Naap en Manu zijn familie.dagmar88 schreef:Napie heeft een uitgebreid vocabulaire en vindt mensen die hem niet verstaan echt heel stom.Paisley schreef: Misschien voeren onze honden dezelfde discussie onderling over hun bazen
We hebben hem geleerd dat hij altijd mag vragen wat hij wil, maar dat het antwoord ja, nee, of straks kan zijn.
Hij heeft op die paar dagen dat hij bij mij was een nieuw woord bedacht voor naar het strand gaan. Ik had dat niet meteen door, dus was ik ook stom ja

Manu is vreselijk slim en ik zeg dat niet alleen omdat het mijn hond is. Hij heeft alles heel snel door. Nog voor ik het zelf door heb (ben ik dan dom?).
Die hond kent weet ik hoeveel zinnen, je kan hem niet opsluiten tenzij hij zelf wilt blijven en hij is vreselijk handig in het herkennen van communicatie van allerlei wezens. Ik heb hem vrijwel 80% van wat hij kent nooit geleerd. Dat is gewoon iets wat hij van mij afkijkt en bepaald heeft dat het zo handiger is. En het klopt eigenlijk altijd

Ik vind het nog het leukste dat als ik 'oh' of 'kijk uit' zeg, hij om zich heen kijkt en zelf invult wat er moet gebeuren. Ik hoef er nooit een vervolg aan te geven.
Uma is ook niet heel dom maar in vergelijking met Manu wel. Voor haar moet je iets 100x herhalen tot ze ooit gaat begrijpen wat ze in bepaalde situaties het beste kan doen. Maar ze overleefde wel 9 dagen in de duinen tijdens vrieskou, dus ik denk dat ze zich gewoon graag hulpbehoevend gedraagt.