Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Overstap van brokken naar vlees

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

mkesselaar
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kooiker mannetje Tjazz
Aantal honden: 1

Overstap van brokken naar vlees

Ongelezen bericht door mkesselaar »

Ja, alweer een vraag over voeding.Ik hoef niet te weten wat iedereen zijn hond geeft, dat heb ik inmiddels al door door het lezen van de andere topics :). Ik kon geen sticky vinden met antwoorden op deze vragen.

Onze hond, Kooiker reu, niet gecastreerd en ruim 2,5 jaar oud, is nu een half jaar bij ons. Hij weegt rond de 10kg. Een lief en sociaal beestje. Heeft voor zover wij weten altijd krokante brokken gehad en bij ons dus ook. Nu Eukanuba lam en rijst. Hij eet wanneer hij wil, bakje staat eigenlijk altijd met eten erin. Hij eet wat hij nodig heeft denk ik zomaar. Ziet er goed uit, niet te dik of te mager. We lopen veel met hem.

Eigenlijk denk/wil ik dat hij eten krijgt wat goed voor hem is, vlees dus. Ik heb veel topics doorgelezen maar zie door de bomen het bos niet meer. KVV (kant & klaar Vers Vlees), Barf (Bones And Raw Food), ben er nog niet echt achter wat het verschil met KVV is, zelf samenstellen etc.

Naar wat ik lees lijkt KVV de weg om mee te beginnen. Welk merk en welke hoeveelheden is nog even een raadsel. Veel mixen met smaken en merken maar welke merken moet je vandaan blijven en welke zijn zeker oke. Ik let niet zozeer op de prijs, als het maar goed is, zoveel eet hij nou ook weer niet. En liever wat duurder maar beter dan troep maar goedkoop. Voorbeelden om mee te beginnen zijn zeker welkom.

Andere vragen:
Kan je willekeurig brokken en KVV geven? Dus de ene dag KVV en de andere brokken?
Zoja, gaat hij de brokken dan niet laten staan?
Mag je bv, als je zelf vlees maakt, laten we zeggen een carbonaatje het bot er vanaf snijden en aan hem geven, rauw dus?
Is er nog een soort overstap gewenning?
Is het beter om alles in een keer te geven of verdelen over 2 maaltijden? En wanneer zou je dat het beste doen?
Andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
En vlees koken voordat je het geeft zie ik ook op verschillende plekken. Is dat nodig beter/slechter?

Dank alvast om wat meer opheldering te geven.
Groet, Martin
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Overstap van brokken naar vlees

Ongelezen bericht door gonnie »

Onze dierenarts vond het beter om de honden twee keer per dag eten te geven, maar dat kwam misschien omdat Anne van ons een alvleesklierontsteking heeft gehad. Hij zei dat de maag anders te leeg was, en de alvleesklier bij een keer per dag eten te hard moet werken.

Maar ik geef de honden brokken en vlees tegelijk.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

https://www.voerwijzer.com Ken je deze site al? Hier staat veel heldere basisinformatie op over de verschillende types voer en waar het aan moet voldoen volgens verschillende inzichten.

Ikzelf denk dat zoveel mogelijk soorten en merken mengen alleen maar goed is, mits je hond ertegen kan natuurlijk. Net als bij mensen kan afwisseling alleen maar goed én lekker zijn denk ik.
Ik geef voornamelijk kvv, compleet door diersoort afwisselen of door een premix. Daarnaast geef ik brok, natvoer en als toevoeging groente, yoghurt, eitje of restje van mijn eigen eten.

Als je eens wat wil uitproberen of jij en je hond vlees wat vinden, kan je gewoon uit het vriesvak van de supermarkt wat meenemen. De merken rodi en smuldier zijn prima. Rodi komt in handige 100 gram hamburgers. Kies wel de compleet versies van beiden merken.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mijn honden krijgen ook een afwisseling van rauw en brokken en dat wissel ik vaak binnen een dag af, dus dat kan bij de meeste honden gewoon prima. Ze eten nog net zo graag hun brokken, maar vlees (kvv of karkasjes etc.) vinden ze wel lekkerder.
Je kunt het vlees of vleesbot voor eigen consumptie ook gewoon rauw aan je hond geven, alleen geen varkensvlees. Koken juist niet doen, geef sowieso geen verwarmde botten omdat dan het gevaar op splinteren groter wordt.
Ik geef mijn honden soms 1 x per dag en soms 2 x per dag eten, ik denk dat dat vooral afhangt van je eigen voorkeur en wat je hond prettiger vindt.
Aan overstapgewenning doe ik nooit, ook opvangers krijgen hier meteen rauw en hebben daar nooit problemen mee.
Voor honden met heel gevoelige magen ligt dat misschien anders.
mkesselaar
Vaste gebruiker

Dank, waarom geen varkensvlees (botten)?
Groet, Martin
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

mkesselaar schreef:Dank, waarom geen varkensvlees (botten)?
Vanwege de ziekte van Aujeszky, zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Aujeszky
mkesselaar
Vaste gebruiker

Ik heb het net gevonden ja. Een stukje varkensvlees is geen probleem dus?
Groet, Martin
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

mkesselaar schreef:Ik heb het net gevonden ja. Een stukje varkensvlees is geen probleem dus?
Ik zou het niet doen. De kans dat het virus erin zit is weliswaar heel klein, maar als het erin zit, gaat je hond er dood aan. Ik vind het dat risico niet waard
mkesselaar
Vaste gebruiker

Eens! Dat krijgt hij dus niet.
Groet, Martin
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Je kunt gewoon door elkaar geven. De vraag is waarom je dat zou doen.

Ik doe het zelf niet, en als het zo uitkomt krijgen ze brokken en dat eten ze dan ook.
Dat is zelden hoor, maar als beloning gebruik ik van alles en dus ook af en toe brok (proefzakjes).
Ik voer zelf trouwens tweemaal daags, eenmaal 's morgens en eenmaal na de laatste wandeling, 's avonds dus.
Dat is vooral omdat het handig is: als ze meegaan hoef ik niks mee te nemen, ze krijgen pas eind van de avond. Ik ga niet lopen hannesen met doosjes vlees.
Op vakantie krijgen ze heel soms wel brok trouwens, ook geen probleem.
Ze eten gewoon alles hier ;)

Ik geef pertinent geen varkensvlees trouwens, vanwege zie boven. Ik kook ook niets en ze krijgen van alles, maar wel rauw (behalve tafelresten).
Ze hebben zich vandaag weer de hele dag geamuseerd met een schapenkop bijvoorbeeld. Zitten ze allemaal om de beurt buiten te knagen, dan even naar binnen voor een slok water en dan heeft de volgende dat ding (of een stuk ervan) en gaan ze daar weer omheen zitten kijken.
Je kunt het maar druk hebben ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”