Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaffen bij bezoek

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Blaffen bij bezoek

Ongelezen bericht door Caro. »

Jessie blaft en blijft blaffen bij bezoek.
Ik ben bezig met 'luid' en 'stil' te leren, maar dat zit er nog niet in.
Ze is nu 6 maanden en bijna 6 weken bij ons.
Op straat gaat ze ook niet naar mensen toe, ze is terughoudend, maar niet echt bang. Dit hoeft van mij niet te veranderen,
maar in huis dus wel.

Wat ik nu doe, is het bezoek leuk maken door ze haar wat lekkers te laten geven, maar is dat op, dan begint ze weer te blaffen naar
die persoon en ze heeft een enorm schelle blaf :schrik: plus dat ze dit gewoon niet mag doen natuurlijk.
Het is deels angst (als niemand oplet, gaat ze heel voorzichtig in d'r 'achteruit' aan die persoon snuffelen, maar zodra die persoon ook maar
haar kant opkijkt dan gaat ze achteruit en begint ze opnieuw te blaffen) en deels een soort van 'dit vind ik niet leuk of wat waaksheid.
Agressief is ze niet, ze gaat niet happen, maar ik wil dat natuurlijk allemaal wel voor zijn.
Overigens, compleet negeren hebben we al geprobeerd en ze blijft dan rustig 2 uur blaffen.

Afijn, aanpak is dus om bezoek haar wat lekkers te geven, haar af te leiden met bv een voerbal of een kluif en ik wil de volgende keer
proberen hoe ze reageert als bezoek bv met haar gaat spelen door een balletje te gooien ofzo. Wellicht dat dit het ijs breekt.
Maar ik heb ook wat demente schoonmoeder van 94 jaar en Jessie vindt haar dus 3 x niks. Zij kan niet even met een balletje gooien en
zelfs een kluifje wordt bijzonder onhandig en stijfjes gegeven.

Goed, kan ik hier verder nog iets meer mee dan wat ik al doe, heeft iemand nog tips?
Ze kan dus nog geen dingen als 'plaats en blijf' of 'stil' ofzo. Daar wordt allemaal aan gewerkt, maar ze is hier nog maar kort.
Mijn doel is dat ze bezoek gewoon accepteert als ik zeg dat het goed is, dus wegzetten en dergelijke daar begin ik niet aan, want hopelijk
hebben we haar nog een jaar of 13 :F:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Blaffen bij bezoek

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik zou juist niet het bezoek wat met haar laten doen/iets laten geven, ze vindt het bezoek namelijk niet leuk en/of vertrouwt ze niet. Gewoon lekker zelf doen :ok: .
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Laicka heeft er ook een handje van. Sinds dat ze een paar keer een flinke nare ervaring heeft meegemaakt (mijn idiote buurman), vind ze mensen die door de deur komen heel spannend. Wat werkt is sowieso zorgen dat ze niet mee kan naar de deur en haar een bullepees of kophuid geven en ook wegsluiten, in de huiskamer in een bench. Als ze rustig is mag ze erbij
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik heb ervoor gekozen om ze in de bench te doen voordat het bezoek binnen komt. Als dan de bel gaat/ bezoek binnen komt krijgen ze iets heel lekkers (pensstaafje/kippennek/Kong, iets waar ze eventjes over doen.
Als ze klaar zijn zit het bezoek vaak rustig en als zij dan ook rustig zijn mogen ze erbij.

Ik zou de opwinding van het binnen komen dus even dekken door haar bezig te houden en daarna wellicht counter conditioning als iedereen zit. Haar aangelijnd bij je en dan belonen voor rustig gedrag.
Ik zou bezoek in eerste instantie alleen laten negeren.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Heeft ze een bench? Misschien kun je haar in de bench doen als er visite komt, mogelijk voelt ze zich dan een stuk veiliger? Bij Oor helpt het iig om sneller te kalmeren als er visite komt.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Sinds de eerste keer toen we dus merkten dat ze ging blaffen, zijn we steeds eerst buiten geweest en met z'n allen binnengekomen.
Dus er is geen schrik van dat er ineens iemand vreemd in de huiskamer staat (want dat had ze de eerste keer dus). Daarna kwam iemand
met een hondje bij zich en blafte ze totaal niet, want dat was blijkbaar 'normaal'.
Alleen daarna weer iemand alleen, wel eerst buiten ontmoet en 15 minuten samen gelopen en toen naar binnen, en daar ging ze dus
ook tegen blaffen zodra die op de bank zat.

Ze heeft een bench, maar ze is totaal niet gewend om daar overdag in te zitten. Ik kan het proberen, maar eigenlijk vind ik dat ze
een leeftijd heeft waarin ze moet leren dat er gewoon andere mensen over de vloer komen.

Counter conditionering is wel heel lang voor 2 uur of niet? Ik doe dit met auto's en brommers en dat werkt echt perfect (inmiddels is
ze nauwelijks meer bang, maar kijkt wel bij elke auto op 'koekje?' :mrgreen: ).
Hoe zou je dit dan in moeten vullen voor bv 2 uur?
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

mijke schreef:Heeft ze een bench? Misschien kun je haar in de bench doen als er visite komt, mogelijk voelt ze zich dan een stuk veiliger? Bij Oor helpt het iig om sneller te kalmeren als er visite komt.
Het is dus niet (alleen) de eerste schrik, maar gedurende uren. Vorige keer was er iemand zo'n 2 uur en na 2 uur reageert ze nog precies
zo als na 1 minuut.
Dus ik denk zomaar dat als ik haar bv na 30 minuten uit de bench haal, ze weer gaat blaffen (wellicht ook in de bench, maar dat weet ik dus niet).

De bench is niet iets waar we lang gebruik van gaan maken, het is puur de periode van slopen en wisselen doorkomen en daarna mag ze gewoon
vrij in de huiskamer zijn. Dus behalve de nachten, zit ze er praktisch nooit in.
Soms gaat ze uit zichzelf erin en ik verstop er ook dingetjes in zodat ze de bench voor nu wel ziet als haar veilig plekje, maar het is dus niet
de bedoeling om maandenlang gebruik van de bench te gaan maken of het moet blijken dat ze dit zelf erg prettig vindt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Lucia schreef:Ik heb ervoor gekozen om ze in de bench te doen voordat het bezoek binnen komt. Als dan de bel gaat/ bezoek binnen komt krijgen ze iets heel lekkers (pensstaafje/kippennek/Kong, iets waar ze eventjes over doen.
Als ze klaar zijn zit het bezoek vaak rustig en als zij dan ook rustig zijn mogen ze erbij.

Ik zou de opwinding van het binnen komen dus even dekken door haar bezig te houden en daarna wellicht counter conditioning als iedereen zit. Haar aangelijnd bij je en dan belonen voor rustig gedrag.
Ik zou bezoek in eerste instantie alleen laten negeren.
Over dat laatste nog even: de eerste 2 mensen die kwamen kregen de instructie 'negeren' en eigenlijk werd er dan volkomen onnatuurlijk gedaan, want
het waren verwoede pogingen om vooral niet naar haar te kijken.
Tegen de 2e persoon zei ik toen 'doe maar gewoon normaal zoals je tegen iedere hond doet' en toen begon ze tegen Jessie te praten en daarop reageerde
Jessie eigenlijk beter dan het negeren, want dat vond ze maar vreemd. Alleen het was niet zo dat het hierdoor over was, maar wel ietsjes minder.

Ik zit vooral met mijn schoonmoeder, want dat is ook geen 'normaal' iemand: 94 jaar, redelijk dement en nietszeggende ogen. Jessie moet haar
totaal niet. Ik ben op een gegeven moment vlak naast mijn schoonmoeder gaan zitten (die zit in een aparte stoel, want komt niet meer
omhoog van de bank :F: ) en dat gaf ook ietsjes verbetering, maar nou niet dat je zegt 'jippie'.
Afbeelding
A good dog never dies...

S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

persoonlijk zou ik het gewoon corrigeren, daar wordt je toch knettergek van dat geblaf... jacht lijntje op, hoog in de nek en even een klein beetje druk als ze begint en loslaten net zolang tot ze stil is,( even op die manier aangeven van hoeft, niet ik regel het wel) . ja het is erg CM .. maar dat gekrijs is iets wat je niet kunt negeren :80:

..... als het een kind was zou je het ook geen snoepjes geven( denk ik) .. want dat houdt ze maar heel even zoet .. Maar goed ik kan met dat soort dingen best kort en duidelijk zijn denk ik......... moet gewoon over
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:persoonlijk zou ik het gewoon corrigeren, daar wordt je toch knettergek van dat geblaf... jacht lijntje op, hoog in de nek en even een klein beetje druk als ze begint en loslaten net zolang tot ze stil is,( even op die manier aangeven van hoeft, niet ik regel het wel) . ja het is erg CM .. maar dat gekrijs is iets wat je niet kunt negeren :80:

..... als het een kind was zou je het ook geen snoepjes geven( denk ik) .. want dat houdt ze maar heel even zoet .. Maar goed ik kan met dat soort dingen best kort en duidelijk zijn denk ik......... moet gewoon over
Ook dat hebben we uiteraard gedaan, nou ja geen jachtlijn, maar wel een streng 'ehhh nee!', op haar plek gelegd, enz. enz.
Maar ehhh... Jessie kan nogal doordrammen en het resultaat is dat je dan alleen maar bezig bent met haar en geen seconde met het bezoek.
Bovendien zit er ook angst bij, het is niet gekrijs van 'ik wil het niet', maar ze is ook bang. Voor mensen op straat is ze ook terughoudend,
ze gaat echt niet naar iemand toe. Ik denk dan ook dat corrigeren enigszins met mate moet als het uit angst voortkomt en bovendien is
ze bij angst veel minder ontvankelijk voor instructies en sturing.

Pieter is dit weekend jarig en dus komt er bezoek en ik wil een plan van aanpak hebben voordat we weer zitten 'wat motten we ermee?'.

Maar ik denk dat ik het inderdaad zo ga doen, dat ik haar iets heel lekkers geef in de bench, maar het deurtje voor nu open hou.
Als ze het lekkers (bijna) op heeft, dan geef ik haar een koekje als ze nog steeds rustig is en zolang ze rustig blijft dan belonen. Hopelijk is dan
de eerste blafsessie niet en is ze al in een kalmere staat.
Afbeelding
A good dog never dies...

Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ze is er nog maar pas, uit je verhaal lijkt het mij dat ze dat nog niet aan kan. Te veel opwinding en ze weet niet wat ze moet. Ik zou haar ook voor de visite komt in de bench doen met wat langdurig lekkers. Dit net zo lang tot ze ontspant als er bezoek komt en dit associeert met rustig kauwen. Dan zou ik de stap maken naar iets lekkers in een open bench en dan vervolgens naar overal kauwen bij bezoek.

Ik snap dat je haar nog 13 jaar bij bezoek wilt houden maar dan denk ik dat je nu babystapjes moet nemen.
Als je haar het nu verkeerd op laat lossen heb je kans op 13 jaar lang ellende door ingesleten zelfbelonend gedrag.

En ik zou de visite nu zeker bij haar weghouden. Anders moet je op 2 partijen letten, en op Jessie, en op de juiste timing en gedragingen van de visite. Te veel toestanden. Geduld.
Laatst gewijzigd door Budkes op 10 jul 2018 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Aniek

Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef:Ze is er nog maar pas, uit je verhaal lijkt het mij dat ze dat nog niet aan kan. Te veel opwinding en ze weet niet wat ze moet. Ik zou haar ook voor de visite komt in de bench doen met wat langdurig lekkers. Dit net zo lang tot ze ontspant als er bezoek komt en dit associeert met rustig kauwen. Dan zou ik de stap maken naar iets lekkers in een open bench en dan vervolgens naar overal kauwen bij bezoek.

Ik snap dat je haar nog 13 jaar bij bezoek wilt houden maar dan denk ik dat je nu babystapjes moet nemen.
Als je haar het nu verkeerd op laat lossen heb je kans op 13 jaar lang ellende door ingesleten zelfbenoemd gedrag.

En ik zou de visite nu zeker bij haar weghouden. Anders moet je op 2 kampen letten, en op Jessie, en op de juiste timing en gedragingen van de visite. Te veel toestanden.
Hmm ja daar zit ook wat in... ik ga er even goed over nadenken.
Je hebt gelijk dat ze dit soort situaties nog niet echt kan 'handelen'. Het is geen dwars gedrag, het is haar idd teveel, te eng, te bedreigend in
haar veilige omgeving.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Dan wel de vraag.. hoe hou ik haar dan 2 uur zoet in de bench? Of dan toch als ze daarbij rustig is, de benchdeur openzetten?
en gaat ze de bench dan niet eng vinden als er iets op haar heen gebeurt wat ze eng vindt?
Afbeelding
A good dog never dies...

Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

O en ik zou haar sowieso zelf wat lekkers geven. Niet door de visite. Ook als je haar bv niet in de bench wilt doen. Visite die ook nog van alles met haar gaat doen, spelen, voeren, brengt nog meer opwinding, terwijl je juist op zoek bent naar rust en ontspanning.
Jij bent haar veilige haven, jij beloond haar voor gewenst (rustig) gedrag. En dan het liefst met voer. Eten is rust, spelen is opwinding.
Maar goed dat is puur mijn 50 cent. :wink:
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Caro. schreef:Dan wel de vraag.. hoe hou ik haar dan 2 uur zoet in de bench? Of dan toch als ze daarbij rustig is, de benchdeur openzetten?
en gaat ze de bench dan niet eng vinden als er iets op haar heen gebeurt wat ze eng vindt?
Ik ken je woonsituatie niet maar als je de bench op een veilige afstand van de visite kunt zetten, en de visite zich rustig gedraagt en haar negeert hoop ik dat het gedrag eerder uirdooft. Ik zou de visite iig ver van de bench houden.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Zodat ze de komst van visite gaat associëren met geen gevaar maar knabbels.
Gr. Aniek

Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

willem trekt drukte in huis ook niet en gaat ook blaffen. correctie is harder blaffen...

het gekke is dat hij op een terras gaat liggen slapen. maar thuis is het bal.

ik leg hem op zijn plaats en blijf hem regelmatig wat lekkers geven. dat gaat steeds beter
Afbeelding
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Ik heb Shelly redelijk de vrijheid gegeven om zelf de keus te maken waar ze ging liggen/zitten/staan blaffen en bezoek gevraagd om haar niet aan te raken.
Dus gewoon binnenkomen, praten mag wel tegen haar, maar meer niet.

Als ik vond dat ze klaar moest wezen met dat gekef werd ik even streng "NU klaar" (maar ze is sowieso vrij vocaal, dus dat was ook in andere situaties).

In de bench zou ik niet doen met een angstige hond, ik zou haar wel zelf de vrijheid geven om te kiezen hoeveel afstand ze maakt tussen zichzelf en het bezoek.

Nij Shelly is het uiteindelijk uitgedoofd toen ze zich in het algemeen meer op haar gemak en wat zelfverzekerder ging voelen.

Ik zou trouwens voor de verjaardag een alternatief zoeken (dagje oppas of echt weg waar ze rustig zonder bezoek kan liggen), ik denk dat een huis vol mensen nu nog iets teveel voor haar zou zijn :wink:
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik zou haar ook een veilige plek geven en daarna gewoon met rust laten. Met Orson heb ik de fout gemaakt te denken dat ik bezoek leuk voor hem kon maken maar dat bleek vergeefse moeite.
Zijn motivatie was dan wel geen angst , hij had gewoon de pest aan vreemde.
Dat is zijn hele leven zo gebleven en tenzij het heel belangrijk voor me was, zoals Jan , toen hebben we wel hoger ingezet met de bedoeling een relatie tussen hun ook tot stand te brengen. Verder lieten we het gewoon zo als het was.
Daar zijn we overigens buitenshuis mee begonnen met die relatie opbouwen, met heel veel gezamenlijk wandelen en nadat dat goed ging en er ontspanning was is Jan gewoon mee naar binnen gegaan.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

De bench staat vlakbij de bank, naast de bank zelfs en dat is dus vlakbij de visite :oeps:
Een andere plek ervoor heb ik niet en bovendien denk ik dat ze dit alleen maar verwarrend gaat vinden als de bench ineens verhuisd.
Het wordt niet druk hoor, dat gaan we nu niet doen met Jessie die nog moet wennen, maar er komen 3 mensen waaronder de demente
moeder van mijn man.
Het is 2 of 3 uurtjes 's middags en verder doen we geen moer. Maar goed, het is wel 2 of 3 uur.

Dus nu twijfel ik tussen de bench en haar de vrijheid geven om bv in de tuin te gaan? Een kluif of kong ga ik sowieso doen, de associatie
moet anders worden met bezoek net zoals we dat gedraaid hebben bij auto's en brommers.
Bezoek laten spelen met haar ga ik nu dus schrappen, wie weet in een later stadium.

Ze is overigens geen echt bange hond hoor, ik zou haar omschrijving als licht angstig, terughoudend, wel nieuwsgierig en ze draait door
als dingen haar teveel worden als ze teveel stress heeft (wat zich uit in hyper gedrag, dus heel druk worden of heel veel blaffen).
Ze is een hond die wel heel snel leert en gelukkig een gezonde dosis nieuwsgierigheid heeft. Ze gaat ook voorzichtig ruiken aan het bezoek,
maar bij het minste zet ze het dan weer op een blaffen.
Ze heeft 5 maanden niks anders gekend dan een binnentuin in Spanje, ze heeft dus een flinke achterstand, maar het is geen getraumatiseerde
hond ofzo.
Afbeelding
A good dog never dies...

~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Rowan vindt bezoekers ook niets. Jammer genoeg krijgen wij vaker visite die niet trainbaar blijkt ;-) dus ik sluit hem weg / achter een hek. Hij blij (want rustig) visite blij (want hond rustig).
Win-win.
Hij hoeft echt niet overal bij te zijn, zeker niet als dat hem meer stress oplevert dan wenselijk.

Suzanne
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Als jij de oplossing hebt gegeven, geef ik die door aan een vriendin met een boerenfox (5 jr) die ook constant blaft bij bezoek. Ook als ik op bezoek ben, terwijl ik hem ook uitlaat als zij niet thuis is, dus hij kent me goed. Als ik ze buiten tegenkom, weet hij niet hoe snel hij bij mij moet komen.

Ikzelf zou met een persoon afspreken en dan de aanhouder wint. Hij zal toch wel op een gegeven moment moe worden en gaan slapen?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Budkes schreef:Ze is er nog maar pas, uit je verhaal lijkt het mij dat ze dat nog niet aan kan. Te veel opwinding en ze weet niet wat ze moet. Ik zou haar ook voor de visite komt in de bench doen met wat langdurig lekkers. Dit net zo lang tot ze ontspant als er bezoek komt en dit associeert met rustig kauwen. Dan zou ik de stap maken naar iets lekkers in een open bench en dan vervolgens naar overal kauwen bij bezoek.

Als je haar het nu verkeerd op laat lossen heb je kans op 13 jaar lang ellende door ingesleten zelfbelonend gedrag.

En ik zou de visite nu zeker bij haar weghouden. Anders moet je op 2 partijen letten, en op Jessie, en op de juiste timing en gedragingen van de visite. Te veel toestanden. Geduld.
Zo zou ik het ook doen.
Zeker niet corrigeren. Daar wordt haar associatie met bezoek niet positiever van :-( En ze reageert uit emotie; van die emotie verstoppen wordt haar associatie ook niet beter ;-)

Ik zou er zelf ook niet voor kiezen om het bezoek haar iets te laten geven of met haar te spelen zolang ze bezoek nog spannend vindt. Ik zou juist willen dat ze leert dat het bezoek geen bedreiging is en dat ze er niets mee hoeft als ze dat niet wil. Als ze op den duur wel gewoon ontspannen is bij bezoek en zelf ook toenadering gaat zoeken, kan dat wel natuurlijk.
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Gentle blafte ook continu bij visite. Gek werd ik ervan.
Uiteindelijk hebben wij besloten dat ze niks met de visite moest. Dus weggesloten als dr visite kwam.
Bij ons betekende dat met een lekkere kluif ruim voordat de mensen kwamen in de bijkeuken met de deur dicht.

Nu een aantal jaar verder is het zo dat ze in de keuken gaat liggen maar ook steeds vaker wel mensen opzoekt. Maar er is nog altijd een plek in huis waar ze kan gaan liggen en 200%zeker weet dat daar geen visite kan/ gaat komen.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Tom deed dit ook en wij hebben er een GT voor laten komen. Advies was negeren en niet aankijken en de hond leren dat ze er niks mee hoeft en niks mee te maken heeft. Bij Tom hielp dat enigszins maar aaien of contact maken was een grote no go.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

laeken schreef:Tom deed dit ook en wij hebben er een GT voor laten komen. Advies was negeren en niet aankijken en de hond leren dat ze er niks mee hoeft en niks mee te maken heeft. Bij Tom hielp dat enigszins maar aaien of contact maken was een grote no go.
Volgens mij duurt dat ook vaak gewoon een hele tijd voordat dat wel kan - als ze het al willen. Bij Amoz heeft het ook best lang geduurd voordat hij wat ontdooide bij bezoek. Die ging de eerste tijd ook in de bench als er bezoek kwam, hij lag ze dan wel voortdurend in de gaten te houden en weg te kijken ;-) Pas na ruim een halfjaar kwam hij heel soms even snuffelen bij mensen die hier al vaker waren geweest. Maar die mensen mochten hem dan nog steeds echt niet aaien of aankijken. Zo ging dat in heel kleine stapjes steeds beter, tot hij zich uiteindelijk na ruim een jaar wel liet aaien door sommige mensen, maar dan gaf hij zelf ook duidelijk aan dat hij dat wilde.
Nu vindt hij het meeste bezoek leuk en kruipt er lekker tegenaan op de bank :lol1: En als hij het niet leuk vindt, kiest hij ervoor om zich af te zonderen, wat ik uiteraard ook beloon.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ze is op haar manier wel opdringerig en dwingend bezig om die visite weg te krijgen en van jou krijgt ze teveel vrijheid die ze helemaal niet aankan en nu zelf moet invullen.

Zou haar als de bel gaat aanlijnen en ze blijft gewoon aan jou gekoppeld tot dat de visite weg is. Lijn geeft blijkbaar ook een beter effect buiten en ben jij de betrouwbaarste en veiligste persoon dus houd dat communicatie lijntje nu maar vast. Visite mag even voer strooien maar niet geven en ook geen contact maken en jij gaan samen met aangelijnde hond kijken naar dat voer. Je laat de visite binnen maar je laat ze voor jullie lopen de kamer in.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Sowieso niet van alles gaan proberen! Ze is er nog maar net en je hebt al meerdere dingen geprobeerd. Daar wordt een onzekere hond iig niet zekerder van.
Je wilt te snel. Geef haar eerst het vertrouwen dat ze niks met het bezoek hoeft. Dus zeker het bezoek geen snoep laten geven.
Zodra de bel gaat strooi je lekkers ergens waar ze evt bezoek wel kan zien of horen maar waar ze er niet zoveel mee moet. Als ze al nerveus wordt of gaat blaffen bij deurbel. Anders doe je dat pas als er echt bezoek komt. Gewoon af en toe een hand brokken strooien bij het bezoek vandaan, voordat ze weer gaat blaffen. Je zal zien dat ze op gaat kijken of er nog meer komt voordat ze gaat blaffen. Dan beloon je haar of strooit er nog een hand bij. Of je geeft haar een kluif. En waarom een kluif waar ze uren mee moet doen? Je kunt haar ook eerst meenemen met het bezoek naar binnen. Dan haar een stuk verderop wat te doen geven en later een kluif in de bench. Ze hoeft er toch niet meteen 3uur bovenop te zitten?
En ik zou bezoek inderdaad instrueren haar niet aan te kijken of aan te raken maar ook niet geforceerd gaan negeren. Gewoon rustig gedag zeggen is prima. Als dat onmogelijk is bij dat bezoek kan ze daar dus niet bij zijn.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:Tom deed dit ook en wij hebben er een GT voor laten komen. Advies was negeren en niet aankijken en de hond leren dat ze er niks mee hoeft en niks mee te maken heeft. Bij Tom hielp dat enigszins maar aaien of contact maken was een grote no go.
Negeren hebben we dus bij het eerste bezoek gedaan, maar toen was ze dus 2 uur aan het blaffen. Beetje lullig tegenover de visite als je werkelijk
geen woord kunt wisselen :oeps:
Nu was dat dus de demente schoonmoeder, dus ik snapte ergens ook wel dat Jessie haar eng vond. Het volgende bezoek was iemand met een
hondje en ze is gek op honden en mensen die erbij horen vindt ze ook niet eng, dus dat ging goed.
Het derde bezoek was een vriendin, die negeerde Jessie en Jessie bleef blaffen. Toen zei ik uiteindelijk 'doe nou maar normaal zoals je altijd doet'
en toen heeft ze gewoon wat gezegd tegen Jessie en toen werd ze wel wat rustiger voor een paar minuten.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Sowieso niet van alles gaan proberen! Ze is er nog maar net en je hebt al meerdere dingen geprobeerd. Daar wordt een onzekere hond iig niet zekerder van.
Je wilt te snel. Geef haar eerst het vertrouwen dat ze niks met het bezoek hoeft. Dus zeker het bezoek geen snoep laten geven.
Zodra de bel gaat strooi je lekkers ergens waar ze evt bezoek wel kan zien of horen maar waar ze er niet zoveel mee moet. Als ze al nerveus wordt of gaat blaffen bij deurbel. Anders doe je dat pas als er echt bezoek komt. Gewoon af en toe een hand brokken strooien bij het bezoek vandaan, voordat ze weer gaat blaffen. Je zal zien dat ze op gaat kijken of er nog meer komt voordat ze gaat blaffen. Dan beloon je haar of strooit er nog een hand bij. Of je geeft haar een kluif. En waarom een kluif waar ze uren mee moet doen? Je kunt haar ook eerst meenemen met het bezoek naar binnen. Dan haar een stuk verderop wat te doen geven en later een kluif in de bench. Ze hoeft er toch niet meteen 3uur bovenop te zitten?
En ik zou bezoek inderdaad instrueren haar niet aan te kijken of aan te raken maar ook niet geforceerd gaan negeren. Gewoon rustig gedag zeggen is prima. Als dat onmogelijk is bij dat bezoek kan ze daar dus niet bij zijn.
Ik heb niet zoveel geprobeerd hoor, zie bovenstaande post. Maar omdat negeren dus niet hielp (eigenlijk het enige wat er gedaan is) en uitloopt op
2 uur blaffen en het komend weekend ook wel gezellig is als we een woord kunnen wisselen, kwam ik hier vragen wat anderen hieraan gedaan hebben
en dat loopt dus ook uiteen van negeren, tot kluiven, wel of niet in de bench.

Bij ons is de keuken en woonkamer open, echt afzonderen gaat niet, maar Jessie is wel heel graag in de tuin. Dus ik kan haar in de tuin gerust
een kluif geven. Ik denk dat ze daarvoor kiest en zolang ze de kluif heeft, niet zal gaan blaffen tegen het bezoek, maar zodra die op is wel.

Maar ik ga even goed bedenken wat voor afleiding ik ga verzinnen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”