Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Haal je schapen is uit mijn tuin, onze pup draait door!

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

TheGoodestBoy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 1

Re: Haal je schapen is uit mijn tuin, onze pup draait door!

Ongelezen bericht door TheGoodestBoy »

laeken schreef:Ik zou het idee van ren en bench sowieso even wegdoen. Want wat leert hij daar van? Precies. Niets. Je neemt alleen heel wat tijd en ruimte weg om hem dingen te leren want je spert hem weg en hij leert niks en jij leert hem niks aan.
Een hond die vervolgens uit zijn ren komt heeft energie voor 10 en die moet jij dan ineens wel wat gaan leren. Een vrije hond is vrijwel altijd rustiger en makkelijker op te voeden dan een hond die vaak uit het leven wordt gehaald en dan dus genegeerd. Want eerlijk is eerlijk, daar komt het op neer. De ren dient jullie gemak want de hond kan dan niks meer. De hond zelf dient het niet en de opvoeding evenmin.
Ik heb de afgelopen dagen veel nagedacht over jouw visie. Vat ik het goed samen als ik zeg dat de hond dus een beetje murw word geslagen en dan dus veel minder goed ontvankelijk is voor nieuwe lessen, omdat je te maken hebt met twee uitersten; eerst onderdruk je zijn energie en dan komt het er in één keer uit?

Ik lees veel verschillende dingen over een bench en hier thuis is daar ook al discussie over. Wel is het zo dat Ares zijn momenten kan hebben waarop hij thuis erg actief is. Dit is soms onwenselijk, omdat het ook belangrihk is dat wij zelf een rust moment hebben. Ik kan mij dus voorstellen dat met jouw visie ook deukte in huis komt. Het klopt natuurlijk als je zegt dat een bench dus ook voor onszelf is, al vind ik er op zich niks mis mee om ook aan jezelf te denken. Natuurlijk moet het belang van de hond wel gewaarborgd worden.

De meeste mensen/artikelen op internet, betogen juist dat een bench ook een veilige plek is voor een hond en hem rust geven in huis juist goed is omdat een hond ook niet altijd weet wat er nou van hem verwacht word. Ook zie ik wel nut in een plekje waar hij terecht kan in wat uniekere gevallen, mocht hij bijvoorbeeld te enthousiast worden vanwege veel bezoek.

Mijn vraag is dus of jij verder wil uitwijden over jouw visie en hoe andere mensen hier in staan.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Alles hangt of staat met hoe je een bench gebruikt. Als de hond dol is en jij hebt een baby om te voeden om maar wat te noemen dan kan een kluif in een bench even best een prima idee zijn. Of stel dat de hond agressief gedrag vertoont naar bezoek. Prima. Bench kan dan een leefbare situatie creëeren. Maar blijft feit dat je hond niet leert hoe zich wel te gedragen. En een bench kent enorme valkuilen. Wegsperren uit gemakzucht bijvoorbeeld. Aannamen doen dat de hond het fijn vindt in zijn bench omdat hij er gemakkelijk in gaat en daar ook slaapt. Omdat je het goed aangeleerd hebt. In mijn ogen is het dan minder zielig maar doet de hond dat omdat hij toch niks kan dan. Hij geeft zich over aan gevangen zitten.

En al die tijd dat hij opgesloten zit laat jij liggen om hem echt te leren wat te doen als jij bezig bent. Zelf zijn plaats opzoeken bijvoorbeeld en rust aan te passen aan jouw ritme. Op jou te letten en te leren wat je van hem verwacht. En ja...mijn hond kwam soms best wel hyper uit de bench. Zeker als ze er lang in gezeten had. Ik zou er zelf niet meer mee werken omdat een hond die zonder bench functioneel is vaak een veel betere hond is dan een hond die uit situaties wordt gehaald en er dan dus nooit mee leert omgaan.

Natuurlijk kan een bench prima zijn. Maar ik vrees dat je hem erin gaat doen als je hem niet kan hebben en geen zin hebt in werken met en aan de hond. Dat is een enorme menselijke valkuil. Een goed opgevoede hond die meedraaien kan is in mijn ogen een veel betere optie dan een hond die in bepaalde situaties in de bench gaat. Want als je er eerlijk naar kijkt is een bench een heel klein hokje/kooitje waar je een enorm dier in stopt om er even vanaf te zijn. Je doet je papegaai ook niet in een schoenendoos als je even rust wil. En eigenlijk hoor je dat wat mij betreft ook niet met je hond te doen. Een mand of matras is precies hetzelfde te gebruiken. Plaats en daar rust zoeken.
Afbeelding
TheGoodestBoy
Vaste gebruiker

laeken schreef:Alles hangt of staat met hoe je een bench gebruikt. Als de hond dol is en jij hebt een baby om te voeden om maar wat te noemen dan kan een kluif in een bench even best een prima idee zijn. Of stel dat de hond agressief gedrag vertoont naar bezoek. Prima. Bench kan dan een leefbare situatie creëeren. Maar blijft feit dat je hond niet leert hoe zich wel te gedragen. En een bench kent enorme valkuilen. Wegsperren uit gemakzucht bijvoorbeeld. Aannamen doen dat de hond het fijn vindt in zijn bench omdat hij er gemakkelijk in gaat en daar ook slaapt. Omdat je het goed aangeleerd hebt. In mijn ogen is het dan minder zielig maar doet de hond dat omdat hij toch niks kan dan. Hij geeft zich over aan gevangen zitten.

En al die tijd dat hij opgesloten zit laat jij liggen om hem echt te leren wat te doen als jij bezig bent. Zelf zijn plaats opzoeken bijvoorbeeld en rust aan te passen aan jouw ritme. Op jou te letten en te leren wat je van hem verwacht. En ja...mijn hond kwam soms best wel hyper uit de bench. Zeker als ze er lang in gezeten had. Ik zou er zelf niet meer mee werken omdat een hond die zonder bench functioneel is vaak een veel betere hond is dan een hond die uit situaties wordt gehaald en er dan dus nooit mee leert omgaan.

Natuurlijk kan een bench prima zijn. Maar ik vrees dat je hem erin gaat doen als je hem niet kan hebben en geen zin hebt in werken met en aan de hond. Dat is een enorme menselijke valkuil. Een goed opgevoede hond die meedraaien kan is in mijn ogen een veel betere optie dan een hond die in bepaalde situaties in de bench gaat. Want als je er eerlijk naar kijkt is een bench een heel klein hokje/kooitje waar je een enorm dier in stopt om er even vanaf te zijn. Je doet je papegaai ook niet in een schoenendoos als je even rust wil. En eigenlijk hoor je dat wat mij betreft ook niet met je hond te doen. Een mand of matras is precies hetzelfde te gebruiken. Plaats en daar rust zoeken.
Helder verhaal! Wat doe jij om de honden rust te geven in huis?
laeken
Zeer actief

TheGoodestBoy schreef:
laeken schreef:Alles hangt of staat met hoe je een bench gebruikt. Als de hond dol is en jij hebt een baby om te voeden om maar wat te noemen dan kan een kluif in een bench even best een prima idee zijn. Of stel dat de hond agressief gedrag vertoont naar bezoek. Prima. Bench kan dan een leefbare situatie creëeren. Maar blijft feit dat je hond niet leert hoe zich wel te gedragen. En een bench kent enorme valkuilen. Wegsperren uit gemakzucht bijvoorbeeld. Aannamen doen dat de hond het fijn vindt in zijn bench omdat hij er gemakkelijk in gaat en daar ook slaapt. Omdat je het goed aangeleerd hebt. In mijn ogen is het dan minder zielig maar doet de hond dat omdat hij toch niks kan dan. Hij geeft zich over aan gevangen zitten.

Helder verhaal! Wat doe jij om de honden rust te geven in huis?
Ik maak ze eerst moe en tevreden met een heerlijke wandeling en als ze me dan nog te druk zijn stuur ik ze naar hun plaats met een heerlijke kluif waar ze een uur mee doen. Dan heb ik er geen kind aan. En als ze ineens even lastig passend zijn stuur ik ze op commando naar de plaats en heb ik blijf aangeleerd. Omdat ik ze er ook weer uithaal en beloon vinden ze dat prima :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Maar het gaat er vooral om dat je als baasje leert drukte of lastig gedrag niet te voeden maar om te buigen op een manier die de hond past. Dan kan je straks je hond overal mee naartoe nemen en wordt het een lieve aangepaste gehoorzame hond. Anders moet je de bench meeslepen en wordt je hond gedoe. Dit is een pup dus je kan zien hoever je komt.
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Maar dat hele commando 'blijf' is toch gewoon een verbale bench? Is geen kritiek op jou hoor, want jij bent wel de laatste die lui met de behoeftes van z'n honden omgaat, maar ik zie niet wat nou eigenlijk het hele verschil is tussen een hond in een bench leggen met een kluif, of in zijn mand met een kluif. Mits de hond de bench goed is aangeleerd. Mijn puppies gingen instinctief de bench in toen ik die buiten had neergezet met een doek eromheen, zodat ze er aan konden wennen voor wanneer ze vervoerd moesten worden. De een ging er vaker in liggen dan de ander, maar allemaal hadden ze er 0,0 probleem mee. Integendeel. Het valt en staat met hoe en of het gesloten deurtje aangeleerd is.
Marlett
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Marlett »

Ik heb er een tijdje geleden een topic over geopend en die bench is mede daardoor de deur uit gegaan. Ik heb nog wel een zone in de gang die ik af kan sluiten met een hekje, maar dat hoef ik echt nauwelijks te doen. Pas nog met een kinderfeestje. Leek me voor Tosca wel zo rustig om achter een hek met de allerlekkerste kluif een troep zevenjarigen aan je voorbij te laten gaan. (Ik was er graag bij gaan liggen...)

Inmiddels zijn we wel zo ver dat ze ook luistert naar die "verbale bench". Daar gaat ze ook uit zichzelf 'in' liggen, iets wat ik met die draadkooi nooit voor elkaar kreeg.
laeken
Zeer actief

Sandra&co schreef:Maar dat hele commando 'blijf' is toch gewoon een verbale bench? Is geen kritiek op jou hoor, want jij bent wel de laatste die lui met de behoeftes van z'n honden omgaat, maar ik zie niet wat nou eigenlijk het hele verschil is tussen een hond in een bench leggen met een kluif, of in zijn mand met een kluif. Mits de hond de bench goed is aangeleerd. Mijn puppies gingen instinctief de bench in toen ik die buiten had neergezet met een doek eromheen, zodat ze er aan konden wennen voor wanneer ze vervoerd moesten worden. De een ging er vaker in liggen dan de ander, maar allemaal hadden ze er 0,0 probleem mee. Integendeel. Het valt en staat met hoe en of het gesloten deurtje aangeleerd is.
De blijf en plaats is in theorie hetzelfde als de bench. Maar in de praktijk kan de helft of meer van de honden niet op hun plaats blijven op verzoek van de baas maar kan je elke hond ik een bench stoppen. Dus juist het stukje dat het op jouw verzoek is maakt dat je een extra stukje controle en ook samenwerking met de hond hebt. Bench met open deur zou hetzelfde werken. Bench met deur dicht is meteen zeg maar dag tegen de hond. Want die gaat nergens heen en dus verbreek je in de praktijk het contact. Iets wat ik nooit kan en zal doen als ik mijn honden naar hun mand stuur op mijn verzoek en op basis van hun eigen meewerken en wil. Ze blijven vrij en wij samen regelen het dus dan zo.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

TheGoodestBoy schreef: Helder verhaal! Wat doe jij om de honden rust te geven in huis?
Het is een pup. Daar verwacht in niet van dat ze meteen rustig zijn in huis. Pups zijn niet altijd handig, het is nu eenmaal geen furby waar je de batterijen even uithaalt.
Hij moet leren dat hij vanuit onrust niets van je gedaan krijgt. Dat jij wel eens met wat anders bezig bent en hij zichzelf dan even moet zien te vermaken. Komt allemaal wel als je daar consequent in bent.
laeken
Zeer actief

dagmar88 schreef:
TheGoodestBoy schreef: Helder verhaal! Wat doe jij om de honden rust te geven in huis?
Het is een pup. Daar verwacht in niet van dat ze meteen rustig zijn in huis. Pups zijn niet altijd handig, het is nu eenmaal geen furby waar je de batterijen even uithaalt.
Hij moet leren dat hij vanuit onrust niets van je gedaan krijgt. Dat jij wel eens met wat anders bezig bent en hij zichzelf dan even moet zien te vermaken. Komt allemaal wel als je daar consequent in bent.
:ok:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

laeken schreef: De blijf en plaats is in theorie hetzelfde als de bench. Maar in de praktijk kan de helft of meer van de honden niet op hun plaats blijven op verzoek van de baas maar kan je elke hond ik een bench stoppen.
:mrgreen: Ik kan het allebei vergeten met naap. Met zijn ouders ook. Plaats snapt hij niet, hij ligt waar hij ligt.
We hadden een stapelbed met trap voor ze gemaakt met een "bench" van 1 x 2 meter in het onderste deel.
Zaten ze allemaal gezellig bovenop uit het raam te kijken, maar geen haar op hun hoofd om zich in een kooi op te laten sluiten :neenee:
We hebben het geprobeerd omdat het met een loopse teef wel erg handig leek. Gillen als dat deurtje maar een seconde dicht ging, niet meer normaal.
De dierenbescherming staat eerder op de stoep dan dat zij zich er bij neerleggen.
laeken
Zeer actief

dagmar88 schreef:
laeken schreef: De blijf en plaats is in theorie hetzelfde als de bench. Maar in de praktijk kan de helft of meer van de honden niet op hun plaats blijven op verzoek van de baas maar kan je elke hond ik een bench stoppen.
:mrgreen: Ik kan het allebei vergeten met naap. Met zijn ouders ook. Plaats snapt hij niet, hij ligt waar hij ligt.
We hadden een stapelbed met trap voor ze gemaakt met een "bench" van 1 x 2 meter in het onderste deel.
Zaten ze allemaal gezellig bovenop uit het raam te kijken, maar geen haar op hun hoofd om zich in een kooi op te laten sluiten :neenee:
We hebben het geprobeerd omdat het met een loopse teef wel erg handig leek. Gillen als dat deurtje maar een seconde dicht ging, niet meer normaal.
De dierenbescherming staat eerder op de stoep dan dat zij zich er bij neerleggen.
Dat dat soort honden dat niet kan en wil weet ik uit ervaring inderdaad. Cleo deed ook niks wat ze niet wenste. En onder dwang doen leverde een minstens 24 uur beledigd en gekrenkt wezen op :engel: Die keek je niet meer aan. Ze liet het wel gebeuren zonder verzet overigens maar dan was je haar wel kwijt. :LOL:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik gebruik ook geen bench om een hond verplicht rust te geven - er staat er wel een, vooral voor het kúnnen scheiden met eten of kluiven, wat met mijn roedel soms nodig is, maar verder hoeven ze er niet in. Ik heb heel wat opvanghonden gehad, ook pups en jonge honden waar ook behoorlijk actieve honden bij zaten/zitten, maar hier gaat dat heel erg vanzelf eigenlijk. Als ik ergens anders mee bezig ben, ben ik daar dus mee bezig en niet met de honden. Ze mogen van mij liggen waar ze willen, maar ze hoeven van mij niets te verwachten op zo'n moment en dat betekent meestal dat ze gaan slapen/rusten, of ze pakken eens een kluif, gaan zelf wat onderling spelen of met een speeltje spelen en daarna vallen ze ook wel een keer in slaap.
Ik heb eigenlijk nog nooit een pup gehad die totaal overprikkeld maar door- en doorgaat. Misschien ligt dat aan de honden die ik heb (gehad) of voorkom ik dat ze dusdanig overprikkeld raken dat ze hun rust zelf niet meer pakken. Ik denk dat het voorbeeld van de andere honden hier ook wel helpt, een pup of jonge hond gaat al snel gewoon mee in wat ze de andere honden zien doen.
TheGoodestBoy
Vaste gebruiker

Heel interessant dit! Ben zelf erg sceptisch over bench, in ieder geval het aspect van opgesloten zitten. De hond kan zich dan niet verplaatsen of bijvoorbeeld bepaalde lichaamstaal tonen. Wel probeer ik het ook niet teveel door de ogen van een mens te zien(zeker in deze tijd, met de toename van kennis, kan dat in onze eigen maatschappij soms ook een beetje doorslaan, zeker in reactie op tienduizenden jaren waar we keihard voor elkaar waren). Ook is het inderdaad natuurlijk nog een pup en mag hij zoveel tijd als nodig is nemen om ons beter te leren kennen.

Het commando blijf vind ik een zeer aantrekkelijke training. We kijken sinds gister naar een traagschuim kussen, die zou daar ideaal voor zijn. Ik vraag mij een aantal dingen af;

- Als je zegt ‘omdat ze weten dat ik ze daar niet te lang laat zitten’, over hoelang hebben we het dan? Of is dit maatwerk? Kun je ahn sich uitwijden over hoe dit er uit ziet bij jou?
- Wat voor botjes gebruik jij? Wij hebben nu een knaagbot van zooplus en een nieuw botje van farm animals(heet het zo?)
- Is commande blijf gewoon met trainingssnoepjes aan te leren? En doe je dit in algemene zin of specifiek gericht op het plekje van de hond?
TheGoodestBoy
Vaste gebruiker

Oh FarmFood* staat notabene als sponsor hier haha
TheGoodestBoy
Vaste gebruiker

Btw alle reacties vind ik erg interessant, erg leerzaam! Ga ook dat bench topic eens rustig lezen. Grappig, dit forum heeft mij ook weer doen twijfelen over de bench gezien mijn partner mij toch overtuigd had van het nu van een gesloten bench(overigens samen met de stichting en zo’n beetje alle andere baasjes die ik gesproken heb oa tijdens uitlaten).
TheGoodestBoy
Vaste gebruiker

DeDiana schreef:Ik gebruik ook geen bench om een hond verplicht rust te geven - er staat er wel een, vooral voor het kúnnen scheiden met eten of kluiven, wat met mijn roedel soms nodig is, maar verder hoeven ze er niet in. Ik heb heel wat opvanghonden gehad, ook pups en jonge honden waar ook behoorlijk actieve honden bij zaten/zitten, maar hier gaat dat heel erg vanzelf eigenlijk. Als ik ergens anders mee bezig ben, ben ik daar dus mee bezig en niet met de honden. Ze mogen van mij liggen waar ze willen, maar ze hoeven van mij niets te verwachten op zo'n moment en dat betekent meestal dat ze gaan slapen/rusten, of ze pakken eens een kluif, gaan zelf wat onderling spelen of met een speeltje spelen en daarna vallen ze ook wel een keer in slaap.
Ik heb eigenlijk nog nooit een pup gehad die totaal overprikkeld maar door- en doorgaat. Misschien ligt dat aan de honden die ik heb (gehad) of voorkom ik dat ze dusdanig overprikkeld raken dat ze hun rust zelf niet meer pakken. Ik denk dat het voorbeeld van de andere honden hier ook wel helpt, een pup of jonge hond gaat al snel gewoon mee in wat ze de andere honden zien doen.
Welke van de twee doe je binnen de bench en welke twee buiten?
laeken
Zeer actief

Blijf is algemeen. Plaats is hier lokatie. En dat hebben wij stap voor stap aangeleerd. Basis is dat de hond rustig en tevreden is en het als leuk ziet. Hoe lang hangt van de leeftijd van de hond af maar je kan de plaats het zo aanleren als bench training. Daar staan hele stukken over op internet. Dan zie je dat als plaatstraining. Mijn hondjes kunnen een uur wel op hun plaats blijven op commando. Dat gaat afhangen van het temperament en de opvoeding. Op de foto die ik hier gezet heb met de zwarte hond warennze ergens anders en dat bruine hondje is een temperamentvolle hond. Toch kon hij daar rustig een uur liggen. Los en blij. Naast een hond. Op een vreemde lokatie. En dat hebben we hem aangeleerd. Goddank hoef ik slechts een mandje mee te zeulen en geen hondenkooien als ik ergens heen ga. Eindresultaat is hetzelfde en in dit geval liep er een kleuter rond en wilde ik mijn vermoeid hondje tegen dat kindje beschermen. Dus plaats en blijf.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

TheGoodestBoy schreef:
DeDiana schreef:Ik gebruik ook geen bench om een hond verplicht rust te geven - er staat er wel een, vooral voor het kúnnen scheiden met eten of kluiven, wat met mijn roedel soms nodig is, maar verder hoeven ze er niet in. Ik heb heel wat opvanghonden gehad, ook pups en jonge honden waar ook behoorlijk actieve honden bij zaten/zitten, maar hier gaat dat heel erg vanzelf eigenlijk. Als ik ergens anders mee bezig ben, ben ik daar dus mee bezig en niet met de honden. Ze mogen van mij liggen waar ze willen, maar ze hoeven van mij niets te verwachten op zo'n moment en dat betekent meestal dat ze gaan slapen/rusten, of ze pakken eens een kluif, gaan zelf wat onderling spelen of met een speeltje spelen en daarna vallen ze ook wel een keer in slaap.
Haha, ik doe er geen twee samen in de bench hoor ;-) Ik heb nu een opvanghond en hij krijgt zijn eten in de bench. Ik weet bij zo'n hond in eerste instantie niet of hij misschien voernijd heeft naar andere honden, dus opvanghonden geef ik vaak - zeker de eerste tijd - in de bench eten. Mijn huidige opvanger heeft geen voernijd, maar is nu gewoon gewend dat de bench zijn vaste etensplek is (ze hebben hier allemaal een vaste eigen plek tijdens het eten).
Met kluiven gaat Mila (de collie) of Tara (de podenco) in de bench, omdat Tara altijd eerst tien minuten parmantig door de kamer loopt met haar kluif voordat ze eraan begint en daardoor voor veel onrust zorgt, waar Mila niet goed tegen kan. Dus zodat iedereen rustig kan kluiven en ik geen politieagent hoef te spelen, gaat één van die twee dan in de bench. Meestal Mila, want die gaat al uit zichzelf naar de bench als ik kluiven pak.
dagmar88
Zeer actief

TheGoodestBoy schreef: - Wat voor botjes gebruik jij? Wij hebben nu een knaagbot van zooplus en een nieuw botje van farm animals(heet het zo?)
Ik heb hier ook wel botjes en hertenhoorn rondslingeren, maar om hem met wat lekkers op zijn plek te leggen zou ik een stevige gedroogde snack uitzoeken.

https://www.zooplus.nl/shop/honden/kauw ... ogd/462830

Je kunt ook bij keetjes of tommydog kijken, maar er zijn er veel meer.
TheGoodestBoy
Vaste gebruiker

DeDiana schreef:
TheGoodestBoy schreef:
Haha, ik doe er geen twee samen in de bench hoor ;-) Ik heb nu een opvanghond en hij krijgt zijn eten in de bench. Ik weet bij zo'n hond in eerste instantie niet of hij misschien voernijd heeft naar andere honden, dus opvanghonden geef ik vaak - zeker de eerste tijd - in de bench eten. Mijn huidige opvanger heeft geen voernijd, maar is nu gewoon gewend dat de bench zijn vaste etensplek is (ze hebben hier allemaal een vaste eigen plek tijdens het eten).
Met kluiven gaat Mila (de collie) of Tara (de podenco) in de bench, omdat Tara altijd eerst tien minuten parmantig door de kamer loopt met haar kluif voordat ze eraan begint en daardoor voor veel onrust zorgt, waar Mila niet goed tegen kan. Dus zodat iedereen rustig kan kluiven en ik geen politieagent hoef te spelen, gaat één van die twee dan in de bench. Meestal Mila, want die gaat al uit zichzelf naar de bench als ik kluiven pak.
Haha! Ik had je verkeerd begrepen, dacht dat je voor eten en kluiven onderscheid maakt tussen bench en open ruimte. Nu snap ik wat je bedoelt, je scheid de twee honden van elkaar :)
DeDiana
Zeer actief

TheGoodestBoy schreef:
DeDiana schreef:
TheGoodestBoy schreef:
Haha! Ik had je verkeerd begrepen, dacht dat je voor eten en kluiven onderscheid maakt tussen bench en open ruimte. Nu snap ik wat je bedoelt, je scheid de twee honden van elkaar :)
Yep :ok:
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Oh, by the way, ergens gebruik ik de krat wat op de bank (naast me) staat ook als bench. En dus ook echt als een soort 'uitknop'. Dat zal dan ook misschien controverse opleveren, maar het werkt dus daar geef ik natuurlijk niks om. Dipper mag er niet uit op eigen initiatief en dat weet hij ondertussen dondersgoed. Ik zet hem daar alleen in als hij vreselijk moe is en hysterisch rond rent. Dan móet hij even 'uit'. Hij begrijpt ondertussen de bedoeling erachter en ligt languit met z'n piemeltje wuivend in de wind te ronken. Geen greintje stress hoor. Er komt ook geen enkel strafmomentje voor bij het aanleren ervan.

Bij Sofi heb ik dat ook zo gedaan. Ideaal voor de eerste maanden zodat ze genoeg rust pakken (vind ik echt héel belangrijk in de puppytijd) en tot ze zelf hebben geleerd dat het oké is om even op standby te gaan.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heet je welkom namens de moderators! Je hebt nu toegang tot de rest van het forum. Wij wensen je veel plezier!
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Voorsteltopics”