Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Als ie dit nog één keer doet, dan ...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Inge O schreef:
Mama Sanneke schreef:
Inge O schreef:in zo'n situatie zou ik de hond HIER doen komen. niet fysiek aan gaan zitten, dat gaat bij sommige goed, bij andere lokt dat een (angst)reaktie uit waardoor je stáppen achteruit staat.
ben het wel met stang eens dat het in bepaalde gevallen zeker goed werkt. als je idd voordien al een duidelijk overwicht hebt, en de hond wil dat even checken :mrgreen: .

als ik dan zeg 'hier komen', dan is het wel met nadruk. héél erg veel nadruk. mégaveel nadruk :mrgreen: ....op een manier dat de hond denkt 'o jee, dit was eigenlijk niet zo'n geslaagd plan dus...'.
ook met je lichaamstaal duidelijk maken dat het niet gaat om even bij de baas langs te komen om een snoepje te komen halen. hier gaat het echt om overwicht uitoefenen dus.

ik vertel dit hier niet om aan te geven wat je fout hebt gedaan, maar als een mogelijkheid die je bij een volgend konflikt zou kunnen toepassen.

dan heb je twee mogelijkheden : de hond komt in een lage houding naar je toe. verander dan onmiddellijk de intonatie van je stem naar ontspannen en vriendelijk, maar zeker niet met een hoge stem belonen.
ga weer een meter achteruit, en wéér 'hierrrr', en weer dezelfde reaktie als hij zich onderdanig opstelt.

tweede mogelijkheid : de hond komt niet, negeert je zelfs, of komt misschien wel, maar helemaal niet met een onderdanige houding. dan ben je óf niet duidelijk genoeg geweest, óf je hebt idd nog een héééle weg te gaan om orde op zaken te stellen (zowel qua gehoorzaamheid als qua rangorde). en dan moet je een poedel niét onderschatten, want dit is zo'n typisch hondje waarvan mensen denken dat het makkelijke beestjes zijn, en voor ze het weten heeft hij alle touwtjes in handen.
Ben het met je uitleg eens, maar Luka lag naast me dus kan ik hem moeilijk naar me toe roepen.
jawel, sanneke, want dat bij je roepen (lees = verplichten om bij je te komen) heeft op zich niets te maken met het feit dat hij dicht bij je moet zijn. het is een appéloefening, waarbij jíj duidelijk de touwtjes in handen hebt (als het goed is), en dat ook duidelijk zo bij de hond laat overkomen. in jouw geval was ik dus onmiddellijk van de sofa opgestaan, had hem helemaal niet aangeraakt, en zou hem héél streng hierrrrr geroepen hebben.
je geeft de hond zo de kans om zich onderdanig (niét bang) op te stellen, waarna je onmiddellijk zelf weer vriendelijker kan worden, en alles weer ontspannen wordt.
je zegt dan eigenlijk ' als je aanvaardt dat ík hier de lakens uitdeel mág je van mij weer mijn vriendje zijn'.
en eens ze dat doorhebben gaan ze daar maar al te graag op in.

als ik zeg dat ik dat zou gedaan hebben, bedoel ik dus gewoon dat je dat bij een volgend konflikt eens zou kunnen uitproberen. en hoe hij dan reageert zou je al veel kunnen vertellen. ;)
Hoi Inge,
op zich kan ik me grotendeels vinden in jouw verhaal, maar er is 1 ding waar ik het niet mee eens ben. Ik zou in dit geval namelijk NIET opstaan van de bank. Daarmee geef je volgens mij het verkeerde signaal af. Namelijk hond gromt en baas gaat lopen. Ook al voer je direct daarna appeloefeningen uit. Volgens mij is het signaal van opstaan niet goed. Mijn voorkeur zou uitgaan naar hond van de bank sturen en dan appeloefening doen (bijvoorbeeld alsnog hier laten komen).

Verder nog even een opmerking naar Sanneke:
dat je goed bezig bent met de rangorderegels wil niet zeggen dat de rangorde ook meteen duidelijk is. Zeker als je in het begin de teugels misschien wat teveel hebt laten vieren zal Luca er nu aan moeten wennen dat de rollen omgedraaid worden. Dat heeft tijd nodig. Hij zal niet zo maar toegeven dat hij nu ineens niet meer de baas kan spelen omdat het vrouwtje toevallig veel kennis opdoet op het internet ;) . Houd het dus vol. Uiteindelijk zal Luca zich realiseren dat hij NIET de hoogste in rang is en zal hij zich schikken in zijn ranglagere positie. Maar dat betekent wel dat je door moet gaan met het streng naleven van de rangorde-regeltjes. En idd niet alleen jij, maar eigenlijk het hele gezin.
Dat kan dus ook betekenen dat het beter is Luca voorlopig niet meer op de bank / bed te laten. Dat maakt het voor hem veel duidelijker. Zodra over een tijdje de rangorde helemaal duidelijk is kun je je gemakkelijker veroorloven om hem wat privileges te gunnen (bijvoorbeeld wel weer op de bank op jouw commando).
Ik ben het helemaal eens met je dat het gewoon gezellig is als de hond lekker bij je op de bank ligt, maar soms is het verstandig dit een tijdje niet toe te staan. Puur voor de duidelijkheid naar de hond toe. Ik denk dat dat bij jullie nu verstandig zou zijn ;) .
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Martin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Martin »

Nou Sanneke ,als ik jou was zou ik het bovenstaande maar eens goed lezen!!!!
Neeltje

Re: Als ie dit nog één keer doet, dan ...

Ongelezen bericht door Neeltje »

Martijn schreef:
Mama Sanneke schreef:
Martijn schreef:
Mama Sanneke schreef:Lag lekker op de zetel, Luka gaat altijd in de vouw van mijn benen liggen.
Men dochter zegt, er zit vuil aan zen oog.
Wil ik even kijken, laat de stauterik zijn tanden zien en gromt.
Heb hem bij zijn nekvel gepakt en van de zetel gezet en daarna meneer de weg naar buiten getoond.
Beste maatjes zijn we, maar tanden tonen, neen hoor dat kan hier niet.

Ja, wat dan ?
Sanneke
Nou? Wat dan?
Misschien zie je dan in dat je jezelf in de problemen aan het helpen bent.
Die hond doet exact waar je hem toe hebt opgevoed dus nu niet zeuren.

Heb je zelf nou echt niet door hoe geschift het is om die verantwoordelijkheid bij je hond te gaan leggen?

Heb je het dan over het feit dat hij op de bank bij mij mag ?
"De hond doet exact waar je hem toe hebt opgevoed ???"
Wil dat dan zeggen dat geen enkele hond op de bank of op het bed mag want dan veeg je de rangorde van tafel. Ik begrijp je commentaar niet goed. Als je me de les leest mag je meteen ook uitleg geven.
Geschift ???? Dan zullen er veel zo rondlopen vrees ik.
Wel jammer dat ik er ook zo ééntje ben.
Sanneke
Er lopen inderdaad veel geschifte mensen rond maar daar ben jij er niet een van. Ik heb het erover dat je de volgende keer gaat zitten afwachten en dan .... Dan leg je de verantwoordelijkheid bij de hond neer alsof hj een menselijk geweten heeft en goed=lief of slecht=dominant is.
Dat is geschift. Op die manier gaat het namelijk altijd fout.

Je pakt het verkeerd aan. Je moet niet reageren op jouw hond. Jij moet de toon zetten en je hond moet daarop reageren. Jij bent degene die zorgt dat jullie gezond en blij blijven dus laat je de toekomst niet van je hond af hangen. Hij heeft daar niet de verstandelijke vermogens voor en je kunt niet verwachten dat je hem de dienst uit laat maken en dat dan alles vanzelf goed gaat komen.

Van mij mogen honden best op de bank en op bedd. Zolang het zichbaar duidelijk is dat ze aanstalten maken op weg te gaan als ik met m'n vingers knip. Daar heb ik geen geduld mee. Of meteen wegwezen of ik gooi ze er met een brul en een duw af. Dat is namelijk precies waar de hond op rekend als hij blijft liggen. Hij kijkt je aan en denk "Wat zal het worden? Druipt ze af of gaat ze in de aanval omdat ik de grens verleg?"
Ik doe het tweede. Ik heb graag dat mijn honden op de bank of bed liggen want dat is een prima manier om duidelijk te houden wie er de dienst uitmaakt.
Als je je hond leert dat hij gewoon nooit op de bank mag ben je dat eikpunt in de dominantierelatie gewoon kwijt.
Dus ja, laat hem lekker op de bank liggen MAAR pak meteen door als hij er ook maar het kleinste conflict van gaat maken.
"BEN JE GEK????WEG!!!!" en een duw of liever nog een graai in zijn flank en dan kijk je hem nog even woedend na.
Als hij dan op een onderdanige manier terug komt doe je weer heel blij.

Toen ik zei dat hij precies doet waartoe je hem hebt opgevoed bedoelde ik dan ook dat je in je gedrag hem het idee hebt gegegeven dat hij weleens de macht over de bank over zou kunnen nemen. Sterker nog, in zijn koppie had hij dat al gedaan. Anders had hij zijn plek niet verdedigd.

Neem het initiatief en laat het niet zo van hem afhangen.
JIJ bent god als het om je hond gaat. Jij deelt de zegeningen en de toorn uit. Je hond zal daar alleen maar wel bij varen.
Dat een hond gemaakt is om te willen klimmen in de rangorde betekent niet dat dat voor hem ook prettig is. Een hond met een duidelijke, strenge maar rechtvaardige baas heeft een veel leuker leven.
Stel je regels en dwing af dat hij zich daaraan houdt. Als hij op de bank mag is dat prima zolang hij weet dat hij in de gaten moet houden of jij toevallig daar wilt zitten. Hij moet daar zelf op letten.
Als jij eraan komt moet hij weg gaan. Meteen. Ook niet even aarzelen met de achterpoten op de bank wat veel honden doen want dat is al uitdagen en dat is voor jullie allebei niet goed. Gewoon wegwezen.

Vaak is zo'n conflictje op de bank niet het enige aspect aan een scheve baas-hond verhouding.
Ik durf er op te wedden dat hij op andere fronten ook de grenzen probeert te verleggen. Dat geeft niet hoor! Hij mag dat best proberen. Zolang jouw reactie daarop maar correct is. En dat is da je het conflict aan gaat en hem net iets harder terug op zijn nummer zet als hij bij jou doet.

Oefen je correctiestijl even. Hard en kort zonder gemopper achteraf.
Een goede correctie zorgt er voor dat je hond onderdanig gedrag toont (van de bank af springen, stoppen met trekken aan de riem of uit de weg gaan in plaats van bewust voor je voeten lopen) maar ook niet meer. Je hoeft hem geen pijn te doen of echt bang te maken.
Zolang je hond weet wat de regels zijn en dat er altijd dezelfde consequenties volgen zal hij zich daar naar gedragen.
Wat die regels zijn bepaal jij want jij bent god. Als hij jouw regels volgt beloon je hem...altijd maar als hij de strijd aangaat gooi je met bliksem...altijd.
Dan zul je na een korte tijd ook zijn ogen schoon kunnen maken zonder dat hij zich verbeeld daar een mening over te moeten hebben.

Het is een hond. Ongetwijfeld een heel bijzondere hond maar een hond toch. Behandel hem zo. Dat is voor iedereen, met hem voorop, het prettigst.
Als je d'r bericht goed hebt gelezen ging hij grommen toen ze aan zijn oog zat:
Dus het heeft niets te maken met wel of niet op de bank liggen, maar is hoogstwaarschijnlijk geschrokken. Wil niet zeggen dat hij mag grommen, maar de manier waarop jij reageert heeft een beginnend hondeneigenaar helemaal niets aan.

Ok, jullie willen het liefst dat zo'n hond meteen alle hoeken van de kamer ziet, fijn dan heb je meteen een bange hond, perfect resultaat. En ja, een poedel is intelligent, zo niet een van de intelligentste honden die er zijn, daarom zullen ze ook normale terechtwijzigingen snel snappen, zonder er grof tegenaan te gaan.
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Neeltje schreef:Als je d'r bericht goed hebt gelezen ging hij grommen toen ze aan zijn oog zat:
Dus het heeft niets te maken met wel of niet op de bank liggen, maar is hoogstwaarschijnlijk geschrokken. Wil niet zeggen dat hij mag grommen, maar de manier waarop jij reageert heeft een beginnend hondeneigenaar helemaal niets aan.

Ok, jullie willen het liefst dat zo'n hond meteen alle hoeken van de kamer ziet, fijn dan heb je meteen een bange hond, perfect resultaat. En ja, een poedel is intelligent, zo niet een van de intelligentste honden die er zijn, daarom zullen ze ook normale terechtwijzigingen snel snappen, zonder er grof tegenaan te gaan.
Wat maakt het nou uit of hij op de bank ligt, of dat er vuil in z'n ooghoek zit, of dat ie een stekel in zijn poot heeft, of wat dan ook? Hij heeft gewoon niet te grommen, ook al zou hij schrikken. Tenzij hij wordt gestoord in zijn slaap misschien, maar dan zou hij zijn fout meteen in moeten zien zodra hij zijn ogen open heeft en wakker is.

En alle hoeken van de kamer laten zien? Wie heeft dat dan genoemd?
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Inge O schreef:
Sietske* schreef: Hoi Inge,
op zich kan ik me grotendeels vinden in jouw verhaal, maar er is 1 ding waar ik het niet mee eens ben. Ik zou in dit geval namelijk NIET opstaan van de bank. Daarmee geef je volgens mij het verkeerde signaal af. Namelijk hond gromt en baas gaat lopen. Ook al voer je direct daarna appeloefeningen uit. Volgens mij is het signaal van opstaan niet goed. Mijn voorkeur zou uitgaan naar hond van de bank sturen en dan appeloefening doen (bijvoorbeeld alsnog hier laten komen).
tuurlijk sietske, helemaal waar! voor mij een zo evidente (tussen)stap dat ik er zelfs geeneens meer aan dacht. mijn hond me van de bank 'jagen', haha!
dan komt er denk ik een brul vanuit het topje van m'n tenen :p: :mrgreen: !
Ik heb die neiging ook, om die heel erg vanzelfsprekende dingen te vergeten te melden ;) . Door het lesgeven leer je echter om dat niet te vergeten. Wat voor ons heel erg vanzelfsprekend is, is dat voor een beginnend hondeneigenaar niet. Je staat er ooit van te kijken hoe letterlijk adviezen worden opgevolgd. Dan leer je dus om je adviezen zo zorgvuldig mogelijk te formuleren (wat overigens nog niet altijd even goed lukt, maar goed :mrgreen: ).
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Martijn schreef:
Neeltje schreef:Als je d'r bericht goed hebt gelezen ging hij grommen toen ze aan zijn oog zat:{/quote]

En als jij intelligent was had je gezien dat ik ook daar op reageerde. Net aslop de vraag of ze haar hond op de bank moest laten.
Mens, je bent niet goed bij je hoofd.
Niemand heeft het hier over alle hoeken van de kamer behalve jij.
En dan nog, je hond constant laten klimmen zonder dat je hem ook daadwerkelijk de rol kunt geven waar hij naar streeft is veel zieliger.
Ik sluit mij dus volledig bij dit en het eerdere (en langere) betoog van Martijn aan.
En persoonlijk vind ik dat excuus van een beginnende eigenaar gel*l. Wij hadden n.l. ook geen ervaring met honden toen wij ruim 10 jaar geleden onze eerste hond kregen. Maar wat wij wel deden was luisteren naar de mensen die er verstand van hadden en hun adviezen opvolgen. Zo kwam het dus dat wij een redelijk pittig karakter in huis kregen (ook al is het een Golden ;) ), maar hem dus wel tot een hele fijne hond hebben kunnen opvoeden.
En alle hoeken van het huis laten zien? Nou fysiek niet, maar als meneer werkelijk denkt de baas over ons de kunnen gaan spelen had ie een hele slechte aan ons. Nog steeds en dat weet hij.
Ons uitgangspunt is dat wij ranghoger zijn en wij dus bepalen wat goed voor hem is. Mopperen heeft ie als wij b.v. zijn oog schoon wilden maken best wel eens gedaan maar tanden laten zien dus nooit. En als ie mopperde dan werd de houdgreep dus nog steviger om hem duidelijk te maken dat als wij dat oog wilden schoonmaken dat dus ook echt gebeurde.
En weet je wat het gekke is met deze hond? Iedereen die hem op de softe manier behandeld wordt te kakken gezet. Ga met hem wandelen en hij laat je voor l*l staan om weer naar huis terug te gaan. Maar bij ons doet ie dat dus nooit, in tegendeel hij doet alles voor ons.
Afbeelding
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

Neeltje schreef:Dus het heeft niets te maken met wel of niet op de bank liggen, maar is hoogstwaarschijnlijk geschrokken. Wil niet zeggen dat hij mag grommen, maar de manier waarop jij reageert heeft een beginnend hondeneigenaar helemaal niets aan.

Ten eerste vind ik dit een beetje heel erg overdreven reactie hoor! Een hond hoort niet naar zijn baas te grommen, of ie nou op de bank ligt of niet en of ie nou schrikt of niet. Je kunt zo voor alles wel een reden gaan bedenken...oh nu is hij geschrokken, volgende keer vond ie iets niet prettig...etc... Als mama Sanneke als een probleem met de rangorde heeft, ligt het voor de hand dat dit er mee te maken heeft lijkt mij.

Ten tweede heb ik nog van niemand een reactie gelezen als schop hem door de kamer.

Ten derde heeft mamma Sanneke zelf gevraagd of Martijn zijn reactie wilde uitleggen en dat heeft hij gedaan. Waarom moet het dan gelijk zo overdreven en negatief gemaakt worden. Het hele verhaal van Martijn is volgens mij alleen bedoeld om mamma Sanneke advies te geven...dat lijkt mij redelijk positief.
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Inge O schreef:
Mama Sanneke schreef:
Inge O schreef:in zo'n situatie zou ik de hond HIER doen komen. niet fysiek aan gaan zitten, dat gaat bij sommige goed, bij andere lokt dat een (angst)reaktie uit waardoor je stáppen achteruit staat.
ben het wel met stang eens dat het in bepaalde gevallen zeker goed werkt. als je idd voordien al een duidelijk overwicht hebt, en de hond wil dat even checken :mrgreen: .

als ik dan zeg 'hier komen', dan is het wel met nadruk. héél erg veel nadruk. mégaveel nadruk :mrgreen: ....op een manier dat de hond denkt 'o jee, dit was eigenlijk niet zo'n geslaagd plan dus...'.
ook met je lichaamstaal duidelijk maken dat het niet gaat om even bij de baas langs te komen om een snoepje te komen halen. hier gaat het echt om overwicht uitoefenen dus.

ik vertel dit hier niet om aan te geven wat je fout hebt gedaan, maar als een mogelijkheid die je bij een volgend konflikt zou kunnen toepassen.

dan heb je twee mogelijkheden : de hond komt in een lage houding naar je toe. verander dan onmiddellijk de intonatie van je stem naar ontspannen en vriendelijk, maar zeker niet met een hoge stem belonen.
ga weer een meter achteruit, en wéér 'hierrrr', en weer dezelfde reaktie als hij zich onderdanig opstelt.

tweede mogelijkheid : de hond komt niet, negeert je zelfs, of komt misschien wel, maar helemaal niet met een onderdanige houding. dan ben je óf niet duidelijk genoeg geweest, óf je hebt idd nog een héééle weg te gaan om orde op zaken te stellen (zowel qua gehoorzaamheid als qua rangorde). en dan moet je een poedel niét onderschatten, want dit is zo'n typisch hondje waarvan mensen denken dat het makkelijke beestjes zijn, en voor ze het weten heeft hij alle touwtjes in handen.
Ben het met je uitleg eens, maar Luka lag naast me dus kan ik hem moeilijk naar me toe roepen.
jawel, sanneke, want dat bij je roepen (lees = verplichten om bij je te komen) heeft op zich niets te maken met het feit dat hij dicht bij je moet zijn. het is een appéloefening, waarbij jíj duidelijk de touwtjes in handen hebt (als het goed is), en dat ook duidelijk zo bij de hond laat overkomen. in jouw geval was ik dus onmiddellijk van de sofa opgestaan, had hem helemaal niet aangeraakt, en zou hem héél streng hierrrrr geroepen hebben.
je geeft de hond zo de kans om zich onderdanig (niét bang) op te stellen, waarna je onmiddellijk zelf weer vriendelijker kan worden, en alles weer ontspannen wordt.
je zegt dan eigenlijk ' als je aanvaardt dat ík hier de lakens uitdeel mág je van mij weer mijn vriendje zijn'.
en eens ze dat doorhebben gaan ze daar maar al te graag op in.

als ik zeg dat ik dat zou gedaan hebben, bedoel ik dus gewoon dat je dat bij een volgend konflikt eens zou kunnen uitproberen. en hoe hij dan reageert zou je al veel kunnen vertellen. ;)
Ik lees een beetje verder dat je idee word afgekraakt.
Vind het allemaal verwarrend worden.
Sanneke
Laatst gewijzigd door Mama Sanneke op 02 apr 2004 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mama Sanneke
Zeer actief

gyanty schreef:Dat jij 90% met hem bezig bent, zegt niet dat de andere leden van het gezin niks met hem doen. Zelfs een aai over de bol in de huiskamer is al iets met de hond doen natuurlijk! En spelen man en zoon nooit eens met hem? Ik kan het me haast niet voorstellen. Mijn vader heeft totaal niks met de honden, maar af en toe (als wij niet kijken) speelt hij toch met ze een aait ze over de bol! Maar ook daar zijn regels voor natuurlijk!

Ik ben momenteel hier heel erg met rangorde bezig, want de honden zijn een beetje van slag. Mano is hier nou 3 weken en door zijn onstuimige gedrag wordt hij vaak door de andere honden gecorrigeerd. Dus moet ik zorgen dat voor de tijd dat mano hier nog logeert de rangorde ook bij hem duidelijk zijn. Tis soms een heel geregel, mano mag pas als laatste uit de deur, maar hij wil zo graag en dan heeft hij ineens meerdere namen en heet hij ook ineens Bas en Winnie :p: Mano mag pas als laatste eten, maar meneer heeft ook honger en vooral daar wordt nogal eens wat gesnauwd, maar zolang ik het in banen leid gaat het redelijk goed. Helaas red je het niet alleen met liefde, maar is consequent zijn geen liefde meer? Zelfs en pak op de donder is soms uit liefde (want een hond ziet vaak niet hoe gevaarlijk een bepaalde situatie is en jij schrikt je het apelazerus). Je zult iets strenger moeten worden, maar je zal er meer van je hond voor terugkrijgen, nou das altijd mooi toch? En oh ja kinderen kun je ook niet alleen met liefde opvoeden toch, volgens mij geld consequent zijn voor elk levend wezen (uitzonderingen daar gelaten)
Dat is inderdaad zo, geld voor elke levend wezen.
Ik zal er wat vaker aan moeten denken.
Heb dat ook bij mijn dochter moeten leren, wat harder te worden.
Tot mijn spijt moet ik bekennen dat mijn zoon nooit met Luka wandeld, tenzij je een keer op drie maand kunt vernoemen, hij ook bijna nooit speelt met Luka, hem eerder negeert.
Mijn man speelt af en toe, maar dat zal het ook wel niet maken.
Tineke mijn dochter speelt nog het meest met hem.
Ik zie dat ze hem vaak laat zitten als hij iets wil.
Dat is in ieder geval al een begin.
Nog tips ?
Sanneke
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mama Sanneke
Zeer actief

Martijn schreef:
Mama Sanneke schreef:
Martijn schreef:
Mama Sanneke schreef:Lag lekker op de zetel, Luka gaat altijd in de vouw van mijn benen liggen.
Heb hem bij zijn nekvel gepakt en van de zetel gezet en daarna meneer de weg naar buiten getoond.
Beste maatjes zijn we, maar tanden tonen, neen hoor dat kan hier niet.

Ja, wat dan ?
Sanneke
Nou? Wat dan?

Heb je zelf nou echt niet door hoe geschift het is om die verantwoordelijkheid bij je hond te gaan leggen?

Wil dat dan zeggen dat geen enkele hond op de bank of op het bed mag want dan veeg je de rangorde van tafel. Ik begrijp je commentaar niet goed. Als je me de les leest mag je meteen ook uitleg geven.
Sanneke
Er lopen inderdaad veel geschifte mensen rond maar daar ben jij er niet een van. Ik heb het erover dat je de volgende keer gaat zitten afwachten en dan .... Dan leg je de verantwoordelijkheid bij de hond neer alsof hj een menselijk geweten heeft en goed=lief of slecht=dominant is.

Je pakt het verkeerd aan. Je moet niet reageren op jouw hond. Jij moet de toon zetten en je hond moet daarop reageren. Jij bent degene die zorgt dat jullie gezond en blij blijven dus laat je de toekomst niet van je hond af hangen. Hij heeft daar niet de verstandelijke vermogens voor en je kunt niet verwachten dat je hem de dienst uit laat maken en dat dan alles vanzelf goed gaat komen.

Van mij mogen honden best op de bank en op bedd. Zolang het zichbaar duidelijk is dat ze aanstalten maken op weg te gaan als ik met m'n vingers knip. Daar heb ik geen geduld mee. Of meteen wegwezen of ik gooi ze er met een brul en een duw af. Dat is namelijk precies waar de hond op rekend als hij blijft liggen. Hij kijkt je aan en denk "Wat zal het worden? Druipt ze af of gaat ze in de aanval omdat ik de grens verleg?"
Ik doe het tweede. Ik heb graag dat mijn honden op de bank of bed liggen want dat is een prima manier om duidelijk te houden wie er de dienst uitmaakt.
Als je je hond leert dat hij gewoon nooit op de bank mag ben je dat eikpunt in de dominantierelatie gewoon kwijt.
Dus ja, laat hem lekker op de bank liggen MAAR pak meteen door als hij er ook maar het kleinste conflict van gaat maken.
"BEN JE GEK????WEG!!!!" en een duw of liever nog een graai in zijn flank en dan kijk je hem nog even woedend na.
Als hij dan op een onderdanige manier terug komt doe je weer heel blij.

Toen ik zei dat hij precies doet waartoe je hem hebt opgevoed bedoelde ik dan ook dat je in je gedrag hem het idee hebt gegegeven dat hij weleens de macht over de bank over zou kunnen nemen. Sterker nog, in zijn koppie had hij dat al gedaan. Anders had hij zijn plek niet verdedigd.

JIJ bent god als het om je hond gaat. Jij deelt de zegeningen en de toorn uit. Je hond zal daar alleen maar wel bij varen.
Dat een hond gemaakt is om te willen klimmen in de rangorde betekent niet dat dat voor hem ook prettig is. Een hond met een duidelijke, strenge maar rechtvaardige baas heeft een veel leuker leven.
Stel je regels en dwing af dat hij zich daaraan houdt. Als hij op de bank mag is dat prima zolang hij weet dat hij in de gaten moet houden of jij toevallig daar wilt zitten. Hij moet daar zelf op letten.
Als jij eraan komt moet hij weg gaan. Meteen. Ook niet even aarzelen met de achterpoten op de bank wat veel honden doen want dat is al uitdagen en dat is voor jullie allebei niet goed. Gewoon wegwezen.

Vaak is zo'n conflictje op de bank niet het enige aspect aan een scheve baas-hond verhouding.
Ik durf er op te wedden dat hij op andere fronten ook de grenzen probeert te verleggen. Dat geeft niet hoor! Hij mag dat best proberen. Zolang jouw reactie daarop maar correct is. En dat is da je het conflict aan gaat en hem net iets harder terug op zijn nummer zet als hij bij jou doet.

Een goede correctie zorgt er voor dat je hond onderdanig gedrag toont (van de bank af springen, stoppen met trekken aan de riem of uit de weg gaan in plaats van bewust voor je voeten lopen) maar ook niet meer. Je hoeft hem geen pijn te doen of echt bang te maken.
Zolang je hond weet wat de regels zijn en dat er altijd dezelfde consequenties volgen zal hij zich daar naar gedragen.
Wat die regels zijn bepaal jij want jij bent god. Als hij jouw regels volgt beloon je hem...altijd maar als hij de strijd aangaat gooi je met bliksem...altijd.
Dan zul je na een korte tijd ook zijn ogen schoon kunnen maken zonder dat hij zich verbeeld daar een mening over te moeten hebben.

Het is een hond. Ongetwijfeld een heel bijzondere hond maar een hond toch. Behandel hem zo. Dat is voor iedereen, met hem voorop, het prettigst.
Met de zin, de volgende keer, wat dan ?
Wou alleen even jullie mening vragen hoe je het best aanpakt in zulke situaties.
Ik laat hem heus niet over me lopen, integendeel, hij heeft een iets hardere aanpak nodig, dat is inderdaad men eigen fout, ik ga te snel overstag voor lieve hondenogen :cry2:
Hij heeft geen probleem als hij van de bank moet, wil ik men benen strekken dat gaat hij eraf, daar maakt hij absoluut geen punt van en dat was het ook niet die avond.
Ik legde mijn hand op hem omdat ik naar zen ogen wou kijken en dat beviel hem blijkbaar niet, waarom weet ik niet want ik deed hem geen pijn.
Ik heb hem dan ook van de bank gehaald zoals je al zei en gebruld "neen, dat wil ik niet hebben, bijten nee hoor". en hem wandelen gestuurd.
En inderdaad daarna kwam hij onderdanig tegen de bank hangen, maar hij mocht er niet onmiddellijk op, pas als hij ging liggen mocht hij er later op, of was ik dan weer te vroeg ?
Op andere fronten heb ik geen problemen.
Sanneke
Laatst gewijzigd door Mama Sanneke op 02 apr 2004 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mama Sanneke
Zeer actief

Annet schreef:
Neeltje schreef:Als je d'r bericht goed hebt gelezen ging hij grommen toen ze aan zijn oog zat:

Wat maakt het nou uit of hij op de bank ligt, of dat er vuil in z'n ooghoek zit, of dat ie een stekel in zijn poot heeft, of wat dan ook? Hij heeft gewoon niet te grommen, ook al zou hij schrikken. Tenzij hij wordt gestoord in zijn slaap misschien, maar dan zou hij zijn fout meteen in moeten zien zodra hij zijn ogen open heeft en wakker is.

En alle hoeken van de kamer laten zien? Wie heeft dat dan genoemd?
Het was nogal donker en Luka heeft altijd wel haar in zen ogen hangen.
:zwaai: Ach, hij mag het gewoon niet doen.
Sanneke
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mama Sanneke
Zeer actief

Martijn
Waarom gaf je de hele uitleg niet van in het begin. Ik heb niets liever dan goeie raad, zonder afkraken dan wel.
Straks ga ik nog denken dat je softie word.
Dat is positief bedoeld hoor.
:zwaai:
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

ik heb op dit moment hetzelfde "probleem" met whooper. die is ontzettend aan het puberen en probeert erg in rang omhoog te klimmen. hij gromt dan ook op een linke manier die ik dus niet tolereer. kan me niet schelen wat hij aan het doen is, of hij eten ziet of hij zijn kong beschermd, het zal me een worst wezen, grommen doet hij maar tegen zichzelf maar niet tegen mij of andere leden van mijn gezin/familie :ok:

ik was in het begin ook te lief en ben me nu dus heel anders op gaan stellen, dankzij veel goede adviezen van een lieve man :mrgreen: . dat wil zeggen dat whooper niks meer van mij mag wat vanzelfsprekend is. dus veel onder commando. ik ben nu echt heel streng en ik jaag hem dus WEL door alle hoeken van de kamer als hij het waagt te grommen tegen mij :twisted: ik kan beter duidelijk zijn en ik ken mijn hond het beste en ik weet dat hij alleen van mijn stem niet onder de indruk is.

dus sanneke ff flink aan die rangorde werken en streng zijn voor jezelf en voor je hond. daar hebben jullie allebei het meeste aan. Ik sluit me dan ook volledig aan bij Martijn!! :ok:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
Neeltje

whoopy schreef:ik heb op dit moment hetzelfde "probleem" met whooper. die is ontzettend aan het puberen en probeert erg in rang omhoog te klimmen. hij gromt dan ook op een linke manier die ik dus niet tolereer. kan me niet schelen wat hij aan het doen is, of hij eten ziet of hij zijn kong beschermd, het zal me een worst wezen, grommen doet hij maar tegen zichzelf maar niet tegen mij of andere leden van mijn gezin/familie :ok:

ik was in het begin ook te lief en ben me nu dus heel anders op gaan stellen, dankzij veel goede adviezen van een lieve man :mrgreen: . dat wil zeggen dat whooper niks meer van mij mag wat vanzelfsprekend is. dus veel onder commando. ik ben nu echt heel streng en ik jaag hem dus WEL door alle hoeken van de kamer als hij het waagt te grommen tegen mij :twisted: ik kan beter duidelijk zijn en ik ken mijn hond het beste en ik weet dat hij alleen van mijn stem niet onder de indruk is.

dus sanneke ff flink aan die rangorde werken en streng zijn voor jezelf en voor je hond. daar hebben jullie allebei het meeste aan. Ik sluit me dan ook volledig aan bij Martijn!! :ok:
Het hondje heeft 1 keer gegromd in 'n situatie die niet vaak zal voorkomen. En niet iedereen wil z'n hond op dezelfde harde manier aanpakken, misschien dat dat bij het ras van jouw hond nodig is, maar zeer zeker niet bij ieder ras. Ik neem aan dat je een chihuahua ook niet alle hoeken van de kamer zou laten zien als die 'n keer gromt, want dan heb je toch grote kans dat het hondje niet meer opstaat.
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:
whoopy schreef:ik heb op dit moment hetzelfde "probleem" met whooper. die is ontzettend aan het puberen en probeert erg in rang omhoog te klimmen. hij gromt dan ook op een linke manier die ik dus niet tolereer. kan me niet schelen wat hij aan het doen is, of hij eten ziet of hij zijn kong beschermd, het zal me een worst wezen, grommen doet hij maar tegen zichzelf maar niet tegen mij of andere leden van mijn gezin/familie :ok:

Het hondje heeft 1 keer gegromd in 'n situatie die niet vaak zal voorkomen. En niet iedereen wil z'n hond op dezelfde harde manier aanpakken, misschien dat dat bij het ras van jouw hond nodig is, maar zeer zeker niet bij ieder ras. Ik neem aan dat je een chihuahua ook niet alle hoeken van de kamer zou laten zien als die 'n keer gromt, want dan heb je toch grote kans dat het hondje niet meer opstaat.
ik laat hem alle hoeken van de kamer zien ja, dat wil niet zeggen dat ik hem doodsla hoor. maar ik pak hem wel flink vast en als hij dan nog gromt krijgt hij een schop onder zijn hol. en ja hij heeft maar 1x gegromd en dat is 1x teveel. het is niet de fout van de hond dat hij gromd maar een tekortkoming van de eigenaar. dat whooper naar mij gromt wil dus duidelijk zeggen dat ik hem de indruk heb gegeven dat hij hoger in rang staat dan ik. dus maak ik ff heel duidelijk dat hij dat wel uit zijn kop kan zetten.
Afbeelding Afbeelding

groetjes
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Mama Sanneke schreef:Martijn
Waarom gaf je de hele uitleg niet van in het begin. Ik heb niets liever dan goeie raad, zonder afkraken dan wel.
Straks ga ik nog denken dat je softie word.
Dat is positief bedoeld hoor.
:zwaai:
Heb jij dan zo'n zachte aanpak nodig?
Of ben je een volwassen vrouw die haar informatie puur en zonder bloemetjes in de kantlijn aankan?

Het was geen afkraken maar een droge, heldere reactie. Als ik je wil afkraken ziet dat er echt anders ut.

Ik ben niet van de werkgroep begrip. Een vraag is een vraag en eeh antwoord is een antwoord. Als je liever een aai over je bolletje krijgt dan een antwoord op je vraag stel ik voor dat je gewoon om de aai vraagt. Wel zo duidelijk.
hahhaha ga je die aai ook daadwerkelijk geven dan :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Neeltje schreef:

Dat is dus gelul! Het maakt totaal niet uit welk ras het is dat naar je gromt: een hond heeft NIET NOOIT NEVER te grommen naar z'n baas.

Een hond gromt omdat de rangorde niet duidelijk is, of om je uit te proberen of omdat hij pijn heeft. Alleen voor de laatste reden maak ik een uitzondering en laat de hond met rust.
Voor de eerste reden is al uitgelegd hoe je dit aan moeten pakken, bij de tweede reden wordt er ongenadig ingegrepen (wat voor ras het ook is!!!). Dat betekent niet alle hoeken van de kamer laten zien, maar wél heel erg duidelijk, zonder enige twijfel, laten zien wie er de baas is.

Niet Sanneke dmv "wat jij grommen, maar dat mag jij niet hoor" :roll: , maar smoel beetpakken en daag hem maar uit, net zolang totdat hij van onderdanigheid niet meer weet waar hij het zoeken moet.
En huppekee die bank of het bed af sodemieteren.
Komt hij onderdanig terug, dan heeft hij het goed begrepen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:
Neeltje schreef:

Dat is dus gelul! Het maakt totaal niet uit welk ras het is dat naar je gromt: een hond heeft NIET NOOIT NEVER te grommen naar z'n baas.

Een hond gromt omdat de rangorde niet duidelijk is, of om je uit te proberen of omdat hij pijn heeft. Alleen voor de laatste reden maak ik een uitzondering en laat de hond met rust.
Voor de eerste reden is al uitgelegd hoe je dit aan moeten pakken, bij de tweede reden wordt er ongenadig ingegrepen (wat voor ras het ook is!!!). Dat betekent niet alle hoeken van de kamer laten zien, maar wél heel erg duidelijk, zonder enige twijfel, laten zien wie er de baas is.

Niet Sanneke dmv "wat jij grommen, maar dat mag jij niet hoor" :roll: , maar smoel beetpakken en daag hem maar uit, net zolang totdat hij van onderdanigheid niet meer weet waar hij het zoeken moet.
ff voor de goede orde!! dat ik hem alle hoeken van de kamer laat zien is bij wijze van spreken natuurlijk :ok: maar ik pak hem echt wel verdomt hard aan hoor. het enige probleem bij whooper is, is dat ik best moeite heb om zijn kop vast te houden :mrgreen: hij is zo verdomt sterk met die kop van hem. maar het komt echt wel voor dat ik hem een schop onder zijn hol geeft en dat hij dan een paar meter verder schuift op het parket :mrgreen: maar hij heeft het dan wel begrepen :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
Neeltje

Stang schreef:
Neeltje schreef:

Jij mag je hond willen aanpakken, maar dat is niet ieders en zeer zeker niet de enige methode.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Stang schreef:
Neeltje schreef:

Idd Caroline, helemaal mee eens. Ik kan ook (buiten pijn, maar dan wil ik dus meteen weten wat er aan de hand is) geen verzachtende omstandigheden vinden voor grommen. Want als een hond 1x gromt (welk ras het ook is) en niet meteen duidelijk zijn plaats gewezen krijgt, zal ie het weer doen want het heeft voor hem resultaat.
Tagor wil b.v. nog wel eens opstandig brommen als ik hem opdraag zijn doek (oude trui) naar binnen te brengen. Dan gaat ie dus plat (d.m.v. een hand in zijn nekvel en indien nodig een knie tegen zijn romp druk ik hem om) en sta ik heel dreigend boven hem. Wil ie meteen weer opstaan, dan gaat weer plat. Pas als hij blijft liggen en onderdanig en afwachtend naar mij kijkt geef ik hem het commando vrij. Daarna moet hij dus alsnog zijn doek naar binnen brengen. En dat doet hij dan ook echt zonder gemor omdat ie weet dat ik echt niet met mij laat sollen.
Het betekent niet dat Luca deze behandeling nodig heeft, maar Sanneke moet zeker een manier vinden waarmee ze zijn onderdanigheid t.o.v. haar afdwingt.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Heb jij dan zo'n zachte aanpak nodig?
Of ben je een volwassen vrouw die haar informatie puur en zonder bloemetjes in de kantlijn aankan?

Het was geen afkraken maar een droge, heldere reactie. Als ik je wil afkraken ziet dat er echt anders ut.

Ik ben niet van de werkgroep begrip. Een vraag is een vraag en eeh antwoord is een antwoord. Als je liever een aai over je bolletje krijgt dan een antwoord op je vraag stel ik voor dat je gewoon om de aai vraagt. Wel zo duidelijk.[/quote]

"Een vrouw met ballen" zo noemen ze dat tegenwoordig.
Helaas, k ben een gevoelig iemand, ja dat beken ik.
Heb graag een aai over men bol, deze keer dan toch want ik heb een rotweek achter de rug, met het gekrijs van men dochter, man die nog met zen pikkel omhoog ligt, zoon die hard aan puberitis lijdt en waar geen normaal woord meer uit komt, en dan gromt de hond ook nog naar me :cry2: inderdaad liever een aai over men bol als het kan. :ok:
Sanneke
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Yndra
Actief

Ongelezen bericht door Yndra »

Jammer dat iedereen het eerst heeft over corrigeren en op zijn plaats zetten. Let eerst eens op de houding waarin hij gromt is de houding laag (angst) of hoog (dominant) in geval een hoge houding is het zaak dat je jouw rangorde over de hond vergroot, die tips heb je van iedereen gehad. Is het angst uitvallen dat zou ik dus niet gaan corrigeren, wordt alleen maar erger waardoor het straks de spuigaten uitloopt. En daar is niemand mee gemoeid. Leer dat je kind geen bedreiging vormt. Dus zorg dat je kindje niet plotseling op je hond hangt/stapt/ etc. Maar roep ze beide bij je en laat je kindje wat lekkers geven. Laat haar brokkjes verstoppen die hij kan zoeken of apporteren van een bal. etc. Vermijd situaties waarin je hond schrikt. Uit de verhalen neem ik ook dat veel mensen hun hond op een niet hondse manier corrigeren, de hond leert alleen maar angst voor die situatie te hebben. Het aanleren van een nee-commando kan wonderen verrichten. Bij zwaardere overtredingen, om de bek pakken en richting grond drukken. Maar ga voorzichtig met je hond om. Veel meer honden hebben namelijk als basis angst dan dominantie. Succes!
AfbeeldingAfbeelding
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door astrid »

" man die nog met zen pikkel omhoog ligt,
8O
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Mama Sanneke schreef:Heb jij dan zo'n zachte aanpak nodig?

Ik ben niet van de werkgroep begrip. Een vraag is een vraag en eeh antwoord is een antwoord. Als je liever een aai over je bolletje krijgt dan een antwoord op je vraag stel ik voor dat je gewoon om de aai vraagt. Wel zo duidelijk.

"Een vrouw met ballen" zo noemen ze dat tegenwoordig.
Helaas, k ben een gevoelig iemand, ja dat beken ik.
Heb graag een aai over men bol, deze keer dan toch want ik heb een rotweek achter de rug, met het gekrijs van men dochter, man die nog met zen pikkel omhoog ligt, zoon die hard aan puberitis lijdt en waar geen normaal woord meer uit komt, en dan gromt de hond ook nog naar me :cry2: inderdaad liever een aai over men bol als het kan. :ok:
Sanneke[/quote]

Hahahaha, nou Sanneke ik zal je vertellen dat de eerste keer toen m'n hond naar m'n gromde (was toen pupje Tara) ik helemaal ondersteboven was 8O :jank: Ik heb haar hard aangepakt, dat wel, maar jee wat vond ik het erg dat ze naar me gromde.... "was ik dan niet altijd lief voor haar geweest? en waarom gromde ze dan naar me, mwehhhhhh" :jank:

:mrgreen: :mrgreen: Inmiddels heb ik een dikkere huid gekregen en wordt alleen maar boos ;)
Alhoewel ik moet zeggen dat Kaya 2 keer gegromd heeft naar me, 1 keer uit pijn en 1 keer uit "uitproberen" (toen kreeg ze dus flink op d'r kop en ze heeft het nooit meer gedaan) en Moritz gromt absoluut nooit, dus ik heb gelukkig wel twee makkelijk honden.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

astrid schreef:" man die nog met zen pikkel omhoog ligt,
8O
Whoehahahahahahha :V :V :V
Ik krijg hier allerlei vreemde beelden bij 8O 8O :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Mama Sanneke
Zeer actief

8O
Was inderdaad niet aardig van me.
Met zijn been omhoog ligt.
Hij is geopereerd aan zijn knie en is nog tot eind april thuis.
Sanneke
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mama Sanneke
Zeer actief

Stang schreef:
8O
Whoehahahahahahha :V :V :V
Ik krijg hier allerlei vreemde beelden bij 8O 8O :mrgreen:
Ik schreef wel pikkel, niet pik hé.
In Belgie noemen we een pikkel een been, :p:
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Mama Sanneke schreef:
8O
Was inderdaad niet aardig van me.
Met zijn been omhoog ligt.
Hij is geopereerd aan zijn knie en is nog tot eind april thuis.
Sanneke
Ooooooooo pikkel = knie ;) :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door astrid »

Ik moest er wel om lachen :mrgreen:
Yndra
Actief

Ongelezen bericht door Yndra »

Mama Sanneke schreef:
Martijn schreef:
Mama Sanneke schreef:
Martijn schreef: Nou? Wat dan?

Sanneke

Als hij dan op een onderdanige manier terug komt doe je weer heel blij. Dit zal ik maar niet doen, wat je leert is dat hij braaf is dat hij onderdanigheid toont, waardoor hij je behoorlijk voor de gek kan gaan houden. Na een correctie geef je niet direct een beloning voor gewenst gedrag. Na een correctie negeer je de hond, na een tijdje kan je de hond bij je roepen en eventueel belonen als hij een commando goed opvolgt. Kijk a.u.b. eerst eens naar zijn houding, observeer ipv uitgaan dat je een zeer dominant poedel heb. Dominante honden bestaan namelijk niet, alleen dominant gedrag. Veel mensen denken dat hun hond dominant willen worden terwijl hij reageert op basis van angstagressie. Dit zijn twee totaal verschillende insteken van opvoeden. Uiteraard is het aan jou wat je hiermee doet, jij kent tenslotte je hond

Met de zin, de volgende keer, wat dan ?
Wou alleen even jullie mening vragen hoe je het best aanpakt in zulke situaties.
Ik laat hem heus niet over me lopen, integendeel, hij heeft een iets hardere aanpak nodig, dat is inderdaad men eigen fout, ik ga te snel overstag voor lieve hondenogen :cry2:
Hij heeft geen probleem als hij van de bank moet, wil ik men benen strekken dat gaat hij eraf, daar maakt hij absoluut geen punt van en dat was het ook niet die avond.
Ik legde mijn hand op hem omdat ik naar zen ogen wou kijken en dat beviel hem blijkbaar niet, waarom weet ik niet want ik deed hem geen pijn.
Ik heb hem dan ook van de bank gehaald zoals je al zei en gebruld "neen, dat wil ik niet hebben, bijten nee hoor". en hem wandelen gestuurd.
En inderdaad daarna kwam hij onderdanig tegen de bank hangen, maar hij mocht er niet onmiddellijk op, pas als hij ging liggen mocht hij er later op, of was ik dan weer te vroeg ?
Op andere fronten heb ik geen problemen.
Sanneke
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”