Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe laat je je hond een vervelende ervaring vergeten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Baily

hoe laat je je hond een vervelende ervaring vergeten

Ongelezen bericht door Baily »

Ik was net de honden aan het uitlaten, met z'n drietjes tegelijk. Tegelijkertijd kwam mijn buurman van verderop met zijn honden naar buiten, en ze liepen naar elkaar toe en om elkaar heen draaien. Nou is dat met drie honden niet handig die aan de lijn zitten dus ik wilde verder lopen, maar mijn buurman moest zijn riem nog uit de knoop halen bij mijn Dino want zijn hond was een paar keer om hem heen gelopen. Dit vond Dino wat bedreigend dus die rukt zich uit zijn halsband.

Hij loopt bij mij in de buurt nooit los ,want er rijd een tram voor de deur en er is veel verkeer. We waren daar nog wel een stukje vandaan, maar Dino is zo razendsnel dus ik schrok me echt dood.

Dus ik gauw Dino opgepakt, want ik kon hem zonder riempje nergens meer aan vasthouden, mijn buurvrouw was er ook aankomen lopen, dus die wil Dino z'n halsband om doen, maar Dino vertrouwt niet iedereen en zeker niet in de buurt van zijn nek (een erfenisje uit z'n verleden).

Maar hij schoot toen dus uit m'n handen en het enige wat ik kon doen was een graai naar hem doen en hem stevig in z'n nekvel pakken. Wat een ellende zeg, :cry: hij rukt zich alsnog los en is dus ook gelijk bang voor mij. :cry: :cry: Ik zei zit tegen hem, in de hoop dat hij op z'n plaats zou blijven en dat deed hij ook nog, terwijl hij zo bang was, maar iedere keer als ik hem op wilde pakken vluchtte hij weg.Het enige wat ik nog kon bedenken is hard naar huis rennen en hopen dat hij met me mee rende. En dat deed hij godzijdank wel.

Maar nou is hij bang als ik z'n riempje om wil doen, rent dan dus weg of duikt weg. Hoe moet dat nou met loslopen, hij komt dan altijd zo vol vertrouwen naar me toe. Komt dat nog weer terug?Hij vertrouwt zo weinig mensen maar mij tot nu toe wel, in een half jaar opgebouwd en nu in 1 minuut naar de Kl$%^&te.

Ik negeer hem maar zoveel mogelijk, in die zin dat ik hem wel aai als hij naar me toe komt, maar ik ga hem niet vaker als anders naar me toe roepen. Ik probeer zo gewoon mogelijk tegen hem te doen, maar het doet gewoon pijn in mijn hart, het idee dat ik hem angstig heb gemaakt.

Hij is op zich niet echt bang voor mij nu, maar wel als iets hetzelfde is als in die situatie waar hij zo geschrokken is.

Heeft iemand goede raad.
dobervriendin
Zeer actief
Mijn ras(sen): dobers en hollanders
Contacteer:

Ongelezen bericht door dobervriendin »

Wat je zou kunnen doen is als jij zijn nek aan mag raken een voertje geven of gaan spelen. Dit duurt even voor dat hij het geheel toelaat bij jou. Gaat het goed laat je een vreemde/bekende het zelfde rustig doen, langzaam beginnen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes.
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Owwwww wat rottig!!!! :cry: Ik kan precies begrijpen hoe je je voelt..... het lijkt alsof je weer helemaal terug bij af bent.

Toch denk ik, dat je zal zien dat dit mee zal vallen. Misschien niet in eerste instantie, maar die band die je met hem hebt opgebouwd zal sterk genoeg blijken om hem dit voorval vrij snel te laten vergeten.

Probeer inderdaad hem wat af te leiden met het bandje om te doen en verder gewoon zo neutraal mogelijk zodat het niet iets engs of vreemds blijft.

Succes!!! Ik hoop dat het snel weer goedkomt!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Baily

Bedankt voor je antwoord, het aaien lukt wel, hij komt ook gewoon naast me liggen op de bank. Maar als ik hem roep en z'n halsbandje wil vasthouden dan duikt hij weg. Ook als ik hem een brokje geef, dan pakt hij gauw het brokje en is supersnel weer weg voordat ik hem kan vasthouden. Ik wil namelijk niet graaien, maar als ik het langzaam doe is hij al weer weg.

Wat een stom rund ben ik toch ook, maar ik raakte gewoon in paniek bij het idee dat hij de trambaan op zou schieten.
Baily

Stang schreef:Owwwww wat rottig!!!! :cry: Ik kan precies begrijpen hoe je je voelt..... het lijkt alsof je weer helemaal terug bij af bent.

Toch denk ik, dat je zal zien dat dit mee zal vallen. Misschien niet in eerste instantie, maar die band die je met hem hebt opgebouwd zal sterk genoeg blijken om hem dit voorval vrij snel te laten vergeten.

Probeer inderdaad hem wat af te leiden met het bandje om te doen en verder gewoon zo neutraal mogelijk zodat het niet iets engs of vreemds blijft.

O ik ben er echt helemaal beroerd van, ik kan gewoon haast niet slikken. Zullen mensen misschien wel aanstellerij vinden maar zo ben ik nou een keer. Ik probeer me al zo vreselijk te beheersen voor Dino. Zodat hij niet nog meer schrikt.
dobervriendin
Zeer actief
Mijn ras(sen): dobers en hollanders
Contacteer:

Ongelezen bericht door dobervriendin »

Wat je dan kunt doen is hem leren spelen met zijn halsbandje zodat het leuk is als het te voorschijn komt. Het enige nadeel is het zal ff een gevecht worden om hem om te krijgen (want hij wil spelen) en het zal je wat halsbandjes kosten.
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
Baily

dobervriendin schreef:Wat je dan kunt doen is hem leren spelen met zijn halsbandje zodat het leuk is als het te voorschijn komt. Het enige nadeel is het zal ff een gevecht worden om hem om te krijgen (want hij wil spelen) en het zal je wat halsbandjes kosten.
Al kost het honderd halsbandjes....maakt me niet uit. Weet je Dino is een hond die moeilijk z'n echte vertrouwen geeft. Hij vind een hoop mensen lief, maar hij vertrouwde mij dus echt. Maar hij is ook zo'n hond waarbij dit vertrouwen heel moeilijk te winnen is, ik denk dat ik daarom ook zo in paniek ben erover. Bij mijn andere honden weet ik dat ze zoiets morgen weer vergeten zijn. maar hij denk ik niet.

Het is zo leuk als hij los loopt in het bos en komt vol vertrouwen aangedraaft als ik hem roep. Al is het twintig keer, hij luistert altijd. Daar ben ik erg blij mee na een andere hond met watjes in z'n oren waarvan ik nooit weet of hij nou wel of niet gaat luisteren.

Ik had gewoon gelijk met hem naar huis moeten lopen. Hij had gewoon meegelopen,stom stom stom.
nici
Actief

Ongelezen bericht door nici »

Oww wat erg voor je. Misscien een idee ( is ie ook bang voor zijn halsbanje als ie gewoon op de grond ligt?) al leg je het bandje gewoon naast ze etensen drikensbak neer. verder niks doen. dan langzaam opbouwen met het bandje neerleggen terwijl ie eet? ik weet niet of het werkt maar je kan het proberen
doggies for ever
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Pak de halsband voorlopig altijd onder zijn kop vast, dat zal minder bedreigend zijn. Probeer tijdens het aaien als hij naast jou op de bank ligt ook over de 'angstige' delen heen te aaien. Bas kon je vroeger niet van achteren aanraken, maar door deze 'aaitherapie', mag ik alleen als het noodzakelijk is en niet te eng helemaal aanraken en onderzoeken.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Baily schreef:
Stang schreef:Owwwww wat rottig!!!! :cry: Ik kan precies begrijpen hoe je je voelt..... het lijkt alsof je weer helemaal terug bij af bent.

O ik ben er echt helemaal beroerd van, ik kan gewoon haast niet slikken. Zullen mensen misschien wel aanstellerij vinden maar zo ben ik nou een keer. Ik probeer me al zo vreselijk te beheersen voor Dino. Zodat hij niet nog meer schrikt.
Jawel, ik snap je wel hoor! Ik heb zelf ook een hele angstige hond en als ik wat "stoms" heb gedaan, kan ik mezelf ook wel voor m'n kop slaan!

Maar je probeerde in een nood/panieksituatie het beste te doen van wat jij dacht op dat moment. Dat achteraf blijkt dat iets anders beter had gewerkt, is balen, maar achteraf weten we het altijd allemaal wel :? ;)
Dus alsjeblieft geen schuldgevoelens, schiet niemand wat mee op.

Ga ook niet onzeker nu doen als je z'n halsbandje om moet doen. Onzekerheid kan bedreigend overkomen en zo wordt hij alleen maar banger. Heel vastberaden zijn, vol zelfvertrouwen, ook al gaat het nog 80 keer mis.

Koop een halsbandje wat heel makkelijk om te doen is, bv eentje met een kliksluiting of een bandje wat zo over z'n koppie kan. Bij die riempjes (gaatjesdingen) duurt het, bij mij tenminste, 5 minuten voordat ik het juiste gaatje heb gevonden :mrgreen:

Kom op hoor! Het komt echt wel weer goed. Heeft misschien even tijd nodig, maar het komt wel weer goed.
Afbeelding
A good dog never dies...

Baily

Het gaat gelukkig weer goed met Dino, vanmiddag kwam hij uit zichzelf eventjes knuffelen bij me, zonder gelijk weer achteruit te deinzen. En ik mag ook weer aan het halsbandje zitten, dus zijn we vanavond nog lekker eventjes naar het bos geweest om los te kunnen lopen. Ik durfde dat niet zolang ik niet aan het halsbandje mocht komen, want dan kon ik hem niet meer aanlijnen. het was vanavond echt heerlijk weer en ben helemaal opgeknapt van de boswandeling. Er was verder niemand die we tegenkwamen. Dus we kunnen er weer tegen. Voortaan probeer ik wat rustiger te blijven in soortgelijke gevallen, maar ik weet niet of dat gaat lukken..... ;) Bedankt allemaal voor de reacties. :ok:

Dino is trouwens die dondersteen in het kleine fototje bij mijn naam........lief he. :P
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Goed zo :ok: gelukkig maar!!!!

Waar ik trouwens later nog aan zat te denken, is om het halsbandje voorlopig overdag gewoon om te laten. Geen gestress, geen gedoe met halsbandje om en af doen, behalve dan even 's ochtends en 's avonds.
Afbeelding
A good dog never dies...

Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ja, dat is inderdaad wat ik ook wilde zeggen: bandje overdag gewoon om laten zodat je bij de verschillende uitlaatrondjes niet die stress erbij hebt.
En honden zijn behoorlijk elastisch geestelijk hoor, als je er zelf verder geen punt meer van maakt en vrolijk doet met bandje omdoen, dan komt het wel weer goed. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
droopy
Actief

Ongelezen bericht door droopy »

is een tuig geen idee voor hem???
hoef je niet meer in zijn nek te zijn om aan te lijnen.
is zo maar een idee wat me te binnen schoot kan hij ook niet uit zijn halsband glippen.
Afbeelding

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
Baily

droopy schreef:is een tuig geen idee voor hem???
hoef je niet meer in zijn nek te zijn om aan te lijnen.
is zo maar een idee wat me te binnen schoot kan hij ook niet uit zijn halsband glippen.
Op zich een heel goed idee, ik heb ook een tuig voor hem gekocht een tijdje geleden. Ook om deze reden dat hij het gedoe bij zijn halsbandje niet prettig vind. Maar toen hij hem om had, liep hij echt rond als een geslagen hond. Die uitdrukking was toen echt van toepassing. Niet dat hij was geslagen, maar zo zag hij er uit. Staart naar beneden en hij kroop bijna. Echt zielig, dus ik heb hem gauw weer af gedaan, wel pas toen hij ging liggen en zich niet meer zo heel angstig gedroeg omdat ik zijn gedrag niet wilde belonen. Belonen met stukjes worst enzo kon ik ook niet omdat hij zich zo angstig gedroeg toen hij hem om had. Dan had ik voor mijn gevoel zijn angstige gedrag beloond. hij was ook niet af te leiden, zelfs de konijnen in de tuin waar hij anders hevig in geinteresseerd is, (kwijl, kwijl dus) waren niet meer leuk.

Ik weet niet wat hij het eerste half jaar heeft meegemaakt, maar dat het niet leuk is is wel heel duidelijk. Ik heb me er in het begin een beetje op verkeken, omdat het zo'n bijdehand is met een grote mond, zeg maar. Maar hij heeft maar een klein hartje en is heel erg gevoelig. Daar kom ik nu steeds meer achter.
Yndra
Actief

Ongelezen bericht door Yndra »

Honden leren door associatieleren, de halsband en graaien zijn nu dus negatieve stimulansen. Mijn hond was ook bang voor de riem (is mishandeld) Hoe heb ik dat aangepakt, vrolijk bij mij roepen in de gang, deur dicht doen. Spreektaal commando wandelen, rustig de riem opgedaan en het meisje was braaf... Tip doe echt zo gewoon mogelijk!!! En wees soms niet te voorzichtig.

De clickermethode, brok, klik ... herhalen tot je ziet dat dit helpt bij de hond. Daarna aai, klik, brok, bouw je op daarna halsband, klik en brok. Het staat nu een beetje belabberd geschreven. Maar met de clickermethode kan je de hond heel precies belonen, en helpt vaak ook in dit soort gevallen. Tip wel rustig opbouwen. En vertrouwen in je hond, het komt wel goed.
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”