crutz schreef:Nath schreef:Ja dat snap ik en dat wil ik ook maar die richtlijnen kan ik dus niet vinden. Mijn hond van 22 kg eet 500gr per dag meer als ze afvalt minder als ze dikker wordt. Maar als basis die 500
Eet die kleine dan 50gr per dag of ben ik dan veel te weinig aant voeren? Snap wel dat je dat merkt, maar om eerst mager te worden vind ik dsn ook weer niet nodig a,s ik dmv een richtlijn beetje in de buurt zit

ff uit mijn hoofd (tijdje geleden) 5-10% van het verwachte volwassen lichaamsgewicht, waarbij 10% in de ergste groeifase volgens mij voor de herders, die kleintjes 3-7% dus dan zou 50 gram per dag wel te weinig zijn uitgaande van een volwassen gewicht van 5 kilo wat ik ongeveer schat (of zit ik er ver naast)
Voor pups is het naar het huidige gewicht, dus pup/puber regelmatig wegen
De 5% is juist voor grote honden (Deense Dog bijvoorbeeld) waarbij die 10% voor chi's e.d. geldt.
Dit is dan dus inderdaad de richtlijn. Het hangt ook nog van het voer zelf af, hoe hoogwaardig het is. En natuurlijk van de hond, dus het is een richtlijn, niet meer.
Daarbij vind ik een pup van 6 maanden geen pup meer, dat vind ik ze tot een maand of 3 om deze richtlijn aan te houden. Daarna ga je langzaam over op de volwassenhoeveelheid (ook weer globaal genomen) die naar verhouding veel minder is.
Volwassen dieren krijgen (gemiddeld weer) 2-5 % van het huidige gewicht of, als het huidige gewicht erg afwijkt van het gewenste gewicht, naar het gewenste gewicht.
Suzanne