Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vloeken op HF ;)

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Vloeken op HF ;)

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zit er ook een beetje tussenin. De basis was altijd kvv, maar dat is in Spanje lastig, dus nu is het een goede brok en een aantal keer per week barf. De brokken (en in het verleden de kvv) vul ik aan met etensresten, rijst, groenten, oud brood, soms wat blikvoer (vooral Taartje is daar gek op). Ze krijgen dus maar zelden een bak droge brokken en in dat geval strooi ik het meestal door de tuin of in de snuffelmat.
Ik wissel best veel af in merken en ze eten hier behalve rauwe groenten en fruit eigenlijk alles wel met veel smaak en zonder dat ze er darmproblemen of slechte ontlasting van krijgen. En ik hoef eigenlijk nooit eten weg te gooien ;-)
Toen ik alleen Mila had, was ik met tussendoortjes en snacks vrij streng, maar met vier honden werd dat onbetaalbaar. Nu krijgen ze naast de duurdere gedroogde beloningssnacks ook gewoon frolics en ander ongezond snoep als beloning. Kauwsnacks zijn hier eigenlijk wel zo goed als altijd natuurlijk.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het ook niet prettig klinken. Streng in de leer. Ben ik ook streng in de leer als ik niet snoepen en nooit naar de snackbar ga? Ik vind het niet streng want ik voel me niet lekker van dat eten. Het smaakt vet en zout en ik voel me daarna niet happy. Alsof ik vol zit met ongezond eten. Dus ik mag van mezelf best een frikandel speciaal alleen hoef ik dat niet meer.
Het is geen helemaal geen opoffering om gezond te willen eten en volgens mij vinden mijn honden het echt prima dat ze kvv en eenden borst filet en vis en wortel eten. Smaakt de namelijk net zo goed als taart frikandel en bami. Alleen maakt dat ze niet echt gezonder dus waarom zou ik mijn honden dat gaan geven als ik genoeg hondenvoer heb waar ze met veel smaak van eten? Ik snap het eigenlijk niet zo?

Ik gooi toch ook geen brood in de volière of koekjes in het aquarium voor de vissen? Ik voer de kippen ook geen friet maar kippenvoer.

Volgens mij zit er nogal wat projecten in het idee dat een hond blij wordt van een stuk taart en niet van een heerlijke gezonde kluif voor honden.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Misschien wel een leuk bijeffect maar geen van mijn honden steelt. Zet een bord eten op de lage tafel met vlees aardappelen of desnoods een stuk taart dan talen mijn honden daar niet naar. Ze eten geen chips en geen enkel mensen eten. Ik kan zo een tafel kaasjes en stukjes worst in de kamer laten en dan weggaan om de afwas te doen. Zou ik er een bakje gedroogde eenden borst en kvv neerzetten dan denk ik dat ze dat wel stelen. Ze verliezen dat ook verwacht ik. Guus lust denk ik niet eens taart en een frikandel moeten ze ook echt eerst aan ruiken verwacht ik. Bas eet het zeker op maar die eet alles op.
Afbeelding
Nikki90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Nikki90 »

Met Jet ben ik vrij streng helaas. Ze is voor veel dingen allergisch en krijgt buikpijn of ontzettend jeuk als ze iets krijgt waar ze niet tegen kan. :(: Als dat niet zo was geweest was ik vast ook wel makkelijker geweest.

KVV verteerd ze niet, dus ze krijgt een goede brok. Geen graanvrije brok want ze kan niet tegen (zoete) aardappel en peulvruchten die in de graanvrije brokken zitten. Snoep en kauwspul is 100% gedroogd vlees zonder toevoegingen. Gestoomd vlees en blikvoer valt vaak ook niet goed bij haar, dus kan helaas de brokjes niet echt opleuken. Dat opleuken zou meer voor mijn eigen idee zijn, Jet maakt het namelijk geen drol uit, alles is lekker! :mrgreen: :lol1:
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Hier krijgen der dames naast Hills brokjes beiden dagelijks n kwart blikje in n Kong. Heerlijk! :E:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

laeken schreef:
Izzie_Anneke schreef:Streng in de leer vind ik zo prekerig dus ik hoop dat ik dat niet ben. Ik vind het wel fijn als mijn honden fatsoenlijk voer krijgen dus daar heb ik wel voorkeur in. Ik voer Carnibest en Izzie heeft een jaloersmakend lijntje en Lot wordt met de dag pluiziger. Dat vind ik geweldig om te zien en ik denk echt dat goed voer daar mee te maken heeft.
Met snacks ben ik makkelijker. Ze knagen verantwoord op huid, bot en oren. Maar voor het wandelen vind ik de Lidl sticks reuze makkelijk. En het werkt om niet luisterende honden toch te laten komen :mrgreen:
Dat is ook een beetje zoals ik het zie. Ik vind alles prima maar ik vind het zonde van de honden om ze slecht voer te gaan geven. Ik ben juist trots op hoe prachtig in conditie ze zijn en dan kun je haast niet dat ineens loslaten en ze een frikadel of een blik bietenpulp met zout en smaakstoffen gaan voeren. Dat voelt voor mij niet als verwennen maar verpesten.
Ze speuren/trainen hier al jaren op rauwe frikandel. Zo slecht zien ze er niet uit hoor ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief

malinois schreef:
laeken schreef:
Izzie_Anneke schreef:Streng in de leer vind ik zo prekerig dus ik hoop dat ik dat niet ben. Ik vind het wel fijn als mijn honden fatsoenlijk voer krijgen dus daar heb ik wel voorkeur in. Ik voer Carnibest en Izzie heeft een jaloersmakend lijntje en Lot wordt met de dag pluiziger. Dat vind ik geweldig om te zien en ik denk echt dat goed voer daar mee te maken heeft.
Met snacks ben ik makkelijker. Ze knagen verantwoord op huid, bot en oren. Maar voor het wandelen vind ik de Lidl sticks reuze makkelijk. En het werkt om niet luisterende honden toch te laten komen :mrgreen:
Dat is ook een beetje zoals ik het zie. Ik vind alles prima maar ik vind het zonde van de honden om ze slecht voer te gaan geven. Ik ben juist trots op hoe prachtig in conditie ze zijn en dan kun je haast niet dat ineens loslaten en ze een frikadel of een blik bietenpulp met zout en smaakstoffen gaan voeren. Dat voelt voor mij niet als verwennen maar verpesten.
Ze speuren/trainen hier al jaren op rauwe frikandel. Zo slecht zien ze er niet uit hoor ;)
Dat snap ik. Maar voor jouw honden is een stukje frikandel niks. Als mijn honden een halve frikandel eten hebben ze eigenlijk hun eten wel gehad voor de dag. Dat speelt ook mee. Ik zou Eva ook nooit frikandellen geven overigens want die vond gezonde snoepjes net zo lekker. Maar ze zou er vast niet slechter van worden. Geef het aan Guus en die krabt zich suf en Bas haar poep wordt plakker. Dus waarom zou je het dan geven? Omdat het goedkoop is? Lijkt me toch dat een hond ook een andere gezonde snack kan opsporen?

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je je honden frikandellen wil geven? Want dat zit vol zout suiker en troep. Dus waarom zou je dat geven? Ik snap trouwens ook totaal niet waarom mensen hun kinderen frikandellen geven. Ik zie wel eens hele kleine peuters frikandellen wegwerken en dat staat me oprecht ontzettend tegen. Snap niet waarom ouders dat doen. Twee tanden in de mond en maar sabbelen en knagen op een vleeswaar met rommel. De calorieën van de hele dag erin en daarna geen honger meer in gezond eten. Begrijp er echt niks van dat mensen dat met hun kinderen doen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

laeken schreef:
malinois schreef:
laeken schreef:
Dat snap ik. Maar voor jouw honden is een stukje frikandel niks. Als mijn honden een halve frikandel eten hebben ze eigenlijk hun eten wel gehad voor de dag. Dat speelt ook mee. Ik zou Eva ook nooit frikandellen geven overigens want die vond gezonde snoepjes net zo lekker. Maar ze zou er vast niet slechter van worden. Geef het aan Guus en die krabt zich suf en Bas haar poep wordt plakker. Dus waarom zou je het dan geven? Omdat het goedkoop is? Lijkt me toch dat een hond ook een andere gezonde snack kan opsporen?

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je je honden frikandellen wil geven? Want dat zit vol zout suiker en troep. Dus waarom zou je dat geven? Ik snap trouwens ook totaal niet waarom mensen hun kinderen frikandellen geven. Ik zie wel eens hele kleine peuters frikandellen wegwerken en dat staat me oprecht ontzettend tegen. Snap niet waarom ouders dat doen. Twee tanden in de mond en maar sabbelen en knagen op een vleeswaar met rommel. De calorieën van de hele dag erin en daarna geen honger meer in gezond eten. Begrijp er echt niks van dat mensen dat met hun kinderen doen.
Idd is t niet veel voor ze. Ik probeer te trainen met iets wat ze geweldig vinden. En dit krijg ik met geen enkel gezond voertje voor elkaar... wel met frikandellen. (Soms zijn t net kinderen...) En dat zijn dus mini stukjes per beloning. Snij de frikandel in hele dunne plakjes en dat plakje nog eens in vieren. Er zal zat op de grond vallen/blijven liggen overigens. Frikandel is rauw overigens zo uit de vriezer.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik ben nooit een fanatieke vlees-goeroe geweest, maar was wel echt voorstander van vlees en heb daar heel lang aan vastgehouden. Heel veel verschillende merken gehad, waar ze het ook prima op deden trouwens, maar Bizzy en Nilo waren er wel altijd net wat schraler op dan ik graag wilde. In de vakantie kregen ze brok, van een goedkoop merk ook nog :mrgreen: En voor het eerst waren ze prachtig op gewicht! Dus nu ben ik vele tientallen euro's goedkoper uit en eten ze alweer een hele tijd brok :oeps: Ik had daar in het begin ook wel moeite mee trouwens, in de basis is vlees gewoon logischer natuurlijk. Tegenwoordig geniet ik gewoon van het gemak :mrgreen: Gewoon eens per maand kunnen bestellen en geen gedoe met ontdooien en al die plastic meuk die van die verpakkingen komt :cheer:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik ben altijd wel vrij makkelijk geweest met voer. Toen ik nog veel de hort op was met Gol voerde ik soms gewoon wat ik tegenkwam. Ik heb wel eens op een hotelkamer gezeten met een enorme kip en geen mes, Gol weigerde het zo te eten. Toen hebben we maar een hamburger gehaald bij de Mac en 's ochtends heb ik een ontbijtje voor haar samengesteld bij het buffet :LOL:
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Met Uma ben ik wel streng. Die is heel snel te dik en bovendien gaat ze drie tot vijf dagen extreem aan de diarree en krijgt een slechte huid als ze iets verkeerds eet. Ze mag alleen vis of paard. Heel soms mag ze wel een klein stukje van iets anders maar dat is echt hoge uitzondering.

Manu krijgt alles wat hij lust. Die is altijd dun en hij eet nooit teveel. Alleen qua basisvoeding ben ik wat strenger, hij heeft namelijk ook snel last van zijn darmen maar niet zo extreem als Uma.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Als basis smuldier waar ze het heel goed op doen en voor de rest van alles erbij, de ongezonde dingen met mate dat dan weer wel.
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

ik heb geen vaste regels wat betreft voer,
ik zoek een brok die ze lekker vindt, [gewoon ff een paar soorten uit geprobeerd] deze krijgt ze dagelijks,
daarnaast krijgt ze elke dag een portie vlees in saus uit blik, [aldi]
voor de rest kliekjes van tafel die overblijven, fruit en groente,
ik kijk naar de vacht, conditie, gewicht en ontlasting, zolang deze 4 goed in balans zijn vind ik het prima,
al onze honden [ras en kruisingen] zijn zonder problemen 15 jaar en ouder geworden, dus zie geen reden om mijn voer gewoontes te veranderen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

De basis is hier kvv (lotgering), maar daarnaast krijgen ze best regelmatig iets anders. En ja, die blikken van de Dirk heb ik ze ook weleens gegeven. Maar het grootste deel van de tijd ben ik vrij streng op wat ze wel en niet krijgen. Voor zulke kleine hondjes is een extraatje al snel een relatief groot deel van hun eten. Met Boomer de labrador was ik daar nog een stuk gemakkelijker in. Plakje kaas voor een hond van 30 kilo of net zo'n plakje kaas voor een hond van 7 kilo is natuurlijk nogal een verschil ;)
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Cleva schreef:Daar ben ik dan wel weer een fundamentalist in.
Weigerende honden krijgen geen eten. Ja, als ze bejaard zijn en je aan het verplegen bent.
"Dat lust ik niet" is er niet bij. Je hoeft niets op te eten maar je krijgt ook niets anders en of we graag even onmiddellijk willen beslissen.

Als er iets pijn aan mijn ogen doet is het een hond met honger die blijft hangen in stresserig "misschien komt er nog iets beters". Dat faciliteer ik niet.
Oh daar ben ik vrij makkelijk in. Lust je het niet dan krijg je wat anders. Als een allesvreter iets niet lust hoeft ie dat van mij niet te eten hoor, normaal is hier alles binnen drie seconden op.
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Ik heb pas geleden zo'n heel klein blikje kattenvoer gegeven, van die mousse. Verder mag ze mijn man zijn bord aflikken en zijn toetjeskom uitlikken, die zijn dan wel leeggegeten. Maar als ze daar mee bezig is en ik zet haar eten (smuldier) neer dan weet ze niet hoe snel ze naar d'r eten moet, daar geeft ze echt de voorkeur aan.
Ik wil helemaal niet dat ze er veel naast krijgt want ik vind haar iets te zwaar voor 't mooie en ze krijgt al weinig smuldier.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

hoofdvoedsel is brok en soms smuldier. iedere ochtend wat te knagen als ik naar mijn werk ga. maar heb ik rijst over of macaroni dan krijgen ze dat net zo goed, net als aardappels en groente wat we over hebben.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef:Ik vind het ook niet prettig klinken. Streng in de leer. Ben ik ook streng in de leer als ik niet snoepen en nooit naar de snackbar ga? Ik vind het niet streng want ik voel me niet lekker van dat eten. Het smaakt vet en zout en ik voel me daarna niet happy. Alsof ik vol zit met ongezond eten. Dus ik mag van mezelf best een frikandel speciaal alleen hoef ik dat niet meer.
Het is geen helemaal geen opoffering om gezond te willen eten en volgens mij vinden mijn honden het echt prima dat ze kvv en eenden borst filet en vis en wortel eten. Smaakt de namelijk net zo goed als taart frikandel en bami. Alleen maakt dat ze niet echt gezonder dus waarom zou ik mijn honden dat gaan geven als ik genoeg hondenvoer heb waar ze met veel smaak van eten? Ik snap het eigenlijk niet zo?

Ik gooi toch ook geen brood in de volière of koekjes in het aquarium voor de vissen? Ik voer de kippen ook geen friet maar kippenvoer.

Volgens mij zit er nogal wat projecten in het idee dat een hond blij wordt van een stuk taart en niet van een heerlijke gezonde kluif voor honden.
:wink: Het is toch maar net waar je je goed bij voelt? Ik eet meestal gezond en voel me prima bij die plak cake of dat frietje per maand.
Ik vind zelf wat "slecht" eten de gezondheid niet ondermijnen, als het maar incidenteel is.
En niet alles vind ik slecht. Een boterham met beleg, gekookte aardappels of zuivel bijvoorbeeld vind ik een prima aanvulling op vlees.
Net als het beetje kaas, worst of rodi worst die naap als beloning krijgt. Voor minder doet hij het niet en ook daar heeft hij zo zijn voorkeuren. De grillworst moet gebakken en hij heeft het liefst blauwschimmel kaas :mrgreen:
Voor hij los mag krijgt hij al wat, dan weet ik zeker dat hij terugkomt.
De honden die gewend zijn van alles toegestopt te krijgen hebben hier nooit ergens last van, op alle honden die ik heb gehad zie ik daar wel een verband in.

:LOL: En natuurlijk krijgen ze een taartje voor mezelf. Het begon ooit met een verantwoorde "taart" van hondensnacks op de verjaardag van charlie.
Die was dol op aardbeien en slagroom, dus het jaar daar op werd het een stuk aardbeientaart voor allemaal.
Met elfenvleugeltjes en een tiara, verkleed op straat lopen en de reacties van mensen vond ze prachtig.
Dit jaar gaat dat verder op de verjaardag van sjaak.
Met niko ging ik elk jaar een oliebol halen en met pjotr een portie kabeljauw. Gewoon gezellige tradities.
laeken
Zeer actief

dagmar88 schreef:
laeken schreef:Ik vind het ook niet prettig klinken. Streng in de leer. Ben ik ook streng in de leer als ik niet snoepen en nooit naar de snackbar ga? Ik vind het niet streng want ik voel me niet lekker van dat eten. Het smaakt vet en zout en ik voel me daarna niet happy. Alsof ik vol zit met ongezond eten. Dus ik mag van mezelf best een frikandel speciaal alleen hoef ik dat niet meer.

:wink: Het is toch maar net waar je je goed bij voelt? Ik eet meestal gezond en voel me prima bij die plak cake of dat frietje per maand.
Ik vind zelf wat "slecht" eten de gezondheid niet ondermijnen, als het maar incidenteel is.
En niet alles vind ik slecht. Een boterham met beleg, gekookte aardappels of zuivel bijvoorbeeld vind ik een prima aanvulling op vlees.
Net als het beetje kaas, worst of rodi worst die naap als beloning krijgt. Voor minder doet hij het niet en ook daar heeft hij zo zijn voorkeuren. De grillworst moet gebakken en hij heeft het liefst blauwschimmel kaas :mrgreen:
Voor hij los mag krijgt hij al wat, dan weet ik zeker dat hij terugkomt.
De honden die gewend zijn van alles toegestopt te krijgen hebben hier nooit ergens last van, op alle honden die ik heb gehad zie ik daar wel een verband in.

:LOL: En natuurlijk krijgen ze een taartje voor mezelf. Het begon ooit met een verantwoorde "taart" van hondensnacks op de verjaardag van charlie.
Die was dol op aardbeien en slagroom, dus het jaar daar op werd het een stuk aardbeientaart voor allemaal.
Met elfenvleugeltjes en een tiara, verkleed op straat lopen en de reacties van mensen vond ze prachtig.
Dit jaar gaat dat verder op de verjaardag van sjaak.
Met niko ging ik elk jaar een oliebol halen en met pjotr een portie kabeljauw. Gewoon gezellige tradities.
Oh maar ik eet ook gerust frietjes. Ga morgen uit eten en reken maar dat ik frietjes bestel. Met majo. Haha.
Dat smaakt me prima. De honden krijgen hier yoghurt als ik muesli eet. Appel en banaan. Ze krijgen ook gerust een toastje met niks erop in de keuken.
Ik voer ze alleen geen rommel. Iets waar ze niet gezonder van worden zal ik ze echt niet voeren.

En die tradities zijn natuurlijk je eigen tradities. Honden zal het aan hun reet roesten. Die eten met smaak op wat jij erin duwt maar doe je dat niet dan liggen ze daar geen seconde wakker van.

Het voeren van taarten etc is echt iets wat je voor jezelf doet. Dat is totale projectie. Bas eet net zo lief een bord paardenpoep als een bord met een stuk slagroomtaart. Guus eet liever een bak kvv eend dan een boterham met kaas en mayonaise. Daar steek ik mijn hand voor in het vuur. Ik denk dat het voeren van taart puur iets is wat een mens doet om er zelf iets uit te halen. Een hond heeft geen idee van feestelijke eetgelegenheden en snoepen.

Iedereen moet dat echt zelf weten maar ik vier niks met de honden. En feestelijke etentjes doen we al helemaal niet aan. Verjaardagen heb ik geen idee van en anders nog steeds een gewone dag. Ik ben daar gewoon niet van met dieren. Ze worden elke dag goed verzorgd en dat was het.

Weet je dat ik het zelfs lastig vind om de honden bijvoorbeeld taart te moeten voeren? Of ijsjes oid. Ik ben bang dat ze daarna niet lekker worden. Zoveel suiker. En ik denk dan ook meteen als ze maar niet gaan spugen of diarree krijgen van die rommel. :engel:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

dagmar88 schreef:De honden die gewend zijn van alles toegestopt te krijgen hebben hier nooit ergens last van, op alle honden die ik heb gehad zie ik daar wel een verband in.
Dat is net zoiets als overdreven hygiëne denk ik, ik zie die verbanden ook wel ja.

Ik moet hier alleen oppassen met teveel pens, daar krijgt Polly slappe poep van en dan heeft ze een vieze broek. Dus dat krijgt zij niet.
Maar van een rest "menseneten" hebben zie hier nooit last.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Ik ben ooit begonnen met kvv, maar dat blieft meneer niet meer. Tegenwoordig is het Renske afgewisseld met Belcando blik en af en toe ouderwets menu. Snacks haal ik op de markt bij ons bij een bedrijfje dat alles zelf droogt of bij Zooplus. Soms krijgt Tom wel wat rijst met groente of pasta en een enkele keer een patatje. Alles wel met mate anders is hij in no time tonnetje rond.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Marjoleine schreef:
dagmar88 schreef:De honden die gewend zijn van alles toegestopt te krijgen hebben hier nooit ergens last van, op alle honden die ik heb gehad zie ik daar wel een verband in.
Dat is net zoiets als overdreven hygiëne denk ik, ik zie die verbanden ook wel ja.

Ik moet hier alleen oppassen met teveel pens, daar krijgt Polly slappe poep van en dan heeft ze een vieze broek. Dus dat krijgt zij niet.
Dat hangt natuurlijk ook van de achtergrond van de honden af. Die twee van mij hebben vast heeel gevarieerd eten gehad bij het opgroeien en kwaliteit nihil. Guus en Bas hebben geen goede tanden en geen hele goede gewrichten. Bas heeft nog maar de helft van haar tanden en Guus was echt nog wel jong maar ook zijn tanden zijn in aanleg niet zo goed.
Dat schijnt net als hun gewrichten door niet de beste voeding te komen. Laten nu net deze hondjes super opgeknapt zijn van goed voeren en inmiddels ook niet meer tegen de slechtere voeding te kunnen.

Dus ze zijn opgegroeid met heel veel verschillende voeren maar ze zien er nu veeeeeel mooier en beter uit op echt goed voer. En ze krijgen dus nu juist last van slecht voer. Eva die altijd Carnibest kreeg en Dapper die dat ook kreeg konden zo een bak bami stelen en opvreten zonder enige issue.

Hier lijkt het dus wel alsof juist veel vreemd voer de honden gevoeliger heeft gemaakt. Neem Uma van Manu. Zelfde issue en zeker ook niet geleefd op kwaliteit voer. Ik hoor juist bij veel met de pot mee etende honden of honden die in asielen en op straat geleefd hebben dat ze later slecht tegen andere mindere voeding kunnen.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

laeken schreef:
Marjoleine schreef:

Dat hangt natuurlijk ook van de achtergrond van de honden af. Die twee van mij hebben vast heeel gevarieerd eten gehad bij het opgroeien en kwaliteit nihil. Guus en Bas hebben geen goede tanden en geen hele goede gewrichten. Bas heeft nog maar de helft van haar tanden en Guus was echt nog wel jong maar ook zijn tanden zijn in aanleg niet zo goed.
Dat schijnt net als hun gewrichten door niet de beste voeding te komen. Laten nu net deze hondjes super opgeknapt zijn van goed voeren en inmiddels ook niet meer tegen de slechtere voeding te kunnen.

Dus ze zijn opgegroeid met heel veel verschillende voeren maar ze zien er nu veeeeeel mooier en beter uit op echt goed voer. En ze krijgen dus nu juist last van slecht voer. Eva die altijd Carnibest kreeg en Dapper die dat ook kreeg konden zo een bak bami stelen en opvreten zonder enige issue.

Hier lijkt het dus wel alsof juist veel vreemd voer de honden gevoeliger heeft gemaakt. Neem Uma van Manu. Zelfde issue en zeker ook niet geleefd op kwaliteit voer. Ik hoor juist bij veel met de pot mee etende honden of honden die in asielen en op straat geleefd hebben dat ze later slecht tegen andere mindere voeding kunnen.
Voor die Spanjaarden van mij gaat dat alvast niet op, die kunnen alles eten. En Amy heeft echt een stralend gebitje. Maar goed, de basis is hier ook gewoon goede brokken en rauw, dus wat ze er eventueel naast krijgen is altijd maar een klein percentage. Met twee honden met Leish is een goede voeding voor een optimale conditie superbelangrijk, dus ook al kunnen ze overal tegen, de basisvoeding moet wel goed zijn. Dat ze dan als beloning af en toe frolics krijgen, doet daar echt niets aan af.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Kvv is in Spanje moeilijk te krijgen, dus ze eten goede kwaliteit brokken (True Instinct). 's middags krijgen ze er een lepel blikvoer doorheen, omdat Alfil anders bijna alles laat staan. Ik Ben begonnen met heel goed blikvoer, maar het werd me wat te duur allemaal, dus tegenwoordig is het van de supermarkt. Nou ja, een lepel per dag moet kunnen denk ik dan.
Snoep en zoet geef ik ze nooit, maar tafelresten krijgen ze wel en dat vinden ze verrukkelijk: pasta met gehaktsaus, paella, visschotels met pasta of rijst, soepbotten met vlees eraan ...
Op zich denk ik niet dat met de pot mee eten slecht is, als wat er in die pot zit maar gezond is.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik droog ook snacks en bak hondenkoekjes. Ik geef KVV en voer ook Dlg . Vroeger gaf ik echt niks ongezonds nu wel.
Slagroom doen ze een moord voor....vooral Vlo :lol1: Ik koop van die blikjes bij zooplus die hebben nog iets van toegevoegde waarde maak ik mijzelf wijs :goeie:
Afbeelding
Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter

Ongelezen bericht door Terry »

Toen Loesje kwam, kreeg ze Smuldier. Daar werd ze na een poosje beroerd van en ben overgestapt op brokken en gestoomd van Platinum. Dat vindt ze heerlijk en doet het er goed op. Wel krijgt ze regelmatig een kippendij, kippenvleugels, zalmkop etc.
Snacks komen van Zooplus, kipstokjes en dat soort dingen.
Heb ondertussen wel een nieuw adres gevonden voor KVV en dat is besteld, kijken of ze dat lekker vindt.
Tafelrestjes is ze niet kapot van, ze wil zeker geen ijs maar yoghurt daarentegen is een superhap.
Ze mag bedelen bij mijn man en doet dat eigenlijk zelden. Menseneten vindt ze niet lekker genoeg. :-)
Groetjes, Terry
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Kleine hondjes hebben sowieso vaak last van een slecht gebit, dat heeft weinig met de voeding te maken (hoewel met slecht voer ze er nog wel eerder uit vallen).

Noa is van haar verjaardagscadeau aan het genieten. Die heeft 2 kongs en een nopjesborstel vol met (een half) ceasar-blik gekregen (dus 75g ongeveer). Ze zou 600g van dat spul moeten krijgen per dag volgens de verpakking (voor 10kg, ze weegt 10.9kg), eerder kreeg ze zelfs 1.5x haar gewicht volgens de verpakking van spullen, dus voor de kcal maakt het me niet uit, ze krijgt vanavond wel geen schepje brokjes over haar renske (ze krijgt afhankelijk van hoe ze op gewicht is 0-2 schepjes bij 100g renske). Ze is er wel helemaal gelukkig mee.

Als ze mee gaat naar de supermarkt krijgt ze altijd zo'n aluminium bakje supergoedkoop kattenvoer van 100g. Nu vindt ze mee in de auto helemaal geweldig terwijl ze er eerder wat gereserveerd over was, zeker na haar castratie.

Ik ben in zoverre van mijn troon gevallen dat ik tegenwoordig weer gewoon royal canin voer, ik heb daar een tijd bewust niet voor gekozen vanwege de hoeveelheid vlees en kunstmatige toevoegingen, maar ik zie verreweg de meeste honden het er super op doen en ook Noa eet het graag (dat is best een dingetje bij haar) en doet het er goed op. Haar tanden zijn een aandachtspunt, maar niet erg dan op eerder voer.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

laeken schreef:Iedereen moet dat echt zelf weten maar ik vier niks met de honden. En feestelijke etentjes doen we al helemaal niet aan. Verjaardagen heb ik geen idee van en anders nog steeds een gewone dag. Ik ben daar gewoon niet van met dieren. Ze worden elke dag goed verzorgd en dat was het.
Wij doen ook niet aan verjaardagen, of dierendagen of weet ik veel. Taart krijgen ze niet, want dat eten wij ook nooit haha. Mijn opmerking van "wij snacken, dan zij ook snacken" geldt voor vakanties. Dan eten wij altijd makkelijk, en de honden dus ook. Kan dus rustig het overgebleven rauwe gehakt, maar ook een blik. En ze vreten nog net niet het blik er bij op.
Maar waar heb ik het over... Saar en Miep misschien in heel hun leven 5 blikken gehad ieder? Sis heeft het genot nog niet mogen proeven, maar is net 1,5 dus dat komt nog wel haha
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

laeken schreef:Dat hangt natuurlijk ook van de achtergrond van de honden af. Die twee van mij hebben vast heeel gevarieerd eten gehad bij het opgroeien en kwaliteit nihil. Guus en Bas hebben geen goede tanden en geen hele goede gewrichten. Bas heeft nog maar de helft van haar tanden en Guus was echt nog wel jong maar ook zijn tanden zijn in aanleg niet zo goed.

Finn heeft hetzelfde, die kon ook slecht tegen van alles en nog wat. Het leek eerst op een allergie, toen ben ik overgestapt naar voeding op basis van vis en aardappel. Dat ging beter, maar nog altijd vaak diarree, wisselend met eten, vaak gal spugen etc. Afwisselen was lastig, kvv ging vaker slecht dan goed. Maar sinds ruim anderhalf jaar eet hij heel goed (ik heb hem 4,5 jaar), is zijn ontlasting veel beter en is het gal spugen zo goed als verdwenen. Ik kan meer afwisselen en ook de meeste kvv eet hij nu zonder problemen (in kleine hoeveelheden). Al zal zijn maag/darmstelsel altijd wat gevoeliger blijven.
Oorzaak en gevolg kan ik hierin moeilijk aanwijzen. Komt het betere eten doordat hij minder last heeft of heeft hij minder last omdat hij nu altijd zijn eten op eet? In ieder geval heeft tijd een boel opgelost :D

Ik denk dat honden als Bas, Guus en Finn minder flexibel zijn geworden door hun lange periode van ondervoeding. Hun maag/darmstelsel heeft niet de beste basis meegekregen en daardoor kunnen ze niet zo makkelijk/snel reageren op een wisselend aanbod in hun darmen.
Daarbij speelt ook een rol dat een eigenaar niet snel opnieuw iets gaat voeren als eerder bleek dat de hond er slecht op reageerde. Dus zo wordt er steeds meer weggestreept uit het dieet en blijft er minder variatie over. Iedere kleine verandering kan dan sneller leiden tot problemen, waardoor er weer wat van de lijst gestreept wordt. Dat is ook de reden dat ik bij Finn wel ben blijven variëren en dat gaat nu naar volle tevredenheid :D Er komt nu eerder meer op zijn lijstje van voer dat goed gaat, dan dat er weggestreept wordt.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

zuri lijkt een probleem te hebben met rund.. Boots eet gewoon alles, vers en brok, ik flikker altijd al alles door elkaar, dus makkelijk met dat vreten, ( zowel voor honden als katten) ben ik altijd al geweest.. ik ben voor mezelf ook niet al te moeilijk, ik ben bijvoorbeeld gek op sommige soorten chocolade, dus die ga ik ook niet laten staan, honden krijgen dus ook blik en vers en brok en resten en brood en en en en ..
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”