Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ik beperk willem denk ik... + updates

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: ik beperk willem denk ik...

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef:Alleen lullige agressieve rotjoekels tegen de grond maaien als ze op ons af stoven. Zo naief en vol vertrouwen als ik toen nog was liet ik haar dan meteen los.....
Dat doet naap ook, wel pas wanneer de ander op agressieve wijze fysiek contact maakt.
En eigenlijk keurig netjes, met veel geluid en aan haren trekken. Wel zo explosief dat de ander zich rot schrikt. Gaatjes lig ik niet eens wakker van.
Maar ik ben bang dat ik zo'n rotzak tegen kom die wel gaat lopen scheuren.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

dagmar88 schreef:
laeken schreef:Alleen lullige agressieve rotjoekels tegen de grond maaien als ze op ons af stoven. Zo naief en vol vertrouwen als ik toen nog was liet ik haar dan meteen los.....
Dat doet naap ook, wel pas wanneer de ander op agressieve wijze fysiek contact maakt.
En eigenlijk keurig netjes, met veel geluid en aan haren trekken. Wel zo explosief dat de ander zich rot schrikt. Gaatjes lig ik niet eens wakker van.
Maar ik ben bang dat ik zo'n rotzak tegen kom die wel gaat lopen scheuren.
Denk dat ik ook wel mazzel had dat ze een teef was en dat het nog niet in het "vechthonden tijdperk" was. Ik was zo naief dat ik haar wel een keer de zaken heb laten uitvechten met een bullterriër die vanuit een terras stoof en haar aanviel. Ik dacht hè een bullterriër. Komt wel goed. Hup lijn eraf en kijken. Dat was ook zo. Dat het goed afliep. Maar dat had al heel wat fouter kunnen gaan dan ik ooit voorzien had toen. :schrik:
Deze bull hield niet vast en was eigenlijk vrij snel onder de indruk. En uiteraard had hij niks. Zoals altijd. Honden hadden nooit wat als ze op de grond geschoffeerd waren.
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

laeken schreef:Ik denk dat je teveel weet. Ik ken dat. Je weet wat honden kunnen doen en je hebt ervaring met honden die tot het gaatje zouden gaan net als ik. .
Ik denk dat kennis en ervaring inderdaad ook een groot nadeel kan zijn. Ik zie het hier in de omgeving ook vaak zat. Dan zie ik een groepje honden en iedereen denkt echt dat het spel is maar ondertussen staan al die honden op scherp. 9 van de 10 x gaat het toch goed maar dan ben ik allang vertrokken of heb Droef al bij me. Maar die mensen staan er vaak gewoon onbevangen in en zien niet wat een ander wel ziet, maar juist omdat het dan toch zo vaak goed gaat leren ze het ook niet.

Van het weekend ging het nog flink mis. Een stelletje gooit zonder om te kijken hun intacte reu op het veld. De honden waaronder mijn honden waren er ook en alle honden konden elkaar en gaan prima met elkaar om. Die reu stond al voor het hek te patsen en ik wist het niet zeker of het de reu was waar Droef al een x een aanvaring mee gehad heeft. Dus voor de zekerheid snel Droef de riem om gedaan, gezien hij voor de uitgang stond kon ik ook niet even snel weg en Izzy was ver van me af dus aan ze zijkant gaan staan terwijl Droef aangelijnd op zijn speeltje lag te kauwen. Reu komt het veld op met stramme poten en hoge staart en bestijgt direct een teef, welke dit niet wilde en haar toevlucht bij Droef zocht. Reu komt regelrecht op ons af en op dat moment wordt Droef boos maar zat vast dus kon niet veel. Reu dacht wel even tof te doen en werd toen tegen de grond gewerkt door Droef zijn beste vriendje, kleine knokpartij tussen die 2 en nog wel wat gedoe.

Dat is echt 1 van de dingen die ik nooit zo goed snap, ik kom ook wel eens bij het veld aan en dan zijn er voor mij vreemde honden. Dan mag er eerst even gekeken worden en kennis gemaakt worden bij het hek, wanneer dit goed gaat gaan we pas het veld op en pas als dit goed gaat mogen ze spelen. Gewoon klakkeloos erop gooien vind ik altijd maar bijzonder, ik lijn overigens zelf gewoon mijn honden aan als er dus een vreemde hond op het veld komt, het gaat mij iets te vaak fout.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
dagmar88
Zeer actief

laeken schreef:En uiteraard had hij niks. Zoals altijd. Honden hadden nooit wat als ze op de grond geschoffeerd waren.
De herder van laatst ook niet. Een diep gekrenkt ego, paar plukken haar minder en het besef dat hij per ongeluk toch geen gemakkelijk slachtoffer had gevonden. Haha.
Maar ik weet nu helaas ook hoe niko (door pijn) kan vechten. Die zou er zo lappen uit hakken als je die kop niet fixeert. En dat durf ik bij mijn eigen hond, maar bij een vreemde? :schrik:
Laatst een grote shar pei x lab die er bovenop wilde duiken. Eng beest. De bazin wilde hem nog gezellig laten snuffelen ook :oeps:

Maar goed, om die enkele griebus heb ik nog steeds geen zin mijn angst op mijn hond over te brengen. Ik wil er op kunnen vertrouwen dat hij sociaal vaardig genoeg is en we trainen op heel goed luisteren.

Ik ben echt behoorlijk relaxed, ook met dat ukje. Maar je raakt niet alles kwijt en misschien is dat maar goed ook.
dagmar88
Zeer actief

Dees en Maylo schreef: Dat is echt 1 van de dingen die ik nooit zo goed snap, ik kom ook wel eens bij het veld aan en dan zijn er voor mij vreemde honden. Dan mag er eerst even gekeken worden en kennis gemaakt worden bij het hek, wanneer dit goed gaat gaan we pas het veld op en pas als dit goed gaat mogen ze spelen. Gewoon klakkeloos erop gooien vind ik altijd maar bijzonder, ik lijn overigens zelf gewoon mijn honden aan als er dus een vreemde hond op het veld komt, het gaat mij iets te vaak fout.
Dat soort veldjes worden gebruikt door losgeslagen onbegrensde honden die los niet betrouwbaar zijn.
Geen haar op mijn hoofd.
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Ja hoor, mijn honden maken gerust kennis met andere honden op wandeling, afhankelijk van de energie van de hond en/of baas in kwestie.
Als ik een hond ga kruisen waarvan ik zie dat de baas me heeft gezien en nog steeds niet aanlijnt dan ga ik er lekker naïef van uit dat het wel goed loopt. En dat is tot nu toe altijd zo gebleken. Wordt de hond aangelijnd dan lijn ik ook aan en af en toe knoopt zo'n baas dan een gesprek aan waaruit ik kan afleiden of ze samen los kunnen of niet.
Zie ik dat er wat spanning is dan loop ik door, heel simpel. Aan hondenveldjes doen we niet, dát zou dan weer geen goed idee zijn.
EllaBellaah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door EllaBellaah »

Jammer dat de jongens nu niet samen kunnen spelen, dat gaat zo soepel dat we allebei heerlijk ontspannen kunnen wandelen zonder het idee te krijgen dat er misschien macho gedrag kan ontstaan. Ze regelen alles samen helemaal goed en als Cooper Willemdeikbeneenblijelabradormeteenbordvoormijnkop zat is zet hij gewoon de negeermodus aan.

Ergens herken ik het wel ik laat Cooper nooit zomaar los bij andere honden. Ik ben niet bang dat Cooper raar gaat doen, maar wel dat ik een gestoorde hond tegen kom, met net zo gestoorde baasjes.
Dat brullen wat Willem aan de lijn wel eens doet, doet Cooper ook wel eens. Maar ik heb hem nog nooit zo zien doen los van de lijn. De riem zorgt voor die spanning terwijl hij los meer vrijheid heeft om te reageren op de andere hond zoals hij wil. De riem belemmert hem daar in. Als ik in het bos een andere hond los zie lopen probeer ik meteen in te schatten wat voor hond het is en als het me niet bevalt gaat Cooper gewoon aan de riem en lopen we de andere kant op.

Ik denk dat de behendigheid ook voor jou heel goed is. Lekker met Willem bezig zijn waar ook een hele boel andere honden zijn waar jullie helemaal niks mee hoeven. Geniet er van zaterdag!
Groetjes Ella & Cooper :D
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

EllaBellaah schreef:Jammer dat de jongens nu niet samen kunnen spelen, dat gaat zo soepel dat we allebei heerlijk ontspannen kunnen wandelen zonder het idee te krijgen dat er misschien macho gedrag kan ontstaan. Ze regelen alles samen helemaal goed en als Cooper Willemdeikbeneenblijelabradormeteenbordvoormijnkop zat is zet hij gewoon de negeermodus aan.

Ergens herken ik het wel ik laat Cooper nooit zomaar los bij andere honden. Ik ben niet bang dat Cooper raar gaat doen, maar wel dat ik een gestoorde hond tegen kom, met net zo gestoorde baasjes.
Dat brullen wat Willem aan de lijn wel eens doet, doet Cooper ook wel eens. Maar ik heb hem nog nooit zo zien doen los van de lijn. De riem zorgt voor die spanning terwijl hij los meer vrijheid heeft om te reageren op de andere hond zoals hij wil. De riem belemmert hem daar in. Als ik in het bos een andere hond los zie lopen probeer ik meteen in te schatten wat voor hond het is en als het me niet bevalt gaat Cooper gewoon aan de riem en lopen we de andere kant op.

Ik denk dat de behendigheid ook voor jou heel goed is. Lekker met Willem bezig zijn waar ook een hele boel andere honden zijn waar jullie helemaal niks mee hoeven. Geniet er van zaterdag!
:J:
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

dagmar88 schreef:
Dees en Maylo schreef: Dat is echt 1 van de dingen die ik nooit zo goed snap, ik kom ook wel eens bij het veld aan en dan zijn er voor mij vreemde honden. Dan mag er eerst even gekeken worden en kennis gemaakt worden bij het hek, wanneer dit goed gaat gaan we pas het veld op en pas als dit goed gaat mogen ze spelen. Gewoon klakkeloos erop gooien vind ik altijd maar bijzonder, ik lijn overigens zelf gewoon mijn honden aan als er dus een vreemde hond op het veld komt, het gaat mij iets te vaak fout.
Dat soort veldjes worden gebruikt door losgeslagen onbegrensde honden die los niet betrouwbaar zijn.
Geen haar op mijn hoofd.
Wij hebben hier in de buurt waar we nu wonen ons eigen grote afgezette veld. Echt ideaal, en Luus heeft er al wat speelafspraken gehad. Heerlijk met z'n tweeën of drieën en verder niemand. Ideaal.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik denk inderdaad dat je er best makkelijker in kunt zijn.

Mijn honden lopen op losloopplekken vrijwel altijd los. Millie is niet zo geïnteresseerd in andere honden (hoewel ze aangelijnd wel eens zenuwachtig kan worden) en kan honden vaak ook heel goed inschatten. Lou heeft soms de neiging vrolijk op alles af te huppelen. Niet ideaal natuurlijk en ik probeer het altijd te voorkomen, maar het gaat al zijn hele leven goed! En dat is dan in een druk Vondelpark. Op de hei, in het bos of op het strand is er al helemaal niets aan de hand. Ik weet wel dat er klootzakhonden zijn hoor, maar het zijn er naar verhouding zo weinig... En meestal kun je het wel inschatten, zo zijn er best honden waarvoor ik even omloop (desnoods mijn honden meenemen/afleiden d.m.v. snoepjes of bal).

Hoe dan ook, als ze met een 'nieuwe' hond aan het spelen zijn, heerlijk achter elkaar aan racen over het grasveld, vind ik het echt het 'risico' waard!
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

M@scha schreef:
S@ndr@ schreef:cool, en succes met alle prikkels die jij daar krijgt :engel: en vergeet niet te genieten
de proefles trok ík goed.

willem vond het zó spannend dat hij alle momenten waarop hij niet aan de beurt was blaffend door heeft gebracht.... :engel:
:goeie: herkenbaar dat blaffen.

Heb niet alle reacties gelezen maar waar ben je het meest bang voor? Dat Willem een andere hond tot last is (zal ie snel genoeg merken) of dat een andere hond zich op Willem stort?
Ik was zo naïef om Vic meteen overal los te laten, ik dacht dat zal wel lukken. Dat ging dus niet altijd goed. Inmiddels weet ik dat hij honden zelf rustig benaderd, of compleet negeert. Echter als het nodig is snauwt hij wel af, eerst schrok ik daar enorm van maar inmiddels kan ik hem wat beter lezen, en gaan er een hoop signalen aan vooraf die de andere hond dan toch echt negeert.
Sommige honden, zoals herders en echte grote honden, vind hij zozo, maar dat scheelt per hond. Als iemand anders zijn hond vast heeft, lijn ik hem ook aan, tenzij ik weet dat de hond en eigenaar het ok vinden.
Komt Willem meteen als je hem roept? Is wel handig voor situaties waar je je bedenkingen bij hebt.

Ik moest leren hoe wel je een opdringerige hond weghoudt bij jouw hond als het genoeg is geweest. Wegduwen, bij de halsband pakken als je durft, of hard 'wegwezen' roepen (of 'oprotten' als het baasje buiten gehoorafstand is haha).

Heb vertrouwen in je hond dat hij het wel kan :wink:
Hij zal je nog verbazen.
p.s. aan de riem doen honden doorgaans sneller naar dan als ze loslopen.

Veel plezier bij de cursus! Samenwerken sterkt de band altijd!
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

dagmar88 schreef:
Geen haar op mijn hoofd.
mijn honden zijn niet losgeslagen noch onbegrensd maar ik kom graag op zo'n veld. kunnen ze heerlijk ravotten zonder dat ik "bang" hoef te zijn dat ze de baggersloot in gaan als ze los zijn, of dat ik een loopse teef kwijt ben. eigenlijk gewoon uit mijn gemakzucht.
ellen
Afbeelding
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

M@scha schreef:
hakunamatata schreef:Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat je zelf had verwacht toen je na je staffords een Willem nam. Had je verwacht dat het vanzelf wel zou komen dat niet meer overal op letten en hem gewoon ontspannen loslaten?

.
Ik had niet gedacht dat het bij mij zo diep zou zitten en dat ik dat vertrouwen gewoon zou hebben. Helaas was dat niet zo.

Vanaf zaterdag naar de behendigheid. Daar zal ik al veel leren denk ik over vertrouwen want dan moet ie los bij vreemde honden
Het hem zien doen, overtuigt wel..

Denk dat je het om kan draaien.
Je eigen ervaring met een hoog risico hond maakt dat je de andere hr hond sneller ziet.
En, wat misschien wel belangrijker is, ook de eigenaren herkent die zich daar bewust van zijn en actief met hun hond bezig zijn.
De combinaties die zelfverzekerdheid uitstralen.
Dat zijn de eigenaren die ook (pro-)actief reageren als ze iets zien dat niet ok is.

Heb dat zo met Kayla gedaan (die uit het asiel kwam met de omschrijving dat ze "de aanval als beste verdediging zag").
En gezien dat ze uitstekend reageerde op wat de andere honden haar duidelijk maakten.
Blijkt een zeer sociaal hondje te zijn.
En dat loopt wel weer heel prettig.
Wiel
laeken
Zeer actief

Mijn honden vallen ook wel eens uit aan de riem. Uber sociaal dier Guus dus. Die maakt nooit ruzie en gaat alles uit de weg. Dat zegt echt niks dus.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Vanochtend de eerste behendigheidsles.

Eerst moest hij vast aan het hekje met de andere honden (allemaal onbekend) toen we gingen opbouwen. Hij heeft die 20 minuten misschien 3 blafjes gegeven en lag regelmatig zelfs! Chapeau Willem!

Toen oefening vooruit sturen. Willem wacht, vooruit, koekje pakken en toen rende hij naar 1 van de honden (een cairn) in de groep. Eventjes neus aan neus en ineens pist Willem die hond zo over de kop!! Eikel!

De rest van de les veel geblaft maar het werd steeds minder en hij werd steeds relaxter. Ik ook dus dat zal helpen...

Tegen het einde kwamen er nieuwe honden binnendruppelen en toen ging hij weer meer blaffen en kijken.

Oh en de oefeningen gingen ook goed, maar voor nu is dat voor mij bijzaak.

Al met al een zeer geslaagde les en een doodmoe hondje van alle indrukken!
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Hij is trouwens niet 1 keer uitgevallen. Ook niet toen de eerder genoemde cairn teef andere hondjes uit de groep uit begon te schelden. Dat was heel fijn om te ervaren.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Afbeelding
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

M@scha schreef:Hij is trouwens niet 1 keer uitgevallen. Ook niet toen de eerder genoemde cairn teef andere hondjes uit de groep uit begon te schelden. Dat was heel fijn om te ervaren.
:ok: Knappe willem

Hij lijkt me er ook geen type voor zich daar al te veel van aan te trekken.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Ik ben te lui om alle pagina's te lezen, maar het is zo herkenbaar.
Lou is over het algemeen prima sociaal met andere honden, maar toch ontwijk ik of lijn ik aan en passeer snel. Dat ge-eikel van Shib 11 jaar lang, laat nogal z'n sporen na.

Soms ben ik mezelf zat, dan ben ik ook in een opperbeste en uitgeruste staat(komt niet vaak voor met een combi van werken en afstuderen :mrgreen:), en laat ik het gewoon gebeuren. En het gaat gewoon altijd goed. Maar dat ontwijk gedrag is zo hardnekkig :hmmm:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
lapinkoira
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door lapinkoira »

Dit topic is echt heel erg herkenbaar. Ik ben bij iedere onbekende hond bang dat het niet goed gaat en ik wéét dat mijn spanning juist de boel erger maakt. Maar andere reuen klappen soms ‘zomaar’ op mijn hond waarvoor hij zelf ook enorm uitvalt naar (met name jonge) reuen. Met teven gebeurt er niets en ik weet dat hij echt zelf geen schade maakt oid. Dus soms denk ik dat ik em juist los moet laten omdat het er nu vaak op neer komt dat hij aan de lijn is en de ander los en dat heeft ook weer nadelen natuurlijk.
In het pension maakten ze nota bene nog de opmerking dat het zo’n fijne hond is en dat ie zo makkelijk is met andere honden. Maar ik ben helemaal niet relaxed en steeds bang dat hij niet betrouwbaar is.
Misschien moet ik eens met je gaan wandelen, maar ik durf dat denk ik niet hahaha (ik woon trouwens vlakbij ;-) )
M@scha
Zeer actief

lapinkoira schreef:Dit topic is echt heel erg herkenbaar. Ik ben bij iedere onbekende hond bang dat het niet goed gaat en ik wéét dat mijn spanning juist de boel erger maakt. Maar andere reuen klappen soms ‘zomaar’ op mijn hond waarvoor hij zelf ook enorm uitvalt naar (met name jonge) reuen. Met teven gebeurt er niets en ik weet dat hij echt zelf geen schade maakt oid. Dus soms denk ik dat ik em juist los moet laten omdat het er nu vaak op neer komt dat hij aan de lijn is en de ander los en dat heeft ook weer nadelen natuurlijk.
In het pension maakten ze nota bene nog de opmerking dat het zo’n fijne hond is en dat ie zo makkelijk is met andere honden. Maar ik ben helemaal niet relaxed en steeds bang dat hij niet betrouwbaar is.
Misschien moet ik eens met je gaan wandelen, maar ik durf dat denk ik niet hahaha (ik woon trouwens vlakbij ;-) )
haha en dan maken we elkaar ramgek :LOL:
Afbeelding
lapinkoira
Vaste gebruiker

Hihi ik vrees het ja.
Toch denk ik dat je positieve ervaringen moet opdoen met andere honden (in mijn geval andere reuen ) en dan vanzelf ook meer vertrouwen zal krijgen.
Maar ja, je moet een keer durven loslaten he
laeken
Zeer actief

lapinkoira schreef:Hihi ik vrees het ja.
Toch denk ik dat je positieve ervaringen moet opdoen met andere honden (in mijn geval andere reuen ) en dan vanzelf ook meer vertrouwen zal krijgen.
Kom je nooit per ongeluk loslopende reuen tegen als je hond los is? Ik wel en zo weet ik ook dat het meestal wel goed gaat. Moet zeggen dat soms reuen ook dominant en vervelend op mijn reu reageren. Daar heb ik dan geleerd zelf op in te grijpen. Dat geeft ook wat vertrouwen. Het idee dat je zelf aardig wat kan doen als een reu komt patsen.
Afbeelding
lapinkoira
Vaste gebruiker

laeken schreef:
lapinkoira schreef:Hihi ik vrees het ja.
Kom je nooit per ongeluk loslopende reuen tegen als je hond los is? Ik wel en zo weet ik ook dat het meestal wel goed gaat. Moet zeggen dat soms reuen ook dominant en vervelend op mijn reu reageren. Daar heb ik dan geleerd zelf op in te grijpen. Dat geeft ook wat vertrouwen. Het idee dat je zelf aardig wat kan doen als een reu komt patsen.
Ik heb altijd een lange lijn aan hem hangen als hij losloopt en roep em bij iedere kruising ofzo terug zodat ik voorkom dat hij los op een hond af kan gaan. Maar vorige week gebeurde me inderdaad dat een loslopende reu op ons af kwam en bovenop hem klapte terwijl hij naast mij aan de lijn was. Hij viel dan ook wel zelf tegen die hond uit toen die patsend op een meter voor ons stond en toen ging het dus mis. Ik weet gewoon niet wat te doen in dat soort situaties en ik vraag me inderdaad af of ik hem niet beter gewoon los had kunnen laten. Ik zou erg graag leren hoe ik zelfverzekerder zo’n situatie kan handelen en zo’n hond kan wegsturen want het lukte me nu dus niet. En nu heb ik er dus buikpijn van in het bos dat het weer gebeurt.
Maar goed, nu kaap ik je topic TS ...
M@scha
Zeer actief

Maya en Pluto schreef:Is het een idee om eens met Mirjam Bax van Hondencommunicatie naar je hond en jezelf te kijken. Leuk mens, praktisch ingesteld, zowel individueel maar juist ook met een klein groepje op pad.
https://hondencommunicatie.weebly.com/
Heeft ook een Facebook pagina (Mirjam Bax)
dank je. maar als ik die stap zet dan heb ik in mijn directe kennissenkring 2 zeer gekwalificeerde personen :ok:

ik lees hierboven over de lange lijn. ondanks dat de aap heel goed luistert denk ik dat ik dat eens ga doen. dan heb ik toch misschien een gevoel van controle
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Vandaag les 2 en wat een enorm verschil!

De trainster ook uitgelegd waar ik mee zit en heel bewust continu bezig geweest met Willem zijn lijn niet kort bij me houden maar hem ruimte geven en gewoon zonder stress langs honden van ons groepje lopen i.p.v. een grote boog.

Ik zag dat het goed ging en werd rustiger. Willem werd rustiger en zijn focus sterker.

We hebben een superfijne les gehad en ik merk nu al dat dit vertrouwen geeft aan mij.

Op eerdere cursussen was Willem nog 200% gefocust op de andere honden en een blaadje dat wegwaaide etc waardoor we die rust ook vanuit hem nooit konden bereiken. Nu is hij twee en een stuk stabieler dus nu kan ik aan de slag en zie ik hem volgen. Wat een tophond!

De les zelf was ook erg leuk. Aandacht voor aan welke kant je moet lopen en hoe draaien om jezelf daar te krijgen gaat nog wat worden om te onthouden en niet te struikelen denk ik haha.

Nadat ik 2 keer bijna gevallen was en zeiknatte voeten had ben ik na de les meteen schoenen met noppen gaan kopen. Net echt!
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Klinkt goed :E: zelf ontspannen is meestal de helft van het werk :wink:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
M@scha
Zeer actief

ik beperk willem denk ik...

Al sinds ik dit topic heb geopend zit ik te wachten op een hond die ineens op ons afkomt en we zagen maar steeds niks!

Net precies komen we de straat inlopen, een auto stopt, er springt een Jack russell uit, iemand roept Rocky neee! En rocky sprint op ons af.

Ik Willem kort, hart in mijn keel...

Nee, hém het laten regelen. De heten stonden neus aan neus en ik heb de rem van de flex gedaan.

Ze ruiken aan neus en kont en.... rocky loopt weg! Niemand gromt blaft of ging dood!

Willem bleef bij mij. Rocky kwam nog een keer en toen was Willem iets minder standbeeld en toen gaf rocky een heel klein grommetje naar Willem. En dat was het.

Zo fijn!
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Goed zo M@ascha :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
M@scha
Zeer actief

1,5 uur in het bos: niks!

500 meter voordat we bij de auto zijn zie ik in de verte een vrouw met 2 groenendaelers aankomen die ze meteen bij zich roept en aanlijnt. Dus ik ook. Net voor het passeren zet ik Willem langs het pad en geef aan wel even te wachten. Oh zegt ze. Van mij mogen ze los hoor, alleen die kleine (1 van de 2 was een pup) blijft aan de lijn.

Ik twijfel en leg het verhaal kort uit en zij zegt je moet het zelf weten maar dat gaat goed.

We hebben de honden losgeknipt en ik ben op 5 meter afstand gaan staan. Honden strak neus aan neus, hart in mijn keel en ik dacht ineens: passeren niet spelen.

Dus ik roep Willem. Hij twijfelt. Stapje heen stapje terug. Zij roept de herder. Die doet hetzelfde. Iets vrolijker en daar kwam willempie aan. Herder kwam op afstand nog een paar meter achter ons aan (blaffend) maar ging toen naar de vrouw.

Ik heb me omgedraaid en “dankjewel!!” Geroepen.

Ze zal wel denken! Hahaha

Daarna 16x WoW! Gezegd, Willem een knuffel en een koek en nu thuis aan de koffie! AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”