Hoi Inge,Inge O schreef:jawel, sanneke, want dat bij je roepen (lees = verplichten om bij je te komen) heeft op zich niets te maken met het feit dat hij dicht bij je moet zijn. het is een appéloefening, waarbij jÃj duidelijk de touwtjes in handen hebt (als het goed is), en dat ook duidelijk zo bij de hond laat overkomen. in jouw geval was ik dus onmiddellijk van de sofa opgestaan, had hem helemaal niet aangeraakt, en zou hem héél streng hierrrrr geroepen hebben.Mama Sanneke schreef:Ben het met je uitleg eens, maar Luka lag naast me dus kan ik hem moeilijk naar me toe roepen.Inge O schreef:in zo'n situatie zou ik de hond HIER doen komen. niet fysiek aan gaan zitten, dat gaat bij sommige goed, bij andere lokt dat een (angst)reaktie uit waardoor je stáppen achteruit staat.
ben het wel met stang eens dat het in bepaalde gevallen zeker goed werkt. als je idd voordien al een duidelijk overwicht hebt, en de hond wil dat even checken.
als ik dan zeg 'hier komen', dan is het wel met nadruk. héél erg veel nadruk. mégaveel nadruk....op een manier dat de hond denkt 'o jee, dit was eigenlijk niet zo'n geslaagd plan dus...'.
ook met je lichaamstaal duidelijk maken dat het niet gaat om even bij de baas langs te komen om een snoepje te komen halen. hier gaat het echt om overwicht uitoefenen dus.
ik vertel dit hier niet om aan te geven wat je fout hebt gedaan, maar als een mogelijkheid die je bij een volgend konflikt zou kunnen toepassen.
dan heb je twee mogelijkheden : de hond komt in een lage houding naar je toe. verander dan onmiddellijk de intonatie van je stem naar ontspannen en vriendelijk, maar zeker niet met een hoge stem belonen.
ga weer een meter achteruit, en wéér 'hierrrr', en weer dezelfde reaktie als hij zich onderdanig opstelt.
tweede mogelijkheid : de hond komt niet, negeert je zelfs, of komt misschien wel, maar helemaal niet met een onderdanige houding. dan ben je óf niet duidelijk genoeg geweest, óf je hebt idd nog een héééle weg te gaan om orde op zaken te stellen (zowel qua gehoorzaamheid als qua rangorde). en dan moet je een poedel niét onderschatten, want dit is zo'n typisch hondje waarvan mensen denken dat het makkelijke beestjes zijn, en voor ze het weten heeft hij alle touwtjes in handen.
je geeft de hond zo de kans om zich onderdanig (niét bang) op te stellen, waarna je onmiddellijk zelf weer vriendelijker kan worden, en alles weer ontspannen wordt.
je zegt dan eigenlijk ' als je aanvaardt dat Ãk hier de lakens uitdeel mág je van mij weer mijn vriendje zijn'.
en eens ze dat doorhebben gaan ze daar maar al te graag op in.
als ik zeg dat ik dat zou gedaan hebben, bedoel ik dus gewoon dat je dat bij een volgend konflikt eens zou kunnen uitproberen. en hoe hij dan reageert zou je al veel kunnen vertellen.
op zich kan ik me grotendeels vinden in jouw verhaal, maar er is 1 ding waar ik het niet mee eens ben. Ik zou in dit geval namelijk NIET opstaan van de bank. Daarmee geef je volgens mij het verkeerde signaal af. Namelijk hond gromt en baas gaat lopen. Ook al voer je direct daarna appeloefeningen uit. Volgens mij is het signaal van opstaan niet goed. Mijn voorkeur zou uitgaan naar hond van de bank sturen en dan appeloefening doen (bijvoorbeeld alsnog hier laten komen).
Verder nog even een opmerking naar Sanneke:
dat je goed bezig bent met de rangorderegels wil niet zeggen dat de rangorde ook meteen duidelijk is. Zeker als je in het begin de teugels misschien wat teveel hebt laten vieren zal Luca er nu aan moeten wennen dat de rollen omgedraaid worden. Dat heeft tijd nodig. Hij zal niet zo maar toegeven dat hij nu ineens niet meer de baas kan spelen omdat het vrouwtje toevallig veel kennis opdoet op het internet

Dat kan dus ook betekenen dat het beter is Luca voorlopig niet meer op de bank / bed te laten. Dat maakt het voor hem veel duidelijker. Zodra over een tijdje de rangorde helemaal duidelijk is kun je je gemakkelijker veroorloven om hem wat privileges te gunnen (bijvoorbeeld wel weer op de bank op jouw commando).
Ik ben het helemaal eens met je dat het gewoon gezellig is als de hond lekker bij je op de bank ligt, maar soms is het verstandig dit een tijdje niet toe te staan. Puur voor de duidelijkheid naar de hond toe. Ik denk dat dat bij jullie nu verstandig zou zijn