Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dieren levend gekookt en gevild in Nederlandse slachthuizen

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Dieren levend gekookt en gevild in Nederlandse slachthui

Ongelezen bericht door dagmar88 »

kooi schreef:
crutz schreef:
dagmar88 schreef:
veertje schreef: Oh dat weet ik niet of dat veranderd is. Ik eet sowieso vrij weinig varkensvlees (en dat voor iemand die in de sector werkt :LOL: ). Het kan voedingsgerelateerd zijn. Daar zijn ook allerlei trends gaande. Voor de grote bulk is vleeskwaliteit vooral gerelateerd aan dripverlies voorkomen, een kleur hebben die past bij de rest van de stukjes in het schap en weinig vet. De nichemarkten met vleesconcepten stellen vaak andere/extra eisen aan vleeskwaliteit en daardoor andere eisen aan de voeding.
Kan haast niet anders.

Laatst was ik die keuringsdienst van waarde quiz aan het kijken. De hete-aardappel-voedselkenners konden het verschil tussen een biefstuk van hert, rund en paard niet proeven :80:
Dan kun je de gemiddelde consument echt alles laten vreten.
Bij een kleine dierentuin waar ik voorheen geregeld kwam was (is?) jaarlijks een bbq met de vrijwilligers. De biefstuk daar is altijd paardenbiefstuk, want dat is voordeliger, maar mochten de meeste vrijwilligers niet weten want dan zouden ze het niet eten. Niemand die de biefstuk vreemd vond ;)
En jij zou als vrijwilliger natuurlijk met het grootste gemak hondenbiefstuk eten? :wink:
Alleen mechelaarhaas kooi.

:mrgreen: Het is wel wat apart dat niet te vertellen ja.
Ik vind overigens zowel paard als hert lekkerder dan rund. Maar het verschil niet proeven, daar kan ik me zo niets bij voorstellen.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik zou het denk ik misschien ook niet herkennen als paardenbiefstuk. Zou het hooguit denken, goh wat is die biefstuk vies.

Heb namelijk ooit eens een paardenbiefstuk gekocht en gegeten, maar vond het niet lekker.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

kooi schreef:
crutz schreef:
dagmar88 schreef:
veertje schreef: Oh dat weet ik niet of dat veranderd is. Ik eet sowieso vrij weinig varkensvlees (en dat voor iemand die in de sector werkt :LOL: ). Het kan voedingsgerelateerd zijn. Daar zijn ook allerlei trends gaande. Voor de grote bulk is vleeskwaliteit vooral gerelateerd aan dripverlies voorkomen, een kleur hebben die past bij de rest van de stukjes in het schap en weinig vet. De nichemarkten met vleesconcepten stellen vaak andere/extra eisen aan vleeskwaliteit en daardoor andere eisen aan de voeding.
Kan haast niet anders.

Laatst was ik die keuringsdienst van waarde quiz aan het kijken. De hete-aardappel-voedselkenners konden het verschil tussen een biefstuk van hert, rund en paard niet proeven :80:
Bij een kleine dierentuin waar ik voorheen geregeld kwam was (is?) jaarlijks een bbq met de vrijwilligers. De biefstuk daar is altijd paardenbiefstuk, want dat is voordeliger, maar mochten de meeste vrijwilligers niet weten want dan zouden ze het niet eten. Niemand die de biefstuk vreemd vond ;)
En jij zou als vrijwilliger natuurlijk met het grootste gemak hondenbiefstuk eten? :wink:
Volgens mij is paardenvlees nog steeds redelijk normaal in Nederland en hondenvlees zelfs niet eens legaal, nogal een verschil lijkt me ;)
crutz
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
kooi schreef:
crutz schreef:
dagmar88 schreef: Kan haast niet anders.

Alleen mechelaarhaas kooi.

:mrgreen: Het is wel wat apart dat niet te vertellen ja.
Ik vind overigens zowel paard als hert lekkerder dan rund. Maar het verschil niet proeven, daar kan ik me zo niets bij voorstellen.
Inderdaad vind vooral het verzwijgen vreemd. Mensen hebben het recht te weten wat ze eten lijkt me
crutz
Zeer actief
Contacteer:

gonnie schreef:Ik zou het denk ik misschien ook niet herkennen als paardenbiefstuk. Zou het hooguit denken, goh wat is die biefstuk vies.

Heb namelijk ooit eens een paardenbiefstuk gekocht en gegeten, maar vond het niet lekker.
Vies vond men het niet. De biefstuk ging vaak het hardste
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

crutz schreef:
gonnie schreef:Ik zou het denk ik misschien ook niet herkennen als paardenbiefstuk. Zou het hooguit denken, goh wat is die biefstuk vies.

Vies vond men het niet. De biefstuk ging vaak het hardste
Ik ben een moeilijke eter. Haha.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

crutz schreef:
kooi schreef:
crutz schreef: Dan kun je de gemiddelde consument echt alles laten vreten.

Volgens mij is paardenvlees nog steeds redelijk normaal in Nederland en hondenvlees zelfs niet eens legaal, nogal een verschil lijkt me ;)
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat je iets opgediend krijgt wat je echt niet wil eten. En dat die informatie opzettelijk wordt achtergehouden. En dat dat grappig zou zijn. Ik wil bijvoorbeeld beslist geen paardenvlees eten, net zo min als ik hondenvlees of kattenvlees wil eten.
Ik zou me letterlijk ziek voelen als ik erachter kwam dat iemand mij dat had laten eten. :ugh:
Gevoelsmatig maakt het voor mij dus niet zo'n verschil.

Maar goed, ik eet ook geen biefstuk. :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik eet liever ook geen paard maar ik gok maar zo dat ik t toch al weleens ongevraagd binnen heb gekregen. Zie de vleesschandalen. Paard ipv rund ivm de prijs.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Waarom geen paardenvlees en wel rund, bijvoorbeeld? Gewoon nieuwsgierig hoor.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Manuma schreef:Waarom geen paardenvlees en wel rund, bijvoorbeeld? Gewoon nieuwsgierig hoor.
Tja waarom... ik heb meer met paarden dan met runderen, heb jaren paardgereden en dan speelt wat gevoel mee denk ik. Mijn honden voer ik overigens wel gewoon paard dus in dat opzicht slaat t ook weer nergens op. Ik zal in ieder geval niet in de winkel voor mezelf een lapje paard halen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Manuma
Zeer actief

malinois schreef:
Manuma schreef:Waarom geen paardenvlees en wel rund, bijvoorbeeld? Gewoon nieuwsgierig hoor.
Tja waarom... ik heb meer met paarden dan met runderen, heb jaren paardgereden en dan speelt wat gevoel mee denk ik. Mijn honden voer ik overigens wel gewoon paard dus in dat opzicht slaat t ook weer nergens op. Ik zal in ieder geval niet in de winkel voor mezelf een lapje paard halen.
Ah zo :)
Ik heb daar minder moeite mee en ik rijd al 20 jaar paard :tongue: Paarden in Nederland hebben veelal een luxe leven gehad. Maar ik snap het wel hoor. Ik weet dan weer niet of ik hond zou eten, maar dat is misschien ook omdat het vreemd vlees is. En dan zou ik het vreemde vlees muskusrat wel willen proberen dus ook dat argument slaat nergens op :engel:
Ik eet weinig vlees, vriend vrijwel dagelijks. Echter halen wij alleen biologisch.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Dan ook aan jou de vraag: zou je ook katten of hondenvlees willen eten? En zo niet, waarom dat niet en wel rund?

Paarden hebben in mijn leven veel betekend. Zeker toen ik jong was. De manege was echt een wijkplaats. Hoe kan ik een diersoort eten waarbij ik zoveel troost en vreugde heb gevonden?
Paar jaar geleden was ik op vakantie met mijn kinderen en mijn zus in Duinrell. Ik was er in geen jaren geweest. Toen we bij het hek kwamen waarachter vroeger een manege was, ( de Westkustruiters) kwam er spontaan en totaal onverwachts een golf intense emoties naar boven. Stond ik tot mijn eigen schrik en schaamte opeens te huilen.

Die ogen, die fluwelen neus, dat zachte vel, dat snuiven, de combinatie van geuren; paardenzweet, mest, leer hoevenvet. En dan de buitenritten: door de duinen naar het strand en daar een rengalop langs de zee...... :I:
Manuma
Zeer actief

Die vraag heb ik al beantwoord, ik denk van niet, maar dat is meer omdat het 'vreemd' is. Net als dat ik krokodil bijvoorbeeld niet snel zal eten, maar dat deze gedachte ook nergens op slaat omdat ik weleens muskusrat zou willen proberen en dat is wel vreemd.

Ik eet wel paardenvlees, niet vaak, maar ik laat het niet staan. Ik ben opgegroeid met paarden, geiten, kippen en konijnen. We zaten wekelijks bij boerderijen met varkens, koeien en schapen en ik vind al die dieren vriendelijk en ze hebben allemaal hun eigen karakter. Ik maak geen onderscheid in wie wel voor mij geslacht mag worden. Nu ik dit zo schrijf voel ik me naar dat ik überhaupt vlees eet.
dagmar88
Zeer actief

:19: Vrijwel ieder paard dat op is en nog kan lopen gaat naar de slager. Inherent aan houden van paarden en rijden.

:LOL: Op de manege waren er altijd van die clubjes rood aangelopen jankende pennymeisjes die de eigenaar het liefst zelf de nek om zouden draaien.
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

dagmar88 schreef: :LOL: Op de manege waren er altijd van die clubjes rood aangelopen jankende pennymeisjes die de eigenaar het liefst zelf de nek om zouden draaien.
Zo was ik ook vroeger. De keren dat ik m'n spaarpot heb omgekeerd om m'n lievelingsgeitje op de kinderboerderij van de slager te redden zijn niet te tellen. Dat hoort een beetje bij het tere kinderzieltje. Maar met de jaren groeit je realisme en kom je andere dingen tegen in het leven dan Disneyfilms.
En nu breng ik m'n eigen schapen en geiten naar de slager en snij ik m'n eigen kippen de strot door, dus er is nog hoop :mrgreen:
Manuma
Zeer actief

dagmar88 schreef::19: Vrijwel ieder paard dat op is en nog kan lopen gaat naar de slager. Inherent aan houden van paarden en rijden.

Afbeelding Op de manege waren er altijd van die clubjes rood aangelopen jankende pennymeisjes die de eigenaar het liefst zelf de nek om zouden draaien.
Bij ons zeiden ze dan dat ie op vakantie was Afbeelding1:
Een paard in laten slapen is vaak zelfs stressvoller dan het slachthuis. Een paard heeft nog door dat het gaat vallen of valt voordat het sterft. Dat is heel eng voor zo'n groot vluchtdier en gaan ze ertegen vechten. Ik ken meerdere eigenaren die nu liever voor het slachthuis kiezen mocht het paard opraken.
dagmar88
Zeer actief

Manuma schreef:Bij ons zeiden ze dan dat ie op vakantie was .
Haha! Groene weiden met heeeeel veel vriendjes.

De beste man was niet zo subtiel :tongue:
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Manuma schreef:Bij ons zeiden ze dan dat ie op vakantie was Afbeelding1:

Bij ons gaan ze op wintersport (AKA de vriezer in :F: )
dagmar88
Zeer actief

Floortje schreef:
dagmar88 schreef: :LOL: Op de manege waren er altijd van die clubjes rood aangelopen jankende pennymeisjes die de eigenaar het liefst zelf de nek om zouden draaien.
Zo was ik ook vroeger. De keren dat ik m'n spaarpot heb omgekeerd om m'n lievelingsgeitje op de kinderboerderij van de slager te redden zijn niet te tellen. Dat hoort een beetje bij het tere kinderzieltje. Maar met de jaren groeit je realisme en kom je andere dingen tegen in het leven dan Disneyfilms.
En nu breng ik m'n eigen schapen en geiten naar de slager en snij ik m'n eigen kippen de strot door, dus er is nog hoop :mrgreen:

Aahhh.

:engel: Wij waren de eersten met een kip in het systeem bij de dierenarts. Hij vond het wel lollig.
Had van een buurman twee hollandse witkuifjes gekregen. Hij deed er tentoonstellingen mee. Ik was apetrots op trix en mien.
Zo tam dat ze eieren legden op schoot.
Maar die ellendige dingen zijn zo teer en schrikachtig. Van de schrik sprongen ze de lucht in. In de ren, met hun kop tegen het dakje.
Pats, dood. Nou, groot kinderleed hoor :mrgreen:

Dode kippen werden begraven in een versierd kartonnen doosje met zelf geplukte bloemetjes, na een rouwstoet door de straat :LOL:
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

dagmar88 schreef::19: Vrijwel ieder paard dat op is en nog kan lopen gaat naar de slager. Inherent aan houden van paarden en rijden.

:LOL: Op de manege waren er altijd van die clubjes rood aangelopen jankende pennymeisjes die de eigenaar het liefst zelf de nek om zouden draaien.
Hebben wij ook gedaan, mede omdat we op stal hadden gezien hoe inslapen ging en hoe lang dat duurde. Mijn toenmalige partner is meegegaan met zijn paard en is er zo lang mogelijk bij gebleven. Was wel moeilijk maar toch te verkiezen in onze visie boven inslapen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

dagmar88 schreef:
Manuma schreef:Bij ons zeiden ze dan dat ie op vakantie was .
Haha! Groene weiden met heeeeel veel vriendjes.

De beste man was niet zo subtiel :tongue:
Lijkt mijn vader wel wij woonde tegenover een veemarkt en ik kwam met van alles thuis
Altijd ziek natuurlijk want dan mocht het wel weg. Zo ook een keer een kip en daar ging ik dan braaf mee naar Dokter Muurling een da die je dan voor 50 cent hielp. Zo ook de kip. Op weg naar huis sprak iemand mij aan die, nadat ik vertelde hoe ik aan de kip kwam, aangaf kippen te houden en een goed thuis aanbood. Ik gaf de kip blij mee en opgetogen holde ik naar huis om het goede nieuws te delen. Waarop mijn vader bot zei dat ik waarschijnlijk in de maling genomen was en ze die avond vast kippensoep zouden eten. Gebrul heb ik, nu nog een trauma van :mrgreen:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Zinodo schreef:
Tineke schreef:
dagmar88 schreef:
Zinodo schreef:Het is echt een fijn gevoel om te weten dat ik daar niet of zo weinig mogelijk (lees:honden en kattenvoer) aan bijdraag. Ik zou kunnen schreeuwen en roepen en janken wat ik wil maar zolang ik ze zelf geld geef ben ik even erg. Ik kan me werkelijk geen dierenliefhebber noemen en dit soort praktijken ondersteunen. Dus ik hou mijn kop en ik geef mijn geld elders uit.
Dat is (tenzij je hele supermarktkip etc voert) een bijproduct. Dieren worden niet om het slachtafval gefokt.
En dan kan daar ook maar beter wat mee gedaan worden.
Ik droog zelf inderdaad slachtafval voor onze honden en voer wel vers maar ook veel slachtafval.
Inderdaad, het is slachtafval maar alsnog gaat een beetje van mijn geld die kant op. Voorlopig kom ik daar niet omheen en ga ik er ook niet moeilijk om doen. Maar dat is ook gelijk alle ondersteuning die ik aan de vlees, ei en melkindustrie geef.
Ik ook, behalve dierenvoer koop ik alleen nog maar vegan producten. Ik heb de beelden ook niet bekeken, het is allemaal niks nieuws en ik betaal er niet aan mee dus heb er godzijdank geen schuld aan. Ik heb genoeg van die filmpjes gezien, en ook nog veel gruwelijker. Maar het is goed dat het alsmaar meer in de openbaarheid komt, hopelijk gaan mensen dan ook alsmaar meer nadenken over de keuzes die ze in de supermarkt maken.

Als Lilo er niet meer is (wat hopelijk nog heel lang duurt!) ben ik van plan om Toto ook op goed (en dus duur) vegan voer te gaan zetten. Momenteel kan ik dat met 100 euri in de maand aan medicijnen voor Lilo nog even niet betalen. De katten vind ik een ander verhaal, dat zijn in mijn ogen 100% carnivoren, die hoeven van mij niet vegan.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Kruimel53 schreef:
Manuma schreef:

Afbeelding Op de manege waren er altijd van die clubjes rood aangelopen jankende pennymeisjes die de eigenaar het liefst zelf de nek om zouden draaien.
Bij ons zeiden ze dan dat ie op vakantie was Afbeelding1:
Een paard in laten slapen is vaak zelfs stressvoller dan het slachthuis. Een paard heeft nog door dat het gaat vallen of valt voordat het sterft. Dat is heel eng voor zo'n groot vluchtdier en gaan ze ertegen vechten. Ik ken meerdere eigenaren die nu liever voor het slachthuis kiezen mocht het paard opraken.
Mijn ouwe pony kon niet meer naar de slager, die had koliek en kon echt geen stap meer verzetten dus no way dat ik die nog op een wagen zou zetten. Hij was ook vrijwel direct weg met euthanasie dus van stress door het euthanaseren was geen sprake. De stress was vanwege de pijn van de koliek.
Hij viel door de sedatie al om, we hebben 'm met z'n allen opgevangen en neergelegd en daarna was het zo gepiept.
Anders was hij wel naar de slager gegaan, ik vond het zonde dat zoveel kilo paard niet meer gebruikt kon worden. Ik had ook al gekeken welke slager het netjes zou doen en redelijk in de buurt woonde.
Jammer dat er geen noodslachting ter plekke meer gedaan mag worden.
Maar je hond of kat breng je niet naar de slager al kan hij nog prima meelopen? Dat is toch raar, want er zullen best mensen in Nederland zijn die een stukje hond of kat lusten, in andere landen wordt het ook gegeten.

Overigens kan je (met of zonder verwerking tot vlees) gewoon iemand inhuren die je paard met een kogel door het hoofd heel snel kan doden. Bij fokkers van (vlees)herten worden dieren ook meestal niet naar het slachthuis vervoerd, maar ter plekke gedood. Dan heb je niet die stress van een euthanasieprik.
Hanneke2
Zeer actief

Nanna schreef:
Zinodo schreef:
bouvierpoedel schreef:Ach dat het maar slachtafval is kun je jezelf ook lekker mee in slaap sussen. Het is net een product net als de rest van de koe wat gekocht en verkocht word. :engel:
Daarom noemde ik het specifiek als een vorm van ondersteuning aan de vleesindustrie. Ik weet het en ik besef het, maar ik kan mijn honden en katten op dit moment niet volledig onafhankelijk van de vleesindustrie voeren. Dat ik kies om geen dierlijke producten te eten hebben mijn dieren geen zeggenschap in, maar dat betekent nog niet dat ik mijn carnivore dieren ga mishandelen met veganistisch voer.
Het moment dat ik de optie heb om de vleesindustrie te omzeilen ook qua honden en kattenvoer, doe ik dat ook. Nog even geduld zal ik zeggen.
Als je nou écht tegen alle vleesconsumptie bent zou je voor het mooi ook geen carnivore dieren in huis moeten hebben ;-)
Maar dan laat je dieren in een asiel zitten die je een goed thuis zou kunnen bieden... En in het asiel krijgen die dieren net zo goed dierlijke producten te eten.
Hanneke2
Zeer actief

Lizzie. schreef:Gelukkig ben ik al tig jaar vega en heb dus geen debet aan deze slachtpartijen en daarbij zijn de vleesindustrie de meest vervuilende bedrijven op deze aardbol.
Meest mensen klagen wel, maar sávonds bij het eten zijn ze het weer ff vergeten als ze aan hun biefstukje zitten :roll:
Ik vind wat er gebeurt in de zuivelindustrie al met al nog wel een graadje erger qua dierenleed dan de vleesindustrie. Ik heb dik 50 jaar lang vlees en zuivel geconsumeerd hoor, maar melk en kaas en eieren (en wol en leer), het is 1 grote martelindustrie.
Hanneke2
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
toots schreef:
S@ndr@ schreef:hee ik ben al heftig geminderd, en ik ben nog niet waar ik zijn wil maar ik ga wel de goede kant op, nu niet gelijk iedere goed ding afbranden... verder eet ik geen plof kip,,, maar gewoon van de boerderij en t wordt netjes geslacht.. en vis, t is niet ideaal.. maar dat is t feit dat ik eten nodig heb op deze planeer ook al niet er zijn gewoon teveel mensen die gevoed moeten worden en dat laat een voetprint achter. dat ik er nu veel bewuster mee bezig ben is een pre.....

Absoluut. Maar hoe vissen gevangen en gedood worden is een gruwel. En dat kan er bij mij dan niet in, dat iemand aan de ene kant roept hoe zielig het allemaal is. Hoe het eraantoe gaat bij sommige NL slachthuizen, en daardoor geen of veel minder vlees eet. Vervolgens wel vis of kip eet. Een beetje zoals die lui die zo lopen te roepen over ritueel slachten dus.
waar ik naar toe wil staat me duidelijk voor ogen, en gelijk een omslag maken is gedoemd te mislukken dat ga ik dus niet doen- ik ben slimmer dan dat( dat is waarom diëten mislukken en heel veel mensen dik en ongezond blijven) .... maar mensen die andere op de vingers tikken omdat het in hun ogen waardeloos is en daarmee mensen proberen te demotiveren dat vind ik wel kwalijk. Ik weet waar ik heen wil en ik onderneem actie, ik verdien een schouderklopje niet de scepsis :pffff: :engel: . en over een paar maanden tot een jaar ben ik waar ik zijn wil.... ( wat dus niet goed wil praten wat we normaal met kippen of vissen doen- maar ik ben onderweg ) en ik ben goed bezig wat je daar verder ook van vind :cool2:
Ik vind het fijn om te horen als mensen op weg zijn naar veganisme, voor sommige mensen werkt geleidelijk veranderen nou eenmaal prettiger dan in 1 klap vegan worden. Je doet je best, en je doet het in je eigen tempo. Ik heb ruim 50 jaar vlees en vis en zuivel gegeten, leer en wol gekocht, ging vrolijk naar de MacDonalds en al met al kan ik mijn ecologische en martelvoetstap denk ik niet meer goedmaken tenzij ik 150 wordt ofzo. :mrgreen:

Ik vind dat iedereen die zich bewust bezig houdt met wat hij of zij eet aan dierenleed, al goed bezig is. En in 1 klap omschakelen hoeft dan ook helemaal niet, het is een proces en je bepaalt zelf waar je uiteindelijk de grens legt. In de tussentijd kan je al wel de heel simpele dingen veranderen zonder enige moeite, zoals Mayolijn van Remia in plaats van gewone mayonaise, en plantaardige boter gebruiken in plaats van roomboter of dierlijke bakboter, andere melk voor in de koffie (Oatly Barista!), Alpro yoghurt in plaats van koeyoghurt, en zo zijn er tig voorbeelden van producten die ten eerste gezonder zijn, ten tweede zonder dierenleed geproduceerd zijn en al helemaal beter voor de aarde zijn.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
Zinodo schreef:
Tineke schreef:
dagmar88 schreef: Dat is (tenzij je hele supermarktkip etc voert) een bijproduct. Dieren worden niet om het slachtafval gefokt.
En dan kan daar ook maar beter wat mee gedaan worden.
Ik droog zelf inderdaad slachtafval voor onze honden en voer wel vers maar ook veel slachtafval.
Inderdaad, het is slachtafval maar alsnog gaat een beetje van mijn geld die kant op. Voorlopig kom ik daar niet omheen en ga ik er ook niet moeilijk om doen. Maar dat is ook gelijk alle ondersteuning die ik aan de vlees, ei en melkindustrie geef.
Ik ook, behalve dierenvoer koop ik alleen nog maar vegan producten. Ik heb de beelden ook niet bekeken, het is allemaal niks nieuws en ik betaal er niet aan mee dus heb er godzijdank geen schuld aan. Ik heb genoeg van die filmpjes gezien, en ook nog veel gruwelijker. Maar het is goed dat het alsmaar meer in de openbaarheid komt, hopelijk gaan mensen dan ook alsmaar meer nadenken over de keuzes die ze in de supermarkt maken.

Als Lilo er niet meer is (wat hopelijk nog heel lang duurt!) ben ik van plan om Toto ook op goed (en dus duur) vegan voer te gaan zetten. Momenteel kan ik dat met 100 euri in de maand aan medicijnen voor Lilo nog even niet betalen. De katten vind ik een ander verhaal, dat zijn in mijn ogen 100% carnivoren, die hoeven van mij niet vegan.
Een hond is ook een pure carnivoor. Naast dat dit wetenschappelijk bewezen is hoef je alleen maar naar t gebit te kijken. Een hond vega voeren vind ik dan weer dierenmishandeling. Neem dan lekker een konijn.
Afbeelding
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Nog nooit van evolutie gehoord? Honden zijn geen pure carnivoren meer, hun darmstelsel is goed in staat tot het verteren van plantaardig materiaal.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jvanringen schreef:Nog nooit van evolutie gehoord? Honden zijn geen pure carnivoren meer, hun darmstelsel is goed in staat tot het verteren van plantaardig materiaal.
Nee honden zijn nog steeds carnivoren met de uitzondering dat ze zetmeel kunnen verteren. Verder is t gewoon een carnivoor.
Afbeelding
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Honden zijn in staat om essentiële voedingsstoffen te halen uit plantaardig materiaal. Dat kunnen meer carnivoren trouwens. Katten daarentegen kunnen dat niet.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”