Wat een leuke reacties allemaal.
@Kells Ik houd mijn slangen inderdaad niet in Curvers. Dit is het legbakje met vochtig mos erin. Dat zet ik in hun terrarium zodat ze daar hun eieren in kunnen leggen.
Ze zitten allemaal in een terrarium van 1.40 m bij 60 cm. De minimale maat die aanbevolen is, is 80 cm. Maar dat vind ik echt te klein.
Is het zielig om slangen in terraria te houden? Tja, die discussie komt altijd weer.
Ik vind dat dat dan geldt voor bijna alle dieren die in gevangschap leven. Een aquarium met vissen is dan net zo erg.
Als je weet hoe slangen leven, vind ik het niet zo bezwaarlijk om ze als huisdier te houden. Mits goed verzorgd natuurlijk.
Slangen bewegen zich bijna niet door hun leefgebied. Alleen eens in de zoveel tijd om te jagen. Als ze wat gevangen hebben, gaan ze terug naar hun schuilplek om hun prooi te verteren voor 1 tot 2 weken (soms nog langer). Afhankelijk van de maat van de prooi.
Veel soorten pythons jagen niet eens. Als er wat aan hun neus voorbij komt pakken ze dat. That's it.
Die komen zelden hun schuilplaats uit.
@Cleva Dat de winterrust de voortplanting triggert klopt wel. Alleen zijn Rattenslangen zeg maar de konijnen onder de slangen. Die zijn niet zo kieskeurig.
@Nanna Onze slangen eten allemaal dood. Vandaag weer ingeslagen op de beurs in Houten. Tas vol bevroren muizen en ratten. Ik wil ook niet levend voeren. Maar je hebt er inderdaad types tussen zitten die echt weigeren dood te eten.
Deze Rattenslangen overleven de winter in Nederland niet. Maar in het Noorden van het land (omgeving Eelde) schijnt een aantal Russische Rattenslangen zich gevestigd te hebben. Mijn vader is er bij zijn bijenstal ook een keer 1 tegengekomen. Schrok zich wezenloos natuurlijk. Maar gevaarlijk zijn ze niet.
En in het duingebied in de buurt van Katwijk komen Stierslangen voor. Ook ongevaarlijk.
@Gerard K Bij de meeste pythons in het niet zo lastig, maar bij Woma's komt het allemaal wat preciezer. Maar zelf uitbroeden zou ook nog een optie kunnen zijn. Weet niet of daar al ervaring mee is. Zal eens zoeken.
@ Catho Er zijn wel meer reptielen houders die ernaast knaagdieren houden voor de hobby en niet voor voer.