Marja schreef:Ja ik ben dus ook zo'n muts die zijn hond geen pijn wil doen!! en dat is nu net mijn probleem denk ik.........
Vandaag flink geoefend met Zara, overal waar ik met haar loop volgt ze me keurig.
Maar toen we dus weer richting auto gingen was het weer mis!
Ze trekt zo giga hard dat ik de lijn wel los moet laten om niet te vallen. En zo wordt haar trek gedrag dus beloond!
Morgen ga ik de tip, trekken is terug naar huis, proberen.
Alleen met hem gaan oefenen, dus met maar één hond. Op het moment dat jij naar je auto loopt, moet je er dus op bedacht zijn dat de hond gaat trekken. Nog voordat hij aan het einde van de riem is, geef je een enorm harde zwieperd terug (doe hem een halfcheck om, of als je kan werken met de slip is dit ook goed).
Als de hond nl aan het einde van de riem is, heb je veel meer kracht nodig.
Dus je geeft een enorm harde zwieperd, de hond denderd ondersteboven (dat is dus de bedoeling) en direct daarop een waanzinnig streng en hard commando "ZITTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT".
Zeker een halve minuut laten zitten, aandacht opeisen en laten volgen.
Gegarandeerd dat hetzelfde verhaal weer opnieuw begint: trekken, zwieper, commando (kan je ook eventueel met AF doen, maar doe eerst maar zit). Dit hou je vol, keer op keer op keer op keer. Al moet je het 50 keer doen voordat je bij je auto bent.
Dit oefenen, dagelijks. Dan moet het echt goedkomen, mits je zelf natuurlijk de kracht ervoor hebt. Maar als je hond nog niet bij het einde van de riem is, zou je die kracht in principe moeten hebben (ik heb het ook met m'n Rottweiler en ben echt niet zo sterk).