Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slangeneieren

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2

Slangeneieren

Ongelezen bericht door GrethavW »

Wat is dit gaaf om mee te maken. Voor het eerst hebben we eieren van de Rode Rattenslangen.
13 stuks (of ze allemaal bevrucht zijn weet ik nog niet).
Nu 60 dagen geduld hebben om te zien wat er uit gaat komen. :roll:

Mama met haar eieren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moeders heeft gelukkig vandaag weer lekker gegeten. In de weken voorafgaand aan het leggen van eieren stoppen ze vaak met eten. Zij deed dat ook. Dat was al een indicatie dat ze drachtig was, want ze heeft echt nog nooit een muis geweigerd.
Laatst gewijzigd door GrethavW op 28 jun 2019 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Re: Slangen eieren

Cleva schreef:Oh gaaf!

Doen jullie ze met winterrust?

Welke morfs kunnen het worden?
Ze hebben geen winterrust gehad. Bij Rode Rattenslangen is dat niet echt noodzakelijk.
De morphs die eruit zullen komen is nog een verrassing.
De moeder is: Sunkissed het. Anery, Hypo en Motley
Pa is een Wildkleur en zijn genetica is onbekend. Ik heb hem opgevangen.

Ik verwacht nog een clutch eieren. Die dame zit sinds vanmiddag in het legbakje en is behoorlijk dik.
Zij is: Hypo Stripe pos.het: Caramel, Sunkissed, Lavender, Amel en Anery
De vader daarvan is een Ghost het: Charcoal, Bloodred, Motley en Sunkissed
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Boutje schreef:Cool! Ik ga dit aan mijn dochter laten zien, kan ze het ook wat volgen!
Het is zo verschrikkelijk leuk :I:
We willen niet jaarlijks met ze kweken hoor, maar ik wilde het zo graag een keertje meemaken.
Straks die ieniemienie slangenkoppies die uit dat eitje steken. Dat is zo schattig.

En het is een mooie oefening voor als we volgend jaar met de Woma Pythons van mij zoon willen kweken.
Bij Rattenslangen is het allemaal vrij eenvoudig, maar bij de Woma's komt het wat preciezer. Dan is een klein beetje ervaring wel fijn.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Kells schreef:Wow! Uitheemse slangen houden in een plastic curver bakje... Ik hoop niet dat je het erg vind, maar ik vang geen wave aan. Ik ben dol op reptielen en amfibieën in de vrije natuur en dan heb ik het over de inheemse soorten. Je kunt mij ergens in het veld plat op mijn buik liggend tegen komen omdat ik een adder op de foto probeer te zetten. Dit soort dieren horen in de natuur thuis en niet in gevangenschap.
Dat is het legbakje. Ze zullen vast beter gehuisvest zijn. En ik denk dat honden het misschien ook wel fijner zullen vinden om lekker vrij over de prairie te rennen en zelf hun prooien te vangen. Een dier in huis houden is eigenlijk ook tegennatuurlijk.

Gaaf hoor, ik vind slangen echt leuk.
Laatst gewijzigd door gonnie op 23 jun 2019 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Oooh baby slangetjes op komst! :I:
Nanna schreef:Ik vrees dat rattenslangen hun naam eer aandoen en ratten vreten....moeten dat dan ook levende ratten zijn?
Het zou mij tegenstaan zo'n schattige rattenbaby aan de staart af te laten zakken in het terrarium :schrik:
Afbeelding
En zou je dergelijke slangen los op de boerderie kunnen houden als ongedierteverdelgers?
Of hollen ze er meteen op hun imaginaire pootjes vandoor richting horizon?
In de regel wordt voorkeur gegeven aan dood voeren, voor de welzijn van de slang (ratten en muizen kunnen aardig bijten) maar imo ook zeker voor het welzijn van de muis/rat (heel stressvol, langzame dood, etc). Sommige slangen/soorten zijn helaas erg slechte eters en pakken alleen levend, al kun je de meesten naar het schijnt wel overwennen naar dood.

Losse slangen gaan er absoluut vandoor of gaan dood. ;) De meeste soorten hebben toch wel een bepaalde minimale temperatuur nodig die we in Nederland al niet hebben. Daarbij eten ze individueel best weinig, ze eten wat en hoeven dan afhankelijk van de leeftijd/grootte een tijd lang niks. :P Een rat terrier of kat is praktischer.

Ooit wil ik ook slangen, maar dan wil ik per se ook zelf de voederdieren fokken want die je in de winkel kunt kopen komen allemaal uit de broodfok. ;) Kutleven in labbakjes, niet alleen ethisch onverantwoord maar ik verwacht dat de voedingswaarde ook ruk is voor de slangen.
gerard k
Actief
Mijn ras(sen): Västgötaspets, Working kelpie

Ongelezen bericht door gerard k »

GrethavW schreef:
Boutje schreef:Cool! Ik ga dit aan mijn dochter laten zien, kan ze het ook wat volgen!
En het is een mooie oefening voor als we volgend jaar met de Woma Pythons van mij zoon willen kweken.
Bij Rattenslangen is het allemaal vrij eenvoudig, maar bij de Woma's komt het wat preciezer. Dan is een klein beetje ervaring wel fijn.
Bij pythons is het ook niet lastig hoor. Die kun je gewoon zelf laten broeden. Heb ik betere uitkomsten van gehad dan de legsels uit de broedstoof.

Zo op de foto te zien zijn er 6 of 7 eitjes bevrucht
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Wat een leuke reacties allemaal.

@Kells Ik houd mijn slangen inderdaad niet in Curvers. Dit is het legbakje met vochtig mos erin. Dat zet ik in hun terrarium zodat ze daar hun eieren in kunnen leggen.
Ze zitten allemaal in een terrarium van 1.40 m bij 60 cm. De minimale maat die aanbevolen is, is 80 cm. Maar dat vind ik echt te klein.
Is het zielig om slangen in terraria te houden? Tja, die discussie komt altijd weer.
Ik vind dat dat dan geldt voor bijna alle dieren die in gevangschap leven. Een aquarium met vissen is dan net zo erg.
Als je weet hoe slangen leven, vind ik het niet zo bezwaarlijk om ze als huisdier te houden. Mits goed verzorgd natuurlijk.

Slangen bewegen zich bijna niet door hun leefgebied. Alleen eens in de zoveel tijd om te jagen. Als ze wat gevangen hebben, gaan ze terug naar hun schuilplek om hun prooi te verteren voor 1 tot 2 weken (soms nog langer). Afhankelijk van de maat van de prooi.
Veel soorten pythons jagen niet eens. Als er wat aan hun neus voorbij komt pakken ze dat. That's it.
Die komen zelden hun schuilplaats uit.

@Cleva Dat de winterrust de voortplanting triggert klopt wel. Alleen zijn Rattenslangen zeg maar de konijnen onder de slangen. Die zijn niet zo kieskeurig. :W:

@Nanna Onze slangen eten allemaal dood. Vandaag weer ingeslagen op de beurs in Houten. Tas vol bevroren muizen en ratten. Ik wil ook niet levend voeren. Maar je hebt er inderdaad types tussen zitten die echt weigeren dood te eten.
Deze Rattenslangen overleven de winter in Nederland niet. Maar in het Noorden van het land (omgeving Eelde) schijnt een aantal Russische Rattenslangen zich gevestigd te hebben. Mijn vader is er bij zijn bijenstal ook een keer 1 tegengekomen. Schrok zich wezenloos natuurlijk. Maar gevaarlijk zijn ze niet.
En in het duingebied in de buurt van Katwijk komen Stierslangen voor. Ook ongevaarlijk.

@Gerard K Bij de meeste pythons in het niet zo lastig, maar bij Woma's komt het allemaal wat preciezer. Maar zelf uitbroeden zou ook nog een optie kunnen zijn. Weet niet of daar al ervaring mee is. Zal eens zoeken.

@ Catho Er zijn wel meer reptielen houders die ernaast knaagdieren houden voor de hobby en niet voor voer. :W:
Afbeelding
gerard k
Actief

@Gerard K Bij de meeste pythons in het niet zo lastig, maar bij Woma's komt het allemaal wat preciezer. Maar zelf uitbroeden zou ook nog een optie kunnen zijn. Weet niet of daar al ervaring mee is. Zal eens zoeken.
Ik weet hoe het werkt, heb meer dan 10 legsels Morelia's zelf uit laten broeden van verschillende ondersoorten (spilota spilota, bredli, harrisoni) en mijn vrouw een legsel of 8 liasis macklotti
Woma zal hetzelfde werken, broedstoof is lastiger dan zelf laten doen geloof me. Als je vragen hebt hoor ik het wel
GrethavW
Zeer actief
Kruising

gerard k schreef:
Ik weet hoe het werkt, heb meer dan 10 legsels Morelia's zelf uit laten broeden van verschillende ondersoorten (spilota spilota, bredli, harrisoni) en mijn vrouw een legsel of 8 liasis macklotti
Woma zal hetzelfde werken, broedstoof is lastiger dan zelf laten doen geloof me. Als je vragen hebt hoor ik het wel
Bedankt, dat hou ik zeker in mijn achterhoofd!
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Mooie soorten heb je trouwens!
Ik wil er mettertijd een Morelia spilota cheynei bij.
En volgend jaar komt er een Hetrodon nacisus bij.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Ik vind baby rode rattenslangentjes zo leukkk :I: we wilde gisteren nog naar houten gaan, maar door de warmte zijn we niet geweest. :schrik:
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Wij zijn wel geweest. Ik moest wel, want ik had voerdieren nodig. En mijn oudste zoon staat achter een tafel.
Toch even morele steun geven.
Het was er flink warm, maar dat is het altijd. Het was er absoluut niet druk, veel mensen bleven weg vanwege het weer.
Dat scheelde enorm en het was wel te doen.
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Boutje schreef:Dochter laten meelezen, ze vindt het keischattig en wil zoals ik al vermoedde dit topic volgen.
Ik weet niet waar je woont, maar als alles goed gaat en er zijn jongen mag je best langskomen met je dochter hoor.
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Een minder leuke update.

De tweede dame is overleden aan legnood.
Ze heeft 5 eieren gelegd en daarna zat er een slag in de eileider, waardoor ze de rest niet meer kwijt kon.
We hebben er nog alles aan gedaan om het probleem op te lossen, maar dat mocht niet meer baten.
Ben er behoorlijk kapot van. Ze was mijn eerste slang, was verschrikkelijk mooi en had een heel fijn karakter. :jank:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

GrethavW schreef:Een minder leuke update.

Ze heeft 5 eieren gelegd en daarna zat er een slag in de eileider, waardoor ze de rest niet meer kwijt kon.
We hebben er nog alles aan gedaan om het probleem op te lossen, maar dat mocht niet meer baten.
Ben er behoorlijk kapot van. Ze was mijn eerste slang, was verschrikkelijk mooi en had een heel fijn karakter. :jank:
Ach wat rot. De eieren zijn wel bevrucht? Niet dat dat het goed maakt, maar het zou toch wel erg fijn zijn als er een dochter bij zit.
Lizzie.
Zeer actief

ach wat sneu zeg :jank:
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief

Nanna schreef:Hoe oud kan een slang eigenlijk worden? Ik heb echt geen flauwe notie.
ze worden ongeveer 5 a 8 jaar oud.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief

Boutje schreef:
Lizzie. schreef:
Nanna schreef:Hoe oud kan een slang eigenlijk worden? Ik heb echt geen flauwe notie.
Korenslangen worden 15 tot 20 jaar.
Dan ben ik verkeerd geïnformeerd :oeps: had deze info van iemand die al tig jaar slangen heeft.
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Nanna schreef:Verander trouwens even de topictitel want ik erger me al dagen aan dat slangen eieren :LOL:
Het zijn slangeneieren :hmmm:
Ja mevrouw Nanna, gedaan :engel:
Lizzie. schreef:
Boutje schreef:
Lizzie. schreef:
Korenslangen worden 15 tot 20 jaar.
Dan ben ik verkeerd geïnformeerd :oeps: had deze info van iemand die al tig jaar slangen heeft.
Klopt inderdaad wat Boutje schrijft. Ze kunnen een behoorlijke leeftijd bereiken.
dagmar88 schreef:
GrethavW schreef:Een minder leuke update.

Ach wat rot. De eieren zijn wel bevrucht? Niet dat dat het goed maakt, maar het zou toch wel erg fijn zijn als er een dochter bij zit.
De eieren zien er wel goed uit, dus ik denk het wel.
Heb nog niet met een lampje gekeken, daar stond m'n hoofd nog niet naar. Maar dat zal ik dit weekend nog even doen.

Bedankt iedereen voor de lieve reacties!
Afbeelding
gerard k
Actief

Lizzie. schreef:
Dat is wel afhankelijk van de soort, met 5a8 jaar verzorg je ze wel heel slecht :vaag:
De rattenslangen hier zijn allemaal al in de 20.
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”