M@scha schreef:S@ndr@ schreef:cool, en succes met alle prikkels die jij daar krijgt

en vergeet niet te genieten
de proefles trok ík goed.
willem vond het zó spannend dat hij alle momenten waarop hij niet aan de beurt was blaffend door heeft gebracht....

herkenbaar dat blaffen.
Heb niet alle reacties gelezen maar waar ben je het meest bang voor? Dat Willem een andere hond tot last is (zal ie snel genoeg merken) of dat een andere hond zich op Willem stort?
Ik was zo naïef om Vic meteen overal los te laten, ik dacht dat zal wel lukken. Dat ging dus niet altijd goed. Inmiddels weet ik dat hij honden zelf rustig benaderd, of compleet negeert. Echter als het nodig is snauwt hij wel af, eerst schrok ik daar enorm van maar inmiddels kan ik hem wat beter lezen, en gaan er een hoop signalen aan vooraf die de andere hond dan toch echt negeert.
Sommige honden, zoals herders en echte grote honden, vind hij zozo, maar dat scheelt per hond. Als iemand anders zijn hond vast heeft, lijn ik hem ook aan, tenzij ik weet dat de hond en eigenaar het ok vinden.
Komt Willem meteen als je hem roept? Is wel handig voor situaties waar je je bedenkingen bij hebt.
Ik moest leren hoe wel je een opdringerige hond weghoudt bij jouw hond als het genoeg is geweest. Wegduwen, bij de halsband pakken als je durft, of hard 'wegwezen' roepen (of 'oprotten' als het baasje buiten gehoorafstand is haha).
Heb vertrouwen in je hond dat hij het wel kan
Hij zal je nog verbazen.
p.s. aan de riem doen honden doorgaans sneller naar dan als ze loslopen.
Veel plezier bij de cursus! Samenwerken sterkt de band altijd!