Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een domme hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Manuma
Zeer actief

Re: Een domme hond

Ongelezen bericht door Manuma »

dagmar88 schreef:
Paisley schreef: Misschien voeren onze honden dezelfde discussie onderling over hun bazen Afbeelding
Napie heeft een uitgebreid vocabulaire en vindt mensen die hem niet verstaan echt heel stom.
We hebben hem geleerd dat hij altijd mag vragen wat hij wil, maar dat het antwoord ja, nee, of straks kan zijn.
Hij heeft op die paar dagen dat hij bij mij was een nieuw woord bedacht voor naar het strand gaan. Ik had dat niet meteen door, dus was ik ook stom ja :mrgreen:
Naap en Manu zijn familie. :80:
Manu is vreselijk slim en ik zeg dat niet alleen omdat het mijn hond is. Hij heeft alles heel snel door. Nog voor ik het zelf door heb (ben ik dan dom?).
Die hond kent weet ik hoeveel zinnen, je kan hem niet opsluiten tenzij hij zelf wilt blijven en hij is vreselijk handig in het herkennen van communicatie van allerlei wezens. Ik heb hem vrijwel 80% van wat hij kent nooit geleerd. Dat is gewoon iets wat hij van mij afkijkt en bepaald heeft dat het zo handiger is. En het klopt eigenlijk altijd :I:

Ik vind het nog het leukste dat als ik 'oh' of 'kijk uit' zeg, hij om zich heen kijkt en zelf invult wat er moet gebeuren. Ik hoef er nooit een vervolg aan te geven.
Uma is ook niet heel dom maar in vergelijking met Manu wel. Voor haar moet je iets 100x herhalen tot ze ooit gaat begrijpen wat ze in bepaalde situaties het beste kan doen. Maar ze overleefde wel 9 dagen in de duinen tijdens vrieskou, dus ik denk dat ze zich gewoon graag hulpbehoevend gedraagt.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Hoe vaak heb je op haar gepast terwijl je dit soort activiteiten deed waar zij bij was?
En hoe vaak is ze bij je thuis geweest?

Dat hondje is waarschijnlijk gewoon anders geconditioneerd dan jouw honden. :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Als ik deze criteria lees, zou je kunnen stellen dat Taartje ook vrij dom is (wat ik overigens niet vind :mrgreen: ).
Ze staat nog steeds vaker aan de verkeerde kant van de deur dan aan de goede kant en wordt dan dus achter de deur geklemd als die opengaat. Ze houdt mij meestal ook niet echt in de gaten tijdens het wandelen en ze is doof, dus van wat ik zeg snapt ze ook al niets :F: Ze kent ongeveer 3 commando's (zit, kom en blijf een beetje), maar soms lijkt ze ineens geen idee te hebben wat je ermee bedoelt.
Maar zet een hersenwerkje voor haar neus, en ze heeft het het snelst opgelost van al mijn honden. Zet ergens kattenvoer neer, en Taartje bedenkt een manier om erbij te komen. Heeft ze me ergens voor nodig, dan kan ze ineens prima op mij letten. En krijgt ze eten of een snack, dat weet ze ineens prima wat zitten is :engel:
Ze is echt wat kippig soms, dat zal ook de leeftijd zijn, maar ze is tegelijk heel pienter, krijgt altijd wat ze wil en heeft veel doorzettingsvermogen. Ze kan zichzelf heel prima redden, heeft mij niet echt nodig en haar intelligentie staat dus ook niet ten dienste van mij, maar alleen van haarzelf :lol1:

Amy en Mila zijn ook slim, waar Mila meer slim is als het gaat om begrijpen wat ik wil en zeg en duidelijk maken wat zij zelf wil, is Amy heel streetwise (terwijl ze nooit op straat gezworven heeft, maar in een sinaasappelboomgaard zat) en heeft een groot probleemoplossend vermogen. Toen Amy bij de oppas vermist raakte toen ik op vakantie was, heeft ze zelf de weg naar mijn huis teruggevonden, waarvoor ze een paar wijken van Nijmegen heeft moeten doorkruisen - een weg die ze alleen maar ooit met de auto had afgelegd. Dat zie ik Mila niet voor elkaar krijgen. Daarnaast is ze ook nog op de één of andere mysterieuze manier mijn achtertuin in gekomen, terwijl die achter de huizen ligt en niet van daaruit toegankelijk is. Dat zijn echte overlevingsinstincten en daar ontbreekt het Mila toch wel aan.

En Amoz, ach, die is vooral héél lief :engel: Hij is niet heel dom hoor, maar tegenover de dames delft hij wel het onderspit.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Amber is ook echt wel een beetje een dom Belgje :wink:
Sinds haar ziekte is ze niet meer zichzelf, dus dat ik niet meerekenen, maar daarvoor was ze ook al niet heel slim. Clickertraining snapt ze bv niet veel van en levert al snel veel spanning op. En ze wil echt wel heel graag met je samenwerken, dus ze doet keihard haar best.
Wat voor haar goed werkt is gewoon zeggen wat ze moet doen, haar niets zelf uit laten vogelen. Daar voelt ze zich veel beter bij en dan doet ze het ook vol overgave. Sommige dingen leert ze dan weer supersnel. Zo had ze in no-time door dat als ik op een paard zit en ik wijs naar één kant op de grond, ze dààr moet zitten net zolang totdat ze een brokje krijgt. Die overgave maakt dat ik extra verliefd op haar ben. Ze kijkt zo trots als ze het juiste pootje geeft, dat ik haar wel dood kan knuffelen :lief:

Echt domme honden die er ook geen moeite voor doen om iets te snappen zou ik ook niet goed kunnen hebben...
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Hier 2 totaal verschillende honden maar kan niet zeggen dat 1 van de 2 nou echt dom is, al is Droef dan wel een bulldog.

Palen en bomen loopt Droef via de juiste kant omheen, soms niet want dan moet hij echt net even daar snuffelen maar als ik dan zeg omlopen snapt hij dat prima. Izzy loopt er ook vaak via de juiste kant omheen maar het commando omlopen doet ze niet, ook niet als dat betekend dat ik niet toegeef, alleen bij regen snapt ze het dan ineens wel.

Hondenschool idem, Droef is best meegaand en wil best laten zien wat hij allemaal wel niet kan, maar overvragen kan ook en dan gaat hij wel vervelend worden.
Izzy deed vanaf les 1 al irritant door gewoon 80% te weigeren. Oefeningen die ze al lang en breed kon en deed, deed ze daar ineens niet meer, en die paar commando's die ze wel deed gingen alleen met een koekje voor haar neus alsof ze nog begeleid moest worden alsof het een pup was.

In de weg lopen doet Izzy ook erg veel, net als gewoon voor je gaan lopen tijdens wandelen en dan ineens recht voor je neus gaan zitten pissen zodat je bijna je nekt breekt over een pissende Izzy. Droef loopt tijdens wandelen gewoon nooit in de weg, zeker niet moedwillig.

Zelfs bij het oversteken loopt Izzy door terwijl er een auto aankomt. Droef zie je echt kijken en besluit dan pas of het kan, fietsers ook zoiets. Droef gaat er netjes voor aan de kant of blijft stilstaan op het kruispunt waar we elke dag lopen als hij fietsers van alle kanten ziet komen(hij heeft zelfs eens een dankjewel daarvoor gehad :LOL: ). Als Izzy een fietser hoort heeft ze de neiging om ervoor te springen, gewoon omdat ze vreselijk bijdehand is, maar echt slim is het niet natuurlijk. Ooit eens een wielrenner die ik niet had horen aankomen, duikt ze zo voor die fiets, man remt en stapt gewoon af. Staat ze hem nog uit te schelden ook. Man zeek ongeveer zijn wielrenpakkie vol van het lachen.

Gek genoeg ben ik van mening dat Izzy in 7 sloten tegelijk zou lopen wanneer ze alleen op straat zou komen te staan,bij Droef heb ik dat idee helemaal niet.
Bij Izzy schaar ik het dus niet onder dom maar gewoon bijdehand gedrag, en eigenlijk is ze daarom ook best wel grappig.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

lucie schreef:Amber is ook echt wel een beetje een dom Belgje :wink:
Sinds haar ziekte is ze niet meer zichzelf, dus dat ik niet meerekenen, maar daarvoor was ze ook al niet heel slim. Clickertraining snapt ze bv niet veel van en levert al snel veel spanning op. En ze wil echt wel heel graag met je samenwerken, dus ze doet keihard haar best.
Wat voor haar goed werkt is gewoon zeggen wat ze moet doen, haar niets zelf uit laten vogelen. Daar voelt ze zich veel beter bij en dan doet ze het ook vol overgave. Sommige dingen leert ze dan weer supersnel. Zo had ze in no-time door dat als ik op een paard zit en ik wijs naar één kant op de grond, ze dààr moet zitten net zolang totdat ze een brokje krijgt. Die overgave maakt dat ik extra verliefd op haar ben. Ze kijkt zo trots als ze het juiste pootje geeft, dat ik haar wel dood kan knuffelen :lief:
Heel herkenbaar, ook wat je beschrijft met het clickeren. Ik moet Izzy echt laten zíen wat ik bedoel en dan doet ze het voor me. Voor dood tegen de vlakte gaan nadat ik haar 'neerschiet' bijvoorbeeld. De eerste keren moest ik haar dan tegen de grond duwen (ze vertrouwt me dus dat is niet bedreigend) en na een keer of 10 ging ze voorzichtig liggen na het schot. Júichen! De keer erna ging ze al wat sneller liggen en nu knált ze zich tegen de grond. Ze kán het wel, maar ze heeft gewoon een heel andere benadering nodig dan Sofi. Sofi gaat echt proberen om te zien waar ze succesjes oogt. Izzy wordt heel snel heel onzeker als ik iets van haar wil en ze weet niet wat. Die gaat niet uit proberen, die gaat liggen en hopen dat die marteling snel over gaat.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

ranetje schreef:Hoe vaak heb je op haar gepast terwijl je dit soort activiteiten deed waar zij bij was?
En hoe vaak is ze bij je thuis geweest?

Dat hondje is waarschijnlijk gewoon anders geconditioneerd dan jouw honden. :U:
Wel lief dat je het voor dr opneemt ;) Ze is hier ieder jaar 2 a 3 week en soms een weekend tussendoor. Maar het ligt ook aan het type karakter. Ze heeft iets stoïcijns en dat ben ik niet gewend.
Afbeelding
lucie
Zeer actief

Sandra&co schreef:
lucie schreef:Amber is ook echt wel een beetje een dom Belgje :wink:
Heel herkenbaar, ook wat je beschrijft met het clickeren. Ik moet Izzy echt laten zíen wat ik bedoel en dan doet ze het voor me. Voor dood tegen de vlakte gaan nadat ik haar 'neerschiet' bijvoorbeeld. De eerste keren moest ik haar dan tegen de grond duwen (ze vertrouwt me dus dat is niet bedreigend) en na een keer of 10 ging ze voorzichtig liggen na het schot. Júichen! De keer erna ging ze al wat sneller liggen en nu knált ze zich tegen de grond. Ze kán het wel, maar ze heeft gewoon een heel andere benadering nodig dan Sofi. Sofi gaat echt proberen om te zien waar ze succesjes oogt. Izzy wordt heel snel heel onzeker als ik iets van haar wil en ze weet niet wat. Die gaat niet uit proberen, die gaat liggen en hopen dat die marteling snel over gaat.
precies ja! ik heb lang gepoogd haar pootje te leren geven mbv shapen en telkens als ik dacht dat we een stapje verder kwamen, snapte ze het toch niet. Dus ben ik het pootje voorzichtig gaan pakken, en zodra ze meegaf, was het click-koekje-feest :cheer: . Lizzy is haast het tegenovergestelde. Die weet van gekkigheid niet wat ze moet verzinnen om aan het koekje te komen. Ja, mijn windhond is slimmer dan mijn herder :lol1:
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

Rottweilers worden vaak als erg dom gezien, en daar zal heus wel een kern van waarheid in zitten,
en ik zal Lana niet als super intelligent omschrijven, maar ze is zeer zekers niet dom,
van af pup, is de leerfase misschien niet zo snel als bij sommige andere honden, maar alles wat ze tot nu toe heeft geleerd/weet vergeet ze absoluut niet meer,
tis geen ezel die zich twee keer aan dezelfde steen stoot.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lanavandevledders schreef:Rottweilers worden vaak als erg dom gezien, en daar zal heus wel een kern van waarheid in zitten,
en ik zal Lana niet als super intelligent omschrijven, maar ze is zeer zekers niet dom,
van af pup, is de leerfase misschien niet zo snel als bij sommige andere honden, maar alles wat ze tot nu toe heeft geleerd/weet vergeet ze absoluut niet meer,
tis geen ezel die zich twee keer aan dezelfde steen stoot.
Nee, dat moest er nog eens bijkomen.

Wel grappig dat mensen trainbaar zijn direct aan intelligentie koppelen :mrgreen: Dat ligt hier toch even anders.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

dagmar88 schreef: Wel grappig dat mensen trainbaar zijn direct aan intelligentie koppelen :mrgreen: Dat ligt hier toch even anders.
Ja hier ook. Waarom zou je je zomaar neerleggen bij wat je baas van je wilt als de rest van de wereld zoveel avontuur kan opleveren?
Een pientere hond heeft het snel gehad met balletjes ophalen voor de baas en commando's als 'zit', 'blijf' en 'volg'.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Manuma schreef:Naap en Manu zijn familie. :80:
Manu is vreselijk slim en ik zeg dat niet alleen omdat het mijn hond is. Hij heeft alles heel snel door. Nog voor ik het zelf door heb (ben ik dan dom?).
Ze lijken ook op elkaar. Denk dat Manu wat minder serieus is.

Als pup leerden we naap ruilen. Kwam hij helemaal blij met een bonnetje aanzetten, scheurde daar een snipper af, "kijken jullie wel goed naar me" overhandigde die voorzichtig en wilde voor iedere snipper een snoep.
Die had echt liggen nadenken hoe hij er het maximale uit kon slepen :tongue:
Het was om het slopen af te leren, maar goed, zo'n slimme pup verdient wel 10 snoepjes voor z'n plannetje toch.
Een slimme hond traint jou :mrgreen:

:oeps: Hij is thuis opeens steeds naar de auto aan het wijzen. Hij wil naar mij gebracht worden. En er wordt maar niet geluisterd, dus gaat ie liggen mokken dat hij Vreselijk Onbegrepen is.
dagmar88
Zeer actief

Paisley schreef:commando's
Daar hoef ik niet mee aan te komen. Doe maar normaal.
lucie
Zeer actief

Paisley schreef:
dagmar88 schreef: Wel grappig dat mensen trainbaar zijn direct aan intelligentie koppelen :mrgreen: Dat ligt hier toch even anders.
Ja hier ook. Waarom zou je je zomaar neerleggen bij wat je baas van je wilt als de rest van de wereld zoveel avontuur kan opleveren?
Een pientere hond heeft het snel gehad met balletjes ophalen voor de baas en commando's als 'zit', 'blijf' en 'volg'.
beslist niet. Amber is supertrainbaar en bijna slaafs in haar gehoorzaamheid, maar die vind ik dus niet zo heel slim.
Lizzy hoef je niet te commanderen echter die vindt truukjes leren superleuk en is creatief in haar oplossingen. Dàt maakt haar slimmer in mijn optiek.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”