Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

HELP!! durf zara bijna niet meer uit te laten..........

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Roelfien schreef:Nou, dat moet je niet zeggen hoor, als je een slimme hond hebt, dan trekt ie, gaat ie gauw als ie merkt dat je er op gaat reageren zitten en dan mag ie fijn weer doorlopen. Om dan weer vol in de lijn te hangen. Ik zie dat hier in de buurt bij iemand gebeuren en ik vind dat dus echt prachtig. Hond is perfect getraind, alleen is de baas er geen moer mee op geschoten. :mrgreen: :mrgreen:
Da's typisch Vonya :evil: Die is ook zo'n muts...
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

Sietske* schreef:Ben het met bovenstaande eens, maaaaaarrrrr.... Marja geeft ook al aan dat Zara niet gemakkelijk onder de indruk is. Dus je kunt je afvragen of Marja fysiek in staat is die correctie te geven die nodig is om door te dringen tot Zara.

Als je nu gaat kijken naar haar gedrag. Waar haalt ze haar beloning van het trekken uit?... precies... uit het bereiken van de auto, waar misschien die katten weer zitten. Wat is dan dus een correctie? Het weghalen van de verwachte beloning. Dus de volgende keer dat je richting auto gaat en Zara begint te trekken draai je om en sleur je haar terug mee naar huis. Hond weer naar binnen en jij zonder Zara (en bv. met Stapper) rondje met de auto. Vervolgens als je terug komt, nieuwe ronde nieuwe kansen. Uiteindelijk zal ze hierdoor leren dat ze door te trekken haar oorspronkelijke doel niet bereikt.

Het is eigenlijk een variant van het stoppen of omdraaien, alleen pak je het wat rigoreuser aan. Trekken betekent einde van de lol en terug naar huis.
Dit moet je dus wel een paar keer oefenen op momenten dat je niet perse ergens naar toe moet. Het liefst ook zo lang je dit aan het oefenen bent niet toegeven. Dat betekent dus dat je misschien een paar weken niet met haar naar de auto kunt. Ik weet niet of dat te realiseren is. Andere mogelijkheid is mischien als ze echt met de auto mee moet, de auto even voor de deur zetten en dan pas de hond halen.

Ik wens je veel succes met het trainen. Ik hoop dat het je gaat lukken want 80 kilo vol in de lijn is idd geen pretje ;) .
Dit zou ook mijn eerste tip zijn geweest. Veel honden zijn namelijk niet echt onder de indruk van een ruk aan de riem of enige andere correctie. En dan kun je corrigeren tot je een ons weegt zonder dat de hond daar aandacht aan besteed. Doordat je dus terug loopt (gewoon weer het huis in) dwing je de hond om na te denken. Het kost wel wat tijd voordat de boodschap helemaal duidelijk is. Bij Nieve heeft het ingeval van die leuke wegrennende katten wel gewerkt. Ze besteed er bijna geen aandacht meer aan.
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Nieve schreef:
Sietske* schreef:Ben het met bovenstaande eens, maaaaaarrrrr.... Marja geeft ook al aan dat Zara niet gemakkelijk onder de indruk is. Dus je kunt je afvragen of Marja fysiek in staat is die correctie te geven die nodig is om door te dringen tot Zara.

Als je nu gaat kijken naar haar gedrag. Waar haalt ze haar beloning van het trekken uit?... precies... uit het bereiken van de auto, waar misschien die katten weer zitten. Wat is dan dus een correctie? Het weghalen van de verwachte beloning. Dus de volgende keer dat je richting auto gaat en Zara begint te trekken draai je om en sleur je haar terug mee naar huis. Hond weer naar binnen en jij zonder Zara (en bv. met Stapper) rondje met de auto. Vervolgens als je terug komt, nieuwe ronde nieuwe kansen. Uiteindelijk zal ze hierdoor leren dat ze door te trekken haar oorspronkelijke doel niet bereikt.

Het is eigenlijk een variant van het stoppen of omdraaien, alleen pak je het wat rigoreuser aan. Trekken betekent einde van de lol en terug naar huis.
Dit moet je dus wel een paar keer oefenen op momenten dat je niet perse ergens naar toe moet. Het liefst ook zo lang je dit aan het oefenen bent niet toegeven. Dat betekent dus dat je misschien een paar weken niet met haar naar de auto kunt. Ik weet niet of dat te realiseren is. Andere mogelijkheid is mischien als ze echt met de auto mee moet, de auto even voor de deur zetten en dan pas de hond halen.

Ik wens je veel succes met het trainen. Ik hoop dat het je gaat lukken want 80 kilo vol in de lijn is idd geen pretje ;) .
Dit zou ook mijn eerste tip zijn geweest. Veel honden zijn namelijk niet echt onder de indruk van een ruk aan de riem of enige andere correctie. En dan kun je corrigeren tot je een ons weegt zonder dat de hond daar aandacht aan besteed. Doordat je dus terug loopt (gewoon weer het huis in) dwing je de hond om na te denken. Het kost wel wat tijd voordat de boodschap helemaal duidelijk is. Bij Nieve heeft het ingeval van die leuke wegrennende katten wel gewerkt. Ze besteed er bijna geen aandacht meer aan.
Zeer zeker de moeite waard om deze tip te proberen! :ok: Trekken = naar huis, einde lol.

Dit werkt natuurlijk wel alleen als je vanuit huis naar je auto loopt en niet bij omstandigheden uit de buurt van je huis. Vandaar ook mijn tip om te corrigeren en direct daarachteraan de commando's.
Dus niet alleen maar corrigeren, want dat werkt gewoon op den duur ook niet meer (plus dat je de kracht niet hebt met zo'n grote hond), maar mét de commando's om even flink te laten weten dat jij de baas bent en niet de hond.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Trekken naar huis is einde lol..ja ja !
Ik denk als ik dat met Nelson had gedaan, dat hij echt niet de link zou hebben gelegd, simpelweg omdat hij totaal geen aandacht heeft op dat moment voor wat ik aan de andere kant van de lijn uitspook. Als ik hem meetrek weg van katten, dan moet ik dat maar doen, maar hij is te gefixeerd op de omgeving om de link te leggen dat zijn gedrag oorzaak is voor het omdraaien. Ik denk dus dat je meer bereikt met een hardere correctie..
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

Eline* schreef:Trekken naar huis is einde lol..ja ja !
Ik denk als ik dat met Nelson had gedaan, dat hij echt niet de link zou hebben gelegd, simpelweg omdat hij totaal geen aandacht heeft op dat moment voor wat ik aan de andere kant van de lijn uitspook. Als ik hem meetrek weg van katten, dan moet ik dat maar doen, maar hij is te gefixeerd op de omgeving om de link te leggen dat zijn gedrag oorzaak is voor het omdraaien. Ik denk dus dat je meer bereikt met een hardere correctie..
Misschien werkt het niet voor alle honden...maar ik kan Nieve op zo'n moment correcties geven tot ik een ons weeg, maar daar trekt zij zich op het moment van een kat ofzo niets van aan. Als ik dus gewoon de andere kant oploop, zonder te roepen ofzo..dan wordt ze gedwongen mee te lopen (weg van de kat). Zodra de aandacht van de kat af is omdat ze daarvan weg moet lopen, kijkt ze mij aan om te ontdekken wat we gaan doen. Soms loop ik na een x aantal meters weer terug in de richting van de kat om een tweede kans te geven...Tja dan loop ik soms wel 10 minuten heen en weer (iedereen verklaart me voor gek), maar met resultaat dat Nieve na 2 keer alleen nog maar kijkt wat ik aan het doen ben en niet meer naar de kat.
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Nou, alleen naar teruglopen zou bij mij ook niet werken hoor, want dan heb ik gewoon een stuiterbal aan een touwtje achter mij aan hangen. Is overigens wel een komisch gezicht: een hond die achteruit loopt te springen, terwijl ie naar voren wil en ik ook. :? :mrgreen:
Dus ook ik geef een korte correctie aan de lijn om direct aandacht van hem te eisen en hem te dwingen over iets anders na te denken dan die kat.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
cuatro
Actief
Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door cuatro »

Grappig hoe verschillend honden reageren op verschillende opties van trainen.
bij mijn reu moet ik alle opties wel eens doen, dus soms rechtsomkeer, en/of flink een commando er op, soms corrigeer ik wel eens met de riem maar dan gromt hij altijd. Wat ook goed helpt is tegen hem inlopen dan deinst hij achteruit. Maar het ligt eraan wat we tegen komen.
Met zijn instabiele karakter moet ik altijd kijken welke bui hij heeft.

En hij is ook zo'n type dat bij trekken is stilstaan soms, zelfs alleen, zijn kop naar achteren doet om de lijn te ontspannen.
Wanneer ik dit drie keer achterelkaar doe begrijpt hij dat dat niet meer gaat werken. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe graag hij ergens naar toe wil.
groetjes monique
Hughy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hughy »

ik had tussen de middag hetzelfde hier. En die kat bleef maar zitten, tot ze eindelijk onze kant opkeek en de straat over stak. Hughy ( 85 kg.) loopt los en met die blijf ik tussendoor oefenen dat hij op mijn stem blijft gehoorzamen. Lemon ( bijna 70 kg.) moet nog enorm veel leren en hem heb ik wel aan de riem. Ik heb Hughy geroepen en Lemon heel streng toegesproken. Bij niet direkt reageren heb ik hem in zn nek vastgepakt en zo hebben we het goed gered. Daarna flink geprezen dat ze goed hadden geluisterd..... pfffff en viel je nu maar af van wandelen met 2 honden.....
Afbeelding Mart dogloos, Hughy en Lemon in mijn herinnering
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Als ik met Beau gewandeld had kwam ik met mijn tong op mijn schoenen thuis, met armen die een halve meter langer geworden waren.
Niet leuk wandelen dus.
Heb toen een Halti gekocht, daar werd hij helemaal gek van, had hem eerst binnen omgedaan om hem te laten wennen, het beestje werd er helemaal gek van, maakte de raarste sprongen wrong zich in allerlei bochten, snuit over de grond, ik dacht nee dat kan ik hem niet aandoen.
Ben toen een Easy Walker gaan kopen, haaaaaaa ik had gewonnen want Beau liep heerlijk mee zonder trekken.
Ik heb hem niet strak staan omdat ik niet wil dat zijn oksels kapot gaan.
Een paar weken is het heel goed gegaan, wandelen zonder aan de lijn te hangen, maar nu sinds twee dagen begint hij weer te trekken, net alsof hij de Easy Walker helemaal niet meer voelt, zou ik hem dan toch wat strakker moeten zetten.
Ik ben zo'n muts. Wil hem geen pijn doen. :cry2:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Ja ik ben dus ook zo'n muts die zijn hond geen pijn wil doen!! en dat is nu net mijn probleem denk ik.........

Vandaag flink geoefend met Zara, overal waar ik met haar loop volgt ze me keurig.
Maar toen we dus weer richting auto gingen was het weer mis!
Ze trekt zo giga hard dat ik de lijn wel los moet laten om niet te vallen. En zo wordt haar trek gedrag dus beloond!

Morgen ga ik de tip, trekken is terug naar huis, proberen.
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Een easy walker is dat zo'n tuig??

Heb ik in het verleden eens voor Stapper gekocht, kom ik aan op cursus mocht ik niet mee trainen met dat tuig om!
Want zeiden ze daar, je trekt een hond uit zijn evenwicht??
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:Ja ik ben dus ook zo'n muts die zijn hond geen pijn wil doen!! en dat is nu net mijn probleem denk ik.........

Vandaag flink geoefend met Zara, overal waar ik met haar loop volgt ze me keurig.
Ze trekt zo giga hard dat ik de lijn wel los moet laten om niet te vallen. En zo wordt haar trek gedrag dus beloond!

Alleen met hem gaan oefenen, dus met maar één hond. Op het moment dat jij naar je auto loopt, moet je er dus op bedacht zijn dat de hond gaat trekken. Nog voordat hij aan het einde van de riem is, geef je een enorm harde zwieperd terug (doe hem een halfcheck om, of als je kan werken met de slip is dit ook goed).
Als de hond nl aan het einde van de riem is, heb je veel meer kracht nodig.

Dus je geeft een enorm harde zwieperd, de hond denderd ondersteboven (dat is dus de bedoeling) en direct daarop een waanzinnig streng en hard commando "ZITTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT".
Zeker een halve minuut laten zitten, aandacht opeisen en laten volgen.

Gegarandeerd dat hetzelfde verhaal weer opnieuw begint: trekken, zwieper, commando (kan je ook eventueel met AF doen, maar doe eerst maar zit). Dit hou je vol, keer op keer op keer op keer. Al moet je het 50 keer doen voordat je bij je auto bent.

Dit oefenen, dagelijks. Dan moet het echt goedkomen, mits je zelf natuurlijk de kracht ervoor hebt. Maar als je hond nog niet bij het einde van de riem is, zou je die kracht in principe moeten hebben (ik heb het ook met m'n Rottweiler en ben echt niet zo sterk).
Afbeelding
A good dog never dies...

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Marja schreef:Ja ik ben dus ook zo'n muts die zijn hond geen pijn wil doen!! en dat is nu net mijn probleem denk ik.........

Wat Caroline hierboven zegt is ook wat ik zou doen. Ze legt het prima uit. Al zou ik de halfcheck vervangen door een gewone slipketting. Me bedenkende dat de eerste klap een daalder waard is.

Als jij echter zo´n muts bent die haar hond geen pijn wil doen denk ik niet dat korrigeren iets voor jouw is. Want te zacht korrigeren werkt dus averechts.

Wat je echter ook niet moet gaan doen is elke dag iets anders proberen.

Kun je auto niet op een plek zetten waar Zara hem niet kan zien als je de deur uitgaat met haar? Dan kun je misschien zonder de enorme aantrekkingskracht van de auto wat makkelijker bereiken dat ze Volgt tot op de plek waar normaal je auto staat. Lukt je dit, herhaal dezelfde grap een aantal keren, en probeer het dan nog weer eens met de auto op zijn normale plek.

Je moet wanneer je kiest voor korrigeren eigenlijk net zo denken als je hond. Je hond interesseert het geen ene moer of hij/zij jouw pijn doet met haar gedrag. Ze is bij wijze van spreken in staat om je over de straat te sleuren tot je gezicht geen vel meer heeft, zonder daar warm of koud van te worden. Bij een bakbeest met zo´n instelling moet je gewoon niet moeilijk doen, en je bedenken dat een paar goede korrekties in geen enkele verhouding staan tot datgene wat zij jou aan zou kunnen doen.

Maar goed, hiervandaan is het eigenlijk ondoenlijk om je daadwerkelijk te helpen.

Kun je de trainster van de Gaus-school niet eens vragen of ze je voor wil komen doen hoe je dit aanpakt zonder aan de lijn te rukken?
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef: Kun je de trainster van de Gaus-school niet eens vragen of ze je voor wil komen doen hoe je dit aanpakt zonder aan de lijn te rukken?
Whoehahahahaha, ja da's een goeie!!! :ok: :mrgreen:
Ben ik ook heeeeeeeeeeeeeeeeel benieuwd naar!
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Stang schreef:
Wil de hond schreef: Kun je de trainster van de Gaus-school niet eens vragen of ze je voor wil komen doen hoe je dit aanpakt zonder aan de lijn te rukken?
Whoehahahahaha, ja da's een goeie!!! :ok: :mrgreen:
Ben ik ook heeeeeeeeeeeeeeeeel benieuwd naar!
Dat kan ik je zo wel vertellen, namelijk met een gentle leader en worst. ;)

Zolang jij je hond los blijft laten krijg je dit gedrag never nooit niet onder controle. Wat je zelf ook al zegt, dat is zo lonend als de pest.
Als je haar kort bij je houdt kan ik me niet voorstellen dat ze je zo ondersteboven kan rukken. Hollewippertjes gebruik ik ook nog wel eens als alle aandacht overal is behalve bij mij..ze kijken dan ieder geval om om te kijken wat of er aan hun kont zit en dat geeft de mogelijkheid te reageren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Marja
Zeer actief

De auto op een andere plek dat kan niet, ik heb geen straat voor mijn huis, anders had ik de achterklep van de auto allang tegen de voordeur aangereden!

Slipketting en rukken, oh shit, ik kan dat gewoon niet over me'n hart verkrijgen, ik weet het stom stom stom.........

Morgenochtend heb ik weer les, ik ga echt zeggen dat ik ten einde raad ben en dat het met die klikker dus echt niet werkt. Kijken wat ze me dan aanraden (ik denk dat eline gelijk krijgt!)

Tja en dan het allerergste!! Ik zeg vanavond tegen mijn man, neem jij Zara aan de lijn en loop met haar naar mijn auto.
Niets aan de hand!!!!!!!!!! Balen!!!!!!!!!!!
Zara probeerde 1 keer een ruk te geven, miijn man zegt NEE VOLG
als een plaatje ging ze.
Dus hup ik het ook proberen, nou ik wil het niet eens neer schrijven hier.

Maar duidelijk, het ligt dus aan mij!
:stoom
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ja kort houden is ook belangrijk wat 70 kilo met een aanloop is veel zwaarder dan 70 kilo meteen onder je hand!
Afbeelding
Angeniet
Erelid

Ongelezen bericht door Angeniet »

Met Izzy heb ik de "zachte" benadering van aandacht en belonen laten varen voor wat betreft de kattenjacht.
Met die ene tel aandacht ging ze puur voor de worst om daarna weer volop gefixeerd op kattenjacht te gaan.
Vorige week was ik er zo zat van en dacht: je kunt me de pot op dame!
De gentle leader af en de halfcheck om.
Bij de eerste de beste poging wist ze niet wat ze om de oren kreeg 8O
En ZIT! Bovendien hou ik haar flink kort aan de riem.
Met 2 honden lig ik ook zo omver, dat zal me toch niet gebeuren!
Ik merk dat er verbetering komt. Vanavond voor de eerste keer kon ik zelfs fatsoenlijk met de honden langs een kat.
Even zag ik haar aarzelen, toen keek ze snel naar mij en heb ik haar de hemel in geprezen. Waarna ze zo blij is als een kind.
Marja
Zeer actief

Angeniet schreef: Waarna ze zo blij is als een kind.
En jij ook denk ik :p:
Afbeelding
Angeniet
Erelid

Ongelezen bericht door Angeniet »

Marja schreef:
Angeniet schreef: Waarna ze zo blij is als een kind.
En jij ook denk ik :p:
Ja, nou jij nog ;)
Moeilijk hoor, vooral wanneer je zulke sterke honden hebt als jij!
Maar je hebt goede tips gehad, ik hoop dat je daar wat mee kunt.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

gyanty schreef:Ja kort houden is ook belangrijk wat 70 kilo met een aanloop is veel zwaarder dan 70 kilo meteen onder je hand!
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Belle (toch ook al 40 kilo) heeft ook nog weleens de neiging om plotseling ergens achteraan te willen (vooral dwarrelende boomblaadjes) en ik houd haar beter aan een lange riem. Ik heb het handvat rechts (plus het handvat van de riem van Chiva, die niet trekt) dan in mijn linkerhand een stuk riem zodat de riem zowel tussen mijn 2 handen als tussen mijn linkerhand en de hond nog een lus hangt. Op die manier heb ik altijd nog een stuk riem over als ze een spurt wil maken. Ik laat mijn linkerhand dan los en voordat ze aan het eind van de lange riem is trek ik terug of draai om. Zoals iemand al eerder zei, kun je dan veel meer kracht zetten dan wanneer de riem al strak staat.
Bij mij is het uitlaatveld tegenover mijn huis en Belle wil(de) daar ook altijd zo snel mogelijk naar toe. Door steeds weer stil te staan of om te draaien als ze trok (ook veel geoefend zonder Chiva erbij) en te belonen als ze rustig naast me bleef lopen gaat het nu heel netjes.
Het vervelende bij jou is dat haar gedrag al een paar keer zelfbelonend is geweest, dan denk ik dat je inderdaad moet gaan straffen, anders kan ze kiezen tussen twee dingen die haar wat opleveren, jouw beloning of leuk naar die plek waar misschien wel katten zitten. Ik denk dat de katten dan leuker zijn dan welke beloning van jou dan ook. Wel denk ik dat die correctie de eerste de beste keer al heel goed moet aankomen. Beter een keer keihard en goed schrikken voor haar, dan 10 keer van die halfzachte correcties.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Marja
Zeer actief

Vanochtend op training het probleem voorgelegd, zoals te verwachten waren ze het totaal niet eens met mijn plannen om een tijdje een slip of halfslipketting te gaan gebruiken!
Ook geen gentle leader ofzo. dat komt omdat ze het denk ik niet zo geloven! tijdens de training liep Zara weer zo mooi naast me!!

De tip die ik kreeg was om haar steeds tegaan laten zitten, voor ik de deur uit ga, voor ik het hekej uitga enz.
Maar of dat nou zo helpt..............denk het niet dus.

Vandaag heeft mijn man een paar keer extra met haar naar de auto en terug gelopen en flink gecorrigeerd als ze maar even iets van plan was.
De laatste keer heb ik met haar gelopen, dus weer naar de auto, ze was wel heel erg gespitst op poezen maar liep redelijk mee.
Morgen weer tien keer oefenen:)

Iedereen hartstikke bedankt voor het meedenken en de tips.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Eline* schreef:Trekken naar huis is einde lol..ja ja !
Ik geloof ook niet dat Jack ooit gesnapt zou hebben dat het naar huis gaan in verband stond met de kat in kwestie. :roll:

Ik heb op zich makkelijk praten, want Jack heeft vanaf het begin best veel aandacht voor mij en voor eten :mrgreen: gehad, maar toch denk ik dat 'ombuigen' van het gedrag door er een pietsje in mee te gaan - bij sommige honden - ook kan helpen. Jack had al heel snel door dat zodra er een kat in zicht was, er lekkere hapjes kwamen als hij netjes ging liggen (het heeft even geduurd voordat hij op commando ging zitten, liggen kon hij eerder :-D ). Ik dus alsmaar jubelen van 'OH, DAAR IS EEN POESJE!!! KOEKJE!!!!!' :piew :mrgreen: Dus niet corrigeren, maar tuurlijk, we gaan even kijken naar dat poesje, en op veilige afstand netjes zitten / liggen en ooooh, wat een brave hond. :-D

Ik heb natuurlijk ook de mazzel dat Jack poezen niet op wil vreten, maar in het algemeen werkt het bij mijn hond dus wel om even serieus in te gaan op dingen die hij bere-interessant vindt en nader wil onderzoeken. Misschien lul ik wel weer vreselijk uit mijn nek, maar het lijkt me als hond zijnde vreselijk frustrerend als de baas je telkens wegrukt bij boeiende zaken vandaan. :?

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Beste hanneke,

Begrijp ik goed dat jij elke keer als Jack een kat in beeld krijgt een soort feestje bouwt?
joe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door joe »

Hanneke2 schreef:[Ik heb op zich makkelijk praten, want Jack heeft vanaf het begin best veel aandacht voor mij en voor eten :mrgreen: gehad, maar toch denk ik dat 'ombuigen' van het gedrag door er een pietsje in mee te gaan - bij sommige honden - ook kan helpen. Jack had al heel snel door dat zodra er een kat in zicht was, er lekkere hapjes kwamen als hij netjes ging liggen (het heeft even geduurd voordat hij op commando ging zitten, liggen kon hij eerder :-D ). Ik dus alsmaar jubelen van 'OH, DAAR IS EEN POESJE!!! KOEKJE!!!!!' :piew :mrgreen: Dus niet corrigeren, maar tuurlijk, we gaan even kijken naar dat poesje, en op veilige afstand netjes zitten / liggen en ooooh, wat een brave hond. :-D

Ik heb natuurlijk ook de mazzel dat Jack poezen niet op wil vreten, maar in het algemeen werkt het bij mijn hond dus wel om even serieus in te gaan op dingen die hij bere-interessant vindt en nader wil onderzoeken. Misschien lul ik wel weer vreselijk uit mijn nek, maar het lijkt me als hond zijnde vreselijk frustrerend als de baas je telkens wegrukt bij boeiende zaken vandaan. :?

Hanneke
Dit lijkt mij ook, maar om er nu zo de aandacht op te gaan vestigen???

Ik denk dat het aantal kilo's niet zo uitmaakt. Heb een paard van 500 kilo en hij "denkt"dat IK sterker ben...haha...
De clou is om hem geen kans te geven om te trekken, maar direct "omtrekken" in een andere richting! Kan hij zich ook niet sterk maken.

Je moet hem idd zodra hij ook maar even gaat trekken om"sleuren".
Ik was ook ten einde raad door het getrek van Boy. Tot ik door de vele tips hier en een super voorbeeld van een gedragstherapeut durfde te corrigeren.

De gedragstherapeut deed voor hoedat je hem moest "omsleuren". Toen moest ik hetzelfde doen en het werkte super. Gewoon elke keer zodra hij trekt, flinke ruk en in de ruk omdraaien. Niet wachten met corrigeren, want hoe langer het duurt, deste moeilijker het wordt. En dan wordt het pas echt zielig voor je hond, want dan snapt ie er geen hout meer van. Consequent trekken=ruk en omdraaien.

Ik vind het zielig als baasjes zeggen dat ze het zo zielig vinden om hem te corrigeren...jaja....om dan vervolgens uit frustratie ongepast te gaan schreeuwen of slaan??

Dus corrigeren die hap......
Ik weet wat het is om iets zielig te vinden, maar ik merkt nu hoe geweldig het gaat en dat het dus helemaal niet zielig is, maar juist heel goed.
Want even doorbijten en dan neemt het aantall maal dat je moet corrigeren ook af....en heb je na een paar maanden een voorbeeldhond...haha...Suc6 :ok:
Marja
Zeer actief

De clou is om hem geen kans te geven om te trekken, maar direct "omtrekken" in een andere richting! Kan hij zich ook niet sterk maken.

Ik weet wat het is om iets zielig te vinden, maar ik merkt nu hoe geweldig het gaat en dat het dus helemaal niet zielig is, maar juist heel goed.
Want even doorbijten en dan neemt het aantall maal dat je moet corrigeren ook af....en heb je na een paar maanden een voorbeeldhond...haha...Suc6 :ok:[/quote]

Duizend maal dank!!!!!!!!!!!
Dit werkt bij Zara, je hebt geen idee hoe blij ik hier mee ben!!
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Fijn dat het goed gaat, Marja. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Marja
Zeer actief

De reden waarom ik niet durfde te rukken en echt goed kwaad worden is omdat ik met Stapper een heel andere training heb gedaan.
Les 1 moest hij gelijk een slipketting om, hij was toen pas 14 weken! maar omdat het een heel grote hond zou worden raden ze me dat aan.
Wist ik veel, eerste hond...........
En je wil niet weten hoe Stapper daar is aangepakt door de trainster, omdat ze zelf ook een Landseer had nam ze Stapper altijd als voorbeeld.
Stapper was als de dood voor haar, ze heeft zo vreselijk lopen rukken en trekken aan dat beest!!
Ik ben daar echt huilend weggelopen om nooit meer terug te komen.

Maar nu met Zara is het dus het andere uiterste met training, daar mag je helemaal niet straffen enzo.

De tussenweg blijkt dus het beste:))
Afbeelding
joe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door joe »

joe schreef:De clou is om hem geen kans te geven om te trekken, maar direct "omtrekken" in een andere richting! Kan hij zich ook niet sterk maken.

Want even doorbijten en dan neemt het aantall maal dat je moet corrigeren ook af....en heb je na een paar maanden een voorbeeldhond...haha...Suc6 :ok:
Marja schreef: Duizend maal dank!!!!!!!!!!!
Dit werkt bij Zara, je hebt geen idee hoe blij ik hier mee ben!!
Toppie :ok: En.....volhouden he?
Heel belangrijk...ook al heb je je dag niet...nooit meer toegeven!!!
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Wil de hond schreef:Beste hanneke,

Begrijp ik goed dat jij elke keer als Jack een kat in beeld krijgt een soort feestje bouwt?
Ehm, ja. :mrgreen: Hij hoeft niet meer te gaan zitten of liggen, maar we gaan er gewoon samen vrolijk op af. :p: De meeste katten laten dan wel merken dat ze helemaal niks van hem moeten hebben en dan lopen we na een frolicje weer verder, maar ik ben katten tegengekomen die Jack kopjes gingen geven of die hem leuk uit gingen dagen tot een renspelletje :-D

Bij andere honden werkt een andere aanpak waarschijnlijk beter, maar in *ons* geval werkt al dat gemuts en 'meegaan' prima. :mrgreen: Jack heeft zo toch een beetje de indruk gekregen dat het iets oplevert om mij te betrekken bij interessante zaken, en da's met een podenco pure winst. :p: Hij roept me tegenwoordig zelfs als hij iets smerigs gevonden heeft om in te rollen, en okee, dan ben ik ook bereid om hem te belonen voor zo'n opgedroogde dooie kikker. :roll: Voordeel is dat ik hem op tijd weg kan halen bij een rottende dooie eend. 8O :-D

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”