Emma vreet schijt, heel veel schijt.
Hondenschijt, kattenschijt, vogelschijt, koeienschijt, paardenschijt, haar eigen schijt en natuurlijk ook mensenschijt.
Als het groot en vers is rolt ze er ook graag nog even door, in de zomer op vakantie had ze een verse vlaai koeienkak gevonden en de plakkaten hingen op haar rug. En dat moet dan in je tent slapen..

Ik moet regelmatig met de ramen open naar huis rijden anders is het niet te harden.
Ze vindt het ook heel belangrijk en ze is wat poep en lijken betreft een formidabele speurhond want die kan ze van veraf ruiken en opsporen. Als ze weg is weet ik wat ze aan het doen is en dan komt er na 10 minuten een meurende ranzige hond heel triomfantelijk aanrennen.
Verder is ze mega lomp, gelukkig valt het nu ze ouder is mee, maar in haar jonge jaren heeft ze vele knieen gesloopt of mensen gelanceerd. En ze gaat altijd op de chihuahua van mijn zus zitten die dan heel hard gromt maar dan doet ze net alsof ze het niet merkt.
En 's avonds wil ze altijd een koekje na de wandeling dus dan gaat ze een uur lang je aan liggen staren en neusfluiten. Als je niks geeft gaat ze zelf iets halen uit de kast of uit de prullenbak ofzo.

Of ze gaat sokken, ondergoed, handschoenen of andere meuk brengen om dat koekje te krijgen.
Verder gaat ze onder het bed liggen als ze vindt dat er iets engs is (een lichtvlek op de muur of iets dergelijks) en dan komt ze er zelf niet meer onder vandaan. Dus dan gaat ze na een tijdje piepen en dan moet ik haar eronderuit trekken of het bed optillen

.
Ze kent heel veel commando's en ze weet precies hoe ze die uit moet voeren maar ze doet dat alleen als ze weet dat je koekjes op zak hebt, anders kan je de pot op.
Het is een bijzonder geval..

En ik ben niet zo'n consequente opvoeder dus misschien ging er daar ook iets mis. Maar ik heb ook geen zin om een soort van dictator te zijn voor mijn hond dus het zij zo.. De volgende hond wordt er wel eentje die het af en toe ook leuk vindt om met je mee te werken, dat lijkt me toch wel leuk en handig.
Met andere honden is ze wel heel fijn trouwens, dat dan weer wel.