijk geen drastische maatregelen genomen.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Re: Ik weet het even niet meer... (update p3 - NA Giardia)

Ongelezen bericht door Caro. »

Hartstikke fijn :cheer: Eindelijk dus toch de oorzaak gevonden :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Persistence
Zeer actief

Boutje schreef:Super!
Hopelijk blijft het nu zo!
Dat hoop ik ook, het lijkt bijna te mooi om waar te zijn
Caro. schreef:Hartstikke fijn :cheer: Eindelijk dus toch de oorzaak gevonden :ok:
Blijkbaar ja! Ik had al eerder gelezen over giardia maar niet dat een hond daar deze klachten van kon hebben.
Wellicht is de ab-kuur ook wel goed geweest voor iets anders voor niet lekker zat.

Vlak hiervoor had hij een injectie met ontstekingsremmers en een andere ab-kuur gehad wegens een bijtwond van een kat die was gaan ontsteken, hij was nog nooit zo opgewekt na die injectie, misschien heb ik wel een junkiehond haha.

Zie nu wel wat op tegen de tweede ab-kuur voor de giardia van weer een volle week, zoveel troep achter elkaar in z'n lichaam. Maar ja hij knapt er wel van op!
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Echt doen hoor, die 2e kuur.

Mijn hond heeft een heel verleden door giardia die verwaarloosdt was en daardoor imuumsysteemstoornis.
Toen weet ik hoe lang aan Prednison. Uiteindelijk op het nippertje overleefd..
En nu zijn zijn nieren kapot door de Prednison en gaat hij alsnog dood.

Dus onderschat giardia niet.. echt die 2e kuur doen want het kan veel meet schade aanrichten dan sommige denken.. :(
mijke
Zeer actief

Sulluna schreef:Echt doen hoor, die 2e kuur.

Mijn hond heeft een heel verleden door giardia die verwaarloosdt was en daardoor imuumsysteemstoornis.
Toen weet ik hoe lang aan Prednison. Uiteindelijk op het nippertje overleefd..
En nu zijn zijn nieren kapot door de Prednison en gaat hij alsnog dood.

Dus onderschat giardia niet.. echt die 2e kuur doen want het kan veel meet schade aanrichten dan sommige denken.. :(
Meen je niet! :(
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”