Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoeveelheid kvv kleine hond

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Nath
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Hollandse herder
Aantal honden: 2

Hoeveelheid kvv kleine hond

Ongelezen bericht door Nath »

Ik kan op het moment niet vinden hoeveel kvv mijn pup kan/moet eten op een dag.

Mijn volwassen honden keek ik altijd naar de richtlijn om te beginnen en dan gewoon op het oog voeren verder..

Maar nu heb ik een pup van bijna 6 maanden die een kilo of 3 zal gaan wegen als ze volwassen is. Hoeveel moet die nu eten?

Ik dacht dat er een verschil zat in grote en kleine honden, dat kleintjes meer eten in verhouding maar kan dit dus niet terug vinden :boos:

Iemand die weet waar ik dit kan vinden of die ervaring heeft met kvv voeren bij kleine honden?
Sandra&co

Re: Hoeveelheid kvv kleine hond

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Precies, houd de richtlijn op de verpakking aan. Vervolgens:
Wordt-ie te dik: minder geven
Wordt-ie te dun: meer geven

Zo simpel kan het leven zijn.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

gewoon op het oog voeren, die kleintjes zijn vaak fysiek eerder af dus het extra voor de groei is minder, maar mijn ervaring (al waren die natuurlijk wel heel actief) is dat mijn kleintjes (de jachtterriers) niet heel veel minder aten dan de herders :schrik:
Nath
Actief

Ja dat snap ik en dat wil ik ook maar die richtlijnen kan ik dus niet vinden. Mijn hond van 22 kg eet 500gr per dag meer als ze afvalt minder als ze dikker wordt. Maar als basis die 500

Eet die kleine dan 50gr per dag of ben ik dan veel te weinig aant voeren? Snap wel dat je dat merkt, maar om eerst mager te worden vind ik dsn ook weer niet nodig a,s ik dmv een richtlijn beetje in de buurt zit :wink:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Nath schreef:Ja dat snap ik en dat wil ik ook maar die richtlijnen kan ik dus niet vinden. Mijn hond van 22 kg eet 500gr per dag meer als ze afvalt minder als ze dikker wordt. Maar als basis die 500

Eet die kleine dan 50gr per dag of ben ik dan veel te weinig aant voeren? Snap wel dat je dat merkt, maar om eerst mager te worden vind ik dsn ook weer niet nodig a,s ik dmv een richtlijn beetje in de buurt zit :wink:
ff uit mijn hoofd (tijdje geleden) 5-10% van het verwachte volwassen lichaamsgewicht, waarbij 10% in de ergste groeifase volgens mij voor de herders, die kleintjes 3-7% dus dan zou 50 gram per dag wel te weinig zijn uitgaande van een volwassen gewicht van 5 kilo wat ik ongeveer schat (of zit ik er ver naast)
Sandra&co

Begin eens met 40 gram per kilo lichaamsgewicht. Dat wordt aanbevolen voor die leeftijd. Ik denk dat aardig ruim zal zijn, want als ik zie wat de Wawa's van m'n moeder eten, dan is dit veel. Daarop zie je snel genoeg of het teveel is en indien dat zo is, haal je er gewoon de week erop 5 gram vanaf. Eind van de week evalueer je dat weer enzovoorts.
Sandra&co

crutz schreef: ff uit mijn hoofd (tijdje geleden) 5-10% van het verwachte volwassen lichaamsgewicht, waarbij 10% in de ergste groeifase volgens mij voor de herders, die kleintjes 3-7% dus dan zou 50 gram per dag wel te weinig zijn uitgaande van een volwassen gewicht van 5 kilo wat ik ongeveer schat (of zit ik er ver naast)
Het hondje weegt ongeveer 3 kilo als het volwassen is :)
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Sandra&co schreef:
crutz schreef: ff uit mijn hoofd (tijdje geleden) 5-10% van het verwachte volwassen lichaamsgewicht, waarbij 10% in de ergste groeifase volgens mij voor de herders, die kleintjes 3-7% dus dan zou 50 gram per dag wel te weinig zijn uitgaande van een volwassen gewicht van 5 kilo wat ik ongeveer schat (of zit ik er ver naast)

ik had scheel gekeken, sorry Nath.....
xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Contacteer:

Ongelezen bericht door xSuzannex »

Sara is 5.5 kilo. Als pup at ze 150 gram vlees, nu normaal zo'n 100 gram. Verdeeld over 2x en wel aangevuld met beloningen en een gedroogde kipfilet in de avond
In jouw geval zou ik denk ik kijken hoe 100 gram valt
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Nanna schreef:Gewoon voeren op het oog. En een pup mag best molliger zijn dan een volwassen hond.
Doe ik ook. Gandalfje van 13 weken krijgt een ons of 4 per dag en is niet super mollig.
Afbeelding
Nath
Actief

Fijn bedankt voor al jullie reacties ik weet nu waar te beginnen en kijk dan wel verder. Niet te moeilijk doen dus :Q:
Nath
Actief

crutz schreef:
Sandra&co schreef:

ik had scheel gekeken, sorry Nath.....

Haha geeft niet. 5 kg wordt ze pas als ik dr verkeerde hoeveelheid geef :LOL:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

crutz schreef:
Nath schreef:Ja dat snap ik en dat wil ik ook maar die richtlijnen kan ik dus niet vinden. Mijn hond van 22 kg eet 500gr per dag meer als ze afvalt minder als ze dikker wordt. Maar als basis die 500

ff uit mijn hoofd (tijdje geleden) 5-10% van het verwachte volwassen lichaamsgewicht, waarbij 10% in de ergste groeifase volgens mij voor de herders, die kleintjes 3-7% dus dan zou 50 gram per dag wel te weinig zijn uitgaande van een volwassen gewicht van 5 kilo wat ik ongeveer schat (of zit ik er ver naast)
Voor pups is het naar het huidige gewicht, dus pup/puber regelmatig wegen ;-)
De 5% is juist voor grote honden (Deense Dog bijvoorbeeld) waarbij die 10% voor chi's e.d. geldt.

Dit is dan dus inderdaad de richtlijn. Het hangt ook nog van het voer zelf af, hoe hoogwaardig het is. En natuurlijk van de hond, dus het is een richtlijn, niet meer.
Daarbij vind ik een pup van 6 maanden geen pup meer, dat vind ik ze tot een maand of 3 om deze richtlijn aan te houden. Daarna ga je langzaam over op de volwassenhoeveelheid (ook weer globaal genomen) die naar verhouding veel minder is.
Volwassen dieren krijgen (gemiddeld weer) 2-5 % van het huidige gewicht of, als het huidige gewicht erg afwijkt van het gewenste gewicht, naar het gewenste gewicht.

Suzanne
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik ben met Dex begonnen met 50 gram per kg per dag. Toen ben ik eerst iets minder gaan voeren hij woog 1,3 en voerde 50 gram kvv per dag maar hij kreeg ook trainings brokjes en snacks en dan kom je al snel te hoog met zo'n ukje. Maar nu krijgt hij net iets meer dan de richtlijn omdat we meer zijn gaan lopen.

Veel plezier met je kleine pup.

O trouwens ik weet niet wat voor ras je hebt. 6 maanden zou ik ook beginnen de volwassen verhoudingen aan te nemen. Al is dat ook een beetje kul. Mijn vorige hondje kreeg in verhouding veel meer dan de richtlijn. Dus ik zou lekker kijken hoe jou hondje het doet.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Mijn beide zwartjes wegen nu 7-7,5 kg en krijgen 150-180 gram kvv. Als pup, met vier a vijf maanden zaten ze op zoom 250-300 gram, met 7 maanden op iets meer dan wat ze nu krijgen. Dus ik zou lekker bij 100 gram per dag beginnen en dan aanpassen indien nodig
Nath
Actief

6 maanden is idd geen pup meer roep ik ook altijd, maar deze is zo klein dat ze in mijn gedachten gewoon pup blijft haha

Oke ik heb nu een duidelijker beeld van wat te voeren bedankt allemaal.

Het gaat trouwens om een dwergkees :wink:
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

Hier krijgen ze een 8e van zo'n Smuldier per maaltijd, wat neerkomt op +- 100 gr per dag (2x 50gr). Damy krijgt iets meer dan Noa. Daarnaast 's avonds brok en overdag een Dentastick of wat snacks. Ook regelmatig wat van tafel :mann:
Ik heb kleine Keeshonden (Damy is officieel middenslag). Noa weegt 4,5, Damy 5,5. Ongeveer.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

Tamara81 schreef:Mijn hondje is ongeveer 6kg en krijgt ongeveer 300 gram kvv per dag.
Ze is vrij actief en ze sport dagelijks intensief.

Ik voer op het oog, en geef wat meer als ze de hele dag mee op pad is geweest en wat minder als ze een redelijk rustige dag heeft gehad.
Als ik dit lees vind ik Lou zó zielig met haar 160 gram magere kvv voor haar 14,5 kilo lijf :LOL: :LOL: :LOL:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Toots kreeg 125 gram met zijn 3,2 kg. Denk dat kleine hondjes altijd in verhouding meer eten.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”