Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom, en hoe aan te pakken? Reactief bij opwinding.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Waarom, en hoe aan te pakken? Reactief bij opwinding.

Ongelezen bericht door DesireeB »

Even wat meningen en inzichten gevraagd voor Hummer.
Zoals bekend heeft hij een bijtgeschiedenis. Lang verhaal kort er is mij aangegeven dat zijn vrouwtje erg onzeker was en Hummer ook. De baas in huis pikte waarschijnlijk niet zoveel en zal hem er vast wel eens van langs hebben gegeven. Gevolg was dus dat mevrouw steeds gebeten werd en voor meneer kroop hij zo ongeveer. Toen kwam er een kind en moest hij weg.
Ze hebben hebben volgens zeggen de laatste 3 jaar bij honden weg gehouden, maar bij de opvang zou alles redelijk goed verlopen zijn, af en toe eens een snauw hier en daar maar goed, wat verwacht je met een wisselende roedel. Daarna is hij doorgegaan naar de volgende opvang waar er nog 32 honden waren op dat moment, ook daar het zelfde verhaal.

Inmiddels heb ik Hummer een aantal dagen nu, en wat mij opvalt is dat hij het gewoon niet trekt wanneer honden drukker doen. Bij Droef mond dat bijvoorbeeld uit in meteen aan zijn ballen willen zitten en vervolgens willen rijden. Droef doet gelukkig niet moeilijk en Hummer is dan meestal met stem te corrigeren soms is een aanraking nodig. Dit gebeurt alleen bij opwinding. Naar Izzy heeft hij dit niet want Izzy heeft hem al een paar keer duidelijk gemaakt dat hij haar vooral met rust moet laten, spelen doen we alleen op uitnodiging van Izzy.
Buiten is het vergelijkbaar, Hummer maakt netjes kennis met alle mensen. Niks aan de hand, aai over zijn kop en hij gaat weer verder. Maar dan andere honden. Ontmoetingen gaan best wel aardig, geen gedoe eigenlijk maar als er dan honden in zijn gezichtsveld gaan spelen slaat hij door. Als ik hem zijn gang zou laten gaan vliegt hij er op af om gelijk te knokken met elke hond hij dan ook maar te pakken kan krijgen, vandaag dus ook weer toen Droef met zijn vriend aan het spelen was. En alleen tijdens spelen, net zo snel als hij in de drift zeg maar zit is hij er ook weer uit en is hij weer een braaf mannetje.

Nou kan ik mezelf natuurlijk wel suf gaan speculeren maar ik kan zo even niet bedenken waarom hij dit zou doen. Inmiddels heb ik een muilkorf voor hem in huis zodat ik wat makkelijker met hem kan oefenen zonder zelf gebeten te worden (wanneer ik hem uit zo'n situatie moet halen)want dat gebeurt dus in die drift, en zodat hij ook geen succes met bijten heeft.
Voor de rest is hij gewoon best makkelijk tot nu toe en kan ik alles met hem doen.

Iemand nog ideeën waarom hij dit zou doen en eventueel tips hoe dit aan te pakken?

Overigens ben ik niet de wanhoop al nabij hoor, ik vraag het alleen om niet in mijn eigen tunnelvisie te blijven hangen en nieuwe inzichten kunnen daarbij geen kwaad. :wink:
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
S@ndr@
Zeer actief

Re: Waarom, en hoe aan te pakken? Reactief bij opwinding.

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

hij wil de opwinding corrigeren, dat trekt hij niet, maar dat is niet zijn werk, dat is de jouwe en als jij het o,k vind dan zou hij er verder niet aan moeten sjorren zeg maar.......honden zijn gebaat/ gesteld bij rust in de roedel, en als niemand de rust bewaard dan gaat hij t dus doen.. corrigeren dus, desnoods bij je houden, hij hoeft er niets mee... en bij jou is het veilige en is er rust...

en hij moet leren dat als hij er niets mee doet dat hij evengoed blijft leven ( zeg maar) straffen zou ik het niet, corrigeren/ wel.. dus t gaat niet goed, je haalt hem op lijnt hem aan en neemt hem mee naar een iets rustigere plek en laat hem gewoon rustig zitten( aangelijnd) bij jou.. in ieder geval tot hij weer helemaal rustig is, ( zo zou ik het doen)
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:Ik kwam toevallig gisteren deze tegen op de tijdlijn van een FB-vriendje:

Afbeelding

Ik denk dat je daar je antwoord vindt. :wink:
Aantal dingen zijn wel herkenbaar maar lang niet alles, dat is dus wat ik zo gek vind. Nou ken ik Droef en Izzy wel aardig lezen en moet ik inderdaad wel wat moeite doen om Hummer te lezen maar zoals ik hem nu zie gaat hij zeg maar van 0 naar 100 de boven genoemde situatie's alleen bij hondcontact, tenzij ik er dus tussen spring dan bijt hij gewoon alles wat hem op dat moment maar probeert te corrigeren.
Het is is echt niet zo dat ik continu stress symptomen aan hem zie. Dat maakt het wat lastiger.

Overigens is Hummer nu dus niet los maar altijd aangelijnd. Alleen 's ochtend mag hij los als ik in de verte niemand zie en hij ook vrijwel geen kant op kan.

@ Sandra: Dat is inderdaad waar ik op wil oefenen, voor nu dus aangelijnd en als hij straks aan zijn muilkorf gewend is in een gecontroleerde situatie(dus met een aantal bekende grotere honden, waaronder Droef) dan een lange lijn of gewoon los(afhankelijk. In het ergste geval beukt hij ze dan maar dat trekken ze wel en die honden zijn niet de moeilijkste, en dan hopen dat ik dat kan uitbreiden.
Afbeelding
Biothane
WashBar
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou het hele 0 naar 100 verhaal en meer loslaten. De hond is niet druk en is niet hyper. Wat hij is is een buldog en dus een regelaar die zijn tanden graag in wilde diertjes zet. En waarschijnlijk ook wilde drukke mensjes. Ga zelf eens gillen rollen en spartelen. Kans is groot dat hij je meteen aan zal vallen.
Met andere woorden. Je moet hem weghouden bij druk ongecontroleerd gedoe. Hij is gebaat bij rust en begrijpelijke situaties. Zie hem als een jachthond die een konijn ziet. Dan komt het basis instinct naar boven. Hummer is gewoon een reactief bulletje dat grijpt als hij chaos ziet. Of dat nu zijn baasjes, kindjes of honden zijn. Denk dus echt dat dat is wat hij is en dat hij daar ook naar behandeld moet worden.

Hij komt nl totaal niet hyper over. Guus van mij is veel meer hyper en toont ook veel van die dingen uit dat plaatje. Als hij totaal hyper is omdat bezoek hem gek maakt hangt hij ineens in mijn broek als een dolle politiehond lol. Maar dan pak ik hem even vast en druk een beetje op hem. Russssstig....en dan is het weer klaar.
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:Ik zou het hele 0 naar 100 verhaal en meer loslaten. De hond is niet druk en is niet hyper. Wat hij is is een buldog en dus een regelaar die zijn tanden graag in wilde diertjes zet. En waarschijnlijk ook wilde drukke mensjes. Ga zelf eens gillen rollen en spartelen. Kans is groot dat hij je meteen aan zal vallen.
Met andere woorden. Je moet hem weghouden bij druk ongecontroleerd gedoe. Hij is gebaat bij rust en begrijpelijke situaties. Zie hem als een jachthond die een konijn ziet. Dan komt het basis instinct naar boven. Hummer is gewoon een reactief bulletje dat grijpt als hij chaos ziet. Of dat nu zijn baasjes, kindjes of honden zijn. Denk dus echt dat dat is wat hij is en dat hij daar ook naar behandeld moet worden.

Hij komt nl totaal niet hyper over. Guus van mij is veel meer hyper en toont ook veel van die dingen uit dat plaatje. Als hij totaal hyper is omdat bezoek hem gek maakt hangt hij ineens in mijn broek als een dolle politiehond lol. Maar dan pak ik hem even vast en druk een beetje op hem. Russssstig....en dan is het weer klaar.
Goed idee. :ok: Ga ik van de week eens proberen. Deed laatst wel even gek tegen hem zoals ik dat ook wel met Droef en Izzy doe maar nog wel redelijk rustig. Toen begon hij wel te spelen. Languit op de grond op zijn rug en lekker stoeien. Maar een keer 1 op 1 hysterisch doen om te kijken wat zijn reactie daarop is kan geen kwaad. Kom ik ook weer wat meer over hem te weten.
Weet wel dan van hem weg rennen als spel eigenlijk geen reactie uitlokt behalve vrolijk mee rennen, tot hij weer afgeleid is. Beetje vergelijkbaar met Droef en Izzy ook, die kunnen ook zo lekker nonchalant reageren terwijl ik denk super leuk te zijn. :mrgreen:
Afbeelding
Biothane
WashBar
laeken
Zeer actief

Gelukkig blijft Guus een lolbroek en een lieve hond als hij dol wordt. Hij gaat dus in je broek hangen grommend. Vraag me nu ineens af of hij dan lief of agressief is....In elk geval bijt hij niet in je vlees en kun je hem dan nog gewoon aaien. En het ontstaat als bezoek hem opnaait. Jaaaaa Guusje...Hallooo. En dan uitdagend en wild aaien en hem laten springen. Dan ziet hij mij ineens of iemand anders voorbij lopen en dan hangt hij schuddend en grommend aan je broekspijp :LOL: :schrik:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Het is een regelneefje wat idd rust in de roedel wil. Niets raars (heel normaal bij herders over t algemeen dus ik herken t prima). Hier mogen ze t in eigen roedel tot een bepaald punt regelen verder beslis ik dus dan is een eheh voldoende om dat te laten stoppen. Als je dat niet lukt zou ik hem.gewoon uit de situatie halen en weglopen. Jij hebt de uiteindelijke beslissing niet hij.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef:Gelukkig blijft Guus een lolbroek en een lieve hond als hij dol wordt. Hij gaat dus in je broek hangen grommend. Vraag me nu ineens af of hij dan lief of agressief is....In elk geval bijt hij niet in je vlees en kun je hem dan nog gewoon aaien. En het ontstaat als bezoek hem opnaait. Jaaaaa Guusje...Hallooo. En dan uitdagend en wild aaien en hem laten springen. Dan ziet hij mij ineens of iemand anders voorbij lopen en dan hangt hij schuddend en grommend aan je broekspijp :LOL: :schrik:
:wink: Gewoon even spanning afreageren, niet lief of agressief. Je zou hem kunnen leren om in plaats daarvan een flosje te pakken.
Maar als je er om moet lachen zal het wel meevallen :mrgreen:
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:Het is een regelneefje wat idd rust in de roedel wil. Niets raars (heel normaal bij herders over t algemeen dus ik herken t prima). Hier mogen ze t in eigen roedel tot een bepaald punt regelen verder beslis ik dus dan is een eheh voldoende om dat te laten stoppen. Als je dat niet lukt zou ik hem.gewoon uit de situatie halen en weglopen. Jij hebt de uiteindelijke beslissing niet hij.
Bij Droef en Izzy durf ik het ook wat langer aan te kijken en zet hij het niet op het knokken(behalve de eerste 2 dagen die niet super zijn verlopen, maar sindsdien gaat het best aardig), maar hij begint bij opwinding bijvoorbeeld eerst Droef zijn bek opdringerig te likken en vervolgens als hij bij toeval(hij zoekt het niet perse op) bij Droef zijn achterhand komt raakt hij van de wap, duikt in zijn ballen,en begint in de lucht of op Droef te rijden. Hier is als ik op tijd ingrijp makkelijk uit te krijgen met stem correctie en indien hij al te ver is dan helpt aanraking. Ik corrigeer nu dus eigenlijk gelijk al als hij ook maar iets van interesse toont in Droef zijn ballen en dan gaat hij gewoon wat anders doen, maar ik probeer dat moment dus wel steeds iets uit te stellen, dat lijkt best nog te werken. Vanochtend toevallig en pup die op het veld kwam dus snel Hummer aan de riem(we waren alleen) en Droef ging spelen, dit keer was hij al wel een stuk meer bereikbaar, elke keer dat hij toch weer naar mij kijkt ipv raar deed gaat er koek in, soms probeer ik hem dan nog even een commando te geven zoals aan de voet of gewoon zit en ook dan weer koek.

Ik heb het idee dat hij er met tijd en rust wel gaat komen, hij leert best aardig dus lijkt me niet onmogelijk om hem relaxt te houden.
Afbeelding
Biothane
WashBar
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Omega »

Ik zou hem nog niet in dit soort situaties brengen. Hij is er net, gun hem wat rust, ga ergens lekker samen wandelen en aan jullie band werken zodat hij wel zijn energie kwijt kan maar niet gelijk geconfronteerd wordt met andere honden die ook nog eens opgewonden zijn vanwege spel.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Omega schreef:Ik zou hem nog niet in dit soort situaties brengen. Hij is er net, gun hem wat rust, ga ergens lekker samen wandelen en aan jullie band werken zodat hij wel zijn energie kwijt kan maar niet gelijk geconfronteerd wordt met andere honden die ook nog eens opgewonden zijn vanwege spel.
Gebeurt niet elke wandeling hoor. Vanochtend was ook niet gepland maar goed die mevrouw kwam ook het veld op(nooit is er iemand 's ochtend en nu een keertje wel) dus ja dan kan je niet veel anders dan het beste er van maken, we zijn ook na nog geen 5 minuten alweer weg gegaan(wel sneu voor pup en mw, want die kwam eigenlijk omdat ze Droef zag, die heeft al eens eerder even met hem gespeeld). Als ik het doe zijn het elke keer korte momenten(soms weet ik het van te voren en soms niet), ga hem geen uren zo laten doordraaien uiteraard. :wink:
Afbeelding
Biothane
WashBar
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik lees het w.s. niet goed en ik zie het misschien helemaal verkeerd, maar uit je berichten vind ik het allemaal heel druk en snel en onrustig overkomen, terwijl hij in een nieuwe situatie is. Misschien helpt het ook wel om hem eerst even tot rust te laten komen en hem niet in situaties te brengen waarin hij hyper wordt en van daar uit uitbouwen.
laeken
Zeer actief

Jackira schreef:Ik lees het w.s. niet goed en ik zie het misschien helemaal verkeerd, maar uit je berichten vind ik het allemaal heel druk en snel en onrustig overkomen, terwijl hij in een nieuwe situatie is. Misschien helpt het ook wel om hem eerst even tot rust te laten komen en hem niet in situaties te brengen waarin hij hyper wordt en van daar uit uitbouwen.
Eens. Ik roep al mijn hele leven naar mijn omgeving "wil je mijn honden niet druk maken?". En dat is geen grap. Ik heb een hekel aan de chaos die ontstaat als andere mensen de honden wild maken. En ik wil het gewoon niet hebben. Zelf niet, andere honden mogen het ook niet en mensen ook niet. Er kan vanalles gebeuren als je honden wild gaat maken of blootstelt aan wat ze niet begrijpen of waar ze de fout ingaan.
Dus ik ben het wel eens met je opmerking dat er al veel gebeurd voor de hond. Ik laat mijn nieuwe honden altijd zeer rustig uit. Afgelegen en dan ga ik observeren en uitbouwen. Ik weet precies waar de grens ligt voor ik de situatie lastiger maak. Ik wist precies wat ik aan Guus had voor ik op de forumwandeling kwam.

Dus ik zou ook een stapje terug doen. Eigenlijk moet je willen dat het bijten weg is voor het voor hem nodig is. Dus weghouden en nog eens weghouden en dan uitbouwen. Dat zou ik nu ook doen in jouw geval.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

dagmar88 schreef:
laeken schreef:Gelukkig blijft Guus een lolbroek en een lieve hond als hij dol wordt. Hij gaat dus in je broek hangen grommend. Vraag me nu ineens af of hij dan lief of agressief is....In elk geval bijt hij niet in je vlees en kun je hem dan nog gewoon aaien. En het ontstaat als bezoek hem opnaait. Jaaaaa Guusje...Hallooo. En dan uitdagend en wild aaien en hem laten springen. Dan ziet hij mij ineens of iemand anders voorbij lopen en dan hangt hij schuddend en grommend aan je broekspijp :LOL: :schrik:
:wink: Gewoon even spanning afreageren, niet lief of agressief. Je zou hem kunnen leren om in plaats daarvan een flosje te pakken.
Maar als je er om moet lachen zal het wel meevallen :mrgreen:
Ik lach erom omdat ik hem ken en ik weet dat er geen kwaad in zit. Mijn bezoek en ook andere mensen vinden het wel eng. Dus hij speelt stoeit en kwispelt en springt dan aan een stuk. En bezoek stimuleert dat en gaat hem nog wilder maken. (Wat ik nu niet meer toesta) Dan ineens zie ik dat hij of gaat rijden op die mensen of mij aan de broekspijp grijpt en super ongemanierd gaat lopen doen. Dan is hij effe helemaal dol. Ik moet er stiekem ook wel om lachen. Ik vind hem echt een man. Dommig en instinctief en ongemanierd. Maar ik hou er ook van en hij is gewoon ontzettend lief en er zit geen kwaad in. Het is uitermate onschuldig ongeremd gedoe van hem. Hij heeft nog nooit ook maar scheef gekeken naar een mens en is super onderdanig en volgzaam. Dan effe domweg een dronken.voetbalsupporter :engel: Hij moet dat alleen niet bij het bezoek doen of Bas en een speeltje helpt dan zeker. Buiten gaat hij gras eten nadat iemand hem geaaid heeft. Hij wordt daar echt wild van. Zoekt het op en gedraagd zich super schattig en onderdanig en dan meer meer meer en dan ineens ..... :piew: :LOL:

Ik hoef hem dan alleen even toe te spreken en vast te houden en hij komt weer tot besef en alles is goed. Effe vastpakken en zeggen nou nou....effe kalm jij. En dan een aai en ga maar en het is over. :E:

En hij doet echt niks. Hij bijt nooit in je vel of in je benen als je een korte broek hebt. Hij doet echt trekspelletjes met mijn kleren wat het ook uitermate onschuldig maakt. Maar het is ook ongemanierd en.grenzeloos. Ik vergeef hem altijd alles en.weet niet wat dat beestje meegemaakt heeft. En omdat het simpel te stoppen is en hij zelfs op standje 10 niemand kwaad doet heeft het ook iets grappigs.
Laatst gewijzigd door laeken op 24 mei 2018 23:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Ik herken het wel.
Je hebt de hond nog maar kort. Ik zou eerst eens zien hoe hij verder op jou reageert, en hoe hij doet als je alleen met hem op pad bent en honden gaan druk doen.
Nu heb je volgens mij je andere honden er ook telkens bij gehad.
Kans is groot dat hij er echt niet van houdt, en dan moet je er of mee om leren gaan, of gaan bedenken of je dat wel wilt.
Dat laatste, omdat ik lees dat je graag naar honden velden gaat, dat je het leuk vind dat Droef met andere honden speelt, met nieuwe honden kennis maakt e.d..

De kans is aanwezig dat de Hummer dit helemaal niet leuk vindt en niet trekt, wat gaat betekenen dat je hem altijd op tijd uit een situatie moet houden als andere honden wel leuk met elkaar gaan oprennen en kunnen spelen zonder "gedoe".

En hoe aan pakken, onze hond (Aki, de herder) kan ook vrij hyper reageren als er veel drukte is, of als honden druk achter elkaar aan gaan rennen en gaan blaffen etc. dat was van jongs af aan al, dus calculeer je in. Hij gaat dan tijdelijk even aan de lijn, en dat kan omdat hij op tijd te bereiken is en we hem dan op tijd even bij ons roepen, kort even aanlijnen en als we er voorbij zijn weer los laten.
Overigens deed ik dat bij Bluf net zo, zij kon ook hyper reageren op drukte, druk spelende honden etc.. Er viel overigens ook niet anders op te reageren of aan te pakken, bepaalde honden reageren nu eenmaal sterk op andere spelende honden, maar kunnen zelf niet omgaan met het spel omdat ze willen gaan regelen.
Leren dat ze er niet op af mogen gaan, en bij de baas komen op tijd is wat ik eigenlijk als maatstaf heb aangehouden.
Niet altijd leuk hoor, want ik zag ook graag dat ik het allemaal maar kon laten gaan, maar als de reacties me niet aanstaan van mijn eigen hond(en) dan maar bij me roepen op tijd, en zeker geen leuke groepswandelingen of afspreken met groepen waarvan je weet dat honden altijd leuk samen oprennen en samen leuk kunnen spelen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef:Dan effe domweg een dronken.voetbalsupporter :engel:
Kleine hooligan :LOL:

Charlie kon ook zo wild worden van bezoek, op de laatste dag nog. Gewoon over de top blij en enthousiast.
Ze heeft zo wel de oogkas van een vriendin gebroken :Q: Dove hard kirrende vrouw, heel veel kusjes en per ongeluk een ram :schrik:
Daarom mocht ze bezoek alleen nog begroeten met speelgoed in haar bek, en dan samen spelen.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Heel herkenbaar wat je schrijft Blondie! Mister had dat ook zo en met nog twee andere eigen honden die graag spelen was dat best lastig. Nou was hij al echt oud toen hij kwam, dus een minder soepel brein om dingen te leren dus misschien kom je met Hummer een stuk verder.

Onderweg had ik het niet, want ik kom eigenlijk nooit een andere hond tegen, bij mij speelde het thuis als de andere twee gingen spelen (dagelijks). Als ik er geen omkijken naar wilde hebben (bijv. omdat ik foto's van het spel wilde maken) dan deed ik hem naar binnen (en dat vond hij níet leuk), zoniet dan leidde ik hem af met de bal (apportjes de andere kant op gooien) icm 'nee' als hij ook maar dacht aan toch achter het grut aan te gaan. Dat werkte, maar gaf hem toch nog wel veel spanning en het vereiste mijn continue aandacht. Genieten van het spel van de andere twee was er voor mij dan niet bij (en dat zal voor dees en maylo ook zo gelden gok ik, dus dat moet je inderdaad wel willen). Wat ook had kunnen werken was een soort counter conditioning, maar dat ging hier niet want dan kwam de helft van de prikkel (Lais) ook meteen snoep halen dus was de trigger (het spel) meteen afgelopen :Q: .

Ik denk dat je met Hummer uiteindelijk best bij de rand van het speelveld kunt staan terwijl Droef met een andere hond speelt, maar dat hij dan toch altijd wel spanning zal hebben en/of je hem zult moeten afleiden. Dat maakt het als baas gelijk wel een stuk minder genieten van het spel van je andere hond denk ik.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:Heel herkenbaar wat je schrijft Blondie! Mister had dat ook zo en met nog twee andere eigen honden die graag spelen was dat best lastig. Nou was hij al echt oud toen hij kwam, dus een minder soepel brein om dingen te leren dus misschien kom je met Hummer een stuk verder.

Onderweg had ik het niet, want ik kom eigenlijk nooit een andere hond tegen, bij mij speelde het thuis als de andere twee gingen spelen (dagelijks). Als ik er geen omkijken naar wilde hebben (bijv. omdat ik foto's van het spel wilde maken) dan deed ik hem naar binnen (en dat vond hij níet leuk), zoniet dan leidde ik hem af met de bal (apportjes de andere kant op gooien) icm 'nee' als hij ook maar dacht aan toch achter het grut aan te gaan. Dat werkte, maar gaf hem toch nog wel veel spanning en het vereiste mijn continue aandacht. Genieten van het spel van de andere twee was er voor mij dan niet bij (en dat zal voor dees en maylo ook zo gelden gok ik, dus dat moet je inderdaad wel willen). Wat ook had kunnen werken was een soort counter conditioning, maar dat ging hier niet want dan kwam de helft van de prikkel (Lais) ook meteen snoep halen dus was de trigger (het spel) meteen afgelopen :Q: .

Ik denk dat je met Hummer uiteindelijk best bij de rand van het speelveld kunt staan terwijl Droef met een andere hond speelt, maar dat hij dan toch altijd wel spanning zal hebben en/of je hem zult moeten afleiden. Dat maakt het als baas gelijk wel een stuk minder genieten van het spel van je andere hond denk ik.
Dat aan de rand/kant staan is inderdaad wat ik nu doe. Met Hummer aangelijnd want hij gaat er echt vol voor als hij de kans krijgt dus dat doen we nog maar even niet. En soms is het pech en staan ze net voor je neus en begint het spel, dan neem ik afstand en ondertussen maar Hummer koek aanbieden. De eerste keren lukte dat niet maar langzamerhand zit er een beetje verbetering in. Thuis spelen Droef en Izzy vaak op de bank. Hummer mag niet op de bank en dan vind hij er dus ook niks van en kijkt hoogstens een keer op maar meer niet. Maar als ze op de grond staan dan moet ik hem wel degelijk terug roepen, hij mag van mij ook nog niet meer doen omdat hij dus een beetje doordraait dan. Gisteren was ik even op de grond gaan zitten zodat hij ook wat meer contact met mij heeft en Droef lag langs de andere kant. Heerlijk ontspannen allebei, tot Droef opstond en blijkbaar toch naar Hummer keek want Droef kreeg gelijk een snauw. Toen ben ik gelijk weer op de bank gaan zitten en heb hem compleet genegeerd. Dat is namelijk ook niet wat ik wil.

Overigens is het niet zo dat Hummer elke dag meerdere malen buiten met andere honden is, maar we komen er wel eens eentje tegen tijdens het wandelen of als we op een leeg veld zijn komt er 1 op het veld. Dan ga ik dus niet Droef en Izzy hysterisch aanlijnen om te maken dat ik weg kom. Wel roep ik Droef en Izzy uiteindelijk bij me en verlaten we rustig het spel waar Droef dan bijvoorbeeld in zit of ik gebruik het moment om even wat te oefenen met Hummer. Met Hummer alleen wandelen heb ik ook al meermaals gedaan en hij vind het best eng. Wilt eigenlijk niet mee, bevriest elke paar meter. Honden tegen komen(met en zonder Droef en Izzy erbij) zijn spannend maar op dat moment laat hij geen agressie zien maar alleen maar onzekerheid tenzij het een hondje van eigen formaat of kleiner is, dan is zijn houding veel neutraler. Ik vraag me dus wel een beetje af of dat geregel echt regelen is om het regelen of gewoon puur af willen kappen op wat voor manier dan ook omdat hij een beetje in paniek raakt.
Afbeelding
Biothane
WashBar
Jetski
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jetski »

Ik zou ook eventuele lichamelijke klachten niet uitsluiten.
Een hond die niet lekker in zn vel zit (lichamelijk en/of geestelijk) kan niet goed omgaan met bepaalde prikkels.
(drukke /onzekere honden, spelende kinderen)

Ik zou iig urine laten nkijken op blaasontsteking..
Onze hond bleek een blaasontsteking te hebben terwijl hij (buiten veel markeren wat ie altijd al doet) geen lichamelijke klachten had maar langzaam aan steeds meer negatieve reakties op drukke prikkels om hem heen had.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Jetski schreef:Ik zou ook eventuele lichamelijke klachten niet uitsluiten.
Een hond die niet lekker in zn vel zit (lichamelijk en/of geestelijk) kan niet goed omgaan met bepaalde prikkels.
(drukke /onzekere honden, spelende kinderen)

Ik zou iig urine laten nkijken op blaasontsteking..
Onze hond bleek een blaasontsteking te hebben terwijl hij (buiten veel markeren wat ie altijd al doet) geen lichamelijke klachten had maar langzaam aan steeds meer negatieve reakties op drukke prikkels om hem heen had.
Staat inderdaad in de planning maar ik wil hem toch eerst even geven om te wennen en zijn vertrouwen krijgen. Sowieso heeft hij kennelkoest momenteel, begint inmiddels al af te nemen gelukkig maar kan me heel goed voorstellen dat het bij een onzekere hond, met veel wisselingen de laatste weken er behoorlijk inhakt allemaal. Ook heeft hij zo nu en dan een gek huppeltje, wat je ook wel bij jack hussels ziet. Zou me niks verbazen als hij een lichte vorm van patella luxatie heeft. Maar goed gezien het maar een kleine huppel is, een klein hondje en inmiddels al bijna 7 jaar weet ik niet of ik daar ook echt wat mee ga doen behalve supplementen ter ondersteuning.

Wel wil ik hem met de tijd gewoon even lichamelijk laten onderzoeken en zijn bloed meenemen. Ik heb totaal geen reden om te denken dat Hummer een blaasontsteking heeft. Hij piest zo'n 3 x onderweg en bij de vierde keer is het opperdepop.
Afbeelding
Biothane
WashBar
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Hummer begint behoorlijk op te knappen en is ook steeds wat vrolijker. Vanochtend is hij even met Droef bezig geweest, op een onderdanige niet te vervelende manier. Droef zoekt nu weinig contact met hem want hij heeft gemerkt dat dit niet handig is. :engel: Maar ondertussen zoekt Hummer hem wel steeds vaker op en ziet hij Droef toch wel een beetje als zijn grote voorbeeld. Lief om te zien.

Buiten was hij ook een stuk relaxter vandaag en veel beter te bereiken bij opwinding, zelfs zo goed dat hij best ontspannen bleef. Hij heeft even met de bal gespeeld wat hij blijkbaar ook wel leuk vind om te doen en nu ligt alles weer in coma. Het begint nu best wel een leuke hond te worden. Sowieso is vriend al enorm van hem gecharmeerd, ondanks dat hij eigenlijk geen honden hoeft. (maar ze stiekem best leuk vind) :mrgreen: Wij kunnen tot nu toe echt alles met Hummer doen, niks is te gek. Agressie naar ons heeft hij dan ook niet laten zien buiten de keer dat ik hem dan uit de situatie moest halen en hij dus al in die staat was, maar ook toen stopte hij heel snel, als het echt mens gerichte agressie is kan ik me niet voorstellen dat hij zo snel weer normaal doet tegen me.

Muilkorf training gaat ook best aardig, al houdt ik het moment dat hij om zit wel nog kort.

Hier dan ook maar even wat foto's en filmpjes, stiekem is hij namelijk heus niet zo erg als dat dit topic doet vermoeden.

Het drietal samen.
Afbeelding

Genieten van het zonnetje
Afbeelding
Kom eraan!!
Afbeelding
Afbeelding

Klein beetje commando's doen

Wat gaan we doen?
Afbeelding
Ohh...
Afbeelding

Met de bal. Riem wel nog om want Droef en Izzy waren ook mee, samen met het vriendje van Droef, maar Hummer was dus gewoon ontspannen alleen af en toe afgeleid.
https://www.facebook.com/d.m.beelen/vid ... 153653704/

En na een uur buiten geweest te zijn uitgeteld.
Afbeelding
Afbeelding
Biothane
WashBar
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Fijn dat er wat meer rust begint te komen en het wat meer genieten wordt. Een nieuwe hond in de roedel levert in het begin toch vaak wel onrust op en wat spannende momenten, hopelijk wordt het straks echt een roedel en gaat het met Droef en Hummer goed.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Hij wordt steeds relaxter. Ontmoetingen met vreemde honden vind hij nog steeds duidelijk spannend maar geen agressie, en zodra de andere hond weer doorloopt of hij besluit zelf weer verder te gaan vind hij dat hij absoluut! een koekje heeft verdiend. Net als na het poepen. :mrgreen:

Met bekende honden(Droef zijn vrienden) kan hij gewoon loslopen(aan de lange lijn voor de zekerheid) en meestal is er niks aan de hand. Soms moet ik hem toch even binnen hengelen, maar geen bijten meer alleen in opperste staat van opwinding. Duikt meteen onder de staart van de andere hond en begint in de lucht te rijden. Maar hier is hij prima in de te corrigeren. Vanmiddag kreeg ik de kans niet op de corrigeren want de beste vriend van Droef deed dat zelf wel even, daar vond Hummer zeker wel wat van maar hij had niet veel keus dan toch maar normaal te doen want tsjah, zo groot en sterk is hij nou ook weer niet(scheelt wel dat ik weet dat Zorro naar kleine honden heel correct is). Op dit moment oefenen we dus gewoon vrolijk verder met bekende honden en hij blijft elke dag wel vooruitgang boeken. Soms grote stappen en soms zo klein dat je het bijna niet door hebt.

Spelen aan de lange lijn

En daarna moet er even afgekoeld worden. Zwemmen doet hij niet maar hij kon wel mooi een beetje in het water staan. En om echt af te koelen steekt hij geregeld zijn volledige kop onder water :piew: :Q:
Afbeelding

Afbeelding

Hier in huis gaat het eigenlijk ook best aardig. Met Droef eigenlijk geen centje moeite meer. Alleen de baas is af en toe niet zo oplettend als het om eten gaat en dus al 2 x een aanvaring gehad met Izzy. Izzy laat zich namelijk absoluut niet op haar kop zitten en al helemaal niet als het om eten gaat. Maar ook dat stopte beide keren zeer snel, de eerste keer greep ik in dmv aanraking en hij wilde me wel even bijten maar bedacht zich meteen dus ook daar zie ik verbetering.
Afbeelding
Biothane
WashBar
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”